Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet blij met klassenindeling VO


Je kind heeft dus havo-vwo advies. Jullie hebben haar ingeschreven op school met de verwachting dat zij in een havo-vwo brugklas zou komen. vwo+ hebben jullie bewust niet voor gekozen. Nu blijkt ze daadwerkelijk in een havo-vwo brugklas te zitten. Geheel conform plan en verwachting dus. Ze krijgt dus niet 'minder kansen'. Ze krijgt precies die kansen als waarvoor jullie haar hebben aangemeld.

Alleen, er zijn andere kinderen die in een combinatieklas havo/vwo met vwo+ zijn geplaatst. En nu die optie bestaat wil je jouw kind daarbij hebben? Omdat? 

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 21:21 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 05-07-2024 om 21:07:

[..]

Basisschool liegt. VWO plus advies bestaat helemaal niet in het systeem waarin de officiële adviezen ingevoerd moeten worden.

https://duo.nl/zakelijk/primair-onderwijs/leerlingenadministratie/schooladvies-en-doorstroomtoets/schooladvies-registreren.jsp

Basisschool en VO vertellen hierin hetzelfde. Ik heb het ook niet over het advies vanuit de doorstroomtoets maar over het schooladvies. Dat schooladvies is hier gebaseerd op het aanbod van het VO. 

Ik vind het nogal wat te stellen dat onze basisschool liegt...

Ben erg benieuwd waar jouw wijsheid hierin vandaan komt? Zelf werkzaam in het onderwijs?

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 21:17:

[..]

Ik heb daar in principe geen enkel probleem mee. Wel had ik het fijn gevonden, net als alle andere ouders en basisschool, hier van op de hoogte te zijn. We hebben hier dus geen enkele informatie over gehad. Basisschool geeft duidelijk aan dat er dan ongetwijfeld andere adviezen waren gegeven.

Wij hebben hier op het basisonderwijs uitsluitend combi-klassen. We hebben hier zelfs kinderen met rugtasjes in de klas, geen probleem. Dus ik snap het punt dat je wilt maken niet helemaal in dit verhaal. Het samenvoegen is geen enkel.probleem, de manier waarop het is uitgevoerd wel.

Ik vind het gewoonweg niet uit te leggen aan mijn kind. En aangezien de basisschool dit zelfs niet kan zal ik toch niet heel erg raar zijn...

Kleine aanvulling, die ouders van de andere klas zijn minstens zo verontwaardigd als wij en sommige ronduit boos😉

Waarom.zou de basisschool dan andere adviezen geven? Het is toch raar als ze blijkbaar geen advies geven dat bij het kind past, maar dat bij de middelbare school.past. 

Bij een vwo-kind genoegen nemen met havo-vwo, want school geeft niet anders en voor de enige middelbare school in de buurt maakt het niet uit, vind ik ook raar. Verhuist er nooit iemand?

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 21:31 Topicstarter

MamaE schreef op 05-07-2024 om 21:16:

Bijzonder dat de basisschool geen enkelvoudige adviezen geeft. Kinderen met een vwo advies kunnen prima naar een havo/vwo klas als ze zich daarvoor inschrijven.
Waarschijnlijk doet de basisschool hier niet aan vanwege het feit dat er maar één school in de omgeving is en die school alleen dakpanklassen heeft (en dus die vwo+ brugklas).
Als andere basisscholen wel vwo adviezen geven, snap ik dat een school die kinderen dan selecteert om in de vwo voorsorteerklas te komen.
Ik zou de basisschool dan ook adviseren om wel enkelvoudige adviezen te geven als dat overduidelijk is en combiadviezen bij twijfel tussen twee niveaus, waarvoor dat ook bedoeld is.

Desondanks vind ik het vreemd om nog voordat de kinderen begonnen zijn en nog voordat je ze kent buiten schooladviezen om een bepaalde groep extra kansen te geven en voor te sorteren op vwo. Zeker als je dat niet vooraf aan ouders en leerlingen communiceert. En het dan gooien op 'of ze passen bij de mentor', terwijl een vo-school dat onmogelijk kan weten van hun toekomstige leerlingen én dat helemaal niet uit zou moeten maken voor de kans om door te stromen naar havo dan wel vwo.

