Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Joke

Joke

30-03-2012 om 23:19

Mag dit zomaar? vo-plaatsingsprocedure veranderd


van Irene naar pepermuntje :-)

van Irene naar pepermuntje :-)

12-04-2012 om 14:41

Andere nick

Hoi Irene,

Sorry, geen idee dat er al een Irene was hier (ik kom hier nog maar net). Bij deze dus veranderd!

groeten,
pepermuntje

Irene

Irene

12-04-2012 om 15:15

Pepermuntje

Dat klinkt lekker fris. Dank je wel!

Angela67

Angela67

12-04-2012 om 15:38

Pepermuntje

Hoi Irene/Pepermuntje,
Ik ga vanavond even een goede opzet maken van wat ik precies wil bereiken en wat ik daarvoor moet doen of laten, maar die eerste drie stappen heb ik maar alvast gezet.
Stap 1: afspraak met directeur van onze eigen basisschool
Stap 2 (de mail waar je naar vroeg) is het aan het CITO zodat zij kunnen vertellen waar zij voor staan met betrekking tot voorspellende waarde
Stap 3: meldingen (2 stuks) over privacyschending omdat basisscholen onrechtmatig gegevens doorgeven aan middelbare scholen. Daarbij heb ik zowel een signaal afgegeven over POVO dat ze iets in hun procedure doen wat niet mag en een signaal over basisscholen omdat zij het niet mogen geven.

Ik heb de CITO mail gestuurd naar hun klantenservice maar daar ga ik morgen achteraan bellen want of dat allemaal direct goed terechtkomt betwijfel ik.

Als ik vanavond een uitgebreider plan heb zal ik het hier neerzetten. Ik zal ook een apart mailadres aanmaken en hier neerzetten.

Groet,
Angela

Evanlyn

Evanlyn

12-04-2012 om 16:22

Izar

"Nou is het ook weer niet zo dat kinderen die zonder problemen leren, allemaal A'tjes scoren en 550 op de eindcito braverikken en "in het systeem passend" zijn. Alsof dat allemaal suffe saaie sokken zijn. "

Ze zijn juist wel braaf, anders scoorden ze niet consequent vanaf de kleutergroep A's. Over suf, saai enz. heb ik niets gezegd, dat vul jij in.

Angela67

Angela67

12-04-2012 om 21:48

En deze dan . . .

http://www.20.1swvvo.nl/doc/Nieuwe%20afspraken%20toelating%20300811.pdf

Helaas hebben ze de presentatie erg onhandig geupload, maar als je je nek even verdraait en kijkt naar een conclusie op sheet 5 zakt je broek af:
*omdat* de eisen bij het Centraal Schriftelijk worden opgehoogd moeten de middelbare scholen nog meer letten op instroom in de *brugklas* . . . Hoeven ze verdorie zelf zeker niets meer te doen die jaren!

Ik vind het werkelijk godgeklaagd (pardon my french).

Groet,
Angela

Boze brief aan de minister

Angela, dat is nu een kwestie die je wel politiek kunt maken. De wetswijzigingen, aanscherpingen, hebben namelijk allemaal het hoge doel dat er beter onderwijs gegeven wordt. Dat er _meer_ leerlingen op een hoger niveau leren lezen, schrijven, rekenen. Het onderwijs moet beter.
Maar dat werkt natuurlijk niet als scholen zich indekken door de populatie af te romen.
Schrijf boze brieven aan de Raad, de regionale politieke partijen, de wethouder onderwijs, de landelijke politiek en de minister.
Groet,
Miriam Lavell

Angela67

Angela67

13-04-2012 om 09:47

Raad?

Mirjam,
wat bedoel jij met Raad?
Dan kan ik 't opnemen in het actieplan
Angela

Gemeenteraad

...
Groet,
Miriam Lavell

mijk

mijk

13-04-2012 om 10:14

Trouw van vandaag!

In trouw vandaag een lange ingezonden brief van de rector van het CHristelijk Lyceum Zeist waarin hij onder meer vertelt dat VO scholen in Zeist niet alleen kijken naar citotoets maar ook naar resultaten in groep 6, 7 en 8. ALleen kinderen met een consistent beeld worden toegelaten op een bepaald niveau. Het schooladvies noemt deze man niet eens............. Indien de krant niet voorhanden is kan ik het wel effe door de scanner gooien...

