Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet blij met klassenindeling VO


Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 18:42 Topicstarter

kerstbeer schreef op 05-07-2024 om 10:27:

Dit lijkt een situatie waarbij bijna alle kinderen uit de basisschool naar een naburige school gaan, wellicht omdat er weinig keuze is in de buurt want geen grote stad of stedelijke omgeving?

Om je even een hart onder de riem te steken: ik ging zelf naar een school waarbij ik slechts twee mensen kende en beiden vond ik niet leuk. Al snel maakte ik vrienden met anderen in de klas.

Kans is groot dat ze in het begin in de pauze nog ex-klasgenoten opzoekt, maar dan weer aansluiting vindt bij 'nieuwe' mensen. In een grotere stad is er zoveel keuze bij scholen dat vaak de hele klas verspreid gaat over vele verschillende scholen en ze nauwelijks iemand kennen. Toch vind je dan alweer snel aansluiting bij anderen.

Je kan het wel altijd proberen, maar ook bij een vriendinnengroep is er kans dat er verschuivingen vinden, want Peter en Samira die ze nu leren kennen zijn ook leuk om erbij te hebben, terwijl Noortje zich nu afzondert en alleen nog vriendinnen wil zijn met Fleur die van een andere stad komt. En Laila is nu fan van een Kpop groep waar Lisa van een klas hoger ook fan van is en ze spreekt nu steeds daarmee af om erover te zwijmelen.

Als het alleen het vriendinnengebeuren was had ik zeker niet aan de bel getrokken. Ze is sociaal genoeg om snel nieuwe vriendinnen te maken. 

Het zit 'm echt in meerdere factoren. Ook het onderscheid in niveau, terwijl ze allemaal hetzelfde advies hebben.

Allemaal kinderen met hetzelfde advies, maar een klein gedeelte gaan ze klaarstomen voor het VWO, aldus de uitleg van het VO. Ik vind dat persoonlijk niet kunnen. 

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 18:37:

[..]

Het zit zeker niet alleen in het niet bij vriendinnen zitten. Ze is hartstikke sociaal en maakt gelukkig makkelijk vrienden.

Het zit 'm wel in de wijze waarop, haaks op het ons vertelde tijdens de voorlichtingsbijeenkomst.

Daarnaast zit het een groot stuk in het verschil qua niveau. Zoals meerdere hier al reageren: Havo-VWO is Havo-VWO. En dan niet een VWO gerichte-klas erbij bedenken. M.i een stukje kansongelijkheid bij exact eender schooladvies.

Maar waar komt die informatie vandaan? Heeft de nieuwe school dit letterlijk zo gecommuniceerd of is het een misverstand? Want twee havo-vwo klassen waarvan er maar één op vwo-doorstroom is gericht, dat is echt heel vreemd. 
Overigens stroomt bij ons op school van de havo-vwo-klassen iets meer dan de helft door naar vwo. Daar zitten ook kinderen bij met een opgehoogd advies vanaf mavo/havo of havo, waar het advies is bijgesteld op basis van de eindtoets (en vanaf dit jaar de doorstroomtoets). 
Edit: ik zou zeker contact opnemen met de school. 

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 18:48 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 05-07-2024 om 13:49:

[..]

Het kan wel, je hebt ook scholen met VWO/Havo klassen en havo/vwo klassen. In die eerste werken ze met vwo-boeken en in die tweede met h/v boeken. Zit je in die tweede stroom dan kan je gewoon met je cijfers laten zien dat je naar vwo kan (vaak 7 of hoger) en als een kind vwo kan dan zal er afhankelijk van het aantal brugjaren gekeken worden of ze in klas 2 of klas 3 naar VWO kan.

Soms hebben kinderen een beetje vertrouwen in hun eigen kunnen nodig en dan is even een iets lager niveau fijn omdat ze dan zien dat ze dingen goed kunnen.

