Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Joke

Joke

30-03-2012 om 23:19

Mag dit zomaar? vo-plaatsingsprocedure veranderd

Hallo,

Mijn dochter (11) zit in groep 8 op een basisschool (Utrecht). Nu hebben we vorige week een mail gekregen dat de plaatsingsprocedure gewijzigd is. Je gaf een eerste en tweede keuze op, dat was al veelal loten voor een plek, maar goed.
Nu is er blijkbaar opeens een nieuw beleid ingevoerd:

Voor de kinderen die zijn uitgeloot geldt het volgende:
Als je bent uitgeloot (bij je eerste keus VO-school) en als 2e keus een school in Utrecht hebt is er een "stedelijk toewijzingssysteem".

Je krijgt een lijst met de scholen in de stad waar nog plaats is. Daarvan kies je er drie (dus je 2e, 3e en 4e keus). Alle kinderen krijgen onder notarieel toezicht een rangnummer.
Op volgorde van dit nummer worden de kinderen op hun tweede, derde of vierde keuze geplaatst. Een hoger rangnummer betekent dus meer kans op de tweede keuze dan een lager rangnummer.
Als een leerling bij deze tweede ronde ook niet geplaatst kan worden, ga je met de leerkracht (groep 8) kijken wat nog wel kan.

Daarnaast is de plaatsingsbandbreedte voor Utrechtse kinderen smaller dan voor kinderen die wonen in de plaats van de VO-school.
Voorbeeld: met een Citocsore van bv 545 mag je naar het VWO in Zeist als je daar woont. Maar als je uit een andere plaats komt, moet je score bv 547 zijn...

Kan dit allemaal zomaar? Mijn kind moet dus al een hogere score hebben omdat zij naar een school buiten de stad wil.
En als mijn dochter wordt uitgeloot bij haar eerste keuze (of door de bandbreedtescore naar een lager niveau moet dan passend) is het afwachten op welke scholen er nog plek is, en wordt dan afhankelijk van haar 'rangnummer' geplaatst.

Wie dit heeft bedacht, besloten en doorgevoerd weet ik niet, waarschijnlijk de Povo, maar ik weet dus ook niet waar ik kan hiermee naartoe moet (voor zover dat als individu zin heeft) .

Ervaringen, tips, suggesties? Meer dan welkom!

vriendelijke groeten,
Joke


Is dat zo?

Joke, over dat nieuwe beleid kan ik niks vinden op de POVO site.
Kijk hier http://20.1swvvo.nl/povo/centraal-stedelijk-toewijzingssysteem Vergelijk met de brief die je hebt gekregen. Bel die firma en vraag om uitleg.

Ik kwam een opvallende opmerking tegen:"Nb. Deelname aan het stedelijk toewijzingsysteem kan alleen
als de 2de, 3de en 4de voorkeur scholen binnen Utrecht be-
treft."
Dat zou betekenen dat je bij aanmeldig in Zeist geen sikkepit te maken hebt met dat systeem.
Wie heeft die mail gestuurd eigenlijk? Is dat iemand met een IP adres in verweggistan? Mooie manier om aan data te komen! Nee, de plaatsingsprocedure kan niet anders zijn dan op de site gemeld.
Groet,
Miriam Lavell

Joke

Joke

31-03-2012 om 19:51

P. en mirjam (lang geworden)

Hallo,

P.: Ik vind het ook prima dat kinderen die uit een bepaalde plaats komen een streepje voor hebben. In praktijk was dat al zo: eerst kinderen die wonen in de plaats waar de school staat werden geplaatst en als er plek over is, dan kinderen uit -omliggende- gemeenten. Daar zaten en zitten nog een aantal andere voorwaarden bij, maar helemaal prima dat ze zo'n voorrangsbeleid hebben.
Het is trouwens zo dat er ook kinderen uit andere gemeenten naar bv Utrecht kwamen en voor hen gold dat dan niet. Waarschijnlijk omdat er een 'witte vlucht' plaatsvond uit bepaalde wijken uit Utrecht richting andere gemeenten en dat wilde men verder voorkomen.