Mijk

Joke

Joke

13-04-2012 om 10:14

Artikel in aob

Hallo,

Wij hebben nog geen bericht over de plaatsing gehad en op de site van de Povo staat ook nog niets over de scholen waar nog wel plaats is.
Goed plan trouwens, om hier aandacht voor te vragen.

Op de site van de AOB las ik vandaag een artikel over "bestorming van de brugklassen". Voor wie het lezen wil: http://www.aob.nl/default.aspx?id=12&article=48844 (en onderaan nog een pdf te downloaden).

groeten,
Joke

Angela67

Angela67

13-04-2012 om 10:33

Trouw/lyceum

zo, da's niet best dat die rector dat schrijft. Is namelijk volledig in tegenspraak met de POVO-afspraken van regio Zuid Oost Utrecht (dus niet *stad* Utrecht) waar het Lyceum onder valt.

@Mijk, ik lees de Trouw niet fysiek, en digitaal zie ik geen ingezonden brieven staan. Zou jij misschien een digitale versie willen sturen naar [email protected]" target="_blank" rel="nofollow">[email protected]?

Bij het zoeken gisteravond kwam ik namelijk het volgende tegen:

http://www.swv19-1.nl/joomla/index.php/faq
"Ver. Samenwerkingsverband VO Zuidoost Utrecht
8. Wat doet het VO als ik het niet eens ben met het schooladvies?
Aan het advies van de basisschool wordt door de VO school niet getwijfeld. De leerkracht baseert dat advies op de resultaten van de leerling in groep 6, 7 en 8. "

en ook:

http://www.swv19-1.nl/joomla/index.php/povo-krant-2012
"Stap 2. De ouders moeten het machtigingsformulier uiterlijk 15 februari 2012 inleveren bij de basisschool. De basisschool stuurt de aanmelding op tussen 15 februari en 13 maart 2012, met het digitale aanmeldingsformulier dat voor alle voortgezet onderwijsscholen gelijk is. Een onderwijskundig rapport of verslag wordt bij de aanmelding gevoegd. In dat onderwijskundig rapport of verslag staat een advies van de basisschool over de vervolgrichting voor uw kind. Dat advies wordt ondersteund door een tweede gegeven (een toetsuitslag van de Cito of Nio). Tegelijkertijd met het onderwijskundig rapport of zo snel mogelijk daarna sturen de ouders dat tweede gegeven, in originele vorm, naar de vo-school. Mocht er geen Cito of Nio afgenomen zijn op de basisschool dan zorgt de basisschool voor het aanleveren van de conclusies uit het door de basisschool opgebouwde leerlingvolgsysteem, het LVS."

Er staat dus alleen dat er een *advies* en niet dat er alle resultaten instaan van groep 6/7/8. Het advies wordt ook alleen maar aangevuld met cito oid, dus expliciet niet met gegevens groep 6/7/8.

Natuurlijk sluit ik niet uit dat het lyceum het vraagt en waarschijnlijk ook krijgt van scholen, maar het is d dus niet de bedoeling.

Groet,
Angela

ps het actieplan wordt vnl een communicatieplan, maar het is goed om te splitsen wat naar wie gecommuniceerd moet worden en vooral in welke volgorde. Lawaai maken moet wel snel. Mailadres voor wie mee wil doen:
[email protected]" target="_blank" rel="nofollow">[email protected]

pepermuntje

pepermuntje

13-04-2012 om 10:45

Angela

Hallo Angela,

Het artikel waar jij naar refereert (http://www.swv19-1.nl/joomla/index.php/faq ) heb ik gisteren ook gelezen.

Maar op basis van wat er verderop staat, ga ik er vanuit dat dit "advies" eigenlijk volledig gebaseerd is op de citoscores in groep 6 en verder. Ik kom tot dat idee door wat er verderop die pagina staat:

"De meeste basisscholen baseren hun advies op landelijk genormeerde methode-onafhankelijke toetsen die in de groepen 6, 7 en 8 worden afgenomen, zoals de toetsen Rekenen en wiskunde en Begrijpend lezen uit het leerling- en onderwijsvolgsysteem (LOVS) van het Cito.".

