Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jannie

Jannie

23-09-2015 om 16:11

Juf weinig sensitief


Kaaskopje

Kaaskopje

27-10-2017 om 01:59

Jannie

Ik heb de oudere reacties niet mee gekregen, dus lees het voor het eerst. Fijn dat je er toch uitgekomen bent met de bewuste leerkracht.

Ik heb een stukje gekopieerd: Wij zullen altijd meer zorgen om haar hebben dan om ons 'normale' 2-jarige. Zij moet ook leren dat haar gedrag soms storend is, dat huilen als reactie niet helpt, etc.. ===

Ik weet niet hoe 'niet normaal' je dochter is, maar waarom maak je je zoveel meer zorgen om haar als de tweejarige? Loopt ze achter op school? Kan ze niet meekomen op sociaal gebied? Heeft ze geen vriendinnetjes?

Wat het huilen betreft: als ze huilt uit frustratie, of boosheid of door onrecht, vind ik niet dat je dat als iets negatiefs moet benaderen. Uit ervaring kan ik zeggen dat dat juist het tegenovergestelde effect heeft. Als je toch gaat huilen doe je het dus 'fout', dat zorgt voor stress en door stress gaan de tranen nog losser zitten. Als ik moet huilen door frustratie of boosheid e.d., heb ik eigenlijk liever dat iemand dat gewoon zoveel mogelijk negeert terwijl we wel verder praten. Als de spanning of stress dan weg is, drogen de tranen ook weer op.

viola

viola

27-10-2017 om 11:46

Jannie

Wat fijn dat je toch nog iets laat horen!
En wat fijn dat het goed gaat met je dochter!

Mia9

Mia9

27-10-2017 om 14:21

Superjuf

Wat een verademing zal dat zijn!

" Wij zullen altijd meer zorgen om haar hebben dan om ons 'normale' 2-jarige."

Heel herkenbaar van toen mijn jongste de leeftijd had van jouw dochter, hoor het mezelf nog zeggen. Maar inmiddels zit mijn zoon in groep 8 en heeft hij een ontzettende groei doorgemaakt in heel veel aspecten, en zijn die zorgen echt zo goed als weg. Er kan echt heel veel gebeuren in een paar jaar! Natuurlijk de overgang naar de middelbare school komend jaar, hier met lotingcircus, genoeg wat sowieso spannend is dus, heel dankbaar dat die continue zorgen zijn weggeëbt, hoop dat dit voor jullie ook opgaat!

Jannie

Jannie

27-10-2017 om 17:45

Zorgen

Zijn er vooral om haar gevoeligheid en impulsiviteit. Deze brengen haar regelmatig in problemen. Ze heeft wel veel vriendinnen, maar loopt ten opzichte van hen sociaal emotioneel duidelijk wat achter. Ze heeft natuurlijk ook sterke kanten: is creatief en energiek en bedenkt de leukste dungen om te doen. Ze us ook erg behulpzaam. Ze is zeker een leuke vriendin. Toch moeten anderen zich soms meer aan haar aanpassen dan andersom.

Op school gaat het goed, maar het blijft bij mijn dochter altijd een wankel evenwicht. Laatst gaf ze school een 4, dit omdat ze regelmatig haar werk niet afkrijgt en alles heel goed wil doen. Ik laat haar dan dan bespreken met de docent, en dan pukken we het weer op en gaat het weer. Maar er zijnsoordelen telkens weer ‘dungetjes’. Alles wat ik haar wilde leren duurde langer dan bij de kindeern om haar heen. Vb: leren oversteken met behoud van lijf en leden. Dat geeft niet, het zijn eigenlijk een heleboel schijnbaar kleine dingen bijelkaar.

Uiteraard mag dichter verdriet hebben. Op school werkt het soms wat praktischer als ze kan vertellen wat er aan de hand is. Dat gaat steeds beter.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-10-2017 om 20:21

Verkeer

Ja, dat gedrag in het verkeer herken ik wel van mijn dochter. Ik vond het toch wel even een momentje toen ze voor het eerst alleen naar de stad mocht. We zijn inmiddels 15 jaar verder en ze is nog nooit van haar sokken gereden. In tegenstelling tot mij, is haar oriëntatievermogen goed. Dus als ik weer eens verdwaasd om me heen kijk, brengt zij redding .

Ik hoop dat je je zorgen een beetje van je af kunt zetten. Je dochter komt er wel. Ze heeft het voordeel dat jullie weten wat eventueel lastig voor haar is, dat scheelt echt.

Zonder ouder

Zelf merkte ik dat wanneer een kind in aanwezigheid is van een ouder, het kind verwacht dat de ouder voor het kind kijkt en het dus niet zelf hoeft te doen. Zodra de ouder er niet bij is, lijkt een kind wel zelf te gaan kijken of de weg vrij is.

Verder fietste ik eens op het kinderfietsje van mijn toen tienjarige dochter. Gunst, wat zat ik laag en kreeg ik weinig informatie over aankomend verkeer. Als een kind in pubertijd een groeispurt maakt en over de auto's heen kan kijken, kan het beter anticiperen.
Ik heb mij kinderen altijd leren stoppen voor oranje door zelf het goede voorbeeld te geven. Eenmaal op VO, maken ze hun eigen regels op basis van eigen kunnen. Ze zijn al 7 jaar 'schadevrij'. Ik hoop dat ze straks achter een stuur, die lijn voort zetten.

Een tijdje geleden is een klasgenoot van een van de kinderen aangereden. De klasgenoot is ca 17 jaar en liep een hersenschudding op. De ongelukkige heeft geen adhd maar had de pech haast te hebben op een druk kruispunt, net als de automobilist.
Ik had altijd het gevoel dat mijn dyslecten kwetsbaarder waren in het verkeer door de verwisseling van links en rechts. Als ik met hen fietste, stak ik altijd mijn hand duidelijk uit om vergissing te voorkomen. Maar eenmaal op vo, moeten ze zelfstandig fietsen. Het bleek dat ze dat ook konden.

Je kunt haar voorbereiden door kleine opdrachten te geven, zoals fiets naar de bakker en haal een zak rozijnenbroodjes. Goed voor haar en goed voor jou.

Triva

Triva

28-10-2017 om 12:26

grappig

Juist in het verkeer heb ik nooit iets vreemds gezien aan mijn kind met dyslexie. Omdat jonge kinderen ook geen rechts of links snappen riep ik al met vier jaar: we gaan de kant op van je bel of van je rem.

Precies wat ik bedoel...

De ene voorkomt problemen door de hand uit te steken en de ander roept : ' stuur naar je bel'. Je bent gewend om rekening te houden maar er komt een moment dat je erop moet vertrouwen dat ze toepassen wat je ze geleerd hebt.

Al in de fase voor het Vo-tijdperk, (het tijdperk waarin je je kind moet loslaten), deden situaties voor waarin het niet altijd gladjes verliep, bv doordat de vader niet bewust was van die aanpak welke voor de moeder en kinderen zo vanzelfsprekend was. Mijn man zei: ' links' en kind botste tegen hem aan. Verbaasd reageerde hij met: 'wat doe je nou?'
Eenmaal in de vo-tijdperk, kan je ook tegen mensen aanlopen die niet bekend zijn met de wijze van benadering. Dergelijke momenten kan je niet voor zijn. Dan kan je alleen vertrouwen op de basis die je je kind hebt meegegeven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.