Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet blij met klassenindeling VO

En dan komt je kind thuis van een kennismaking voortgezet onderwijs. Kind huilt nooit maar nu, tranen met tuiten!
Heel wat kids met hetzelfde advies Havo/Vwo. Maar nu komt ze met geen enkele vriendin in een klas. 2 meiden waar ze echt als enige van haar huidige klas niets mee heeft. 
De andere klas wordt VWO gericht, maar daar komt ze dus niet in. Ondanks allemaal hetzelfde advies vanuit PO. Gesproken met leraar van PO en die zijn ronduit verbaasd. Telefonisch contact met teamleider VO leerde ons dat er zorgvuldig is gekozen voor de indeling, op cognitief vlak kinderen die bij mentor passen. 
Vanuit school kregen we altijd te horen dat ze haar zeker VWO zien doen. Het is een rustig meisje, doet keurig haar ding, klaagt niet, zeurt niet maar laat zich ook niet horen. Grijze muis. Vinden wij helemaal ok. Zijn er eigenlijk trots op, want nooit negatief geluid. Maar we hebben het gevoel dat ze daar ook een beetje op afgerekend wordt. Ze verveeld zich op school, maar wordt er niet vervelend door. De verrijking zoekt ze zelf wel in het dromen, naar buiten te kijken en in gedachten bomen ontleden bijv. en thuis door veel te lezen en talen te leren. 
Maar goed, doodongelukkig kind dus. Geen vriendinnen in de klas en niet de kans die anderen wel krijgen. Een kans die ze zo graag zou willen, waar ze echt voor wil gaan. Het is een meisje dat niet op wil vallen, dus zal ze nooit in een klas laten zien dat zij het wel kan. We zijn er dus een beetje bang voor dat ze daardoor niet gaat laten zien wat ze makkelijk zou kunnen. Juist hoger niveau, hard moeten werken trekt haar. 
Wij zijn totaal geen ouders die aan de bel trekken maar ik denk echt dat we dit nu wel moeten doen, in haar belang. Misschien een kleine kans maar die wil ik haar niet ontnemen. Maar hoe pak je zoiets aan? Hebben wij überhaupt iets in te brengen?


Ik zou dan denk zo snel mogelijk een gesprek aanvragen met de teamleider, als het nog geen vakantie is bij jullie. En dan hetzelfde verhaal doen als wat je nu doet. En misschien kan ook de meester/juf van nu even contact opnemen met de school. Hopelijk is er dan toch nog wel wat mogelijk.

Nee, in principe worden de wensen niet meegenomen in de indeling; dat gaat vaak op basis van allerlei andere factoren. Dat is meestal al niet gemakkelijk. En geen vriendinnetje in de klas is niet echt een doorslaggevend argument: meestal regelt zich dat ook wel vrij snel: in de eerste weken worden veel nieuwe contacten gelegd.
Wel jammer dat ze niet in een VWOklas komt terwijl jullie het idee hebben dat ze dat wel kan vanuit de basisschool. Dat zou wel een steekhoudend argument moeten zijn. Dus daar zou ik inderdaad over bellen: niet over wel of geen vriendin in de klas.

Kinderen die bij mentor passen.

Hier zou ik op doorgaan.

Fien_80

Fien_80

04-07-2024 om 22:13 Topicstarter

Pippeltje schreef op 04-07-2024 om 22:08:

Nee, in principe worden de wensen niet meegenomen in de indeling; dat gaat vaak op basis van allerlei andere factoren. Dat is meestal al niet gemakkelijk. En geen vriendinnetje in de klas is niet echt een doorslaggevend argument: meestal regelt zich dat ook wel vrij snel: in de eerste weken worden veel nieuwe contacten gelegd.
Wel jammer dat ze niet in een VWOklas komt terwijl jullie het idee hebben dat ze dat wel kan vanuit de basisschool. Dat zou wel een steekhoudend argument moeten zijn. Dus daar zou ik inderdaad over bellen: niet over wel of geen vriendin in de klas.

Een vriendin is natuurlijk niet het meest belangrijk. Maar vind het persoonlijk wel erg zuur wanneer ze dit vooraf wel aangeven te doen. Eerdere jaren konden kinderen zelfs 2 voorkeuren aangeven, sinds dit jaar niet meer. En als je dan als enige van een vriendinnengroep van 5 in een andere klas zit is dat best zuur.