Dat is hier zeker niet het geval. Het is gewoon Havo-VWO. Nooit is er gerept over niveauverschil binnen deze klassen. Ook onze basisschool is zeer verast.

Ik weet niet hoe het werkt, maar zou het niet kunnen dat kinderen wel hetzelfde eindadvies krijgen, maar toch verschillend hebben gescoord op de eindtoets? Dat sommigen beter scoren op rekenen en anderen beter op lezen en dat ze dat ook meenemen? En een advies is een schaal denk ik, dus misschien zitten sommigen wat hoger op de schaal en anderen wat lager?

Maar misschien slaat dit nergens op. In dat geval sorry!

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 18:42:

[..]

Als het alleen het vriendinnengebeuren was had ik zeker niet aan de bel getrokken. Ze is sociaal genoeg om snel nieuwe vriendinnen te maken.

Het zit 'm echt in meerdere factoren. Ook het onderscheid in niveau, terwijl ze allemaal hetzelfde advies hebben.

Allemaal kinderen met hetzelfde advies, maar een klein gedeelte gaan ze klaarstomen voor het VWO, aldus de uitleg van het VO. Ik vind dat persoonlijk niet kunnen.

Het is inderdaad een beetje vreemd als daar werkelijk verschil in zou zitten. 

Echter brugklassen zijn er juist om het niveau te bepalen. Als ze VWO aankan, dan stroomt ze zo VWO in met haar cijfers. 

Er zijn ook mensen die van gewone brugklassen die naar VWO gaan, dus als het al HAVO-VWO is, dan heeft ze al meer voordeel dan hen. Komt echt wel goed. 

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 19:05 Topicstarter

Izza schreef op 05-07-2024 om 14:59:

To om te beginnen is het VO een nieuwe start. Geen voortzetting van de basisschool. Alle kinderen zijn nieuw en gaan zich de komende jaren enorm ontwikkelen. Het is absoluut niet gezegd dat dit clubje bij elkaar blijft of zelfs vriendinnen blijft. Er gaan nieuwe kinderen bijkomen en afvallen. En na 2 jaar gaat iedereen naar een ander niveau. Misschien is het juist goed voor dochter om zich niet langer te kunnen verschuilen achter het bekende maar te werken aan haar sociale vaardigheden. Die zal ze in de toekomst zeker nodig hebben.

En verder wat is haar niveau van school en de toets? Havo of vwo? Want jullie kunnen wel zeggen dat ze vwo aankan maar als ze het niet laat zien dan komt dat ook op het VO niet naar voren. Zeker in een dakpankkas moet zij laten zien middels cijfers, werkstukken en een actieve werkhouding het vwo aan te kunnen. Een grijze muis die loopt te dromen zal over het hoofd gezien worden. Daar zou ik haar ook op wijzen. Werkhouding en gedrag zijn net als sociale vaardigheden te trainen. Als zij naar buiten loopt te kijken en daardoor gemiddeld scoort of niet laat zien meer te kunnen dan de havo zal ze op dat niveau verder gaan. Uiteindelijk is het vwo een combinatie van goede cijfers EN een zeer actieve werkhouding en goede motivatie. Ze heeft 2 jaar om dat te laten zien en jullie moeten haar daarop wijzen. Het VO gaat niet lopen duwen en trekken en contact met ouders is totaal anders dan de basisschool. Ze moet het zelf laten zien en anders niet.

Mijn dochter verschuilt zich nergens achter. Ze is een zelfstandig en sociaal meisje met veel vrienden en vriendinnen. Ze maakt ook makkelijk vrienden dus daar zit het probleem niet. Ze is in de klas een grijze muis, zoals een vroegere juf haar noemde. Ze doet keurig haar ding, doet wat ze moet doen maar laat niet van zich horen wanneer ze klaar is. Ze gaat dan wel iets voor haar zelf doen. Het stukje vriendinnen is gewoonweg zuur wanneer je vooraf verteld wordt dat je een aantal namen mag doorgeven bij wie je graag in de klas wilt en ze daarmee rekening houden. We hebben haar voorbereid dat dat misschien anders uit zou kunnen pakken. Daar kan ze wel mee dealen, maar zorgt wel voor teleurstelling natuurlijk.

