Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

je kind helpen


Half a twin

Half a twin

15-12-2014 om 11:21

Barvaux

Mijn hulp bij de surprise beperkt zich tot het toesteken van een derde hand om iets goed vast te plakken. Het aandragen van de suggestie dat het potlood dat uit de etui steekt ook een half potlood kan zijn, zodat het kadootje er wel in past. De surprise van mijn kind ziet er een fractie beter uit dan die van de kinderen die helemaal geen hulp hebben gehad. Dit was het eerste jaar dat zoon een surprise moest maken voor school, had nog geen idee welke kinderen hier wel of niet toe in staat waren.
Die 95 % verbieden om te helpen, dat kan ik niet in mijn eentje. Ik wil wel door hier te schrijven andere ouders bewust maken. Leuk dat een ouder een surprise maakt voor zijn kind, die ver boven het gemiddelde niveau uitstijgt, gever en ontvanger zijn er blij mee maar maken wel dat de kinderen die het zelf doen met een beetje of geen hulp zich wat ongemakkelijk voelen.

Voor het werkstuk dat zoon dit jaar moest maken wilde hij de voorkant net zo maken als zijn zus vorig jaar gedaan had. Een collage van alle plaatjes uit het werkstuk, wat licht afgedrukt en dan de titel en zijn naam met dik gedrukte letters er overheen. Dan komt hij vragen om hulp en leggen mijn man en dochter dat uit. Hij doet dat dan met hulp, zelf.

Op school gelegenheid bieden om surprises te maken, zou hier voor sommige kinderen wel welkom zijn denk ik. Als het geen onderdeel uitmaakt van je eigen cultuur heb je denk ik ook geen enkel idee wat je moet maken als je voor het eerst in groep 6 met zo iets geconfronteerd wordt, zeker niet als het je eerste kind is.

Half a twin

Half a twin

15-12-2014 om 11:30

scholen hebben het echt wel door

Quote van Skik: Scholen
Wat vinden scholen er eigenlijk van, dat ouders soms of vaak in grote mate helpen? Dat moeten zij toch ook zien? Misschien moeten we maar weer terug naar handgeschreven werkstukken, dan kan er ook niet meer zo makkelijk gesjoemeld worden.

skik""

Skik ik kan je vertellen dat dat al gebeurt, mijn nichtje moest op het VMBO hier in het dorp handgeschreven opstellen inleveren om te voorkomen dat het van internet werd geknipt en geplakt.

Handgeschreven werkstukken zou wel heel erg terug naar af zijn. Weet nog van mijn eigen lagere school periode dat ik een werkstuk over Amerika moest maken in een A4 schrift. Stukje vergeten? Jammer dan, opnieuw beginnen of een rare volgorde aanhouden waren de twee mogelijkheden. De meester van de zesde klas gaf toestemming om een werkstuk te maken op multoblad vellen, dan kon je altijd nog een hoofdstuk toevoegen, of je hoefde maar een "klein" stukje opnieuw te schrijven.
De mogelijkheid van computer is er nu, laat kinderen daar alsjeblieft van profiteren.

Juffen hebben trouwens echt wel door wie veel hulp heeft gehad en wie niet. Ook plagiaat hebben ze snel door. Een werkstuk van internet plukken over beugels van een havo scholier en inleveren op de basisschool gaat echt niet lukken. De juf heeft dan echt wel door dat het taalgebruik niet past bij de leeftijd.

amk

amk

15-12-2014 om 11:32

daarbij

laat een beetje handige docent de werkstukken eerst in de klas handmatig maken en daarna pas thuis uitwerken op de computer nadat het inhoudelijk goed gekeurd is.

Barvaux

Barvaux

15-12-2014 om 11:35

maar katniss

Waar baseer je het nu op dat ze op het VMBO timmeren en fröbelen? Zoals ik al zei: op de mavo is er niet meer praktijk dan op de havo en vwo, je doet alleen examen in minder vakken. Op kader en basis is er een praktijkvak als examenvak en die telt mee als twee examenvakken. Op de mavo doe je dus examen in 6 theorievakken en op basis/kader in vier theorievakken en 1 praktijkvak (en nog zou ik dat niet 'timmeren en fröbelen' noemen.
Overigens doen ze op gemengd examen in 5 theorievakken en 1 praktijkvak.