Precies dit. We hebben hier inderdaad maar één middelbare school en die hebben dus de eerste 2 jaar dakpanklassen. Alle basisscholen in de omgeving hanteren dus ook bij het schooladvies deze dubbeladviezen en daarnaast het VWO+. Deze laatste alleen bij een eenduidig advies de laatse 2 basischooljaren. De basisschoolklasgenootjes met h/v advies hebben dan ook geen van allen een VWO advies, ook niet op basis van doorstroomtoets maar enkele daarvan zijn dus wel in die ene klas geplaatst. De beredenering is ons, en dus ook de basisschool, volkomen onduidelijk. Maar goed, we gaan het gesprek aan. Of het al dan niet iets oplevert...denk het niet. Maar dat hier iets niet helemaal goed gaat in de communicatie moge duidelijk zijn.

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 21:21:

[..]

Basisschool en VO vertellen hierin hetzelfde. Ik heb het ook niet over het advies vanuit de doorstroomtoets maar over het schooladvies. Dat schooladvies is hier gebaseerd op het aanbod van het VO.

Ik vind het nogal wat te stellen dat onze basisschool liegt...

Ben erg benieuwd waar jouw wijsheid hierin vandaan komt? Zelf werkzaam in het onderwijs?

Dit is tegenwoordig allemaal in landelijke regels vastgelegd. In mijn ervaring kennen de meeste scholen de onderwijswetten slecht, en als ze de wetten al kennen, dan houden ze ouders blijkbaar liever dom. Ik geef de link al, de officiële schooladviezen moeten worden doorgeven aan DUO. Daarbij bestaat een VWOplus advies niet.

School kan wel in het onderwijskundig rapport opschrijven dat ze denken dat plaatsing in een VWOplus klas goed zou zijn.

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 21:39 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 05-07-2024 om 21:32:

[..]

Dit is tegenwoordig allemaal in landelijke regels vastgelegd. In mijn ervaring kennen de meeste scholen de onderwijswetten slecht, en als ze de wetten al kennen, dan houden ze ouders blijkbaar liever dom. Ik geef de link al, de officiële schooladviezen moeten worden doorgeven aan DUO. Daarbij bestaat een VWOplus advies niet.

School kan wel in het onderwijskundig rapport opschrijven dat ze denken dat plaatsing in een VWOplus klas goed zou zijn.

Misschien even inlezen over onderwijsvrijheid. 

Nogmaals, ik heb het over het schooladvies, niet het toetsadvies. 

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 21:39:

[..]

Misschien even inlezen over onderwijsvrijheid.

Nogmaals, ik heb het over het schooladvies, niet het toetsadvies.

Ik ook. Overigens moeten scholen zowel het voorlopig advies, de uitkomst van de doorstroomtoets en het definitief advies doorgeven aan DUO .

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 21:41 Topicstarter

Valeria schreef op 05-07-2024 om 21:27:

[..]

Waarom.zou de basisschool dan andere adviezen geven? Het is toch raar als ze blijkbaar geen advies geven dat bij het kind past, maar dat bij de middelbare school.past.

Bij een vwo-kind genoegen nemen met havo-vwo, want school geeft niet anders en voor de enige middelbare school in de buurt maakt het niet uit, vind ik ook raar. Verhuist er nooit iemand?

Euh...nee, kan me niet heugen wanneer hier iemand ooit is verhuisd. 

Gehuchtje waar mensen letterlijk geboren en getogen zijn en de meesten ook doodgaan.

ik geloof dat ik het steeds minder goed begrijp.

Wat is nu de vraag/het probleem?

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 21:49 Topicstarter

Valeria schreef op 05-07-2024 om 20:52:

[..]

Gewoon vwo zou dan toch ook meer tijd kosten dan havo/vwo?

VWO+ heeft hier meteen het eerste jaar al extra vakken. Havo-VWO niet en VWO bestaat hier dus niet de eerste 2 jaar. Omdat ook haar trainingschema omhoog gaat wanneer ze 12 wordt, en ook meer en verder moet reizen, hebben we besloten dat dit het beste voor haar is. Meteen alles op volle sterkte vonden wij als ouders niet nodig. Mocht ze na die 2 jaar fluitend school doen en naar het VWO doorstromen én nog een talentenstatus hebben zouden we wel verder kijken.

Anne1234! schreef op 05-07-2024 om 21:18:

[..]