Ze heeft een Havo-VWO advies en de doorstroomtoets VWO gescoord. Verzinnen we echt niet zelf en ik ben ook erg benieuwd waar je dat vermoeden op baseert? Had ze advies Kader, ook prima! We zijn geen ouders die perse hun kind boven niveau willen hebben.

Ze scoort al haar hele basischooltijd meer dan prima. Alle cito's zijn 1 of 1+. Haar cijfers zijn nooit onder de 8, grootste gros is 9/10.  Werkhouding is meer dan prima, zowel op school als thuis. We hoeven haar nooit achter de broek aan om huiswerk te maken, neemt zelf initiatief in het maken van werkstukken/presentaties. Dus ik hoef haar daar zeker niet op te wijzen 😉

Het dromen zit 'm puur in de momenten waarop ze klaar is met alles. Al haar klassenwerk, taakbrieven en verrijking. Waar een ander dan van zich laat horen kan zij haarzelf vermaken. Volgens school een mooi kenmerk van haar waar ze erg trots op mag zijn.

Eén mentor paste bij ons kind, de rest meestal niet en soms een beetje. Die ene was ook de enige die zag dat zoon zich verveelde en daarom in Havo2 alvast materiaal kreeg dat niet meer getoetst werd op Vwo4.

Jarenlang getobt met school...

Maar waarom met deze scores hebben jullie geen bijstelling van het advies gevraagd? Ik zou met deze scores trouwens alsnog met de VO-school gaan praten. Want met alleen I en I+ scores is het heel vreemd dat ze haar niet in de klas geplaatst hebben waar op VWO niveau les gegeven wordt. Hebben jullie het onderwijskundig rapport ingezien dat naar de VWO school gegaan is? Zo niet dan zou ik dat eerst inzien, zodat je goed beslagen ten ijs komt als je hierover praat.

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 19:39 Topicstarter

AlisonH schreef op 05-07-2024 om 18:47:

[..]

Maar waar komt die informatie vandaan? Heeft de nieuwe school dit letterlijk zo gecommuniceerd of is het een misverstand? Want twee havo-vwo klassen waarvan er maar één op vwo-doorstroom is gericht, dat is echt heel vreemd.
Overigens stroomt bij ons op school van de havo-vwo-klassen iets meer dan de helft door naar vwo. Daar zitten ook kinderen bij met een opgehoogd advies vanaf mavo/havo of havo, waar het advies is bijgesteld op basis van de eindtoets (en vanaf dit jaar de doorstroomtoets).
Edit: ik zou zeker contact opnemen met de school.

Nou, daar komt ie😉

Niemand wist hier van. Wij als ouders niet en nu blijkt, na een gesprek met de basisschool vandaag,  dat zij ook hier ook niet van hadden gehoord. Daags na de kennismaking verhalen van de kinderen in de klas gehoord die ze nogal vreemd vonden klinken. Kinderen met Havo-VWO die VWO boeken aan moeten schaffen maar niet allemaal. Leraar dacht dat die kinderen dat verkeerd hadden begrepen. Tot wij dus contact opnamen met ons verhaal.

Wij hadden inmiddels dus ook contact met het VO gehad en die bevestigden het verhaal waarmee dochter thuiskwam. Het VO gaf aan dat het niet gebaseerd was op de doorstroomtoets maar zorgvuldig was gekeken naar de cognitieve vaardigheden die het beste bij de mentoren past. Basisschool gaf aan dit vreemd te vinden. Waarop wij vroegen of de cognitieve vaardigheden van onze dochter dan verschilden van die anderen. Antwoord was duidelijk: "zeker niet!"