We gaan er nog maar eens een mail aan wagen met een verzoek tot gesprek.

Fien_80

Fien_80

04-07-2024 om 22:16 Topicstarter

Roos55 schreef op 04-07-2024 om 22:11:

Kinderen die bij mentor passen.

Hier zou ik op doorgaan.

Die vond ik erg bijzonder...

Hoeveel VWO-klassen zijn er? Hoeveel kinderen zitten er volgens de huidige indeling in die VWO-klassen en hoeveel in haar Havo/VWO-klas, althans ik neem aan dat ze in zo'n klas zit?

Als de VWO-klassen al overvol zitten, zal het moeilijk worden haar nog in zo'n VWO-klas geplaatst te krijgen. Ze gaan natuurlijk niet kinderen nog uit zo'n klas halen en in een Havo/VWO-klas plaatsen, tenzij dat verzoek zou komen van zo'n kind of diens ouders zelf. 

Ik zou vooral inzetten op het cognitieve, dat ze zich nu al verveelt, en dat jullie vrezen dat ze gaat onderpresteren om niet op te vallen in de Havo/VWO-klas. En dat jullie daarom VWO beter geschikt achten.
En als overplaatsing niet mogelijk is wegens volle klassen, hoe zij ervoor gaan zorgen dat jullie dochter toch op VWO-niveau gaat presteren en zich niet gaat vervelend ondanks haar gebruikelijke gedrag niet op te vallen.

Wel apart dat PO haar HAVO/VWO-advies gegeven heeft terwijl je zegt dat zij vinden dat ze VWO-niveau heeft. Hebben jullie daar toen niet bezwaar tegen gemaakt? Wat was hun argument toen Havo-VWO te geven en nu verbaasd te zijn?
Kan je niet met PO praten en vragen of zij alsnog hun advies aanpassen? Met VWO-niveau gaat het makkelijker lukken haar in een VWO-klas te krijgen. Of wil PO-school met VO-school bellen en uitleggen dat VWO-klas echt beter zou zijn voor haar?

"...dat er zorgvuldig is gekozen voor de indeling, op cognitief vlak kinderen die bij mentor passen." Ik vind dat laatste intrigerend. Kunnen ze dat nader toelichten? Hoezo bij mentor passen?
Hoezo op cognitief vlak? Hoezo zou jullie dochter niet op cognitief vlak bij de mentor passen en de vriendinnen (met ook Havo/VWO-advies) wel?

Tot slot: als jullie echt een VWO-klas willen, waarbij ik dan niet goed begrijp waarom jullie het Havo/VWO-advies geaccepteerd hebben (is dat inderdaad het geval?) kan je natuurlijk ook bij andere scholen in de omgeving navragen wat mogelijk is als PO-school jullie wens voor een VWO-klas wil ondersteunen. Maar of dat een oplossing is en of jullie dochter dat wil?

Fien_80

Fien_80

04-07-2024 om 23:06 Topicstarter

ArianneH schreef op 04-07-2024 om 22:37:

Hoeveel VWO-klassen zijn er? Hoeveel kinderen zitten er volgens de huidige indeling in die VWO-klassen en hoeveel in haar Havo/VWO-klas, althans ik neem aan dat ze in zo'n klas zit?

Als de VWO-klassen al overvol zitten, zal het moeilijk worden haar nog in zo'n VWO-klas geplaatst te krijgen. Ze gaan natuurlijk niet kinderen nog uit zo'n klas halen en in een Havo/VWO-klas plaatsen, tenzij dat verzoek zou komen van zo'n kind of diens ouders zelf.

Ik zou vooral inzetten op het cognitieve, dat ze zich nu al verveelt, en dat jullie vrezen dat ze gaat onderpresteren om niet op te vallen in de Havo/VWO-klas. En dat jullie daarom VWO beter geschikt achten.
En als overplaatsing niet mogelijk is wegens volle klassen, hoe zij ervoor gaan zorgen dat jullie dochter toch op VWO-niveau gaat presteren en zich niet gaat vervelend ondanks haar gebruikelijke gedrag niet op te vallen.

