Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

"mbo-ers voortijdig weggekaapt door het bedrijfsleven"

Gisteren verschenen in de media diverse berichten dat mbo-scholieren al voor het behalen van hun diploma worden weggekaapt door het bedrijfsleven, dat om mensen zit te springen. Zorgelijke gezichten bij de onderwijsmensen, want het is toch zo belangrijk dat die jongeren hun diploma halen. Anders krijgen ze straks problemen als het economisch weer minder zou gaan.

Dat onderwijsmensen vinden dat diploma's belangrijk zijn, mag geen verbazing wekken (wij van wc-eend adviseren wc-eend), maar ik vraag me af of die zorgelijke geluiden wel terecht zijn. Hoe belangrijk zijn die MBO-diploma;s nou werkelijk? En zouden mensen die in de praktijk werken niet ook in de praktijk de daarvoor noodzakelijke opleidingen kunnen krijgen, desnoods door aparte cursussen?

Ik zag een meisje dat werd geïnterviewd en aangaf dat zij, ondanks getrek van werkgevers, toch haar diploma zou gaan halen. En ik dacht al meteen zwartgallig: zal je net zien, die meiden blijven braaf in de schoolbanken, die jongens beginnen nu meteen met verdienen en bouwen een voorsprong in ervaring op die die meiden vervolgens niet meer inhalen (althans qua betaling- toch altijd al een probleem).

Maar misschien zit ik er wel mijlenver naast. Hoe belangrijk zijn die diploma's, en hoe riskant is het voor jongeren om al aan het werk te gaan voordat ze hun MBO-diploma op zak hebben, gelet op het risico van een nieuwe economische dip met bijbehorende ontslagrondes? Wat denken jullie?

Groeten,

Temet


Dilemma

Je hebt een aardig nu optredend dilemma opgepikt Temet. En het lijkt me inderdaad een realistisch scenario. Al te grote braafheid helpt over het algemeen ook niet vooruit.
Dat constateren kan al helpen met het maken van de keuze denk ik.

Natuurlijk kun je een voorsprong hebben weten te bemachtigen. Je kunt echter ook voor altijd een tweederangs positie blijken te krijgen omdat je net niet de goede papieren hebt. Daar kun je natuurlijk wat aan doen. Echter niet in alle gevallen. Studeren naast het werk is geen eitje en niet altijd mogelijk.

Bij zoon in de klas ging een aantal medestudenten na het behalen van het HBO diploma direct door naar echt goede banen.
Echter zoon haalt eerst zijn master. Als er dan een keuze is heb je meer kans met een master dan een HBO diploma.
Hoewel hij ook afwoog dat je soms eerder aangenomen wordt met een HBO diploma omdat je anders te duur kunt blijken te zijn.
Het ligt uiteraard ook aan de arbeidsmarkt van het moment.

Maar het is ook een persoonlijke keuze.

Dochter doet het, na haar HAVO diploma heel erg goed in haar parttime baan. Ze ontwikkelt zich daarnaast autodidactisch, met andere professionals en overweegt een HBO studie. Of direct door naar de KvK en voor zichzelf beginnen naast de parttime baan.

Ik vind het beiden prima. Zelfs met een lichte voorkeur voor doorgaan met werken en ontwikkelen. Ik weet namelijk niet of dochter een fulltime studie wel aan zal kunnen gezien haar beperkingen. En ik zie hoe goed ze het doet zonder die onderwijsinspanning en hoeveel ze leert.

Het heeft denk ik ook te maken met het soort werk.

bieb63

bieb63

18-02-2020 om 16:29

Je weet nooit hoe de toekomst eruit ziet

dus of het slim of niet is, is moeilijk in te schatten. Hangt van talloze (ook toekomstige) situaties af.
W.b.t. de CV voor een volgende baan waarop dan geen diploma prijkt: je kan natuurlijk in je brief vermelden dat je die en die opleiding hebt gedaan, maar tijdens je stage gevraagd bent om in dienst te komen. Dat je dus niet het papiertje hebt, maar wel in de praktijk de kennis en kunde hebt opgedaan. En de aspirant werkgever begrijpt dab natuurlijk ook dat de huidige werkgever potentie in je zag. Dus tja, wat is meer waard?