Dat een kind uit een andere gemeente echter een hogere Cito-score moet hebben voor hetzelfde niveau, vind ik echter wél ongepast.
Ik ben er ondertussen achter dat de regels voor dit schooljaar gelden, maar dat de basisschool daar niet van op de hoogte was, tot een week geleden...

Mirjam; de brief die we kregen was van school (BO), van de directrice. Ontstaan omdat een ouder de plaatsingprocedure niet begreep en het uit gaan zoeken.
En zo kwam "men" erachter dat er dit jaar dus aanpassingen zijn...

En voor het specifieke geval van mijn dochter: haar eerste keus is een school buiten Utrecht, haar tweede keus is een school in Utrecht.
Er zijn meerdere mogelijkheden:
1. Indien een kind als voorkeur 2 scholen buiten Utrecht heeft en bij school 1 wordt uitgeloot, wordt de aanmelding doorgestuurd naar school 2. Wordt kind daar ook uitgeloot, gaat de aanmelding terug naar de basisschool en wordt er met de ouders/kind verder overlegd.

2. De eerste keuze is een school buiten Utrecht en de tweede keus een school bínnen Utrecht (dit is het geval bij mijn dochter en aangezien er altijd veel aanmeldingen voor die school zijn, is de kans bijzonder klein dat ze daar geplaatst wordt).
Indien het kind bij de eerste school wordt uitgeloot, krijgt het dus een rangnummer om mee te gaan loten voor een school in Utrecht. Daarvoor moeten ouders/kind in de week van 13-18 april 3 scholen kiezen, waarvoor kind mee wil loten. Dit gaat dan om scholen waar nog plek is en die informatie is tzt op de basisschool bekend. Hierbij wordt dus met die rangnummers gewerkt (toegekend door een notaris) en hoe hoger het rangnummer, hoe meer kans dat je op de 1e, of 2e keus wordt geplaatst.

Optie 3: een kind wil sowieso naar een school in Utrecht: dan geef je 4 voorkeursscholen op. Je krijgt dan ook een rangnummer en doet mee met de hiervoor beschreven loting.

Ik weet niet of de kinderen die alleen Utrechtse scholen hadden aangegeven al een rangnummer hebben gekregen (dus een hoger nummer en dus sowieso meer kans maken op een school van hun voorkeur).

Ik heb (vannacht) me ook in de Povo verdiept en kwam hierbij: Volledige POVO-procedure (http://20.1swvvo.nl/povo/povo-procedure)

Op pag 23 (in mijn pdf) staat (knip, plak "Alle Uitgelote Utrechtse leerlingen die opteren voor een plek op een Utrechtse VO school worden via notariële trekking van een rangnummer voorzien. Op basis van dit rangnummer wordt de tweede, derde, of vierde keuze toegewezen (bovenaan in de lijst betekent dus een grotere kans op de tweede keuze school dan een lager rangnummer). De VO-scholen die loten in de eerste ronde maken een wachtlijst. Dit voor het geval ingelote leerlingen geen gebruik maken van hun plaatsingsrecht. Daarom is hier ook sprake van bij dit toewijzingssysteem. Dit houdt in dat er ook een wachtlijst zal worden samengesteld voor de tweede en derde keuze."

Ik zal maandag naar de directrice gaan, maar ben mijn vragen nog aan het formuleren. Wat ik wil weten is of de kinderen die als eerste en tweede keus een Utrechtse school hadden aangegeven, of die al een rangnummer hebben (dat zal wel) en dus meer kans maken op een plek op hun voorkeursschool.
In de praktijk maakt dochter dus een zeer grote kans om op een voor haar niet geschikte school te komen (we zijn natuurlijk op meerdere open dagen geweest en kennen ook kinderen/ouders op het VO).
Van de totaal 6 scholen met havo/vwo brugklas zijn 2 scholen altijd erg snel vol, een zeer christelijke school, heel ver weg (Leidsche Rijn, wij wonen aan de andere kant) of "het nieuwe leren". En dan zijn er nog andere dingen van belang, maar dat is nu niet relevant.

