Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet blij met klassenindeling VO


Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 19:59:

[..]

Ze heeft, ten opzichte, van die andere Havo-VWO klas juist minder voordeel. De Havo-VWO klas van dochter krijgt les uit Havo-VWO boeken. De andere Havo-VWO klas krijgt les uit VWO boeken.

De leraar van mijn dochter en ik zeiden gelijktijdig: " Ze heeft dus ten opzichte van die anderen een omgekeerde bewijslast". In haar klas moeten de kinderen laten zien met Havo-VWO onderwijs dat ze straks het VWO aankunnen terwijl de andere klas dus al het voordeel heeft van VWO boeken en al een beetje extra uitgedaagd worden. Is dat daadwerkelijk op niveau en daarbijhorend advies van de kinderen gebaseerd dan is dat natuurlijk gefundeerd. Maar dat is het dus in deze niet.

Ze hadden kennelijk een VWO+ klas en een Havo-VWO klas niet vol en hebben deze samengevoegd. De Havo-VWO klas gaan ze dan uit VWO boeken les geven. De plussers hebben dan alleen 2 vakken extra en daarmee een oplossing voor 2 halve klassen.

Maar wat zijn dan de richtlijnen voor de klas van dochter voor het doorstromen naar vwo in vergelijking met de andere klas? Want daar moet dan ook verschil in zitten toch, maar staat dat ergens op papier? Weet ze waar ze naartoe moet werken om naar vwo te kunnen?

En hoe kan je dan fatsoenlijk doorstromen naar een vwo klas met leerlingen die het eerste jaar hogere lesstof hebben gehad en jij dus achterloopt?

Ik zou zeker met VO school in gesprek gaan. 

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 19:59:

[..]


Ze hadden kennelijk een VWO+ klas en een Havo-VWO klas niet vol en hebben deze samengevoegd. De Havo-VWO klas gaan ze dan uit VWO boeken les geven. De plussers hebben dan alleen 2 vakken extra en daarmee een oplossing voor 2 halve klassen.

Waarom zeg je dit niet meteen?

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 20:16 Topicstarter

AlisonH schreef op 05-07-2024 om 19:48:

[..]

Wonderlijke keuze van de school. Cognitieve vaardigheden die bij de mentor passen? Dezelfde adviezen en toch de één in een klas die op vwo-niveau les heeft en de ander in een klas die op havo-niveau les heeft? Ik ben zelf afdelingsleider op het vwo, dakpanklassen h/v vallen in mijn afdeling en ik kan werkelijk geen enkele motivatie verzinnen voor deze keuze, behalve dan dat ze een klas hebben met veel leerlingen met opgehoogde / iets te ambitieuze adviezen voor wie les krijgen op vwo-niveau misschien te zwaar wordt. Maar daar hoort je dochter dan niet bij. Bovendien moet je daar als school transparant over zijn. Hoe groot zijn de klassen? Want soms is de plaatsing puur praktisch: de ene klas zit vol en de andere heeft nog plaats. Ik zou zeker een gesprek aanvragen met de afdelingsleider.

De keuze is misschien wonderlijk, durf ik zelf niet zo hardop te stellen daar ik geen ervaring heb in het voortgezet onderwijs. Maar eerlijk, jouw ervaring en je reactie staven wel dat mijn gevoel niet zo verkeerd is. En, wat je al benoemd, de transparantie daarin. Ik vind het een beetje een "rauw op je dak" verhaal waar je nu zo vlak voor de vakantie nog maar weinig mee kunt. Het in gesprek gaan met partijen is nu nogal adhoc omdat het allemaal snel, snel moet. Basisschool is druk, VO is druk... VO zei eigenlijk meteen niets voor ons te kunnen doen nu, dan kon ze misschien na het eerste kwartaal wel naar de andere klas. We hopen nog op een persoonlijk gesprek met de teamleider.

Zou het inderdaad voor sommige kinderen net een tandje te optimistisch zijn dan kan ik me voorstellen dat ze daar iets voor inrichten maar dat is dit dus ook niet. Dochter krijgt gewoon Havo-VWO boeken.

Ze hadden kennelijk dus 2 halve klassen op verschillend niveau en die hebben ze nu met een nieuw bedachte constructie samengevoegd.

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 20:17 Topicstarter

CharlieB schreef op 05-07-2024 om 20:14:

[..]

Maar wat zijn dan de richtlijnen voor de klas van dochter voor het doorstromen naar vwo in vergelijking met de andere klas? Want daar moet dan ook verschil in zitten toch, maar staat dat ergens op papier? Weet ze waar ze naartoe moet werken om naar vwo te kunnen?

En hoe kan je dan fatsoenlijk doorstromen naar een vwo klas met leerlingen die het eerste jaar hogere lesstof hebben gehad en jij dus achterloopt?

Ik zou zeker met VO school in gesprek gaan.

Zeg het maar...we weten dus precies niks.

Dus het is een nood-oplossing voor 2 halve klassen. (Misschien) lullig voor je dochter dat ze niet bij haar vriendinnen in de bij uitzondering wat hoger niveau-klas zit, maar ik vind het zo wel een veel logischer verhaal vanuit de school. Je kunt altijd nog vragen of je dochter echt niet bij haar vriendinnen kan, maar de hele verontwaardigde wat-is-dit-raar-insteek van je verhaal vind ik met deze info erbij nogal overtrokken.