@Emma

@Emma

18-02-2020 om 17:23

pabomoeder

Zo worden ook op pabo's studenten weggekaapt door schoolbesturen. Ze worden gelokt met een vaste baan, maar wel betaald als onderwijsassistent. Zie dan nog maar eens in deeltijd je bevoegdheid te halen. Slechte, zorgelijke ontwikkeling.
En zonder bevoegdheid ben je altijd de eerste die eruit vliegt.

Slechte ontwikkeling

'je kan natuurlijk in je brief vermelden dat je die en die opleiding hebt gedaan, maar tijdens je stage gevraagd bent om in dienst te komen. Dat je dus niet het papiertje hebt, maar wel in de praktijk de kennis en kunde hebt opgedaan. En de aspirant werkgever begrijpt dan natuurlijk ook dat de huidige werkgever potentie in je zag. Dus tja, wat is meer waard?'

Een diploma. Je zult dit namelijk bij iedere sollicitatie opnieuw moeten uitleggen. Als je daar de kans voor krijgt. Zodra de arbeidsmarkt weer verandert, komt je brief namelijk direct op de stapel 'tweede keus' terecht. Dan wordt er pas gekeken als de mensen met diploma's niet voldoen.

Lente

Lente

18-02-2020 om 20:16

Ik snap de gedachtengangen van Bieb wel.

Natuurlijk, als je zoals een PABO student die de studie niet afmaakt, geen bevoegdheid hebt. Dan ben je slechter af. je wilt niet afhankelijk zijn van een deeltijdstudie.
Maar stel je het een technische studie gedaan op het MBO en je hebt het laatste half jaar van je opleiding niet gedaan. Je bent direct aan het werk gegaan en je hebt op je werk cursussen gedaan in jouw vakgebied, aanvullend op je MBO niveau.
Dan heb je de juiste ervaring en vakkennis. En het lijkt me niet dat je dan om het ontbreken van je MBO diploma op de ‘ tweede keus’ stapel terecht komt.
Vakkennis en een bepaald denkniveau hebben lijken me dan veel belangrijker. En werkervaring. En die werkervaring is dan net wat langer dan een wel afgestudeerde MBO-er. Maar dat is na een paar jaar werken ook niet meer van belang.

Als iemand na 2 jaar MBO stopt met de studie om te gaan werken (bij een 4-jarige opleiding) kan ik me wel voorstellen dat dat in de toekomst nadelig is.

Mwoah

Ik heb een wat je tegenwoordig een mbo-4 opleiding zou noemen gedaan. Daar heb ik nou helemaal niets geleerd wat je niet in no time in de praktijk leert (die heel anders blijkt te zijn als ze je op school leren) en met wat gezond verstand. Je hebt dan ook meer aan een jaar werkervaring op je cv dan dat diploma.

skik

@Emma

@Emma

18-02-2020 om 22:26

mwoah

Behalve dan dat je al je studiekosten moet terugbetalen als je het niet afmaakt binnen 10 jaar.
Leuk zo'n cv, maar als de economische tijden slechter worden sta je mooi te kijken zonder diploma.
En verder vind ik dat werkgevers verder mogen kijken dan hun eigen neus: iets meer aandacht voor de ontwikkeling van jonge werknemers zou fijn zijn. Een vaste baan krijgen jongeren ook al niet. Jij roept dat een opleiding er ook al niet toe doet.
Ik vind het nogal denigrerend wat jij schijnbaar uit je mouw schudt. Waarom doet een mbo4 opleiding er niet toe? Over welke vakrichting heb jij het eigenlijk?

De relativiteit van een diploma

Er zullen best mbo-opleidingen zijn waar je niet zonder kan als je een bepaald beroep wil uitoefenen, in de verpleging bijvoorbeeld. Maar voor alle beroepen waarvoor je geen specifieke bevoegdheid, registratie o.i.d. nodig hebt is een jaar werkervaring aantrekkelijker voor een werkgever dan dat papiertje. Als je als secretaresse aan de slag kan voor je je school hebt afgemaakt moet je dat vooral doen.

skik

Verschilt

Het verschilt natuurlijk heel erg per opleiding. Voor sommige beroepen is een diploma echt nodig. Voor andere beroepen minder.
Voordeel van school afmaken is dat mocht je later een hbo opleiding willen volgen het makkelijker is als je al een mbo diploma hebt.
Verder is het ook makkelijker om je kennis aan te tonen door middel van een diploma. Het kan op een cv ook slecht staan als je een opleiding niet hebt afgemaakt.