Zoals ik het begrijp is de vrije keuze minimaal en afhankelijk van het 'rangnummer' dat je krijgt. En als wij hadden geweten dat dit nieuwe systeem was ingegaan, had zij de school die nu keuze 2 is, wel als keuze 1 gedaan (meer kans op plaatsing daar).
Ik baal er enorm van, het kind heeft een aantal rotjaren gehad (verschillende omstandigheden), heeft zich er bovenop geknokt en nu dit weer.

Maar goed, persoonlijke overwegingen bij de middelbare schoolkeuze zijn dus in Utrecht niet meer van belang. Dat wordt nog een leuke uitstroom over een paar jaar. Ik kan me ook voorstellen dat er kinderen zijn die vanuit hun religieuze overtuiging niet naar een bepaalde school willen. Of een kind dat structuur nodig heeft, nou niet bepaald zal floreren op een school waar je met je laptopje zo'n beetje alles alleen of in een subgroepje maakt... Wil je naar een technasium, wordt je geplaatst in een school met vooral buitenschoolse gezelligheden...
En zo kan ik nog wel even doorgaan, kon ik maar verhuizen....

groeten,
Joke

Dat is altijd gevaarlijk

Ik zou als ik jou was contact opnemen met Povo en vragen of de directrice het goed heeft uitgelegd. De basisschool is niet echt partij in die Povo procedure (moet wel data aanleveren, maar dat is het). Povo Utrecht wordt door het samenwerkingsverband van scholen georganiseerd. Daar is het samenwerkingsverand verantwoordelijk, niet de basisschool.
Ga af op de informatie die Povo direct verstrekt en niet op briefjes van een basisschool.
Groet,
Miriam Lavell

Joke

Joke

31-03-2012 om 20:51

Miriam

Hallo Miriam,

Ja, interpretaties zijn altijd gevaarlijk, zeker als je er verder mee gaat theoretiseren. Toch zie ik in de tekst van school vrijwel letterlijk wat er ook op de site van de povo staat en ook op sites van VO's.

In de pdf van de Povo staat gewoon dat er geloot gaat worden (na aangeven van 3 scholen) en je wel hoort waar je geplaatst wordt. Dat op basis van het door de notaris toegekende rangnummer je meer (hoog rangnummer) of minder (laag rangnummer) kans hebt om op de school van de 2e keus te komen (of 3e of 4e).
Gezien de grote hoeveelheid aanmeldingen op een drietal scholen (broertje/zusje voorrang etc) zijn die al vol vóór er geloot wordt. Welke scholen dan overblijven kan ik ook wel bedenken en nee, om verschillende redenen niet geschikt voor mijn kind.
Laatste alinea is mijn interpretatie, dus kan incorrect zijn.

Daarnaast is me niet duidelijk of er al kinderen een rangnummer hebben (omdat ze als 1e en 2e keus een Utrechtse school kozen) en dat degenen die bij een school buiten Utrecht zijn uitgeloot dus daardoor al een lager rangnummer krijgen.
Maar ik zal de povo bellen, as maandag. En ik ga ook even bij de directrice langs; de informatievoorziening naar de ouders toe had wel wat eerder op gang mogen komen (en niet 2 weken ná het doorgeven van de voorkeursscholen) en completer mogen zijn.

