Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet blij met klassenindeling VO


Ligt de fout niet eigenlijk gewoon bij de basisschool? Wat een idioterie om nooit los VWO advies te geven. Met een doorstroomtoets uitslag van VWO had het eindadvies van de basisschool gewoon VWO moeten zijn. Wat nou blabla over grijze muis, dat slaat kant noch wal. Jij vindt dat je dochter bij het verdelen tussen de HAVO/VWO en de VWO klas in de VWO klas had moeten komen. De basisschool vindt ook dat ze bij uitstek een VWO leerling is. Maar hoe kan de middelbare school nou ruiken dat het HAVO/VWO advies van de basisschool in het geval van jouw dochter in feite een ‘we geven HAVO/VWO advies maar eigenlijk bedoelen we VWO’ advies is? 

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 21:49:


In principe zit ze waar school en wij haar wilden. Ware het niet dat op het moment van advies en aanmelden dit stukje er nog niet was. Was dat wel zo geweest dan was dat, volgens de basisschool, een perfecte plek voor haar geweest. Het is dan ook geen officiële VWO klas😉 Behoorlijk verschil tussen VWO+ en dit.

Maar jullie willen dus nu eigenlijk iets terwijl het bij inschrijven meer dan prima was dat het er niet was. En als PO het had geweten hadden zij ander advies gegeven ipv direct het pássende advies te geven. VO is enkel een probleem aan het oplossen en doen dat zonder dat leerlingen minder krijgen dan waar ze zich voor hebben aangemeld. En als er niet te weinig leerlingen in de plusklas hadden gezeten, had níemand in die klas extra gezeten en had dochter op hetzelfde punt gestaan als nu

Nicole123 schreef op 05-07-2024 om 22:09:

Ligt de fout niet eigenlijk gewoon bij de basisschool? Wat een idioterie om nooit los VWO advies te geven. Met een doorstroomtoets uitslag van VWO had het eindadvies van de basisschool gewoon VWO moeten zijn. Wat nou blabla over grijze muis, dat slaat kant noch wal. Jij vindt dat je dochter bij het verdelen tussen de HAVO/VWO en de VWO klas in de VWO klas had moeten komen. De basisschool vindt ook dat ze bij uitstek een VWO leerling is. Maar hoe kan de middelbare school nou ruiken dat het HAVO/VWO advies van de basisschool in het geval van jouw dochter in feite een ‘we geven HAVO/VWO advies maar eigenlijk bedoelen we VWO’ advies is?

Als de VO-school het systeem omgooit zou ik dat ook gewoon adviseren naar volgend jaar toe.

Geef iedereen het advies dat ze moeten hebben, ongeacht op wat de school 5 km verder aanbiedt.

Dan kunnen ze kinderen met een VWO-advies nog altijd in een dakpanklas smijten als er geen vol-VWO-klas is. Maar dan weet VO-school wel wat de bedoeling en verwachting is van een kind.

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 22:20 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 05-07-2024 om 22:04:

[..]

Mijn onderwijswijsheid is min of meer gedwongen zelf opgedaan aangezien ik ook niet bepaald standaard kinderen had. Regels staan gewoon in de onderwijswetten en bijbehorende AMVB's. Ik kan je adviseren om jezelf ook op de hoogte te stellen, zodat je weet wat er wel of niet kan als je kind voor sport vrijstellingen nodig heeft. (en daar weet ik dan weer weinig van, omdat dat bij mijn kinderen juist niet speelde).

Ik lees me ook in en vraag adviezen bij mensen die in het vak zitten. Daarnaast ben ik in deze hier gaan vragen om misschien ervaringsdeskundigheid te vinden. We hebben nooit iets gehad met school dus dis is nieuw voor ons.