Er zijn natuurlijk vrij veel minder nuttige mbo opleidingen en daarnaast ook hele nuttige opleidingen die veel toevoegen.

Ik zou zelf het liefst willen dat mijn kinderen gewoon die opleiding afmaken.

Lente

'En het lijkt me niet dat je dan om het ontbreken van je MBO diploma op de ‘ tweede keus’ stapel terecht komt.'

Tja, bij ons wel. Zelfs nu, nu het lastiger is om aan personeel te komen, gaan we eerst in gesprek met de mensen met diploma's in de juiste richting.

Triva

Triva

19-02-2020 om 08:08

tja

1 Je kunt niet alle MBO opleidingen over een kam scheren. Bij sommige werkgevers telt werkervaring veel meer dan een papiertje zonder werkervaring. Zeker als ze enigszins het bedrijf kennen waar men heeft gewerkt. Vaak zijn ze in deze sectoren ook gewoon opgeklommen zonder veel opleiding en waarderen ze dat nog meer.
2 Niet alle MBO opleidingen geven toegang tot het HBO (slecht argument dus in de hele discussie, gaat niet overal op)
3 Er moet veel meer aandacht komen voor de BBL opleidingen, nu zit het MBO in de lift maar vergeet men de BBL. Werkgevers die scholieren wegkapen zouden gestimuleerd moeten worden om hun werknemer het diploma te laten halen met BBL. Eén dag per week je werknemer kwijt is best te doen. Je weet precies in welke sectoren je meer moet doen aan BBL: daar waar de scholieren worden weggekaapt. Zo snijdt het mes aan twee kanten en haal je het beste naar boven. En voorkom je dat de scholieren op MBO 3 en 4 geld moeten betalen omdat ze niet binnen 10 jaar hun diploma hebben gehaald.

Dees

Dees

19-02-2020 om 09:02

Hbo

Doet men bij HBO banen vaak ook. In ons vakgebied worden stagiairs (3e jaars studenten) vaak gevraagd de opleiding in deeltijd af te maken en bij ons te werken

Helemaal niet belangrijk

Ja, zo zal het gaan. De meiden blijven braaf om een diploma te halen, de jongens gaan aan het werk. Waarmee ze direct voorsprong hebben op de salarisschaal. Een voorsprong/tegenwaarde waar je op MBO niveau niet tegen aan kunt studeren. Naar school gaan kost geld, het resultaat blijft hooguit een minimumloon in een flexbaan.
De werkelijke waarde van een MBO diploma schuilt maar in een heel klein deel van de opleiding, juist dat deel wat ook tijdens het werk gedaan kan worden.
Het gaat dan om certificaten. Voedselveiligheid, schoonmaken, ehbo, allemaal kleine kennis opgedeeld in nog kleinere beetjes waar dag of weekendcursussen voor zijn en die zelfs binnen het bedrijf gegeven kunnen worden.

Voeg hierbij de wrange werkelijkheid dat als het slecht gaat op de arbeidsmarkt, IEDEREEN zal moeten bijscholen, ook de meisjes die blijven om hun diploma te halen. Dat is nou precies het leven lang leren waar altijd over gesproken wordt.
Iedereen moet sowieso blijvend certificaatjes halen of kennisdeelcursussen doen. Dat levert vooral een enorm verdienmodel op aan cursusverkopers, soms verpakt als vakantiereis. “Haal uw punten en zie ook wat van het prachtige... (vul maar in)”

Nee, dat diploma kan altijd nog. Dan misschien in een richting die je wel wilt. En je werkervaring kun je bovendien inruilen voor een aan een diploma gelijkstaand Ervaringscertificaat https://www.evc-centrum-nederland.nl/?gclid=CjwKCAiA1rPyBRAREiwA1UIy8A1iSBaSJx7FICBo5ADSF-nuTKadx537uXTbODk3rc8a08IVOYY7PBoCP2gQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-02-2020 om 16:44

Dat klopt echt niet

Ik weet niet precies hoe dat in de bouw e.d. gaat, maar in de branches waarin ik heb gewerkt (zakelijke dienstverlening in brede zin, onderwijs en overheid) zijn diploma’s altijd het uitgangspunt. Zonder diploma wordt je gewoon niet aangenomen, en vaak ligt vast wat de aanvangssalarissen zijn met mbo/hbo/wo.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-02-2020 om 16:46

Argh

Ik druk op ‘versturen’ en net op dat moment zie ik de spelfout. Natuurlijk bedoelde ik ‘word je’.