Maar bovenal: de eerste twee jaar krijgen ze gewoon de vakken zoals op de mavo en havo alleen minder talen etc. Techniek krijg je ook op havo en vwo toch (dat weet ik dus niet omdat mijn zoon op de havo alle praktijkvakken heeft ingeruild voor O&O).

Dus zelfs al gaat je dochter naar het VMBO, ze moet basis/kader gaan doen om meer praktijk te kúnnen krijgen en dat pas in de derde en vierde.

Weet je echt zo weinig over het VMBO of doe je alsof?

Barvaux

Barvaux

15-12-2014 om 11:40

half a twin

"Die 95 % verbieden om te helpen, dat kan ik niet in mijn eentje. Ik wil wel door hier te schrijven andere ouders bewust maken. Leuk dat een ouder een surprise maakt voor zijn kind, die ver boven het gemiddelde niveau uitstijgt, gever en ontvanger zijn er blij mee maar maken wel dat de kinderen die het zelf doen met een beetje of geen hulp zich wat ongemakkelijk voelen.'

Maar waarom denk je nu toch steeds dat iedere ouder zoveel helpt dat het VER boven het gemiddelde uitsteekt? Zolang je geen uitgeprinte surprises gebruikt vind ik dat wel meevallen. Verder blijf je vergeten wat je nu moet doen met kinderen die gewoon niet kúnnen knutselen. Die hebben overigens vaak ouders die er ook niet goed in zijn en samen komen ze wellicht tot iets onder het gemiddelde. Waarom wil je nu toch zo graag dat iedereen doet wat jij doet (even vasthouden en een suggestie geven). Dat leidt namelijk niet altijd tot het resultaat wat jouw kinderen afleveren.

Is het verbieden van het helpen nu echt de enige oplossing? Volgens mij is de beste oplossing het aanbieden tot het helpen op school op woensdagmiddag!

Barvaux

Barvaux

15-12-2014 om 11:42

schrijven

'Skik ik kan je vertellen dat dat al gebeurt, mijn nichtje moest op het VMBO hier in het dorp handgeschreven opstellen inleveren om te voorkomen dat het van internet werd geknipt en geplakt.'

Waarom zou een kind een werkstuk of opstel niet van internet kunnen halen als het schrijft? Wel eens van overschrijven gehoord?

Katniss

Katniss

15-12-2014 om 11:58

Barvaux

Ik weet weinig over de inrichting van het VMBO. Wel zag ik uit de groep 8 van oudste de meiden naar de locatie L gaan (verzorging) en de jongens naar de techniekafdeling. Schijnbaar wordt daar toch al vanaf het begin onderscheid in gemaakt. Net als vroeger de LHNO en de LTS. Daar werd ook vanaf het begin veel praktijk gedaan, volgens mij.

Katniss

Katniss

15-12-2014 om 12:00

Vwo

Oudste heeft alleen in de brugklas een 'echt' praktijkvak gehad, biologie en verzorging, met wassen, strijken en koken. En natuurlijk handvaardigheid en tekenen (volgens mij heeft ze dat nu in de vierde ook niet meer).

blanc

blanc

15-12-2014 om 12:14

katniss

Kattnis, ik denk dat dat een vakschool is. Die heb je hier in de regio 1 en daar krijgen de kinderen vanaf klas 1 vooral praktijklerend, naast engels wiskunde en nederlands. De vmbo's uit mijn omgeving hebben op tl geen praktijk, op kader een beetje (vorig jaar 2 uur per week, dit jaar 4 hoorde ik straks van zoon en dat pas in de laatste maanden dus nu nog niet). Op basis wel iets meer. Vanaf de 3e klas krijgen ze in de kaderklassen wel meer praktijk dan nu.