Het moeten doorgeven van adviezen klopt. Maar mij is verteld dat het niet zo zwartwit is als aangegeven op bijvoorbeeld de link die je stuurt. Passend onderwijs wordt vaak naar verwezen. Volgens onze school zijn de adviezen doorgestuurd zoals aangegeven en is daarbij + ook vermeld. In welke vorm dit is en of dit al dan niet officieel is weet ik niet. Ik weet alleen wat mij verteld is en ik ga er van uit dat onze school dat niet uit de duim zuigt. Ik heb ze in al die jaren niet kunnen betrappen op onjuistheden of niet mee kunnen/willen denken. Dus vooralsnog ga ik er vanuit goed voorgelicht te zijn. Ook met dit voorval laten ze zich van hun beste kant zien. Ze helpen en adviseren ons en er is, ook met andere ouders, zelfs nu ok 22:00 nog contact.

Qua sport ben ik op de hoogte. Vanuit de bond worden we hier super in. bijgestaan. 

Roos55 schreef op 05-07-2024 om 19:52:

Wat ga je nu doen Fien?
Wat kan je nu nog doen ?

Je gaat nu in gesprek begrijp ik


Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 22:27 Topicstarter

Nicole123 schreef op 05-07-2024 om 22:09:

Ligt de fout niet eigenlijk gewoon bij de basisschool? Wat een idioterie om nooit los VWO advies te geven. Met een doorstroomtoets uitslag van VWO had het eindadvies van de basisschool gewoon VWO moeten zijn. Wat nou blabla over grijze muis, dat slaat kant noch wal. Jij vindt dat je dochter bij het verdelen tussen de HAVO/VWO en de VWO klas in de VWO klas had moeten komen. De basisschool vindt ook dat ze bij uitstek een VWO leerling is. Maar hoe kan de middelbare school nou ruiken dat het HAVO/VWO advies van de basisschool in het geval van jouw dochter in feite een ‘we geven HAVO/VWO advies maar eigenlijk bedoelen we VWO’ advies is?

Nee, die fout ligt niet bij de basisschool. Er is hier namelijk de eerste 2 jaar geen VWO klas. Havo-VWO klassen en daarvan hebben ze van één klas ineens besloten, anders dan bij de andere h/v klassen, VWO gericht les te geven, dus met VWO boeken i.p.v H/V boeken die de andere klassen hebben.  Niemand wist hier van, zelfs de leerlingen/ouders die dus in die klas zitten, tot aan afgelopen woensdag niet.

Het is dus geen VWO klas. Het is dus eigenlijk een niet bestaand niveau hier in de eerste 2 jaar.

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 22:27:

[..]

Nee, die fout ligt niet bij de basisschool. Er is hier namelijk de eerste 2 jaar geen VWO klas. Havo-VWO klassen en daarvan hebben ze van één klas ineens besloten, anders dan bij de andere h/v klassen, VWO gericht les te geven, dus met VWO boeken i.p.v H/V boeken die de andere klassen hebben. Niemand wist hier van, zelfs de leerlingen/ouders die dus in die klas zitten, tot aan afgelopen woensdag niet.

Het is dus geen VWO klas. Het is dus eigenlijk een niet bestaand niveau hier in de eerste 2 jaar.

Een school geeft toch advies over het niveau van de leerling? En dat niveau staat toch los van het toevallige aanbod van die ene school binnen een straal van x km? Als de school iemand een vwo leerling vindt, dan hoort toch ook dát advies daarbij? Dus voor mij klinkt het ook alsof het de basisschool is die hier fout zit, naast gewoon een bepaalde samenloop van omstandigheden. 

Dat die ene havo/vwo klas vwo gericht les krijgt, is wel logisch, want daar zitten ook de vwo+ leerlingen in. Dat kan je de school niet kwalijk nemen mijns inziens. Zij zouden wel de leerlingen/ouders van die andere klas moeten informeren dat ze anders instromen dan de bedoeling was.

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 22:39 Topicstarter

CharlieB schreef op 05-07-2024 om 22:10:

[..]