Triva

Triva

19-02-2020 om 17:07

Phryne

Zie mijn punt 1...

Phryne

Dat geldt bij ons ook. En als je les wilt geven op het HBO, moet je toch echt je Masterdiploma hebben of verplicht gaan halen.

Welles

Phryne "Zonder diploma wordt je gewoon niet aangenomen"
Lees de start van de draad nog eens.
Ja, mbo-ers worden voor het behalen van hun diploma weggekaapt. Natuurlijk alleen in die sectoren waar er een tekort aan personeel is.
Kennelijk heb jij dat in jouw sector niet meegemaakt.

Op alle niveau's gelijk

Sydney "En als je les wilt geven op het HBO, moet je toch echt je Masterdiploma hebben of verplicht gaan halen."
Nou kijk aan, al weer een ongediplomeerde aan het werk.
Je diploma halen tijdens je werk kan in alle sectoren en niveau's, Er is speciaal voor het mbo (daar gaat het hier over) geen extra nood om de school te verkiezen boven een baan. In tegendeel zelfs.

Renée

Renée

19-02-2020 om 17:28

Maar

Het kan toch ook dat bedoeld wordt dat kinderen al beginnen te werken en alsnog hun mbo-diploma halen?
Mijn dochter studeerde rechten. Na haar bachelor ging ze een jaar werken voordat ze aan haar master begon en bij het kantoor waar ze haar derde stage deed (zoals ze dat in de advocatuur noemen, het is gewoon een laagbetaald baantje) vroegen ze of ze bleef. Ze zei dat ze haar master wilde halen. Nu betalen ze haar master en heeft ze een contract. Een ouderwetse win-winsituatie.

M Lavell

'Ja, mbo-ers worden voor het behalen van hun diploma weggekaapt. Natuurlijk alleen in die sectoren waar er een tekort aan personeel is.'

Dat is op hun 18e leuk, maar dan moeten ze nog 50 jaar (!) werken. En bij elke vervolgbaan kunnen ze een probleem hebben. Over korte termijn denken gesproken.

Anemone

Anemone

19-02-2020 om 21:59

Leven lang leren

Iedereen zal in de toekomst moeten blijven leren om bij te blijven op de razendsnel veranderende arbeidsmarkt. Dus mocht een diploma ooit relevant worden, dan kan je die altijd nog halen, want bijscholen moet je sowieso. Met een beetje mazzel betaald door de werkgever. Overigens wordt een diploma juist steeds onbelangrijker, het gaat veel meer om de competenties die je hebt ontwikkeld. Juist vanwege die snelle veranderingen is kennis snel verouderd, en is het waardevoller om flexibel te zijn en snel nieuwe kennis op te doen. En dat kan allemaal als je al aan het werk bent.

@Emma

@Emma

19-02-2020 om 22:18

Nee Mlavell

Pabostudenten stoppen met hun studie omdat ze zo leuk aan het werk kunnen in het onderwijs zonder lesbevoegdheid. Die besturen zijn niet achterlijk. Natuurlijk verdien je geen lerarensalaris maar dat van een onderwijsassistent terwijl je fulltime voor de klas staat en geen tijd hebt om je studie af te maken.
In het onderwijs heb je echt een slechtere rechtspositie en minder salaris zonder bevoegdheid. Zowel mannen als vrouwen.

Welnee

"Dat is op hun 18e leuk, maar dan moeten ze nog 50 jaar (!) werken. En bij elke vervolgbaan kunnen ze een probleem hebben. Over korte termijn denken gesproken."
Ach schei toch uit.
De meeste MBO diploma's hebben de houdbaarheid van een pak melk. Niet zelden al achterhaald voordat een baan is gevonden.