Advies vind ik vrijer klinken dan wat er m.i. gebeurt; nl. alleen afgaan op die citoscores.

Trouwens, je hebt mail ),
groeten,
pepermuntje

Joke

Joke

13-04-2012 om 11:28

Uitgeloot..

Hallo,

Even laten weten dat mijn dochter uitgeloot is. Net met de post een brief van de school gekregen.
Er zijn echt wel ergere dingen, maar ik ben hier behoorlijk verdrietig van; deze school past zó goed bij haar...
En dus drie scholen gaan zoeken waar nog wél plek is, zonder eigenlijk te kunnen kijken naar het pedagogische of didaktische klimaat, en al die andere factoren die zo belangrijk zijn.

Joke

Artikel gelezen

Wat een arrogantie zeg. Kort samengevat is de mening van dit schoolhoofd dat de scholen ervoor kiezen 'lekker klein' te blijven, want dat is een stuk veiliger dan groeien. Leerplichtig onderwijs als nicheproduct.
En als altijd doet ook dit schoolhoofd een selectief beroep op de wet. Lees en huiver:
"Het artikel vertelt dat een 'superbijdehand hoogvliegertje' wegens een te lage cito-score niet wordt toegelaten tot het gymnasium. Maar de wet eist een toets bij toelating. De scholen voor voortgezet onderwijs in Zeist kijken niet alleen naar de cito-eindtoets, maar ook naar de resultaten in groep 6,7 en 8. Alleen bij een consistent beeld wordt een kind toegelaten tot een bepaald niveau."
Kijk, en dat mag dus niet, van de wet.
Groet,
Miriam Lavell

Joke

Joke

13-04-2012 om 13:00

Roeptoeter

Roeptoeter,

Wij kennen die school, kinderen die erop zitten etc. etc. Keuze voor een bepaalde school maak je op basis van verschillende factoren, waardoor het een soort educated guess wordt. En wat weet jij van onze kennis over die school, de leerkrachten, ervaringen bij leerlingen etc. etc.?

Scholen bieden verschillende vormen van onderwijs, van domein-leren tot klassikaal, maar ook verschillende uitgangspunten, omgangsvormen enzovoorts. Wat bij mijn kind past, is misschien niet geschikt voor een ander.

We moeten nu maar afwachten op a. op welke scholen er nog plek is en b. waar mijn dochter dan heen wordt gestuurd.

Ik heb geen zin om verder op de door jou geroeptoeterde ongenuanceerde reaktie in te gaan.

het ga je goed.

Joke

mijk

mijk

13-04-2012 om 14:38

Angela

je hebt mail..... Ik moet zeggen ik vloog zowat uit mijn stoel toen ik het vanochtend las. Heb zoon in groep 6 en de kas zit erin dat we ergens de komende 2 jaar richting Randstad moeten.........

Mijk

Mijk

ik ben erg geïnteresseerd in dat artikel uit Trouw. Onze school doet nl alsof de ouders overdrijven.

Drietoeter

Ik zat vanochtend met een stel ouders waarvan sommigen al wisten dat hun kind plek had, anderen nog niet. Ik kan je melden dat de ouders wier kind wel plek heeft (en dat gaat dan niet over gymnasia of andere elitaire toestanden) allemaal vertelden dat het ze veel meer deed dan ze gedacht hadden.
het is nogal wat, als je kind op deze manier tussen de politieke maalstenen terecht komt. Ik vind jouw reactie dus erg onvriendelijk.

Angela67

Angela67

13-04-2012 om 14:52

Reactie cito!

Het Cito heeft in de mail aangegeven dat zij zich niet achter de praktijk willen scharen om het advies voor vervolgonderwijs te baseren op de LOVS toetsresultaten van groep 6. Zij vinden dat het oel van de LOVS-toetsen is het volgen van de leerlingen en het kunnen trekken van conclusies met betrekking tot het onderwijsaanbod.

