Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet blij met klassenindeling VO


Hier ook even een reactie op bekenden in de klas. Dochter zat ook met allemaal meisjes die ze niet kende, ja ééntje die ze kende van dansles. De eerste week deden die meisjes alles samen, want ze kenden verder niemand. Daarna splitsten hun wegen al en hadden ze beiden al snel weer een nieuw groepje gevonden. Soms kan het heel verfrissend zijn, al is het natuurlijk heel spannend, maar dat hebben de andere jongeren in die klas natuurlijk hetzelfde. En mijn dochter had ook havo/vwo advies en is uiteindelijk toch doorgegaan op havo, ze vond dat toch net iets makkelijker gaan. Daarna door naar HBO en als ze had gewild had ze alsnog naar de universiteit kunnen gaan, maar die behoefte had ze helemaal niet. Dus ja, soms maakt het niet zo uit welke route ze nemen, ze komen er wel hoor.

Dit lijkt een situatie waarbij bijna alle kinderen uit de basisschool naar een naburige school gaan, wellicht omdat er weinig keuze is in de buurt want geen grote stad of stedelijke omgeving?

Om je even een hart onder de riem te steken: ik ging zelf naar een school waarbij ik slechts twee mensen kende en beiden vond ik niet leuk. Al snel maakte ik vrienden met anderen in de klas. 

Kans is groot dat ze in het begin in de pauze nog ex-klasgenoten opzoekt, maar dan weer aansluiting vindt bij 'nieuwe' mensen. In een grotere stad is er zoveel keuze bij scholen dat vaak de hele klas verspreid gaat over vele verschillende scholen en ze nauwelijks iemand kennen. Toch vind je dan alweer snel aansluiting bij anderen. 

Je kan het wel altijd proberen, maar ook bij een vriendinnengroep is er kans dat er verschuivingen vinden, want Peter en Samira die ze nu leren kennen zijn ook leuk om erbij te hebben, terwijl Noortje zich nu afzondert en alleen nog vriendinnen wil zijn met Fleur die van een andere stad komt. En Laila is nu fan van een Kpop groep waar Lisa van een klas hoger ook fan van is en ze spreekt nu steeds daarmee af om erover te zwijmelen.

Ik vind het heel bijzonder dat een school onderscheid maakt in lesaanbod tussen twee klassen van hetzelfde niveau. En waarop baseren ze dat dan? Want nieuwe brugklassers, die kennen ze nog helemaal niet. Dus dan kun je ook niet weten of die 'bij de mentor passen' en of die klaargestoomd moeten worden voor havo of vwo.

Mijn school had vroeger ook alleen dakpanklassen, maar alle havo/vwo brugklassen kregen les op vwo niveau. Aan het einde van het jaar waren er normen om te bepalen of je naar havo, atheneum of gymnasium mocht.

Geen vriendinnetjes is zuur, maar daarin zal ze niet de enige zijn en er zijn nog meer kinderen dan alleen die twee van de basisschool. Toch kan ik me wel voorstellen dat het fijn kan zijn om wel een paar bekenden in de klas te hebben.

Misschien eens een gesprek aanvragen en dan met een lieve glimlach en open blik zeggen "goh, ik heb het denk ik verkeerd begrepen, maar het lijkt nu net alsof mijn dochter en haar Havo/Vwo brugklas op een ander niveau les krijgen dan een andere Havo/Vwo brugklas. Maar dat klopt vast niet, toch?

Wat maken ze het tegenwoordig ingewikkelt zeg. In mijn tijd was de middelbare school het begin van een nieuwe start, voor iedereen. Je meld je aan op de middelbare school naar keuze met je eindadvies en krijgt later bericht of je wordt toegelaten. Had je vmbo-b advies dan kwam je in een vmb-b klas. Had je t-havo dan kwam je in een van die klassen enz. Niemand die wist bij wie hij/zij in de klas kwam. Omdat ik naar een school in buurt ging was de kans groot dat ik oud klasgenootjes tegenkwam en in dezelfde groep zou komen. Echte vriendinnetjes had ik niet. Eenmaal in de nieuwe klas zat ik met 3 andere oud klasgenootjes en vond ik het stiekem toch wel fijn. Maar als snel kwamen er nieuwe groepjes en werd er van alles door elkaar gemixt. 

Samenvatting: vriendinnetje kan helpen voor een veilig gevoel de eerste weken. Maar het ligt toch echt aan de kinderen die om je heen zijn. Daar moet je het vooral mee doen.

Caroline80 schreef op 05-07-2024 om 06:43:

Wat vreemd dat het VO bepaald op welk niveau je wordt ingedeeld. Hier kies je zelf je niveau o.b.v. het schooladvies en dan kun je iemand opgeven waarbij je in de klas wilt. Dat moet dan iemand zijn die het zelfde niveau gaat doen en daar kom je dan sowieso bij de in klas.

Dat is bijna nergens zo. Wij kijken naar cito’s, doorstroomtoets, advies leerkracht en evt IQ-testen en andere aanvullende onderzoeken als die zijn ingediend. 