Maar wat is je probleem dan precies? Je hebt bewust gekozen voor een Havo/VWO klas en daarin komt je dochter dus ook. Ze komt niet bij vriendinnen maar dat was an sich geen probleem schreef je eerder. Ze is heel sociaal en maakt makkelijk vriendinnen, dus dan komt het vast allemaal goed. Waarom zou je nu gaan klagen om haar in die VWO klas te krijgen terwijl je hier letterlijk zegt dat dat niet jullie voorkeur heeft omdat dochter ook veel sport. Dat gaat dan wel over VWO+ maar dan nog, je hebt eigenlijk gewoon wat jullie wilden.

In principe zit ze waar school en wij haar wilden. Ware het niet dat op het moment van advies en aanmelden dit stukje er nog niet was. Was dat wel zo geweest dan was dat, volgens de basisschool, een perfecte plek voor haar geweest. Het is dan ook geen officiële VWO klas😉 Behoorlijk verschil tussen VWO+ en dit.

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 19:39:

[..]

Het VO gaf aan dat het niet gebaseerd was op de doorstroomtoets maar zorgvuldig was gekeken naar de cognitieve vaardigheden die het beste bij de mentoren past.

Ik begrijp dit niet. Wat bedoelen ze met ‘cognitieve vaardigheden die het beste bij de mentoren passen’? Ze kennen die kinderen nog helemaal niet, dus wat bepaalt dit, waar halen ze die informatie vandaan? Niet de doorstroomtoets dus, niet het schooladvies, maar wat dan wel?

begrijp ik het nu goed dat je boos bent omdat je voor je dochter precies gekregen hebt wat jullie willen? Namelijk plaatsing in havo/vwo klas.
Maar nu blijkt er een nog beter plaatsje te zijn: geen officiële vwo+ plus klas, maar een gekunsteld construct van havo/vwo en vwo+. Waarbij de plusklas extra vakken krijgt en de rest niet. Oftewel gewoon hetzelfde programma volgt als alle havo/vwo klassen.
Ben je dus uitsluitend boos vanwege de manier van communiceren?

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 22:04 Topicstarter

Tona schreef op 05-07-2024 om 21:59:

begrijp ik het nu goed dat je boos bent omdat je voor je dochter precies gekregen hebt wat jullie willen? Namelijk plaatsing in havo/vwo klas.
Maar nu blijkt er een nog beter plaatsje te zijn: geen officiële vwo+ plus klas, maar een gekunsteld construct van havo/vwo en vwo+. Waarbij de plusklas extra vakken krijgt en de rest niet. Oftewel gewoon hetzelfde programma volgt als alle havo/vwo klassen.
Ben je dus uitsluitend boos vanwege de manier van communiceren?

Ten eerste ben ik niet boos. Niet blij is toch echt anders dan boos.

En nee, het gekunsteld construct biedt niet hetzelfde als de andere h/v klassen. Misschien even goed alles teruglezen voordat je hier met een oordelend toontje komt reageren😉

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 21:21:

[..]


Ben erg benieuwd waar jouw wijsheid hierin vandaan komt? Zelf werkzaam in het onderwijs?

Mijn onderwijswijsheid is min of meer gedwongen zelf opgedaan aangezien ik ook niet bepaald standaard kinderen had. Regels staan gewoon in de onderwijswetten en bijbehorende AMVB's. Ik kan je adviseren om jezelf ook op de hoogte te stellen, zodat je weet wat er wel of niet kan als je kind voor sport vrijstellingen nodig heeft. (en daar weet ik dan weer weinig van, omdat dat bij mijn kinderen juist niet speelde).

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 22:08 Topicstarter

Nicole123 schreef op 05-07-2024 om 21:49:

[..]

Ik begrijp dit niet. Wat bedoelen ze met ‘cognitieve vaardigheden die het beste bij de mentoren passen’? Ze kennen die kinderen nog helemaal niet, dus wat bepaalt dit, waar halen ze die informatie vandaan? Niet de doorstroomtoets dus, niet het schooladvies, maar wat dan wel?

Dit begrijpen wij dus ook niet, maar ook de basisschool niet. Toen we er in een mail specifiek naar vroegen kregen we alsnog geen antwoord maar eigenlijk exact dezelfde zin terug. Wat je daarna aanhaalt is precies wat de directie en ib'er ook zeiden in ons gesprek met hun.

We gaan dus samen met de ib'er van de basisschool het gesprek aan met het VO.  Want de onduidelijkheid voor ons is er voor hem net zo.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.