Wanneer de basisschool aan zou geven dat onze dochter dat niveau niet aan zou kunnen waren we snel klaar,  dan gewoon niet. Hun kennen mijn kind en weten wat ze kan of niet kan. Maar ook zij zijn stomverbaasd en vinden ook dat we er iets mee moeten.

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 19:47 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 05-07-2024 om 19:29:

Maar waarom met deze scores hebben jullie geen bijstelling van het advies gevraagd? Ik zou met deze scores trouwens alsnog met de VO-school gaan praten. Want met alleen I en I+ scores is het heel vreemd dat ze haar niet in de klas geplaatst hebben waar op VWO niveau les gegeven wordt. Hebben jullie het onderwijskundig rapport ingezien dat naar de VWO school gegaan is? Zo niet dan zou ik dat eerst inzien, zodat je goed beslagen ten ijs komt als je hierover praat.

Omdat wij, ten eerste, uitgaan van de leraren waarvan wij denken dat ze de expertise in huis te hebben om tot een goed en passend advies te komen.

Ten tweede, er zijn hier de eerste 2 jaar geen VWO klassen. Alleen Havo-VWO en VWO+ maar dat is echt voor eenduidig VWO+ advies de laatste 2 jaar. Al had ze hier naartoe gemogen dan hadden we dat niet gewild i.v.m talentenstatus en we dat dan teveel vonden.

Het was dus tot afgelopen woensdag nergens bekend dat er een Havo-VWO, VWO gerichte klas, zou komen. Niet bij ons als ouders en niet bij de basisschool.

We gaan op advies van de basisschool een persoonlijk gesprek aanvragen want ook hun zijn verbaasd.

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 19:39:

[..]

Nou, daar komt ie😉

Niemand wist hier van. Wij als ouders niet en nu blijkt, na een gesprek met de basisschool vandaag, dat zij ook hier ook niet van hadden gehoord. Daags na de kennismaking verhalen van de kinderen in de klas gehoord die ze nogal vreemd vonden klinken. Kinderen met Havo-VWO die VWO boeken aan moeten schaffen maar niet allemaal. Leraar dacht dat die kinderen dat verkeerd hadden begrepen. Tot wij dus contact opnamen met ons verhaal.

Wij hadden inmiddels dus ook contact met het VO gehad en die bevestigden het verhaal waarmee dochter thuiskwam. Het VO gaf aan dat het niet gebaseerd was op de doorstroomtoets maar zorgvuldig was gekeken naar de cognitieve vaardigheden die het beste bij de mentoren past. Basisschool gaf aan dit vreemd te vinden. Waarop wij vroegen of de cognitieve vaardigheden van onze dochter dan verschilden van die anderen. Antwoord was duidelijk: "zeker niet!"

Wanneer de basisschool aan zou geven dat onze dochter dat niveau niet aan zou kunnen waren we snel klaar, dan gewoon niet. Hun kennen mijn kind en weten wat ze kan of niet kan. Maar ook zij zijn stomverbaasd en vinden ook dat we er iets mee moeten.

Wonderlijke keuze van de school. Cognitieve vaardigheden die bij de mentor passen? Dezelfde adviezen en toch de één in een klas die op vwo-niveau les heeft en de ander in een klas die op havo-niveau les heeft? Ik ben zelf afdelingsleider op het vwo, dakpanklassen h/v vallen in mijn afdeling en ik kan werkelijk geen enkele motivatie verzinnen voor deze keuze, behalve dan dat ze een klas hebben met veel leerlingen met opgehoogde / iets te ambitieuze adviezen voor wie les krijgen op vwo-niveau misschien te zwaar wordt. Maar daar hoort je dochter dan niet bij. Bovendien moet je daar als school transparant over zijn. Hoe groot zijn de klassen? Want soms is de plaatsing puur praktisch: de ene klas zit vol en de andere heeft nog plaats. Ik zou zeker een gesprek aanvragen met de afdelingsleider. 

