Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet blij met klassenindeling VO


Ik blijf het een raar systeem vinden dat basisschool havo-vwo adviseert omdat de dichtstbijzijnde school nooit geen vwo klassen had. Gaat er dan nooit iemand met een havo of vwo advies naar een andere

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 23:04 Topicstarter

Ysenda schreef op 05-07-2024 om 22:52:

kinderen die les krijgen op vwo niveau hebben een grotere kans om door te gaan op vwo niveau dan de kinderen die op havo/vwo niveau les krijgen. Ze hoeven namelijk niet een hoger resultaat te laten zien dan hun klasgenoten en kunnen meeliften op het gemiddelde.
Met een kind met talentstatus die dus ook andere activiteiten heeft is de kans om op het gemiddelde te gaan functioneren ipv zelf de extra uitdaging te zoeken en continu dat extra stapje te doen om wel vwo te halen heel groot.
Wat je ook ziet is dat school dan in eens die talent status tegen het kind gaat gebruiken, dus als je zuiver aan de vwo eisen voldoet maar niet ruim is de kans groot dat dit kind alsnog havo advies krijgt, terwijl als het gewoon in het gemiddelde van de vwo klas valt die extra activiteiten in eens geen probleem zijn.
Daarom is het dus wel degelijk een verschil in kansen voor deze kinderen als ze met gelijk advies niet op gelijk niveau les krijgen.

Denk je echt dat dat zo is qua talentenstatus? Is dat jouw eigen ervaring? Ik schrik hier namelijk best een beetje van. VO heeft aangegeven dat, buiten bijzonder verlof en meedenken, er niets anders is voor haar. Het niet ten koste gaat van haar schoolkansen.

Ik vind inderdaad ook dat ze nu een soort omgekeerde bewijslast heeft. Zij moet, en die andere kinderen in de klas natuurlijk, zich nu meer bewijzen terwijl die anderen er nu meteen al ingroeien en het niveau zich al eigen kunnen maken. Maar goed, dat kan ik ook verkeerd zien.

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 22:55:

[..]

.

[..]

Ze moeten het inderdaad melden en met ouders overleggen wanneer ouders dit hogere advies daadwerkelijk willen.

Dat waren de regels die vorig schooljaar nog golden. Maar dat werkte niet, veel ouders wisten niet dat ze het recht hadden om te vragen om een bijgesteld advies. Daarom moet school nu standaard het advies bijstellen als de uitslag van de doorstroomtoets daartoe aanleiding geeft (en als ze daarvan af willen wijken moeten ze dat motiveren).

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 22:55:

[..]

Wanneer een basisschool advies uit moet brengen en de keus VWO niet aanwezig is dan heeft het toch geen zin dat advies te geven. De reden dus ook dat ze hier alleen dubbeladvies geven. Een basisschool kan niet iets adviseren dat er niet is😉


Jawel hoor, het basisschooladvies heeft niks te maken met wat er op de middelbare school in de buurt wel of niet is en in welke dakpan of losse vorm dan ook. Ik vind dat een heel rare kronkel. Als ergens alleen een VMBO school in de buurt zou zijn dan gaat een basisschool toch ook geen VMBO advies geven aan een leerling die VWO scoort op de doorstroomtoets? Een basisschool hoort gewoon het advies te geven dat bij die leerling past en wat die leerling op de toets haalt, onafhankelijk van welke klassen er op middelbare scholen wel of niet zijn. Een leerling kan ook verhuizen, ouders kunnen om welke reden dan ook een andere middelbare school kiezen op 30 km afstand en zoals je nu ziet kan een middelbare school door omstandigheden zoals leerlingaantal de soort klassen die aangeboden wordt veranderen. In geval van jouw dochter zit de basisschool fout en had gewoon duidelijk VWO moeten adviseren. En dan zou de middelbare haar in het oorspronkelijke systeem in de HAVO/VWO klas plaatsen en in de nieuwe variant in de VWO klas. Dit lijkt me niet de schuld van de middelbare, die kunnen niet ruiken dat het niveau van je dochter eigenlijk anders is dan de basisschool gecommuniceerd heeft.