Het zou niet bedoeld zijn als instrument voor de keuze van vervolgonderwijs. Cito geeft namelijk aan geen onderzoek te hebben gedaan naar de voorspellende waarde van de LOVS toetsen voor het voortgezet onderwijs en zal dit ook niet gaan doen.

Geweldig angela

petje af.
ik zou het ook nog voor LVS van 7 en 8 willen weten, maar dat staat wel een beetje tussen de regels. Of zou je nog een wedervraag aan die aardige snel reagerende Citodame willen sturen?
Of moeten we eerst even nadenken hoe en of we nog vragen stellen verder.

We hebben wat

Gaat de goede kant op. Angela, ik heb je mail gestuurd. Ondertussen ben ik aan het pakken, want ik ga weer weg. Ik heb er alle vertrouwen in dat jullie lukt om aan de stutten te trekken. Ik zal de redactie even mailen. Misschien kunnen zij ook nog wat.
Groet,
Miriam Lavell

Angela67

Angela67

13-04-2012 om 15:09

Vervolgverzoek aan cito de deur uit

Geachte mevrouw ,

Hartelijk dank voor uw snelle reactie op deze vrijdag! Dit helpt mij goed in de voorbereidingen op mijn gesprek met onze directeur.

Ik maak me namelijk al een tijd zorgen over de situatie in Utrecht, maar had me voorgenomen om me er echt in te verdiepen zodra mijn kinderen in de leeftijdsklasse zouden komen.
Nu zit mijn oudste in groep 7 en blijkt dus dat er scholen zijn die menen dat een citoscore van groep 6 gehanteerd moet gaan worden bij het kiezen/loten volgend jaar…..

Dus vandaar mijn zoektocht.

Is het mogelijk dat u mij ook nog het Cito standpunt doet toekomen met betrekking tot de scores van groep 7 en 8? Zoals u aangeeft “De specifieke functie van de Eindtoets is het geven van onafhankelijke informatie voor de keuze van het best passende brugklastype voortgezet onderwijs. Cito doet daar wel onderzoek naar, namelijk het Toelatings- en doorstroomonderzoek.” Hoe verhoudt zich de resultaten van groep 7 en groep 8 naar mening van het Cito tot het best passende type? Wordt dat gebruikt in Nederland denkt u en wat vindt het CITO daarvan?

Alvast hartelijk dank wederom.

Ik wil u ook graag laten weten dat ik uw reactie gedeeld heb op het forum van Ouders Online, waarbij een aantal bezorgde ouders elkaar getroffen hebben de afgelopen dagen met het gevoel dat er meer bekendheid moet komen onder Utrechtse ouders over de situatie. We zijn ons aan het orienteren op de situatie, om te kijken waar wij onze zorgen kunnen uiten en het geheel goed kunnen inschatten. Dit is de link naar de posting waarin ik uw mail heb geplaatst:

..... (weggehaald door forumbeheer ivm mailadres)

Met vriendelijke groet,
Angela

Angela67

Angela67

13-04-2012 om 15:14

Mirjam,
heb het gelezen. Daar ga ik wat mee doen!
Angela

mijk

mijk

13-04-2012 om 15:37

Rodebeuk

naar welk mailadres wil je het hebben?

Mijk

Mijk

[email protected]

Ontzettend bedankt alvast! ik krijg zo moeilijk voet aan de grond bij school, dit gaat me zeker helpen.

Coco

Coco

13-04-2012 om 17:07

Ik ben blij...

....dat ik in mijn eigen "provinciestadje" woon. Hier een uitstekend Gymnasium zonder wachtlijst, waar ieder kind met een VWO-advies en een cito van minimaal 542 of een havo/VWO-advies en een cito van minimaal 545 zonder meer wordt toegelaten en er ook nog best over te praten valt als niet volledig aan deze eisen wordt voldaan. Hoef je tenminste niet al vanaf groep 6 in de stress te zitten.
Grappig dat deze school zelfs met dit vriendelijke toelatingsbeleid toch veel beter scoort dan alle Gymnasia in Utrecht en Amsterdam bij elkaar.