Wat ga je nu doen Fien?
Wat kan je nu nog doen ?

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 19:59 Topicstarter

kerstbeer schreef op 05-07-2024 om 18:54:

[..]

Het is inderdaad een beetje vreemd als daar werkelijk verschil in zou zitten.

Echter brugklassen zijn er juist om het niveau te bepalen. Als ze VWO aankan, dan stroomt ze zo VWO in met haar cijfers.

Er zijn ook mensen die van gewone brugklassen die naar VWO gaan, dus als het al HAVO-VWO is, dan heeft ze al meer voordeel dan hen. Komt echt wel goed.

Ze heeft, ten opzichte, van die andere Havo-VWO klas juist minder voordeel. De Havo-VWO klas van dochter krijgt les uit Havo-VWO boeken. De andere Havo-VWO klas krijgt les uit VWO boeken. 

De leraar van mijn dochter en ik zeiden gelijktijdig: " Ze heeft dus ten opzichte van die anderen een omgekeerde bewijslast". In haar klas moeten de kinderen laten zien met Havo-VWO onderwijs dat ze straks het VWO aankunnen terwijl de andere klas dus al het voordeel heeft van VWO boeken en al een beetje extra uitgedaagd worden. Is dat daadwerkelijk op niveau en daarbijhorend advies van de kinderen gebaseerd dan is dat natuurlijk gefundeerd. Maar dat is het dus in deze niet. 

Ze hadden kennelijk een VWO+ klas en een Havo-VWO klas niet vol en hebben deze samengevoegd. De Havo-VWO klas gaan ze dan uit VWO boeken les geven. De plussers hebben dan alleen 2 vakken extra en daarmee een oplossing voor 2 halve klassen.

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 19:59:

[..]

Ze heeft, ten opzichte, van die andere Havo-VWO klas juist minder voordeel. De Havo-VWO klas van dochter krijgt les uit Havo-VWO boeken. De andere Havo-VWO klas krijgt les uit VWO boeken.

De leraar van mijn dochter en ik zeiden gelijktijdig: " Ze heeft dus ten opzichte van die anderen een omgekeerde bewijslast". In haar klas moeten de kinderen laten zien met Havo-VWO onderwijs dat ze straks het VWO aankunnen terwijl de andere klas dus al het voordeel heeft van VWO boeken en al een beetje extra uitgedaagd worden. Is dat daadwerkelijk op niveau en daarbijhorend advies van de kinderen gebaseerd dan is dat natuurlijk gefundeerd. Maar dat is het dus in deze niet.

Ze hadden kennelijk een VWO+ klas en een Havo-VWO klas niet vol en hebben deze samengevoegd. De Havo-VWO klas gaan ze dan uit VWO boeken les geven. De plussers hebben dan alleen 2 vakken extra en daarmee een oplossing voor 2 halve klassen.

Ik had het over een vergelijking met kinderen die helemaal niet in een aparte VWO-HAVO brugklas (wat voor versie dan ook) zitten en toch op het VWO komen. Ten opzichte van hen heeft ze alsnog voordeel, maar ook die kinderen lukt het.  
Zei het juist om je gerust te stellen: als ze de capaciteiten heeft, dan gaat ze zo door naar VWO.

Maar als ze +1 score heeft waarom heeft basisschool haar dan geen vwo advies gegeven. Want bij alles op + 1 score hoort een vol vwo advies. Een basisschool geeft een havo-vwo advies als ze twijfelen. Waarom twijfelt de basisschool over haar advies. Bij dochter op school hebben ze havo klassen, havo-vwo en vwo klassen. De havo en vwo klas voor enkelvoudige adviezen. En de havo-vwo klas voor waar basisschool over twijfelt. Daar wordt overigs wel op vwo niveau les gegeven met vwo boeken. Dus met voldoendes aan het eind van het jaar ga je gewoon naar 2 vwo. Dus misschien had basisschool haar gewoon een vwo advies moeten geven. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.