Half a twin

Half a twin

15-12-2014 om 13:06

Barvaux

De surprises die ik hier in de afgelopen 4 sinterklaasvieringen bij dochter en nu bij zoon voorbij heb zien komen, daar waren dingen bij die kinderen van die leeftijd niet zelfgemaakt kunnen hebben, zo perfect een kaptafel van papier met rechte hoeken, te geweldig om door een 9 jarige gemaakt te zijn.
Wellicht is mijn mening iets gekleurd door wat ik hier op school zie, dat zou kunnen. Ik hoop dat wat ik hier zie niet standaard is voor alle basisscholen. Op surprise gebied dan.

En natuurlijk kan een handgeschreven opstel ook van internet zijn overgeschreven maar dan heeft het kind het wel helemaal gelezen en als het goed is weet het kind waar het verhaal over gaat. Losse kreten en stukjes tekst van internet knippen en plakken, lijkt op een werkstuk maar je valt snel door de mand als je moet vertellen waar je werkstuk over gaat en wat je hebt geschreven.
In de klas van mijn dochter zat een kind dat had gedacht met knippen en plakken een werkstuk te maken, met een paar vragen had de juf door hoe het werkstuk was gemaakt. Kind kon de simpelste vragen niet beantwoorden over haar werkstuk.

Barvaux

Barvaux

15-12-2014 om 13:20

katniss

Maar mavo of vmboT hoort OOK bij het VMBO! Of de mavo kun je een sector techniek kiezen maar dan heb je dus geen praktijkvak. Gewoon Nl, Eng, wis, natuurkunde en dan nog twee vakken die je moet kiezen (niet veel anders dan op de havo). Bij zorg en welzijn heb je in ieder geval nl en eng en dan nog bio en dan ga je verder kiezen tussen alle theoretische vakken etc.

Verder krijgt mijn zoon op basis dus echt geen verzorging ofzo en het vak techniek is niet anders als wat de andere kinderen op de havo krijgen (mijn zoon kreeg daar dus geen strijken etc). Hij krijgt daarnaast nog tekenen en handvaardigheid en muziek. Verder niets.

Pas in de derde kiest hij dus dat praktijkexamenvak en dat kan metaal zijn, of elektro of hout of handel en verkoop of verzorging. Op andere VMBO scholen heb je dan ook nog zaken met groen etc of bakken en autotechniek.

Overigens zijn die L en Techniek scholen waar jij het over hebt samengegaan in 1 gebouw maar voor de vakken maakt het niet uit. De eerste twee jaar zijn ze niet anders. Ik ken de school. Het gaat dus niet eens om een vakschool waar blanc het over heeft. Het waren daar allemaal aparte gebouwen nog van vroeger (lhno en lts). Je kon als meisje na het tweede jaar dus nog gewoon naar techniek en andersom. Dat zie je hier ook wel: na twee jaar wordt er nog best veel gewisseld. De één gaat dan autotechniek kiezen als examenvak (naast dus die vier theorievakken) en de ander gaat naar elektro omdat ze op die school van autotechniek het vak 'techniek breed' geven en niet elektro apart.

Katniss

Katniss

15-12-2014 om 15:45

Barvaux

We gaan nu wel heel off-topic Ik heb het even uitgezocht. Het is nu inderdaad allemaal één school, F, en de voormalige L staat binnen de school nog steeds zo vermeld en is een VMBO-K.
We gaan het wel zien tzt. Vooralsnog houd ik het nog wel even blanco waar ze heen gaat. Momenteel wil ze 'iets met dieren' doen, nou dat kan gelukkig op alle niveaus

Barvaux

Barvaux

15-12-2014 om 15:53

katniss

Ik verbaasde mij vooral over het feit dat jij denkt dat er op het VMBO veel meer praktijklessen zijn en dat je blijkbaar niet weet dat mavo daar ook bij zit en dat daar helemaal niet meer praktijklessen zijn dan op de havo.

creabea

creabea

15-12-2014 om 16:54

nounou Barvaux

het zit je wel hoog, niet?