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 23:15 Topicstarter

Marty1984 schreef op 05-07-2024 om 23:01:

Wat doet de school overigens met een kind dat niet naar die éne VO-school gaat?
Die om één of andere reden - bijvoorbeeld niet bij zijn moeder op school willen zitten - desnoods 20 of 25 kilometer uitwijkt?
Daar kennen ze dat kind én het systeem van de basisschool toch niet?

Er moet er toch wel altijd één zijn - desnoods 1 om de 3 jaar - die niet het geijkte traject volgt?

Het lijkt me toch echt simpeler voor de basisschool om vanaf nu échte adviezen te gaan geven. Kan de VO-school nog altijd eventueel in overleg zien wie waar het beste past.

Echt, in al die jaren dat ik hier woon...mijn hele leven dus is dat nog nooit gebeurd. Er is een jaar of 5 geleden een jongen geweest, zeer hoogbegaafd, die een uitstapje heeft gemaakt naar een speciale school. Binnen 2 maand was hij terug.

Zelfs kindjes, met speciale behoeften, proberen ze zoveel mogelijk hier op school te houden. Is natuurlijk ook wat makkelijker in een klein dorp met een schooltje van nog geen 90 kinderen😉

Maar goed, het ging altijd goed. Dit is voor de basisschool ook echt een  complete verassing. Zonder enige communicatie is dit gegaan en al hadden de kinderen een enkelvoudig advies, was de verklaring voor deze indeling nog niet duidelijk. Want 2 kinderen met een T/H advies, en na doorstroomtoets H/V advies zitten ook in die klas.

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 23:04:

[..]

Denk je echt dat dat zo is qua talentenstatus? Is dat jouw eigen ervaring? Ik schrik hier namelijk best een beetje van. VO heeft aangegeven dat, buiten bijzonder verlof en meedenken, er niets anders is voor haar. Het niet ten koste gaat van haar schoolkansen.

Ik vind inderdaad ook dat ze nu een soort omgekeerde bewijslast heeft. Zij moet, en die andere kinderen in de klas natuurlijk, zich nu meer bewijzen terwijl die anderen er nu meteen al ingroeien en het niveau zich al eigen kunnen maken. Maar goed, dat kan ik ook verkeerd zien.

Helaas die ervaring ja. Zoon voldeed aan de havo eisen maar nipt en kreeg niet de kans naar 2 havo te gaan. Want dat sporten kost wel veel tijd. Zelfs een formeel bezwaar mocht niet helpen. Heeft vmbo-tl afgerond, doet nu MBO 4 en verveelt zich stierlijk. Raakte zelfs zijn passie kwijt en doet nu echt het minimale voor school, gaat versnellen om in het vrijkomende half jaar de hiaten die hij nu op het mbo heeft opgelopen zelfstandig via loi/nti cursussen bij te werken om niet op het hbo te stranden.

Terwijl hij dus aan zijn havo vrienden de stof aan het uitleggen was toen hij in 3 en 4 tl zat. Had geen vrienden in de klas, zijn vrienden deden havo. Hij heeft zelfs zijn examengala geskipt omdat  hij geen zin had in een feest zonder zijn vrienden.

Hij en wij hebben echt spijt we hem in de dakpanklas hebben laten plaatsen. Want als hij gewoon het gemiddelde had gehaald in de havoklas had hij gewoon op de havo door mogen gaan.

eigenlijk gaan er twee dingen mis:
- basisschool geeft niet het juiste advies
- middelbare school verandert het aanbod / opzet zonder daar goed over te communiceren. Was dit vooraf bekend geweest hadden to en dochter wellicht voor de optie vwo-klas gekozen. Nu hebben ze daar geen keus in gehad.

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 23:19 Topicstarter

Nicole123 schreef op 05-07-2024 om 23:07:

[..]