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 20:22 Topicstarter

Valeria schreef op 05-07-2024 om 05:31:

[..]

Hè, wat? Er is vwo+, maar dus ook nog stiekem gewoon vwo, op basis van wat dan?

Nee, er is geen vwo. Er is Havo-VWO en Vwo+.

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 20:25 Topicstarter

Tuna1968 schreef op 05-07-2024 om 20:14:

Maar als ze +1 score heeft waarom heeft basisschool haar dan geen vwo advies gegeven. Want bij alles op + 1 score hoort een vol vwo advies. Een basisschool geeft een havo-vwo advies als ze twijfelen. Waarom twijfelt de basisschool over haar advies. Bij dochter op school hebben ze havo klassen, havo-vwo en vwo klassen. De havo en vwo klas voor enkelvoudige adviezen. En de havo-vwo klas voor waar basisschool over twijfelt. Daar wordt overigs wel op vwo niveau les gegeven met vwo boeken. Dus met voldoendes aan het eind van het jaar ga je gewoon naar 2 vwo. Dus misschien had basisschool haar gewoon een vwo advies moeten geven.

Wij hebben hier uitsluiten dakpanklassen de eerste 2 jaar. Vandaar dit advies. Duidelijk uitgelegd vanuit de basisschool.

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 20:25:

[..]

Wij hebben hier uitsluiten dakpanklassen de eerste 2 jaar. Vandaar dit advies. Duidelijk uitgelegd vanuit de basisschool.

Lekker veilig voor de basisschool, die afgerekend worden hoe hun leerlingen het op het VO doen t.o.v. het advies.

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 20:27 Topicstarter

Valeria schreef op 05-07-2024 om 20:14:

[..]

Waarom zeg je dit niet meteen?

Omdat dit welgeteld een uurtje of 2 verteld is. Nog niet eens officieel bevestigd door school maar een wandelgangverhaal.

Op welk niveau zou ze les gaan krijgen toen ze zich inschreef? Was altijd al de intentie om met havo boeken te werken en krijgt nu een deel de kans om met vwo boeken te werken. Of was het de bedoeling vwo boeken en is dit eenzijdig aangepast naar havo? 

CharlieB schreef op 05-07-2024 om 20:31:

Op welk niveau zou ze les gaan krijgen toen ze zich inschreef? Was altijd al de intentie om met havo boeken te werken en krijgt nu een deel de kans om met vwo boeken te werken. Of was het de bedoeling vwo boeken en is dit eenzijdig aangepast naar havo?

Ze zullen in de havo/vwo klas wel met havo/vwo boeken werken. Overigens kan ik me niet voorstellen dat die heel erg verschillen met de vwo-boeken. Dus daar zou ik me niet druk over maken.

Eigenlijk snap ik steeds minder van het verhaal. Als deze school normaal gesproken alleen maar op havo niveau lesgeeft in de havo-vwo klassen, waarom kies je daar dan voor je best wel slimme dochter?  Al vind ik nog steeds dat de basisschool jullie ook beter had moeten adviseren. Voor een kind met alleen maar I en I+ scores hadden ze jullie moeten adviseren om haar juist voor die plusklas aan te melden.

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 20:37 Topicstarter

Moosey schreef op 05-07-2024 om 20:19:

Dus het is een nood-oplossing voor 2 halve klassen. (Misschien) lullig voor je dochter dat ze niet bij haar vriendinnen in de bij uitzondering wat hoger niveau-klas zit, maar ik vind het zo wel een veel logischer verhaal vanuit de school. Je kunt altijd nog vragen of je dochter echt niet bij haar vriendinnen kan, maar de hele verontwaardigde wat-is-dit-raar-insteek van je verhaal vind ik met deze info erbij nogal overtrokken.

Dit zou een logischer verhaal zijn vanuit school, ware het niet dat ik dit pas 2 uur geleden heb gehoord in de wandelgangen dus niet officieel.

Hoezo overtrokken? Wanneer wij, en met ons al die andere kinderen/ouders en zelfs de bassischolen, niet worden geïnformeerd over een nieuw bedachte constructie mag ik toch zeker verontwaardigd zijn? Zeker wanneer de basisschool, op basis van hun kennis over mijn kind en de andere kinderen verbaasd zijn over dit gebeuren. Nog meer dat er kinderen in die klas zitten die voor de doorstroomtoets zelfs een vmboT-Havo advies hadden...

Dus leg ik jouw ik-vind-dit-nogal-overtrokken verhaal even naast me neer. 

Fijne avond!

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 20:38 Topicstarter

CharlieB schreef op 05-07-2024 om 20:31:

Op welk niveau zou ze les gaan krijgen toen ze zich inschreef? Was altijd al de intentie om met havo boeken te werken en krijgt nu een deel de kans om met vwo boeken te werken. Of was het de bedoeling vwo boeken en is dit eenzijdig aangepast naar havo?

Havo-VWO, de eerste 2 jaar zijn hier uitsluitend dakpanklassen.

Wat hier van belang is dat dochter geen vwo advies heeft. Ondanks haar score en inzet hebben ze havo/vwo advies gegeven. Dat geeft twijfel aan. Er zijn immers ook kinderen die alleen vwo advies hebben. 

En ze hadden een vwo+ klas maar te weinig kinderen. Daarom is die klas aangevuld met de meest kansrijke kinderen uit de dakpanklas. Daarbij zal gekeken zijn naar het advies van de school. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.