Als je geïnteresseerd bent, laat ik het nog even weten.

groeten,
Joke

Passend onderwijs

Met deze aanmeldprocedure wordt een voorschot genomen op de wet Passend Onderwijs. Zo wordt het overal en ook voor de basisschool. Scholen (samenwerkingsverband) gaan onderling de populatie verdelen en wel zo dat leerlingen die binnen het bedieningsgebied wonen, daar ook blijven.
Je hebt gelijk dat er van vrije schoolkeus weinig overblijft zo. Ik betwijfel ook of het wel zo mag.
Maar dat is een ingewikkelde materie.
Ik zou zo brutaal zijn om de verschillende eisen die voor toelating tot een school in Zeist gelden, voor te leggen aan de commissie gelijke behandeling. Discriminatie op afkomst.
Als Zeist al voorrang wil geven aan leerlingen uit Zeist, dan kan dat (aangenomen dat dat een acceptabel onderscheid vormt) gewoon op postcode. Daar hoeft niet ook nog eindscore aan toegevoegd te worden.
Om dat te kunnen doen moet je wel heel zeker weten dat die eisen inderdaad zo gesteld worden.
Groet,
Miriam Lavell

Celine

Celine

01-04-2012 om 22:29

Utrecht en zeist

Joke,

Je schrijft "Ik zal maandag naar de directrice gaan, maar ben mijn vragen nog aan het formuleren. Wat ik wil weten is of de kinderen die als eerste en tweede keus een Utrechtse school hadden aangegeven, of die al een rangnummer hebben (dat zal wel) en dus meer kans maken op een plek op hun voorkeursschool. "
Ik heb vriendinnen die in Utrecht wonen en hoorde over dezelfde regeling met loting voor 2e, 3e en 4e keus. Ik begreep (zij hebben kinderen met 1e keus ook in Utrecht) dat zij nog GEEN notarieel lotingsnummer hebben. Vonden het trouwens ook een waardeloze regeling - maar dat terzijde.

Wat Zeist betreft: weet je het zeker dat er onderscheid in toelatingscriteria zijn voor kinderen gemeente Zeist en daarbuiten? Het is mij bij CLZ, De Breul, OLZ en het Jordan niet opgevallen... Wel dat kinderen buiten de regio in een lagere lotingsgroep zitten (als er loting is).

Sterkte ermee, wat een stress he, die loting...? Hier ook (dus).

Joke

Joke

02-04-2012 om 12:04

Celine

Hoi Celine,

Nou, het is inderdaad verre van ontspannen... Vanochtend hoorde ik van de directrice dat alle kinderen die voor hun eerste keuze zijn uitgeloot in één groep terechtkomen, van waaruit zij hun rangnummer krijgen. Dus inderdaad geen verschil onderling (of je eerste keuze binnen of buiten Utrecht was).
Dat we dit (rangnummersysteem) ook pas van de basisschool horen ná de inschrijving, verdient ook geen schoonheidsprijs.

Heb vanochtend al gebeld met de Povo-Utrecht, maar de betreffende 2 personen die er wat van weten zijn op cursus, dus die heb ik nog niet kunnen spreken.

De school waar ze verschillende cito-scores gebruiken voor plaatsing (dus dat je bv uit Utrecht een hogere score moet hebben voor een bepaald niveau in vergelijking met een kind uit die plaats) is in Bilthoven, dus geen Zeist. Ik kan even de link niet meer vinden, maar kan die altijd nog opzoeken.

Maar goed, die school heeft altijd overaanmeldingen, dus we weten dat de kans klein is. Maar dan straks kiezen uit de scholen die nog wél plek hebben (13 april wordt dat ergens bekend gemaakt), en wie weet zijn dat scholen die niet geschikt zijn voor een bepaald type kind (structuur etc).

Jullie heel veel geluk gewenst bij de plaatsing/loting!

groeten,
Joke

*proest*

"Heb vanochtend al gebeld met de Povo-Utrecht, maar de betreffende 2 personen die er wat van weten zijn op cursus,"
cursus zelfverdediging?
(sorry, kon ik niet laten).
Groet,
Miriam Lavell

Joke

Joke

03-04-2012 om 12:38

En vandaag *kastje-muur*

Hallo,

Zelfverdediging lijkt me een goed plan! Maar het was een excell-cursus, is me vandaag verteld . Ik kan wel wat cursussen bedenken die me voor hen meer geschikt lijken...
En nee, niemand beschikbaar; de coördinatrice is met zwangerschapsverlof, de secretaresse is "in gesprekken" en er wordt niet teruggebeld of verteld wanneer betreffende mevrouw wél -mogelijk- bereikbaar is.