Barvaux

Barvaux

15-12-2014 om 17:01

creabea

Ik dacht een beetje te discussiëren over het onderwerp maar Katniss gaat steeds in op wat ik nu het minst belangrijk vind

Katniss

Katniss

15-12-2014 om 17:12

Haha

Nou... Bij VMBO denk ik dus aan de LHNO, LTS en LEAO. Mijn zusje heeft LTS gedaan en had daar meer praktijk dan ik op het vwo. Mavo wordt hier nog steeds zo genoemd en een kind met TL-advies gaat dus naar de mavo. Dan weet je gelijk waar het over gaat dus dat is wel zo makkelijk.
Dat je op VMBO K en G pas vanaf de derde meer praktijk krijgt wist ik niet. En dat was vroeger ook anders.
Zo goed, Barvaux?

Barvaux

Barvaux

15-12-2014 om 17:15

hehe

Kijk eens aan, we komen er ook nog eens en ik begrijp het nu wat meer. Voor jou valt de mavo dus niet onder VMBO Ik weet dat het F het zo noemt maar toch is het niet handig om dat zo strikt te scheiden in een discussie

Ik wil nog even toevoegen dat het niet anders is voor B dan voor K en G...

Ef

Ef

15-12-2014 om 23:01

Ach ja, het LBO

Ik ben daar, ondanks dat ik daar ontzettend onder mijn nivo zat te wezen, toch heel gelukkig geweest. En ik heb daar bij huishoudkunde, en de eerste twee jaar electro, hout en metaaltechniek, en later bij verpleegkunde en verzorging, handigheidjes en kneepjes geleerd, die ik nu nog regelmatig gebruik in mijn werk en thuis. Het slaat verder nergens op in deze discussie, het LBO bestaat niet meer. Maar als ik ouders hoor over dat kinderen alleen maar gelukkig kunnen zijn als ze op een school en tussen kinderen zitten van hun nivo, denk ik wel eens aan mezelf, ik had daar dus totaal geen last van, had er ook vriendinnen waar ik nog steeds contact mee heb, en ben via MBO en HBO toch op mijn nivo uitgekomen.

amk

amk

15-12-2014 om 23:19

eens Ef

dat gene waar ik in mijn gewone leven het meest aan heb heb ik geleerd op het LBO. Ook al hoorde ik daar helemaal niet thuis en ben ik na 2,5 jaar met een zware bore-out op de havo beland.
Maar ik voelde me er prima thuis.

Hanne.

Hanne.

15-12-2014 om 23:47

wat is helpen

Ik zal het meteen bekennen. Ik heb net de hele avond mijn kind geholpen met haar werkstuk. Door technische problemen (lees defecte usb) kon er dit weekend niet gewerkt worden aan puntjes op de i zetten ( zoals school verwacht) , juf was niet bereid een dag uitstel te geven en wat ik vervolgens in het document tegen kwam was te schokkend voor woorden zo slecht (spelfouten, gecopieerde teksten, onbegrijpelijke danwel niet lopende zinnen en totaal 3,5 pagina's tekst). De begeleiding bleek bestaan te hebben uit de mededeling ' je moet een werkstuk maken, deze hoofdstukken moeten er in en dan en dan moet het klaar zijn).

Nu kan ik natuurlijk mijn kind op zijn bek laten gaan en een dikke onvoldoende laten halen. Of ik kan mijn kind wijzen op de fouten die er in zitten, helpen met verbeteren en een kind aan de hand nemen bij het verbeteren.

Ik denk dat een kind meer leert van dat laatste, want dan weet je voor volgende keer hoe het wel moet. Maar ik realiseer me ook dat er ook kinderen zijn die deze ondersteuning niet zullen krijgen waardoor het contrast alleen groter wordt.. Helaas ga ik dan toch voor het individu. De belangen van mijn kind wegen zwaarder dan de belangen van de andere kinderen

Hmmm

Afgaande op jullie reacties doen wij het dan vast ook fout met ons kind in groep 6.

Dochter zit op een school vol goede bedoelingen, althans zo zie ik het.
Surprises maakt de man. Als er thuis een kerststukje gemaakt moet worden koop ik er één, pluk het er uit, zet het er scheef weer in en klaar. Flauwekul pluswerk maak ik. Als er weer eens wat gebakken moet worden, ga ik naar de stad en koop ik versierde cupcakes.