Wel apart dat PO haar HAVO/VWO-advies gegeven heeft terwijl je zegt dat zij vinden dat ze VWO-niveau heeft. Hebben jullie daar toen niet bezwaar tegen gemaakt? Wat was hun argument toen Havo-VWO te geven en nu verbaasd te zijn?
Kan je niet met PO praten en vragen of zij alsnog hun advies aanpassen? Met VWO-niveau gaat het makkelijker lukken haar in een VWO-klas te krijgen. Of wil PO-school met VO-school bellen en uitleggen dat VWO-klas echt beter zou zijn voor haar?

"...dat er zorgvuldig is gekozen voor de indeling, op cognitief vlak kinderen die bij mentor passen." Ik vind dat laatste intrigerend. Kunnen ze dat nader toelichten? Hoezo bij mentor passen?
Hoezo op cognitief vlak? Hoezo zou jullie dochter niet op cognitief vlak bij de mentor passen en de vriendinnen (met ook Havo/VWO-advies) wel?

Tot slot: als jullie echt een VWO-klas willen, waarbij ik dan niet goed begrijp waarom jullie het Havo/VWO-advies geaccepteerd hebben (is dat inderdaad het geval?) kan je natuurlijk ook bij andere scholen in de omgeving navragen wat mogelijk is als PO-school jullie wens voor een VWO-klas wil ondersteunen. Maar of dat een oplossing is en of jullie dochter dat wil?

Bedankt voor de uitgebreide reactie en adviezen.

We hebben hier alleen dakpanklassen. Dus er is alleen Havo/Vwo en dan is er Vwo+. Die laatste is puur voor kinderen met de afgelopen 2 jaar eenduidig VWO+ advies.

Alle kinderen zitten dus, na ook allemaal Havo-VWO advies, in een Havo/Vwo klas. De klas waarin ze graag zou willen is een dus ook een Havo/Vwo klas maar die worden klaargestoomd voor het Vwo, krijgen dus ook Vwo boeken. Hier was PO ook niet van op de hoogte, maar hebben hier ook geen inbreng in. 

Hier zijn de eerste 2 jaar dakpanklassen, 3e jaar wordt dan Havo of Vwo geadviseerd. 

Helaas is kijken naar een andere school geen optie, we hebben er hier maar één. 

We gaan zeker het gesprek nog aan zowel met PO als VO. Al brengt het ons niets dan hebben we er in elk geval alles aan gedaan.

Je kunt toch niet havo/vwo klassen hebben en in 2 dezelfde havo/vwo groepen andere lesstof aanbieden en andere boeken gebruiken? Dat vind ik vreemd. Dan moet je als school gewoon een vwo klas maken naast havo/vwo en vwo+.

School zegt eigenlijk, de keuze of kind havo of VWO aankan wordt 2 jaar uitgesteld en gaan we goed onderzoeken en vervolgens wordt er toch al onderscheidt gemaakt in het lesaanbod.  

Wij hadden vroeger ook havo/vwo en hadden ook havo/vwo boeken. Lesstof voldoet dan aan vwo niveau omdat je anders nooit doorkan naar 3vwo. Je moest wel bewijzen die stof goed aan te kunnen en hoge punten halen.

Fien_80 schreef op 04-07-2024 om 23:06:

[..]

Bedankt voor de uitgebreide reactie en adviezen.

We hebben hier alleen dakpanklassen. Dus er is alleen Havo/Vwo en dan is er Vwo+. Die laatste is puur voor kinderen met de afgelopen 2 jaar eenduidig VWO+ advies.

Alle kinderen zitten dus, na ook allemaal Havo-VWO advies, in een Havo/Vwo klas. De klas waarin ze graag zou willen is een dus ook een Havo/Vwo klas maar die worden klaargestoomd voor het Vwo, krijgen dus ook Vwo boeken. Hier was PO ook niet van op de hoogte, maar hebben hier ook geen inbreng in.


Hè, wat? Er is vwo+, maar dus ook nog stiekem gewoon vwo, op basis van wat dan? 

Wat vreemd dat het VO bepaald op welk niveau je wordt ingedeeld. Hier kies je zelf je niveau o.b.v. het schooladvies en dan kun je iemand opgeven waarbij je in de klas wilt. Dat moet dan iemand zijn die het zelfde niveau gaat doen en daar kom je dan sowieso bij de in klas.

