Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet blij met klassenindeling VO


Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 20:37:

[..]

Dit zou een logischer verhaal zijn vanuit school, ware het niet dat ik dit pas 2 uur geleden heb gehoord in de wandelgangen dus niet officieel.

Hoezo overtrokken? Wanneer wij, en met ons al die andere kinderen/ouders en zelfs de bassischolen, niet worden geïnformeerd over een nieuw bedachte constructie mag ik toch zeker verontwaardigd zijn? Zeker wanneer de basisschool, op basis van hun kennis over mijn kind en de andere kinderen verbaasd zijn over dit gebeuren. Nog meer dat er kinderen in die klas zitten die voor de doorstroomtoets zelfs een vmboT-Havo advies hadden...

Dus leg ik jouw ik-vind-dit-nogal-overtrokken verhaal even naast me neer.

Fijne avond!

Heeft de school een plan hoe kinderen die eigenlijk thuis horen in de VWO-klas zich niet gaan doodvervelen de komende 2 jaar in een klas met eigenlijk 3 verschillende niveaus? Waarbij ze dus om het merendeel mee te hebben waarschijnlijk gaan moeten lesgeven op HAVO-VMBO-niveau?

Vallen er na 1 jaar hier en daar al leerlingen af / worden klassen terug door elkaar gehaald?

Als het dan toch dakpanklassen zijn die zogezegd quasi dezelfde stof krijgen zou ik het logischer vinden om in 't tweede jaar al deels te gaan schuiven. Een nieuw systeem vraagt om snellere bijsturing dan pas na 2 jaar.

Schemerlampje schreef op 05-07-2024 om 20:33:

[..]

Ze zullen in de havo/vwo klas wel met havo/vwo boeken werken. Overigens kan ik me niet voorstellen dat die heel erg verschillen met de vwo-boeken. Dus daar zou ik me niet druk over maken.

Nou ja het is meer dat ik even probeer de situatie te begrijpen. 

Als havo boeken altijd al de bedoeling waren, verandert er dus eigenlijk niets voor dochter. En dan denk ik te begrijpen dat een tweede havo/vwo klas (met havo boeken) en aparte vwo+ klas niet lukte qua aantal en dat daarom de vwo+ klas is opgevuld met havo/vwo leerlingen die dan (misschien wel logisch) uit vwo boeken les krijgen.

Dan heeft dochter alleen niet het geluk gehad dat zij in de aangevulde vwo+ klas is terechtgekomen. Maar dan vind ik het al wel iets logischer vanuit schoolkant klinken. 

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 20:48 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 05-07-2024 om 20:35:

Eigenlijk snap ik steeds minder van het verhaal. Als deze school normaal gesproken alleen maar op havo niveau lesgeeft in de havo-vwo klassen, waarom kies je daar dan voor je best wel slimme dochter? Al vind ik nog steeds dat de basisschool jullie ook beter had moeten adviseren. Voor een kind met alleen maar I en I+ scores hadden ze jullie moeten adviseren om haar juist voor die plusklas aan te melden.

Ik heb nergens gezegd dat er uitsluitend op havo niveau lesggeven wordt in de havo-vwo-klassen 😉 Er zijn hier uitsluitend dakpanklassen de eerste 2 jaar. Havo-VWO betekend Havo-VWO boeken en lessen. Al jaren zo en dit vanuit zowel de voorlichting vanuit het PO en VO ook zo uitgelegd. Deze nieuwe constructie (VWO gerichte) is kennelijk een nieuw en onlangs bedachte constructie die dus ook bij niemand bekend was. Vandaar ook de verontwaardiging bij ouders en basisschool.

Er is zeker gerept over VWO+ maar vanuit ons al snel bewust voor gekozen dit niet te doen. Er werd ons verteld dat dit wel een flinke stap meer zou zijn dan het Havo-VWO, haar meer tijd zou kosten en i.v.m haar sporttalentenstatus vonden wij dit een beetje teveel van het goede. Buiten dat ging verder niemand van haar klas.

Maar wat houdt de vwo+ klas dan in. Voor wie is dat?  want hoger als 1+ kan je niet scoren. Dus waarom dan een havo-vwo advies, want als ze een vwo advies had gehad,had je meer recht van spreken gehad. Dus basisschool had haar gewoon op het juiste niveau moeten adviseren. 

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 20:48:

[..]


Er is zeker gerept over VWO+ maar vanuit ons al snel bewust voor gekozen dit niet te doen. Er werd ons verteld dat dit wel een flinke stap meer zou zijn dan het Havo-VWO, haar meer tijd zou kosten en i.v.m haar sporttalentenstatus vonden wij dit een beetje teveel van het goede. Buiten dat ging verder niemand van haar klas.

Gewoon vwo zou dan toch ook meer tijd kosten dan havo/vwo?

