Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Is Kanjertraining soms schadelijk?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 20:29 Topicstarter

alhambra schreef op 28-01-2022 om 19:46:

[..]

Precies, ik ken genoeg introverte mensen die prima voor zichzelf opkomen en grenzen stellen. Die trekken 1x hun mond open en dan is het klaar.

Ik ben volledig met
je eens. Maar daarvoor hoeft mijn kind niet elke week te worden
getraind tot het een gedachteloze marionet wordt dat reageert op de
woorden witte pet en dan daar alles voor doet
Het zinnetje “Stop, hou op, ik vind het niet meer leuk” is genoeg en die kent ze wel inmiddels.

MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 20:30 Topicstarter

Fijn weekend allemaal 

  


Tabel heet: "Algemene kenmerken van de vier kanjertypen"



Vertrouwen:

Kanjertijger:
ik vertrouw en ben te vertrouwen

Gele pet konijn:
Ik wil te vertrouwen zijn, maar durf niet verantwoordelijk te zijn.
Daardoor ben ik niet te vertrouwen.
(dit is niet waar in een fijne klas)

Zelfbeeld:

Kanjertijger:
Positief

Gele pet konijn: Slecht
(dit is niet waar in een fijne klas)

Meningover anderen:

Kanjertijger: Positief

Gele pet konijn: vijandig
(dit is niet waar)


Dit zijn de aannames van de kanjertraining over de gele pet konijn.
En dus als het konijntje huilt, dan stelt het zich aan. Het is ook niet te vertrouwen, dus wat het zegt klopt niet. En het houdt niet van de juf want eigenlijk heeft het een vijandig beeld van de mensen.

Dat staat letterlijk in de handleiding voor leraren. Te bizar voor woorden, maar de gele pet konijntjes kunnen niet verwoorden wat met ze gebeurt.

Lieve moeder van sterretje,

Je kind is geen geel konijn. De kanjertraining gaat over gedrag. Het zou kunnen dat jouw dochter soms gedrag laat zien wat in de kanjertraining beschreven wordt als het gedrag van het gele konijntje. En alleen op een moment dat dat het geval is kan je kijken naar welk ander gedrag wellicht wenselijke is. Jij schrijft overal bij dat  de beschreven gedragskenmerken niet waar zijn. Dan gaat het dus niet over jouw dochter. Jouw dochter laat dit gedrag dus niet zien en hoeft niet te veranderen. Gedrag hoeft alleen veranderd te worden als een kind het negatief beschreven gedrag laat zien. Als jouw dochter wel te vertrouwen is of niet vijandig is dan gaat het dus niet over haar.

En dan nog een kleine opmerking. Je schrijft heel vaak dat kinderen dominant moeten zijn maar het gewenste gedrag is niet dominant maar assertief. Dat een kind kan opkomen voor zichzelf, een eigen mening heeft en niet over zich heen laat lopen. Dat is heel wat anders dan dominant.

Ik ben ook niet zo heel enthousiast over de kanjertraining maar de interpretaties die jij er aan geeft kloppen echt niet en als het op de school van jouw dochter wel zo wordt toegepast moet je daar echt het gesprek over aan gaan. 

Jouw extreme, herhalende, uitgebreide wijze van schrijven komen op mij over alsof je wellicht zelf ook wel wat hulp kan gebruiken. Als dat zo is, ga dan vooral naar de huisarts. Je komt namelijk over alsof je het psychisch niet meer helemaal op een rijtje hebt. Sterkte!

MoederSterretje schreef op 28-01-2022 om 20:04:

[..]

Lees het rapport van
staatssecretaris Dekker en lees het Kanjerboek, zou ik zeggen

Deze opmerking begrijp ik niet. Ik zeg je dat je manier van reageren hier waarschijnlijk lijkt op de wijze waarop je met school communiceert. Dat heeft helemaal niets te maken met kanjertraining en wat anderen daar van vinden. 

Zie je dat je het hier ook doet? Je duikt meteen de kanjertrainingfuik in, net zoals je dat doet als je kind je wat vertelt. Je staat niet open voor de echte boodschap en blijft je eigen overtuiging uitzenden. 

MoederSterretje schreef op 28-01-2022 om 20:29:

[..]

Ik ben volledig met
je eens. Maar daarvoor hoeft mijn kind niet elke week te worden
getraind tot het een gedachteloze marionet wordt dat reageert op de
woorden witte pet en dan daar alles voor doet
Het zinnetje “Stop, hou op, ik vind het niet meer leuk” is genoeg en die kent ze wel inmiddels.