En ik kan naar school gaan, maar heel veel ouders en kinderen worden heel blij van kerststukjes en cupcakes. Zo lossen we het met een minimum aan inspanning op.

Dat lijkt mij in het algemeen ook best een nuttige les in het leven: leren waar je tijd en aandacht in steekt en leren hoe je dat bij sommige dingen best kunt vermijden.

Loes

Linda K

Linda K

16-12-2014 om 02:23

Haha Loes3

"Dat lijkt mij in het algemeen ook best een nuttige les in het leven: leren waar je tijd en aandacht in steekt en leren hoe je dat bij sommige dingen best kunt vermijden."

Dat was precies mijn argument om mijn kinderen juist niets uit handen te nemen. Ik moedig het aan dat ze prioriteiten stellen, maar dat moet dan wel vanuit henzelf komen. Ik neem ze niet bij de hand omdat IK iets wel of niet belangrijk vind.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-12-2014 om 08:11

Oh Loes3

Wat een geweldig idee van dat kerststukje. Die onthoud ik!

creabea

creabea

16-12-2014 om 09:37

Hanne.

Ja maar wat jij hebt gedaan is toch niet het hele werkstuk maken voor je kind? Ik neem aan dat je niet toen je kind naar bed was ofzo het werkstuk hebt zitten overtypen, daar zou hij niks aan hebben gehad. Sterker nog, hij zou kunnen denken dat hij de volgende keer met een slecht geschreven stuk wel weer een aardig cijfer haalt.

creabea

creabea

16-12-2014 om 09:49

loes3, lekker dan

dus jij geeft je kinderen wel een fijn voorbeeld hoe je met goede bedoelingen moet omgaan. Dat zou ik nou nooit doen, een kerststukje uit elkaar halen en weer in elkaar flansen onder het mom van zelfgemaakt. Zeg dan gewoon dat je er geen tijd voor hebt, of geen zin; misschien zijn er wel meer die er het nut niet van in zien en dan verzint school vanzelf een andere opdracht. En waarom zou jij flauwekul-pluswerk maken? Dat heeft toch geen enkele zin? Buiten dat ik het niet eerlijk vind (in de zin van liegen) vind ik het nogal een arrogante houding die je je kinderen meegeeft: ach, ze bedoelen het goed, maar wij staan boven dat soort onzinwerk. Of sta je op zo'n slechte voet met de school dat je je het niet kunt veroorloven om te zeggen dat je je niet kunt vinden in pluswerk/kerststukjes/cupcakes?

Sorry dat ik het zeg, maar zo komt het op mij over.

Priscilla

Priscilla

16-12-2014 om 10:18

pluswerk

Wat mij nou hier erg verbaast, is dat ouders "onzinnig" pluswerk gaan maken. Ik was heel blij dat mijn kind pluswerk kreeg. Sommige dingen vond ze minder leuk maar ja, je moet ook leren omgaan met minder leuk en in jouw ogen minder zinvol werk. Meestal was het werk waar ze zich stuk in moest bijten of inderdaad raadsels waar je een tijdje (op een andere manier) naar moest kijken of uitzoekwerk. Wat ik mij nou afvraag, waarom ga je dan niet naar school en zeg je dat je het pluswerk onzinnig vindt. Nu beduvel je school en geef je het kind een signaal dat dat pluswerk allemaal leuk en aardig is maar eigenlijk is het flauwekul. Misschien kun je dan beter school vragen wat school het kind wil bijbrengen en dan blijkt het misschien wel veel zinvoller dan je in eerste instantie denkt. Of overleg je of er iets anders mogelijk is.

Priscilla

Priscilla

16-12-2014 om 10:20

aanvulling

Meestal was het werk waar ze zich stuk in moest bijten of inderdaad raadsels waar je een tijdje (op een andere manier) naar moest kijken of uitzoekwerk. EN DAT WAS NOU JUIST LASTIG VOOR HAAR OMDAT HAAR ALTIJD ALLES KWAM AANWAAIEN. ZE HOEFDE NOOIT ERGENS LANG OVER NA TE DENKEN.