Op de middelbare school van mijn zoon zijn mavo/havo brugklassen, havo/atheneum brugklassen en gymnasium brugklassen. In de gymnasium klas komen alleen kinderen met een enkelvoudig VWO advies. In principe zijn atheneum en gymnasium hetzelfde, vallen allebei onder het VWO. Alleen op het gym krijg je er Grieks en Latijn bij. Daar wordt al mee begonnen in de brugklas. Misschien dat VWO+ hetzelfde is als Gymnasium?

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 20:58 Topicstarter

Izza schreef op 05-07-2024 om 20:40:

Wat hier van belang is dat dochter geen vwo advies heeft. Ondanks haar score en inzet hebben ze havo/vwo advies gegeven. Dat geeft twijfel aan. Er zijn immers ook kinderen die alleen vwo advies hebben.

En ze hadden een vwo+ klas maar te weinig kinderen. Daarom is die klas aangevuld met de meest kansrijke kinderen uit de dakpanklas. Daarbij zal gekeken zijn naar het advies van de school.

Nee, niet zo dus. We hebben vandaag een gesprek gehad met de basisschool waarin ze nadrukkelijk hebben gezegd dat alle kinderen die naar Havo-VWO zouden gaan ook hetzelfde advies hebben. School geeft hier ook geen VWO advies, wel VWO+ en dat had geen enkel kind.

Basisschool geeft duidelijk dit ook niet te snappen.

Er is dus een beperkt aantal plaatsen voor die klas en het meisjesquotum was blijkbaar al gehaald met willekeurige kinderen en vriendenvoorkeuren. 

Op andere scholen vullen ze een halve gymnasiumbrugklas wel eens aan met atheneum. Zijn de atheneumouders van andere klassen dan ook verontwaardigd dat hun kind er niet bij zit?  De basisschool van mijn kinderen heeft het eens gewaagd om een groep 7/8 en een groep 6/7 te maken. Drama! Alleen bij de ouders van de groep 7-leerlingen die bij groep 6 kwamen uiteraard. En ze hadden alles willekeurig ingedeeld. Ik denk ook zomaar dat de ouders van de kinderen die bij de vwo+ komen te zitten helemaal geen probleem hebben met deze onverwachte verandering.

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 21:07 Topicstarter

Valeria schreef op 05-07-2024 om 20:52:

[..]

Gewoon vwo zou dan toch ook meer tijd kosten dan havo/vwo?

VWO+ heeft hier meteen het eerste jaar al extra vakken. Havo-VWO niet en VWO bestaat hier dus niet de eerste 2 jaar. Omdat ook haar trainingschema omhoog gaat wanneer ze 12 wordt, en ook meer en verder moet reizen, hebben we besloten dat dit het beste voor haar is. Meteen alles op volle sterkte vonden wij als ouders niet nodig. Mocht ze na die 2 jaar fluitend school doen en naar het VWO doorstromen én nog een talentenstatus hebben zouden we wel verder kijken.

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 20:58:

[..]

Nee, niet zo dus. We hebben vandaag een gesprek gehad met de basisschool waarin ze nadrukkelijk hebben gezegd dat alle kinderen die naar Havo-VWO zouden gaan ook hetzelfde advies hebben. School geeft hier ook geen VWO advies, wel VWO+ en dat had geen enkel kind.

Basisschool geeft duidelijk dit ook niet te snappen.

Basisschool liegt. VWO plus advies bestaat helemaal niet in het systeem waarin de officiële adviezen ingevoerd moeten worden.

https://duo.nl/zakelijk/primair-onderwijs/leerlingenadministratie/schooladvies-en-doorstroomtoets/schooladvies-registreren.jsp

Dat laatste klopt ja. Je kan een havo, een havo/vwo of een vwo advies krijgen (en nog veel meer natuurlijk). Een vwo+ advies bestaat niet. Kinderen die naar het gymnasium gaan hebben ook een vwo advies. 

Er zijn natuurlijk wel vwo+ klassen voor kinderen die meer uitdaging willen. Maar dat is wat anders dan het advies. 

Bijzonder dat de basisschool geen enkelvoudige adviezen geeft. Kinderen met een vwo advies kunnen prima naar een havo/vwo klas als ze zich daarvoor inschrijven. 
Waarschijnlijk doet de basisschool hier niet aan vanwege het feit dat er maar één school in de omgeving is en die school alleen dakpanklassen heeft (en dus die vwo+ brugklas).
Als andere basisscholen wel vwo adviezen geven, snap ik dat een school die kinderen dan selecteert om in de vwo voorsorteerklas te komen.
Ik zou de basisschool dan ook adviseren om wel enkelvoudige adviezen te geven als dat overduidelijk is en combiadviezen bij twijfel tussen twee niveaus, waarvoor dat ook bedoeld is.