Op basis daarvan bepaalt de VO school waar het kind geplaatst wordt. Er is geen school waarin de ouder bepaalt welke niveau hun kind gaat doen. Zou ook wel heel gek zijn. 

Temet schreef op 05-07-2024 om 12:43:

Misschien eens een gesprek aanvragen en dan met een lieve glimlach en open blik zeggen "goh, ik heb het denk ik verkeerd begrepen, maar het lijkt nu net alsof mijn dochter en haar Havo/Vwo brugklas op een ander niveau les krijgen dan een andere Havo/Vwo brugklas. Maar dat klopt vast niet, toch?

Het kan wel, je hebt ook scholen met VWO/Havo klassen en havo/vwo klassen. In die eerste werken ze met vwo-boeken en in die tweede met h/v boeken. Zit je in die tweede stroom dan kan je gewoon met je cijfers laten zien dat je naar vwo kan (vaak 7 of hoger) en als een kind vwo kan dan zal er afhankelijk van het aantal brugjaren gekeken worden of ze in klas 2 of klas 3 naar VWO kan. 

Soms hebben kinderen een beetje vertrouwen in hun eigen kunnen nodig en dan is even een iets lager niveau fijn omdat ze dan zien dat ze dingen goed kunnen. 

SuzyQFive schreef op 05-07-2024 om 13:49:

[..]

Het kan wel, je hebt ook scholen met VWO/Havo klassen en havo/vwo klassen. In die eerste werken ze met vwo-boeken en in die tweede met h/v boeken. Zit je in die tweede stroom dan kan je gewoon met je cijfers laten zien dat je naar vwo kan (vaak 7 of hoger) en als een kind vwo kan dan zal er afhankelijk van het aantal brugjaren gekeken worden of ze in klas 2 of klas 3 naar VWO kan.

Soms hebben kinderen een beetje vertrouwen in hun eigen kunnen nodig en dan is even een iets lager niveau fijn omdat ze dan zien dat ze dingen goed kunnen.

Ik zou willen dat scholen die zogenaamd kinderen in bescherming nemen zich veel meer realiseren dat ze daarmee ook  voorsorteren op de uitkomst voor het kind, want de kans om door te stromen naar het VWO is gewoon veel groter in een klas waar lesgegeven wordt op VWO niveau dan in de klas waar lesgegeven wordt op havo niveau.

To om te beginnen is het VO een nieuwe start. Geen voortzetting van de basisschool. Alle kinderen zijn nieuw en gaan zich de komende jaren enorm ontwikkelen. Het is absoluut niet gezegd dat dit clubje bij elkaar blijft of zelfs vriendinnen blijft. Er gaan nieuwe kinderen bijkomen en afvallen. En na 2 jaar gaat iedereen naar een ander niveau. Misschien is het juist goed voor dochter om zich niet langer te kunnen verschuilen achter het bekende maar te werken aan haar sociale vaardigheden. Die zal ze in de toekomst zeker nodig hebben. 

En verder wat is haar niveau van school en de toets? Havo of vwo? Want jullie kunnen wel zeggen dat ze vwo aankan maar als ze het niet laat zien dan komt dat ook op het VO niet naar voren. Zeker in een dakpankkas moet zij laten zien middels cijfers, werkstukken en een actieve werkhouding het vwo aan te kunnen. Een grijze muis die loopt te dromen zal over het hoofd gezien worden. Daar zou ik haar ook op wijzen. Werkhouding en gedrag zijn net als sociale vaardigheden te trainen. Als zij naar buiten loopt te kijken en daardoor gemiddeld scoort of niet laat zien meer te kunnen dan de havo zal ze op dat niveau verder gaan. Uiteindelijk is het vwo een combinatie van goede cijfers EN een zeer actieve werkhouding en goede motivatie. Ze heeft 2 jaar om dat te laten zien en jullie moeten haar daarop wijzen. Het VO gaat niet lopen duwen en trekken en contact met ouders is totaal anders dan de basisschool. Ze moet het zelf laten zien en anders niet. 

TO: zoals je jou dochter beschrijft, is ze een meisje die heel erg die basisveiligheid nodig heeft en in dit geval dus haar vertrouwde clubje vriendinnen. Kan natuurlijk best zijn dat ze nieuwe vriendinnen krijgt, maar ik kan mij voorstellen dat dit een nare start is van de brugklasperiode. Dat had ze natuurlijk heel anders voorgesteld.

Ook is het niet een heel overtuigende reden vanuit school om haar op te splitsen van haar vertrouwde clubje en ook aanhet advies een eigen draai te geven.

Ik zou contact met school opnemen en kijken of hier nog wat aan veranderd kan worden.