Angela67

Angela67

13-04-2012 om 17:32

Mijk: pdf corrupt?

hoi Mijk,
als ik het Trouwartikel probeer te openen, zegt ie dat het bestand corrupt zou zijn. Zou jij het misschien nog eens willen scannen?
Dank,
Angela

Artikel in trouw: maakbaarheid

Dat artikel in Trouw heb ik vanochtend aan de ontbijttafel ook gelezen. Naast de dingen die hier zijn genoemd, kwam ook nog ter sprake dat ouders tegenwoordig 'vechtouders' zouden zijn die zijn opgegroeid in een tijd dat de bomen tot in de hemel groeiden en die te sterk geloven in de maakbaarheid van het leven.

Ik citeer: "Deze ouders moeten beseffen dat aan private rijkdom het prijskaartje van collectieve armoe hangt: 'vrije schoolkeuze' vergt van onze samenleving een veel grotere investering in het onderwijs. Als uitloting een kind het gevoel geeft 'ongewenst' te zijn, ligt daar een opvoedkundige kans voor ouders. Met de boodschap "Dit heeft niets met jouw capaciteiten te maken, maar je hebt gewoon pech", kunnen zij hun kind leren dat het leven niet altijd maakbaar is."

In hoeverre heeft hij een punt?

Chris

Angela67

Angela67

13-04-2012 om 18:16

Chris

Chris,
Ik begrijp zeker je punt, daarom heb ik een aantal jaren wel de discussies gevolgd maar me bewust erbuiten gehouden totdat m'n kinderen de leeftijd hadden dat ik me er echt in moest gaan verdiepen.

Punt is dat ik vind dat de ontwikkeling van kinderen niet anders is dan toen wij jong waren. Dus waarom hebben we in hemelsnaam een systeem nodig waarop kinderen zo vroeg, op de leeftijd van 8/9 jaar (!) beoordeeld worden en voor de rest van hun schoolcarriere vastzitten aan een schooltype? Daar zit het probleem. 'Onze generatie' (ik weet niet of ik nu erg generaliseer...) kreeg een set aan mogelijkheden die volgens mij echt niet kapitalen kostten om uiteindelijk tot een bepaald niveau te komen. Hoe raar is dat?
Waarom wordt opstromen onmogelijk/onwenselijk gemaakt, waarom moet het uitstroomniveau van de middelbare scholen opgehangen worden aan de cito scores in groep 6?

En ja dat klinkt als overdrijven, maar ik denk echt dat deze ontwikkeling een symptoom is van druk op middelbare scholen die dit als een makkelijke methode zien om hun niveau hoog genoeg te houden. Ik vind oprecht dat het onrecht doet aan een heleboel kinderen.

Ik heb niets tegen huiswerk op lagere school, tegen leren leren, tegen kennisopbouw en vind het ook helemaal niet nodig dat ieder kind overal terecht moet kunnen. Maar je maakt mij niet wijs dat middelbare scholen die op deze wijze handelen, ook maar enigszins kijken naar normale ontwikkeling van kinderen en hun eigen taken met verantwoordelijkheidsgevoel opppakken.

Groet,
Angela

Daarbij: kleine categoriale gymnasia zijn er altijd al geweest, maar hun houding is symptomatisch en sijpelt door naar de andere niveaus. Het is tijd voor een

Pot verwijt de ketel

Chris, het is een nogal bizar verwijt. Los van het feit dat leerplicht en scholing bestaat bij de gratie van een zekere maakbaarheid - als we dat overboord moeten gooien kunnen de lln ook thuisblijven - is maakbaarheid nu precies wat de scholen met elkaar doen.
Ze maken het zo dat er niet meer dan een vooraf vastgesteld aantal leerlingen op niveau x of y belanden. Dat het vmbo ook gevuld blijft, desnoods met havo leerlingen, we schroeven gewoon de eisen op. Daarbij negeren ze het schooladvies en gebruiken ze de gegevens uit het lvs om vlekjes te vinden.
Niet op onderwijskundige argumenten. Niet in antwoord op de vraag of het type onderwijs geschikt is.
Het enige antwoord dat de procedure geeft is de garantie aan de schoolbesturen dat ze klanten zullen hebben. Precies zoveel als waar ze zin in hebben.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.