Maar jullie willen dus nu eigenlijk iets terwijl het bij inschrijven meer dan prima was dat het er niet was. En als PO het had geweten hadden zij ander advies gegeven ipv direct het pássende advies te geven. VO is enkel een probleem aan het oplossen en doen dat zonder dat leerlingen minder krijgen dan waar ze zich voor hebben aangemeld. En als er niet te weinig leerlingen in de plusklas hadden gezeten, had níemand in die klas extra gezeten en had dochter op hetzelfde punt gestaan als nu

Inderdaad krijgen die leerlingen niet minder dan waar ze zich voor hebben aa gemeld op basis van advies. Er is wel een groep met exact hetzelfde advies die meer krijgen dan waarvoor ze zijn aangemeld en advies. 

Wanneer een basisschool advies uit moet brengen en de keus VWO niet aanwezig is dan heeft het toch geen zin dat advies te geven. De reden dus ook dat ze hier alleen dubbeladvies geven. Een basisschool kan niet iets adviseren dat er niet is😉

Wanneer dan pas bij een kennismaking ineens zo'n constructie aan het licht komt dan is het toch niet raar dat een basisschool en ouders daar vreemd van op kijken? En de ib'er aangeeft dat dat voor een aantal kinderen ook meer gepast was geweest en er vraagtekens bij zet.

Kennelijk is het toch echt zeer ongebruikelijk. Het is inmiddels half elf en er is zelfs een vergadering voor ingelast morgen met meerdere basisscholen.

En toch is het raar dat een basisschool een advies uitgeeft dat alleen passend is bij het systeem van de dichtstbijzijnde middelbare school. Als een leerling wel zou verhuizen, heeft hij of zij een verkeerd advies. En jullie nu ook, aangezien het systeem ineens eenzijdig is aangepast door de VO-school.

 De basisschool houdt zich in elk vanaf dit jaar niet aan de wet. Het schooladvies moet nu bijgesteld worden als de doorstroomtoets daar aanleiding toe geeft. Doen ze dit niet dan moeten ze dit motiveren. (artikel 45d van de wet WPO).

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 22:51 Topicstarter

CharlieB schreef op 05-07-2024 om 22:38:

[..]

Een school geeft toch advies over het niveau van de leerling? En dat niveau staat toch los van het toevallige aanbod van die ene school binnen een straal van x km? Als de school iemand een vwo leerling vindt, dan hoort toch ook dát advies daarbij? Dus voor mij klinkt het ook alsof het de basisschool is die hier fout zit, naast gewoon een bepaalde samenloop van omstandigheden.

Dat die ene havo/vwo klas vwo gericht les krijgt, is wel logisch, want daar zitten ook de vwo+ leerlingen in. Dat kan je de school niet kwalijk nemen mijns inziens. Zij zouden wel de leerlingen/ouders van die andere klas moeten informeren dat ze anders instromen dan de bedoeling was.

Er wordt inderdaad advies gegeven op basis van het aanbod hier. Dat is zo aangegeven in de voorlichtingsavonden van zowel PO als VO. Dat is onderling afgestemd, de basisscholen hier in de omgeving met het voortgezet onderwijs.

We hebben het hier over zeer landelijk gebied met maar 1 middelbare school in een behoorlijk groot gebied.

Dat die ene h/v klas VWO gericht les krijgt is niet logisch. Dat is namelijk nooit zo geweest en dus ook nooit gecommuniceerd naar het PO. Was dit wel duidelijk dan had er ook meer gedifferentieerd kunnen worden in advies. Onze Ib'er gaf aan dat het dan, juist voor onze dochter, een beter passende plek was geweest. 

Er zijn dus duidelijk behoorlijk wat dingen misgegaan in beleid en communicatie. In dit geval treft PO echt geen blaam. Dat VO uit het niets iets nieuws bedenkt, dat niet communiceert kunnen we PO niet verwijten.

kinderen die les krijgen op vwo niveau hebben een grotere kans om door te gaan op vwo niveau dan de kinderen die op havo/vwo niveau les krijgen. Ze hoeven namelijk niet een hoger resultaat te laten zien dan hun klasgenoten en kunnen meeliften op het gemiddelde.
Met een kind met talentstatus die dus ook andere activiteiten heeft is de kans om op het gemiddelde te gaan functioneren ipv zelf de extra uitdaging te zoeken en continu dat extra stapje te doen om wel vwo te halen heel groot. 
Wat je ook ziet is dat school dan in eens die talent status tegen het kind gaat gebruiken, dus als je zuiver aan de vwo eisen voldoet maar niet ruim is de kans groot dat dit kind alsnog havo advies krijgt, terwijl als het gewoon in het gemiddelde van de vwo klas valt die extra activiteiten in eens geen probleem zijn.
Daarom is het dus wel degelijk een verschil in kansen voor deze kinderen als ze met gelijk advies niet op gelijk niveau les krijgen.