Heb ondertussen op school begrepen dat er meer scholen zijn voor wie dit een verrassing is, maar daar schieten we dus ook niets mee op.

Ben nu ook even mijn strijdbaarheid kwijt, straks maar weer proberen.

groeten,
Joke

Jujube

Jujube

08-04-2012 om 23:55

Citoscore

Ik zag dat bij toelating voor alle schooltypen de citoscore flink omhoog is geschroefd (Utrecht). Voor Havo moet je nu 541 hebben en voor VWO/Gymnasium 547. Jemigdepemig! Mijn jongste had 2 jaar geleden een citoscore van 539 en had dus niet eens naar de Havo gemogen nu. Ze zit in 2 Havo/VWO en kan prima meekomen!
Groet,
Jujube

Irene

Irene

09-04-2012 om 10:10

Plaatsing gymnasium

Omdat wij bezig zijn met een 2e versnelling van onze zoon (van groep 5 naar groep 7), heeft onze basisschool met een aantal gymnasia (regio Utrecht) contact gehad. Die gaven aan dat ze de komende jaren helemaal niet meer kijken naar NIO of andere intelligentietesten, maar alleen naar de cito toetsen vanaf groep 6. En dat als een kind vanaf begin groep 6 niet allemaal A's scoort, ze die in principe niet aannemen.

Fijn, 2 jaar cito-stress!

"maar alleen naar de cito toetsen vanaf groep 6. En dat als een kind vanaf begin groep 6 niet allemaal A\'s scoort, ze die in principe niet aannemen. "
Nou, dat gaat nog leuk worden. De arme schapen die nu in groep 6, 7 of 8 zitten, weten van niks. Zo ook hun ouders en leerkrachten niet.
Ik ben benieuwd of ze dit gaan volhouden trouwens. De populatie die tot nog toe het vwo/gymnasium instroomde, scoorde niet op alles A en zeker niet vanaf groep 6. Het zou betekenen dat de instroom drastisch afneemt.
Ik ben benieuwd of de gymnasia zichzelf op zouden willen heffen/verkleinen ten bate van meer vmbo leerlingen.
Groet,
Miriam Lavell

dorle

dorle

09-04-2012 om 13:02

A scores vanaf groep 6

Inderdaad, dat weet nu bij niemand.
Waarom is dat vanaf volgend jaar eigenlijk anders bij toelating middelbare school? Wat is het voordeel van kijken naar deze scores ipv naar de NIO of eind cito?
En die scores gaan toch weer veranderen in referentieniveaus? Of haal ik nu twee dingen door elkaar?

Referentieniveaus/passend onderwijs

Het heeft alles met de referentieniveaus en het passend onderwijs te maken.
De eerste schrijft voor dat leerlingen aan het einde van het vwo voor taal en rekenen (wordt apart gemeten) 4F moeten scoren. De leerlingen die alleen maar A scoren, zitten al op de helft (2F). Daar hoeft niet zoveel bijgeleerd te worden.
De tweede gaat over het ontwikkelingsperspectief. Eigenlijk is dat alleen maar bedoeld voor leerlingen die een eigen curriculum krijgen (zeer zwakke leerlingen). Het is al een tijdje verplicht in het SO, maar door het passend onderwijs wordt het ook steeds meer gebruikelijk voor het RO.
En dan op de oude bekende rigoureuze wijze: voor alle kinderen een ontwikkelingsperspectief. Niet omdat dat verplicht is, maar dat automatiseert zo lekker.
Dat ontwikkelingsperspectief is natuurlijk niet bedoeld om kinderen toegang tot ontwikkeling te ontzeggen, maar alles wijst erop dat scholen het wel zo gaan toepassen: wie een dubbeltje is zal nooit een kwartje worden.
Groet,
Miriam Lavell