Desondanks vind ik het vreemd om nog voordat de kinderen begonnen zijn en nog voordat je ze kent buiten schooladviezen om een bepaalde groep extra kansen te geven en voor te sorteren op vwo. Zeker als je dat niet vooraf aan ouders en leerlingen communiceert. En het dan gooien op 'of ze passen bij de mentor', terwijl een vo-school dat onmogelijk kan weten van hun toekomstige leerlingen én dat helemaal niet uit zou moeten maken voor de kans om door te stromen naar havo dan wel vwo. 

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 21:07:

[..]

VWO+ heeft hier meteen het eerste jaar al extra vakken. Havo-VWO niet en VWO bestaat hier dus niet de eerste 2 jaar. Omdat ook haar trainingschema omhoog gaat wanneer ze 12 wordt, en ook meer en verder moet reizen, hebben we besloten dat dit het beste voor haar is. Meteen alles op volle sterkte vonden wij als ouders niet nodig. Mocht ze na die 2 jaar fluitend school doen en naar het VWO doorstromen én nog een talentenstatus hebben zouden we wel verder kijken.

Maar dochter gaat toch nu gewoon les krijgen op het niveau dat van tevoren bekend was en waar jullie bewust voor hebben gekozen? Het zijn toch de kinderen in de aangevulde plusklas die nu anders instromen dan gepland? Of begrijp ik het verkeerd? 

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 21:17 Topicstarter

Valeria schreef op 05-07-2024 om 21:05:

Er is dus een beperkt aantal plaatsen voor die klas en het meisjesquotum was blijkbaar al gehaald met willekeurige kinderen en vriendenvoorkeuren.

Op andere scholen vullen ze een halve gymnasiumbrugklas wel eens aan met atheneum. Zijn de atheneumouders van andere klassen dan ook verontwaardigd dat hun kind er niet bij zit? De basisschool van mijn kinderen heeft het eens gewaagd om een groep 7/8 en een groep 6/7 te maken. Drama! Alleen bij de ouders van de groep 7-leerlingen die bij groep 6 kwamen uiteraard. En ze hadden alles willekeurig ingedeeld. Ik denk ook zomaar dat de ouders van de kinderen die bij de vwo+ komen te zitten helemaal geen probleem hebben met deze onverwachte verandering.

Ik heb daar in principe geen enkel probleem mee. Wel had ik het fijn gevonden, net als alle andere ouders en basisschool, hier van op de hoogte te zijn. We hebben hier dus geen enkele informatie over gehad. Basisschool geeft duidelijk aan dat er dan ongetwijfeld andere adviezen waren gegeven.

Wij hebben hier op het basisonderwijs uitsluitend combi-klassen. We hebben hier zelfs kinderen met rugtasjes in de klas, geen probleem. Dus ik snap het punt dat je wilt maken niet helemaal in dit verhaal. Het samenvoegen is geen enkel.probleem, de manier waarop het is uitgevoerd wel.

Ik vind het gewoonweg niet uit te leggen aan mijn kind. En aangezien de basisschool dit zelfs niet kan zal ik toch niet heel erg raar zijn...

Kleine aanvulling, die ouders van de andere klas zijn minstens zo verontwaardigd als wij en sommige ronduit boos😉

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 20:48:

[..]

Ik heb nergens gezegd dat er uitsluitend op havo niveau lesggeven wordt in de havo-vwo-klassen 😉 Er zijn hier uitsluitend dakpanklassen de eerste 2 jaar. Havo-VWO betekend Havo-VWO boeken en lessen. Al jaren zo en dit vanuit zowel de voorlichting vanuit het PO en VO ook zo uitgelegd. Deze nieuwe constructie (VWO gerichte) is kennelijk een nieuw en onlangs bedachte constructie die dus ook bij niemand bekend was. Vandaar ook de verontwaardiging bij ouders en basisschool.

Er is zeker gerept over VWO+ maar vanuit ons al snel bewust voor gekozen dit niet te doen. Er werd ons verteld dat dit wel een flinke stap meer zou zijn dan het Havo-VWO, haar meer tijd zou kosten en i.v.m haar sporttalentenstatus vonden wij dit een beetje teveel van het goede. Buiten dat ging verder niemand van haar klas.

Maar wat is je probleem dan precies? Je hebt bewust gekozen voor een Havo/VWO klas en daarin komt je dochter dus ook. Ze komt niet bij vriendinnen maar dat was an sich geen probleem schreef je eerder. Ze is heel sociaal en maakt makkelijk vriendinnen, dus dan komt het vast allemaal goed. Waarom zou je nu gaan klagen om haar in die VWO klas te krijgen terwijl je hier letterlijk zegt dat dat niet jullie voorkeur heeft omdat dochter ook veel sport. Dat gaat dan wel over VWO+ maar dan nog, je hebt eigenlijk gewoon wat jullie wilden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.