Jawel hoor, het basisschooladvies heeft niks te maken met wat er op de middelbare school in de buurt wel of niet is en in welke dakpan of losse vorm dan ook. Ik vind dat een heel rare kronkel. Als ergens alleen een VMBO school in de buurt zou zijn dan gaat een basisschool toch ook geen VMBO advies geven aan een leerling die VWO scoort op de doorstroomtoets? Een basisschool hoort gewoon het advies te geven dat bij die leerling past en wat die leerling op de toets haalt, onafhankelijk van welke klassen er op middelbare scholen wel of niet zijn. Een leerling kan ook verhuizen, ouders kunnen om welke reden dan ook een andere middelbare school kiezen op 30 km afstand en zoals je nu ziet kan een middelbare school door omstandigheden zoals leerlingaantal de soort klassen die aangeboden wordt veranderen. In geval van jouw dochter zit de basisschool fout en had gewoon duidelijk VWO moeten adviseren. En dan zou de middelbare haar in het oorspronkelijke systeem in de HAVO/VWO klas plaatsen en in de nieuwe variant in de VWO klas. Dit lijkt me niet de schuld van de middelbare, die kunnen niet ruiken dat het niveau van je dochter eigenlijk anders is dan de basisschool gecommuniceerd heeft.

Het functioneert al jaren dus kennelijk doen ze toch wel iets goed. Dat het nu door een niet gecommuniceerd constructie anders gaat kan de basisschool niets aan doen. Een enkelvoudig advies had hier ook geen verschil in gemaakt aangezien er in die klas 2 kinderen zitten die een T/H advies hadden en na doorstroomtoets alsnog op H/V zijn geplaatst. 

Dan nog is het de vraag van het VO om de adviezen op deze wijze door te geven, dakpan dus.

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 23:21 Topicstarter

Ysenda schreef op 05-07-2024 om 23:16:

[..]

Helaas die ervaring ja. Zoon voldeed aan de havo eisen maar nipt en kreeg niet de kans naar 2 havo te gaan. Want dat sporten kost wel veel tijd. Zelfs een formeel bezwaar mocht niet helpen. Heeft vmbo-tl afgerond, doet nu MBO 4 en verveelt zich stierlijk. Raakte zelfs zijn passie kwijt en doet nu echt het minimale voor school, gaat versnellen om in het vrijkomende half jaar de hiaten die hij nu op het mbo heeft opgelopen zelfstandig via loi/nti cursussen bij te werken om niet op het hbo te stranden.

Terwijl hij dus aan zijn havo vrienden de stof aan het uitleggen was toen hij in 3 en 4 tl zat. Had geen vrienden in de klas, zijn vrienden deden havo. Hij heeft zelfs zijn examengala geskipt omdat hij geen zin had in een feest zonder zijn vrienden.

Hij en wij hebben echt spijt we hem in de dakpanklas hebben laten plaatsen. Want als hij gewoon het gemiddelde had gehaald in de havoklas had hij gewoon op de havo door mogen gaan.

Wat ontzettend verdrietig!

 Ik denk dat ik ook fel ben in deze discussie omdat basis- en vo-scholen profiteren van te lage adviezen. Dan is er meer kans dat leerlingen in de derde klas van het VO minimaal op het geadviseerde onderwijsniveau zitten (1 van de indicatoren waarop de onderwijsinspectie beoordeeld).

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 23:04:

[..]

Denk je echt dat dat zo is qua talentenstatus? Is dat jouw eigen ervaring? Ik schrik hier namelijk best een beetje van. VO heeft aangegeven dat, buiten bijzonder verlof en meedenken, er niets anders is voor haar. Het niet ten koste gaat van haar schoolkansen.

Ik vind inderdaad ook dat ze nu een soort omgekeerde bewijslast heeft. Zij moet, en die andere kinderen in de klas natuurlijk, zich nu meer bewijzen terwijl die anderen er nu meteen al ingroeien en het niveau zich al eigen kunnen maken. Maar goed, dat kan ik ook verkeerd zien.

Met een school die nu al begint te selecteren zonder enige gegronde basis en terwijl ze de kinderen niet eens kennen zou ik er toch echt niet van schrikken.

Stel: Kind haalt net VWO-advies, maar gaat op haar 14de nog meer trainen.

Dan hoor ik toch zo al komen "ja maar, kind is zoveel met sport bezig en gaat zo vaak afwezig zijn ... die VWO gaat toch écht niet lukken".