Irene

Irene

09-04-2012 om 13:41

Raar

Ja ik stond er ook wel van te kijken. Reden voor ons om zoon de komende 3 maanden door alle methodetoetsen van groep 6 te laten gaan en vervolgens de cito's van groep 6 te maken. En dan hopen dat hij allemaal A's scoort, want anders is het nog maar de vraag of we die versnelling wel moeten doen. Ik bedoel: hij kan het cognitief makkelijk aan, en we denken dat het echt goed voor hem zal zijn, Maar als het uiteindelijk tot een lager VO advies gaat leiden, schieten we ook ons doel (=zoon sneller op een plek waar hij beter past/genoeg uitdaging vindt) voorbij...

Evanlyn

Evanlyn

09-04-2012 om 15:05

Het is nu al zo!

Voor het schooladvies van mijn dochter dit jaar werd afgegaan op de CITO's vanaf groep 6. Niet de rapporten, maar de CITO's. Rekenmachientje erbij, middelen, klaar.

Niemand die je dat vertelt als ouder. Ik wist niet eens wanneer die CITO's waren. Kind nam het allemaal niet erg serieus en heeft nu spijt.

Groep 6 t/m 8

Dat is hier al jaren zo en dat vind ik juist prima. Dan ben je niet afhankelijk van alleen groep 8 en een eindcito. Maar een leerling hoeft niet alleen A`s te halen voor het gymnasium. Het gaat meer over een breder beeld en de mening van 3 leerkrachten i.p.v. alleen de mening van de leerkracht groep 8.
Versnelde leerlingen die voorlopen krijgen altijd een VWO advies. Anders heeft versnellen geen zin.
Dus ik wist wel dat de cito`s vanaf groep 6 hier meetelden.

Fiorucci

Fiorucci

10-04-2012 om 07:12

Wil

Hier zou het juist wel een verandering zijn,omdat het hele leerlingvolgsysteem vanaf groep 1 invloed heeft op het eindadvies.

Verschil

Er zijn basisscholen die het advies baseren op de resultaten vanaf groep 6. Wat daarbij wel degelijk de gewoonte was, was om dat advies dan toch weer bij te stellen aan de hand van de entree-toets of de eindtoets (desnoods een proeftoets).
Niet voor niks deden heel veel bo-scholen alsof ze in groep 7 nog geen idee hadden wat het in groep 8 zou kunnen worden (was voor een deel wel schijn natuurlijk).
Waar het hier over gaat is dat de VO school zelf gaat beslissen aan de hand van de resultaten vanaf groep 6. Feitelijk zit daar geen advies meer tussen.
"Versnelde leerlingen die voorlopen krijgen altijd een VWO advies. Anders heeft versnellen geen zin. "
Dat is dus niet waar. Versnelde leerlingen die niet op alle toetsen A scoren, worden niet aangenomen, zie wat de gymnasia in Utrecht daarover zeggen.
Vo scholen zijn niet verantwoordelijk voor wat bo scholen doen.
Overigens is het maar de vraag hoe heet de soep dan uiteindelijk gegeten wordt, want het betekent ongetwijfeld een enorme vermindering van lln bij de gymnasia. Ik kan me dan weer niet voorstellen dat de scholen dat vrijwillig willen. Tenzij (en dat kan, daar hebben we geen zicht op), het samenwerkingsverband al het subsidiegeld van scholen herverdeelt en er op die manier economisch voordeel te halen is uit de verdeling van leerlingen: zoveel mogelijk naar zo goedkoop mogelijk onderwijs. Voor de rest blijft er dan meer per leerling over.
Groet,
Miriam Lavell

Klopt

hier is er enorme rel ontstaan.
Door 2 slechte invallers is onze klas achterop geraakt. Niet alleen is de eindcito slechter gemaakt dan verwacht, maar de meeste kinderen (combi 7/8) zijn 1 tot 3 niveaus gezakt. Doordat volgend jaar naar de cito's gekeken wordt heeft dit enorme consequenties.