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 22:55 Topicstarter

CharlieB schreef op 05-07-2024 om 22:10:

[..]

Maar jullie willen dus nu eigenlijk iets terwijl het bij inschrijven meer dan prima was dat het er niet was. En als PO het had geweten hadden zij ander advies gegeven ipv direct het pássende advies te geven. VO is enkel een probleem aan het oplossen en doen dat zonder dat leerlingen minder krijgen dan waar ze zich voor hebben aangemeld. En als er niet te weinig leerlingen in de plusklas hadden gezeten, had níemand in die klas extra gezeten en had dochter op hetzelfde punt gestaan als nu

Inderdaad krijgen die leerlingen niet minder dan waar ze zich voor hebben aa gemeld op basis van advies. Er is wel een groep met exact hetzelfde advies die meer krijgen dan waarvoor ze zijn aangemeld en advies. 

Wanneer een basisschool advies uit moet brengen en de keus VWO niet aanwezig is dan heeft het toch geen zin dat advies te geven. De reden dus ook dat ze hier alleen dubbeladvies geven. Een basisschool kan niet iets adviseren dat er niet is😉

Wanneer dan pas bij een kennismaking ineens zo'n constructie aan het licht komt dan is het toch niet raar dat een basisschool en ouders daar vreemd van op kijken? En de ib'er aangeeft dat dat voor een aantal kinderen ook meer gepast was geweest en er vraagtekens bij zet.

Kennelijk is het toch echt zeer ongebruikelijk. Het is inmiddels half elf en er is zelfs een vergadering voor ingelast morgen met meerdere basisscholen.

Daglichtlamp schreef op 05-07-2024 om 22:46:

De basisschool houdt zich in elk vanaf dit jaar niet aan de wet. Het schooladvies moet nu bijgesteld worden als de doorstroomtoets daar aanleiding toe geeft. Doen ze dit niet dan moeten ze dit motiveren. (artikel 45d van de wet WPO).

Ze moeten het inderdaad melden en met ouders overleggen wanneer ouders dit hogere advies daadwerkelijk willen. 


Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 22:58 Topicstarter

Lizzyliz schreef op 05-07-2024 om 22:45:

En toch is het raar dat een basisschool een advies uitgeeft dat alleen passend is bij het systeem van de dichtstbijzijnde middelbare school. Als een leerling wel zou verhuizen, heeft hij of zij een verkeerd advies. En jullie nu ook, aangezien het systeem ineens eenzijdig is aangepast door de VO-school.

Het advies is bij alle kinderen op H/V hetzelfde geweest. Dus waar ze het op baseren een groep kinderen wél VWO gericht les te gaan geven is iedereen onduidelijk.

Misschien dat ze op de achtergrond wel een eenduidend advies hebben staan. Maar dat zou in ons geval nog steeds de keuze van het VO niet verklaren, aldus onze basisschool.

Wat doet de school overigens met een kind dat niet naar die éne VO-school gaat?
Die om één of andere reden - bijvoorbeeld niet bij zijn moeder op school willen zitten - desnoods 20 of 25 kilometer uitwijkt?
Daar kennen ze dat kind én het systeem van de basisschool toch niet?

Er moet er toch wel altijd één zijn - desnoods 1 om de 3 jaar - die niet het geijkte traject volgt?

Het lijkt me toch echt simpeler voor de basisschool om vanaf nu échte adviezen te gaan geven. Kan de VO-school nog altijd eventueel in overleg zien wie waar het beste past.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.