Probeer daar als ouder of puber maar eens tegenin te gaan dan. En er is ook geen andere school in de directe omgeving om te zeggen "dan gaan we maar elders wél VWO doen".

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 23:27 Topicstarter

Ysenda schreef op 05-07-2024 om 23:16:

[..]

Helaas die ervaring ja. Zoon voldeed aan de havo eisen maar nipt en kreeg niet de kans naar 2 havo te gaan. Want dat sporten kost wel veel tijd. Zelfs een formeel bezwaar mocht niet helpen. Heeft vmbo-tl afgerond, doet nu MBO 4 en verveelt zich stierlijk. Raakte zelfs zijn passie kwijt en doet nu echt het minimale voor school, gaat versnellen om in het vrijkomende half jaar de hiaten die hij nu op het mbo heeft opgelopen zelfstandig via loi/nti cursussen bij te werken om niet op het hbo te stranden.

Terwijl hij dus aan zijn havo vrienden de stof aan het uitleggen was toen hij in 3 en 4 tl zat. Had geen vrienden in de klas, zijn vrienden deden havo. Hij heeft zelfs zijn examengala geskipt omdat hij geen zin had in een feest zonder zijn vrienden.

Hij en wij hebben echt spijt we hem in de dakpanklas hebben laten plaatsen. Want als hij gewoon het gemiddelde had gehaald in de havoklas had hij gewoon op de havo door mogen gaan.

Wat ontzettend verdrietig!

Mugske schreef op 05-07-2024 om 23:18:

eigenlijk gaan er twee dingen mis:
- basisschool geeft niet het juiste advies
- middelbare school verandert het aanbod / opzet zonder daar goed over te communiceren. Was dit vooraf bekend geweest hadden to en dochter wellicht voor de optie vwo-klas gekozen. Nu hebben ze daar geen keus in gehad.

Zojuist gevraagd hoe dit in elkaar steekt. Hot item op de app, met school en ouders.

Basisschool brengt advies uit zoals gevraagd door VO. Basisschool is dus echt niet fout in dit geval. Ze vragen dus het advies passend bij hun aanbod. Daarnaast is er een warme overdracht, hierin komen dus alle rapporten en citos mee. In dit geval dachten we dat er dan gekeken zou worden naar cito uitslagen van voorgaande jaren maar dat zou dan volgens de IB'er nog niet verklaren waarom dochter dan niet in die klas geplaatst zou zijn. Er zijn kinderen geplaatst met aanzienlijk mindere scores (open en eerlijke communicatie tussen ouders)

Communicatie is inderdaad key in deze!

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 23:31 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 05-07-2024 om 23:21:

Ik denk dat ik ook fel ben in deze discussie omdat basis- en vo-scholen profiteren van te lage adviezen. Dan is er meer kans dat leerlingen in de derde klas van het VO minimaal op het geadviseerde onderwijsniveau zitten (1 van de indicatoren waarop de onderwijsinspectie beoordeeld).

Fel zijn mag, hoor😉 Zolang het fai en niet op de man is heb ik daar geen problemen mee.

Misschien is het wel waar wat je zegt maar dat gaat in ons geval niet op omdat wij dus niet akkoord zijn gegaan met VWO+

Ik ben misschien heel naïef maar ik hoop echt dat het niet zo is als je zegt.

blijf ik het vreemd vinden dat basisschool alleen gecombineerde adviezen geeft op verzoek van 1 vo-school. 
Want kinderen kunnen ook naar een andere vo-school gaan. Bewuste keuze voor verder weg vanwege specifiek aanbod, verhuizing etcetera. 

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 23:27:

[..]

Wat ontzettend verdrietig!

[..]

Zojuist gevraagd hoe dit in elkaar steekt. Hot item op de app, met school en ouders.

Basisschool brengt advies uit zoals gevraagd door VO. Basisschool is dus echt niet fout in dit geval. Ze vragen dus het advies passend bij hun aanbod

Ik vind dit dus echt heel erg vreemd en vraag me ook af of dit wettelijk wel toegestaan is. Een leerling zou een advies moeten krijgen waarmee hij of zij naar elke willekeurige VO-school in Nederland zou moeten kunnen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.