Jij kent jou kind het beste, dus ook jou inbreng lijkt mij belangrijk. Succes

Als er een gewone VWO brugklas en Havo brugklas zou zijn en ze zou als enige in de HAVO klas zitten van wege haar advies, dan was het gewoon een kwestie van accepteren. 
Echter; Als er 2 dakpanklassen zijn havo/vwo, dan moeten beide klassen zelfde niveau geven. Hoe kan anders een kind met een havo/vwo advies bewijzen dat ze vwo aankan? Er wordt nu voorgesorteerd door toch onderscheid te maken tussen de 2 klassen en dus zijn het eigenlijk geen dakpanklassen meer. Bovendien begrijp ik dat de vriendinnen ook een havo/vwo advies hebben gekregen. Dus snap niet zo goed hoe ze "cognitief" het onderscheid maken. 
Mijn ervaring op onze middelbare school is dat een havo/vwo klas meestal leidt tot een havo advies in de 2e of 3e klas. Er gaan maar heel weinig kinderen over naar VWO. Onze dochter zat ook in een havo/vwo klas, volgde VWO onderwijs binnen deze klas en voldeed qua cijfers aan VWO advies voor de 3VWO. Desondanks moesten we praten als Brugman om haar in 3VWO te krijgen. Er bleef een soort "vooroordeel" dat VWO te zwaar zou zijn. 

Daglichtlamp schreef op 05-07-2024 om 14:30:

[..]

Ik zou willen dat scholen die zogenaamd kinderen in bescherming nemen zich veel meer realiseren dat ze daarmee ook voorsorteren op de uitkomst voor het kind, want de kans om door te stromen naar het VWO is gewoon veel groter in een klas waar lesgegeven wordt op VWO niveau dan in de klas waar lesgegeven wordt op havo niveau.

Helemaal eens hoor

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 18:30 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 05-07-2024 om 07:36:

[..]

Nee hoor, dat is nu onderwijsvrijheid, elke school mag zelf besluiten hoe ze dat doen. De fout lijkt hier gemaakt door de basisschool. Als zij vinden dat een kind VWO aan kan dan moeten ze ook VWO advies geven. In plaats van aan de veilige kant te blijven

De basisschool heeft hierin zeker geen fout gemaakt. Sterker nog, ze waren niet eens op de hoogte van deze opzet. Ook nooit eerder gebeurd, kennelijk. Ze hebben het nu van ons vernomen en van de kinderen die dit na de kennismaking vertelden de dag erna.

De kinderen die wel in deze klas zijn geplaatst hebben dus ook Havo-VWO advies, zelfde als dochter dus.

Basisschool is oprecht verbaasd en snappen al zeker niet waarom onze dochter dan niet in deze VWO gerichte klas zou kunnen. 

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 18:32 Topicstarter

duizel schreef op 05-07-2024 om 05:26:

Je kunt toch niet havo/vwo klassen hebben en in 2 dezelfde havo/vwo groepen andere lesstof aanbieden en andere boeken gebruiken? Dat vind ik vreemd. Dan moet je als school gewoon een vwo klas maken naast havo/vwo en vwo+.

School zegt eigenlijk, de keuze of kind havo of VWO aankan wordt 2 jaar uitgesteld en gaan we goed onderzoeken en vervolgens wordt er toch al onderscheidt gemaakt in het lesaanbod.

Wij hadden vroeger ook havo/vwo en hadden ook havo/vwo boeken. Lesstof voldoet dan aan vwo niveau omdat je anders nooit doorkan naar 3vwo. Je moest wel bewijzen die stof goed aan te kunnen en hoge punten halen.

Is kennelijk ook niet gebruikelijk en dus dit jaar voor het eerst. Zelfs de basisschool was er niet van op de hoogte. 

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 18:37 Topicstarter

Tjod22 schreef op 05-07-2024 om 09:41:

Hier hetzelfde verhaal. Ze mochten drie voorkeuren aangeven, zoon zit bij niet een van zijn voorkeuren in de klas.
Om eerlijk te zijn zou ik er niet te moeilijk over doen. Mijn ervaring met twee oudere kinderen is dat ze binnen notime nieuwe vrienden maken op de middelbare school. Sterker nog, het is echt een leuke kans om een nieuwe start te maken met andere mensen. Zelf kwam ik ook in mijn eentje op een nieuwe school en hoewel ik dat ontzettend eng en spannend vond en ook een grijze verlegen introverte muis was, heb ik toch ook zelf snel nieuwe vriendinnen gevonden. Je kind zal er door groeien.

Oudste kwam met twee vrienden in de klas en de eerste paar keer fietsten zij ook samen naar school, maar al heel snel vonden ze elk hun eigen nieuwe vrienden en hij heeft sindsdien zelfs nauwelijks meer contact met die jongens.

Het zit zeker niet alleen in het niet bij vriendinnen zitten. Ze is hartstikke sociaal en maakt gelukkig makkelijk vrienden. 

Het zit 'm wel in de wijze waarop, haaks op het ons vertelde tijdens de voorlichtingsbijeenkomst. 

Daarnaast zit het een groot stuk in het verschil qua niveau. Zoals meerdere hier al reageren: Havo-VWO  is Havo-VWO. En dan niet een VWO gerichte-klas erbij bedenken. M.i een stukje kansongelijkheid bij exact eender schooladvies.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.