Mirjam, je vergist je in het aanbod. De Utrechtse gymnasia kunnen zich dit gewoon permitteren. Onze school is al met ze gaan praten en ze zijn onverbiddelijk. Vooral het CGU. Die denken de klassen ook zo wel vol te krijgen.
Dat betekent dat er in de klas van mijn zoon al kinderen zitten die ondanks een schitterende schoolloopbaan zeker weten dat een gymnasium afvalt. Maar het effect gaat veel verder, ook havo-kinderen met een paar keer een mavo-score kunnen de havo vergeten.
Enzovoort.

Staat het geschreven?

Rodebeuk, heb jij die nieuwe toelatingscriteria van de gymnasia (en kennelijk ook havo, etc.) al ergens beschreven gezien? Zo ja, heb je een tekst of een link?
"Mirjam, je vergist je in het aanbod. De Utrechtse gymnasia kunnen zich dit gewoon permitteren."
Ik waag dat te betwijfelen. Leerlingen die 3 jaar lang alleen maar en overal A op scoren, bestaan niet volgens mij. Voor zover er onderzoek is naar de functioneringsniveaus van leerlingen, laat dat zien dat ook op het hoogste niveau niet alles 100% is.
Ik kan me niet voorstellen dat de scholen zelf enig onderzoek hebben gedaan naar de hoeveelheid leerlingen die voldoen aan de nieuwe eisen.
Ik kan me bovendien niet voorstellen dat deze manier van selecteren rechtmatig is. Je kunt een heleboel beslissen als samenwerkingsverband, maar volgens mij niet dat het onderwijs minder toegankelijk wordt.
Ik ben bijzonder benieuwd naar tekst. Wat staat er en waar staat dat? Wie heeft er besloten?
Groet,
Miriam Lavell

Miriam website cgu

dit is wat op de website van het CGU staat:
[Er worden drie toelatingscriteria gehanteerd:

I. Een gymnasium/vwo advies afgegeven door de leerkracht van groep 8 van de basisschool

II Indicatie in het leerlingonderwijsvolgsysteem (LOVS) van de basisschool (groep 6, 7 en 8) dat de leerling geschikt is voor vwo/gymnasiaal onderwijs.

III. De eindtoets moet het beeld van het LOVS in groep 6, 7 en 8 ondersteunen. Zie voor uitgebreide informatie de POVO-procedure of informeer bij de basisschool (alleen bij aanmelding voor het schooljaar 2012-2013).

Aan alle criteria moet worden voldaan.]

...dat is nog voor de situatie dat er een eindtoetsresultaat beschikbaar is voordat er geplaatst wordt.
Maar er zijn nog andere bronnen, ik zoek nog even verder.

En povo van dit moment

http://20.1swvvo.nl/doc/povo%20procedure.pdf

Daar is nog wat raars aan de hand. Aan het begin van hoofdstuk 4 zie je hoog, gemiddeld en laag staan.
Vriendje van zoon heeft resultaat gemiddeld en LVS met een enkele B. Die wordt geweigerd bij gym. Ze zeggen dat ze niet overleggen, want hij presteert niet laag. Alleen voor leerlingen die laag presteren overleggen ze ????

maar ook deze povo is nog niet voor 2013-situatie.

Overigens

... veel leerlingen in de klas van mijn zoon, of beter gezegd hun ouders, maken zich niet eens druk meer over deze zaken. Die zijn alleen bezig om hun kind op te krikken. Er zijn kinderen van A naar D gegaan. De meeste zitten zeker een niveau lager dan tot nu toe. En school staart naar zijn navel.
Rt-ers hier in de omgeving maken gouden tijden mee!

Angela67

Angela67

10-04-2012 om 21:35

Toch druk maken?