Ik ben docent mbo. Wij communiceren heel duidelijk dat we absoluut geen wijzigingen meer doorvoeren in de samengestelde klassen indien reeds gemaakt. Maar de soep wordt niet altijd zo heet gegeten. Wij krijgen soms ook wel verzoeken door van ouders of studenten zelf of ze alsjeblieft naar een andere klas mogen. En als het een logisch verzoek is, willigen we die meestal wel in. We hangen dat natuurlijk niet aan de grote klok, want dan wil iedereen wisselen. Dit wil je als school voorkomen. Maar voor zo'n verzoek zouden wij wel een uitzondering maken.

Ik denk dat het dus zeker wel zin heeft om aan de bel te trekken. Ik zou het juist niet zozeer gooien op het VWO stuk, omdat ze in de huidige klas ook naar het VWO kan begrijp ik uit jouw verhaal. Je kunt het benoemen, maar ik zou het meer gooien op sociaal emotionele veiligheid en uitleggen hoe belangrijk dit voor haar is. Nee heb je, ja kun je krijgen. Zou richting dochter aangeven dat er niets meer aan te doen is, maar dat je het kunt proberen. Je verliest niks als je het probeert. Alleen niet teveel hoop hebben, zeker niet richting dochter.

duizel schreef op 05-07-2024 om 05:26:

Je kunt toch niet havo/vwo klassen hebben en in 2 dezelfde havo/vwo groepen andere lesstof aanbieden en andere boeken gebruiken? Dat vind ik vreemd. Dan moet je als school gewoon een vwo klas maken naast havo/vwo en vwo+.

School zegt eigenlijk, de keuze of kind havo of VWO aankan wordt 2 jaar uitgesteld en gaan we goed onderzoeken en vervolgens wordt er toch al onderscheidt gemaakt in het lesaanbod.

Wij hadden vroeger ook havo/vwo en hadden ook havo/vwo boeken. Lesstof voldoet dan aan vwo niveau omdat je anders nooit doorkan naar 3vwo. Je moest wel bewijzen die stof goed aan te kunnen en hoge punten halen.

Ja, dit vind ik ook vreemd

duizel schreef op 05-07-2024 om 05:26:

Je kunt toch niet havo/vwo klassen hebben en in 2 dezelfde havo/vwo groepen andere lesstof aanbieden en andere boeken gebruiken? Dat vind ik vreemd. Dan moet je als school gewoon een vwo klas maken naast havo/vwo en vwo+.

School zegt eigenlijk, de keuze of kind havo of VWO aankan wordt 2 jaar uitgesteld en gaan we goed onderzoeken en vervolgens wordt er toch al onderscheidt gemaakt in het lesaanbod.

Wij hadden vroeger ook havo/vwo en hadden ook havo/vwo boeken. Lesstof voldoet dan aan vwo niveau omdat je anders nooit doorkan naar 3vwo. Je moest wel bewijzen die stof goed aan te kunnen en hoge punten halen.

Ja, dit vind ik ook vreemd, want op een havo/vwo klas hoor je op vwo niveau les te krijgen

BritgetJones007 schreef op 05-07-2024 om 06:53:

[..]

Ja, dit vind ik ook vreemd, want op een havo/vwo klas hoor je op vwo niveau les te krijgen

Nee hoor, dat is nu onderwijsvrijheid, elke school mag zelf besluiten hoe ze dat doen. De fout lijkt hier gemaakt door de basisschool. Als zij vinden dat een kind VWO aan kan dan moeten ze ook VWO advies geven. In plaats van aan de veilige kant te blijven

Hier hetzelfde verhaal. Ze mochten drie voorkeuren aangeven, zoon zit bij niet een van zijn voorkeuren in de klas. 
Om eerlijk te zijn zou ik er niet te moeilijk over doen. Mijn ervaring met twee oudere kinderen is dat ze binnen notime nieuwe vrienden maken op de middelbare school. Sterker nog, het is echt een leuke kans om een nieuwe start te maken met andere mensen. Zelf kwam ik ook in mijn eentje op een nieuwe school en hoewel ik dat ontzettend eng en spannend vond en ook een grijze verlegen introverte muis was, heb ik toch ook zelf snel nieuwe vriendinnen gevonden. Je kind zal er door groeien.

Oudste kwam met twee vrienden in de klas en de eerste paar keer fietsten zij ook samen naar school, maar al heel snel vonden ze elk hun eigen nieuwe vrienden en hij heeft sindsdien zelfs nauwelijks meer contact met die jongens. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.