Goh,

Ik dacht dat pluswerk was om te voorkomen dat de snelle leerlingen zich in de klas gingen vervelen. Op de leonardoscholen worden de kinderen een vreemde taal aangeboden zodat ze op VO daar profijt van hebben.

Maar niet iedereen vindt die raadseltjes boeiend. Zo was er een meisje dat snel werkte om daarna weer heerlijk te kunnen tekenen. Toen ze ipv tekenen verplicht puzzelraadseltjes kreeg, ging ze meteen langzamer werken uit wraak voor het teken verbod.

Pluswerk kan werken om de verveling op school om verveling tegen te gaan. Maar om de puzzelraadseltjes als huiswerk mee naar huis te krijgen, hoeft niet voor iedereen een succes te zijn. Het vervelende is echter, wanneer je als ouder dit aangeeft, de leerkracht dit kan meenemen in het schooladvies als een slechte werkhouding. Dat wil je niet, dus loop je mee in het gareel van de pluswerkers.

Zo vroeg een leerling aan de juf bij plussommen om uitleg van een vraagstelling. De juf had geen tijd en zei:" sla maar over". Dat was in de ogen van de leerling een raar antwoord. Ze is gestopt met pluswerk en ging 's avonds met haar vader schaken of denkspelletjes doen op de pc.
Is het pluswerk wel voor de kinderen of meer voor de leerkracht (zodat kinderen anderen niet gaan storen) of voor het creëeren van een tevredenheidsgevoel bij de ouders ( voor een hoog schooladvies)?

Karin

Karin

16-12-2014 om 11:40

Met belangstelling

lees ik de ontzettend verschillende reacties. En, eerlijk is eerlijk zelfs in argumenten van heel tegengestelde meningen kan ik me vinden. Verder vind ik 'bore-out' een vondst en vind ik het kerststukje kopen, uit elkaar plukken en inleveren briljant!

En dan ga ik nu het verslag van mijn zoon even overzetten in de door school geëiste lay out. Inhoud heeft hij zelf gemaakt, bronnen gezocht en gelezen, omgezet in eigen woorden, illustraties erbij gezocht, grafieken erbij gemaakt. In deze drukke week (1 werkstuk, 1 presentatie en een voor hem belangrijke toets in deze week voor de kerstvakantie) heb ik aangeboden het 'typestuk' voor hem te doen. Er moet namelijk een automatisch genererende inhoudsopgave in, kop- en voettekst dat aan bepaalde eisen voldoet, kantlijn breedte is bepaald, etcetera.

. Zo doe wij het.

creabea

creabea

16-12-2014 om 11:51

kan ik me helemaal voorstellen

mijn oudste heeft in het verleden ook wel pluswerk gekregen voor als zijn gewone werk af was, wat ook niet boeiend was, het werd ook niet nagekeken enzo. Zoon ging er dus ook niet harder door werken en maakte dat hele pluswerk niet meer. Ik ken nog wel een paar kinderen met wie het op die manier ging.

Misschien mogen we hier tot de conclusie komen dat het pluswerk wat nu aangeboden wordt (de genoemde rekenpuzzels) toch niet aansluit bij de behoefte van het meerbegaafde kind? Dan lijkt het me heel verstandig dat je als ouder naar school toe gaat en heel vriendelijk uitlegt dat ondanks de inspanningen van de leerkracht het pluswerk toch niet voldoet. Als je allemaal thuis de stomme sudoku's gaan zitten maken voor de kinderen omdat je bang bent voor een te laag schooladvies (want dat is het toch?) houdt je het systeem in stand. Kun je nog erover twisten of als je bang bent voor een lager schooladvies je kind wel echt op het vwo thuishoort, natuurlijk.

Dat geldt ook voor het maken van werkstukken etc. voor je kind: stel nou dat veel ouders dat stiekem doen, dan geeft dat toch een vertekend beeld voor de docent? Stel dat die er niet intrapt (wat blijkt, want Poldep haalt een 9,5 voor haar dochter) dat denkt de docent de volgende keer dat er best een schepje bovenop kan, want de kinderen deden het allemaal zo goed. Dan kun je er de donder op zeggen dat het jaar erop nog meer ouders zich buigen over het huiswerk van de kinderen. Denk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.