Rodebeuk,
volgens mij zit mijn oudste in een van de groepen 7 van het andere deel vd school waar jouw kinderen zitten. Ik was eigenlijk van plan om me toch enorm druk te gaan maken en naar de overkoepelende organisatie te gaan. Als er meer vuisten gemaakt worden kunnen we misschien toch de zaak in ieder geval in de publiciteit krijgen en kijken wat er gebeurt als we de druk opvoeren.
Wat denk jij, is er nog actiebereidheid? Je schrijft dat er al gepraat is vanuit school met het gym, is dat alleen vanuit jullie school(deel)?
groet,
Angela

Angela

als je ziet in welke mate we nu worden ingepakt dan denk ik dat er wel actiebereidheid is. Of althans dat school zich aan het indekken is.

Dat er gepraat is is door de IB-er en de docent. Ik vermoed uit ons schooldeel, details weet ik niet.

je mag me mailen op [email protected], maar het is niet voor niets dat ik hiermee zelf nog niet op OOL was gekomen. Het is één grote konkelzooi, en het is enorm moeilijk om er een vinger achter te krijgen. Vandaar het concentreren op individuele bijspijkeracties. Want los van naar welke school ze gaan, ze moeten wel taal en rekenen beheersen.

Angela, ander adres

Het goede adres is [email protected]

Zijn toch normale toelatingseisen voor gym?

I. Een gymnasium/vwo advies afgegeven door de leerkracht van groep 8 van de basisschool.

Voor het gymnasium heb je een dubbel vwo advies nodig. Van school en van cito.Niet nieuw.

II Indicatie in het leerlingonderwijsvolgsysteem (LOVS) van de basisschool (groep 6, 7 en 8) dat de leerling geschikt is voor vwo/gymnasiaal onderwijs.

Ik kan niet vinden dat er dus allemaal A`s moeten staan. Wel overwegend A`s. Dat is logisch, je hoort als toekomstig Gymnasiumleerling bij de beste 10/15% uit je klas. Niet nieuw.

III. De eindtoets moet het beeld van het LOVS in groep 6, 7 en 8 ondersteunen. Zie voor uitgebreide informatie de POVO-procedure of informeer bij de basisschool (alleen bij aanmelding voor het schooljaar 2012-2013).

Een citoscore van minimaal 547 en vwo schooladvies leidt zonder overleg tot toelating Gym. Met een eindcito van ong. 545 is toelating misschien mogelijk na overleg.

Ik lees dus geen nieuwe regels.

Povo

Het vriendje van je zoon scoort gemiddeld en de lovs zijn A`s en B`s. Zijn schoolresultaten passen dus bij zijn cito eindscore en zijn niet overtuigend Gymnasium. Eerder Havo/VWO.Het plaatje klopt.
Als hij een cito heeft van minimaal 547 en zijn lovs resultaten zijn erg laag wordt er wel gekeken of het eventueel een Gymnasium leerling is. Dat vind ik niet vreemd. Zo kan iemand met b.v. dyslexie en een C/D score voor spelling toch, na overleg, naar het Gym.

Uitvoering staartje

Wil, in de praktijk is een enkele B genoeg om geweigerd te worden. Het gaat om hoe regel II wordt geïnterpreteerd.

En het vriendje van mijn zoon zou een bespreekgeval zijn met een lagere cito, maar nu wordt er niet gekeken naar het schooladvies. Dat is gym. Vriendje heeft een score van 546. Met een score die een paar punten lager is zou er wel overleg zijn met de basisschool.

Een medewerker van de betreffende school heeft tegen een bekende gezegd dat ze het liefst alleen maar opvullen. Dus eerst alle kinderen met 550, dan met 549 en als er nog kinderen over zijn 548 toelaten. Maar dat mag eigenlijk niet van de POVO. Nu dan maar zo.

Ik klaag verder niet hoor, ik zou mijn kind niet eens op een school willen hebben waar ze bij voorbaat zo niet naar het kind kijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.