@Emma

@Emma

19-02-2020 om 23:06

Temet

"Dat onderwijsmensen vinden dat diploma's belangrijk zijn, mag geen verbazing wekken (wij van wc-eend adviseren wc-eend), maar ik vraag me af of die zorgelijke geluiden wel terecht zijn. Hoe belangrijk zijn die MBO-diploma;s nou werkelijk? En zouden mensen die in de praktijk werken niet ook in de praktijk de daarvoor noodzakelijke opleidingen kunnen krijgen, desnoods door aparte cursussen?"

Bedoel je nou te zeggen dat bedrijven die mensen opleiden niet de "wij van wc-eend" mentaliteit hebben?
Ik ben erg voor autonome vakmensen/professionals. Dat word je niet perse op een MBO-opleiding, maar ook niet binnen een schoolbestuur met een bepaald concept of overtuiging, of een bedrijf of ziekenhuis.

Mijn pak melk

WordPerfect, DBase3+ en steno in drie talen staan op mijn diploma. Ik denk toch dat ik mijn huidige baan te danken heb aan mijn werkervaring.

skik

M Lavell

'De meeste MBO diploma's hebben de houdbaarheid van een pak melk. Niet zelden al achterhaald voordat een baan is gevonden.'

Misschien goed om onderscheid te maken tussen jouw mening en een feit.
Wij nemen geen mensen op een MBO-functie aan als ze geen MBO-diploma hebben. Zelfs goede stagiair(e)s worden pas in dienst genomen ná het behalen van hun diploma. Opleiden op kosten van de werkgever gebeurt al jaren niet meer, behalve in hele specifieke situaties.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

20-02-2020 om 09:01

Gebeurt al een tijdje

Volgens mijn man, die betrokken is bij arbeidsmarktbeleid. En hij stelt vast dat het belangrijk is een startkwalificatie te halen, ook al lokt nu een baantje. Dus eerst die school afmaken of zorgen dat je tijdens het werk een diploma haalt.

Herhaal niveau

Sydney “ Zelfs goede stagiair(e)s worden pas in dienst genomen ná het behalen van hun diploma”
Wat een gek verhaal. Waarom lopen ze stage dan? Of bedoel je dat jullie gediplomeerde mensen de eerste periode geen salaris geven maar slechts een stage vergoeding?
Kijk aan. Daar sta je dan met je diploma.

Wilgenkatje “ En hij stelt vast dat het belangrijk is een startkwalificatie te halen, ook al lokt nu een baantje.”
Een startkwalificatie is MBO niveau 2. Op dat niveau moet je steeds opnieuw je diploma halen. Als je van baan wisselt (van food naar veiligheid of dierverzorging), als je werkzoekend wordt (verplicht bij/omscholen), als je aanspraak moet maken op de bijstand (eerst je stufierechten opmaken voordat je recht op bijstand krijgt). Nu een sk halen ontslaat je dus niet van toch nog weer aan de bak moeten. Wie het nu niet doet, doet het hooguit een keertje minder dan wie nu wel braaf op school blijft.

Ik kan me van een hoger niveau (MBO4) juist eerder voorstellen dat je dat toch afmaakt, maar dat dan vooral omdat dat diploma je ook toegang verschaft tot het hbo. Moet het wel de opleiding zijn die je leuk vindt.

Het punt is dat MBO studeren ook geld kost en dat dat diploma niet veel meer inkomenszekerheid en inkomensniveau meebrengt. Wie nu geld kan verdienen spaart dubbel op. Dan kan dat studeren mogelijk altijd nog als de conjunctuur weer laag is. Het is eigenlijk zonde om nu je studiefinancieringsrechten op te maken terwijl er werk voor handen is.

Temet

Temet

20-02-2020 om 11:29 Topicstarter

Emma

Mijn opmerking klonk negatiever dan die eigenlijk bedoeld was. Ik bedoelde dat het niet vreemd is dat mensen die werken in het onderwijs, zeggen dat onderwijs belangrijk is. Ze werken natuurlijk in die sector omdat ze onderwijs belangrijk vinden.
Wat ik niet op tv zag, was een woordvoerder van een werkgeversorganisatie die zei dat het toch zo belangrijk is dat leerlingen hun opleiding op school afmaken. Wat toch ook zou hebben gekund.

Uit de reacties in dit draadje krijg ik wel de indruk dat het belang (Of niet) van een diploma erg afhangt van de bedrijfstak.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.