Gedachteloze marionet? Echt, TO…

Dit kan zo niet hoor. Je bent echt verloren geraakt inmiddels.

Je kunt in plaats van er zo op te focussen ook tegen je kind zeggen dat die trainingen onzin zijn en dat ze zich er niks van aan moet trekken. Op school gewoon meedoen, maar de informatie ene oor in en andere oor uit. Ze is geen konijn, ze is niet geel en ze is wel goed genoeg zoals ze is. 

MoederSterretje schreef op 28-01-2022 om 19:30:

[..]

Ja het is geweldig
dat alles dan gaat werken. Maar bekijk het eens van de kant van het
verlegen konijntje. Het kan nooit de leiderschapsrol ervaren want dat
zijn de Kanjertijgers en de zwart-witte petten. Als het de witte pet
erbij pakt, is het nog liever en rustiger. Ik zie de uitgelaten
kindjes in de klas en ben vol bewondering (net als de juf) en dat is
ook goed. Maar dit goed bedoelde instrument maakt mijn verlegen kind
alleen maar onzeker. Ze zegt inmiddels letterlijk “mama, ik ben
niet goed.” Dat heeft ze nooit thuis gehoord. De theorie is echt
super, maar kinderen voelen haarfijn aan wie er de leiding heeft en
de goedkeuring. En nogmaals, ze is verlegen maar was altijd best
dapper. Ik zie aan haar dat ze zichzelf steeds meer inhoudt. Vandaag
liepen we buiten en ik wilde samen huppelen, maar dat durfde ze niet
meer. Het zijn misschien kleine dingen, maar daaraan merk ik dat het
niet werkt. Hoe goed bedoeld. De Kanjertraining bekrachtigt de
leiders in de groep en iemand moet die bekrachtiging geven.

De maatschappij is nou eenmaal zo dat je voor jezelf op moet komen en dat mensen met een grote mond de halve wereld hebben. Daar kan je je druk om maken, over balen en vervelend vinden voor jezelf of je kind. Of je doet er iets mee en je leert je kind ermee om gaan. Ik zelf ben ook van nature een rustig type. Ik kan dat vervelend vinden of omarmen dat ik zo ben en daar de kracht van inzien. Door op mezelf te reflecteren en door schade en schande ouder te worden heb ik geleerd dat het ook heel krachtig kan zijn. Mijn eigen kinderen zijn zelf ook vooral geel/wit, tja deal with it. Je kan erover in zitten of in je eigen kracht gaan staan. Dat probeer ik mijn eigen leerlingen ook te leren. Hoe jij het hierboven omschrijft lijkt het iets minder goeds te zijn, maar kinderen die de geel/witte pet op hebben zijn enorm krachtig in de klas en kunnen de groep positief stimuleren.



Leene

Leene

28-01-2022 om 23:47

ruteli9 schreef op 28-01-2022 om 23:14:

[..]

De maatschappij is nou eenmaal zo dat je voor jezelf op moet komen en dat mensen met een grote mond de halve wereld hebben. Daar kan je je druk om maken, over balen en vervelend vinden voor jezelf of je kind. Of je doet er iets mee en je leert je kind ermee om gaan. Ik zelf ben ook van nature een rustig type. Ik kan dat vervelend vinden of omarmen dat ik zo ben en daar de kracht van inzien. Door op mezelf te reflecteren en door schade en schande ouder te worden heb ik geleerd dat het ook heel krachtig kan zijn. Mijn eigen kinderen zijn zelf ook vooral geel/wit, tja deal with it. Je kan erover in zitten of in je eigen kracht gaan staan. Dat probeer ik mijn eigen leerlingen ook te leren. Hoe jij het hierboven omschrijft lijkt het iets minder goeds te zijn, maar kinderen die de geel/witte pet op hebben zijn enorm krachtig in de klas en kunnen de groep positief stimuleren.



Ja dat kan. Maar dat gebeurt alleen als de klas veilig is. En een klas is niet veilig dankzij de Kanjertraining maar ondanks. Zie mijn eerdere postings. Klas van dochter super veilig  en aantal positieve bekrachtigers in de klas. Maar dat lag niet aan de kanjer training. Gewoon de combinatie van kinderen bij elkaar. Klas van zoon onveilig. En daar heeft de Kanjertraining meer kwaad dan goed gedaan.

Ik wil ook nog kwijt dat ik een gruwelijke hekel heb aan de term ' in je eigen kracht gaan staan' . Sowieso al en al helemaal als het over kinderen gaat. Mijn zoon moest dat ook doen, in een zijn eigen kracht staan, niet teveel huilen en bangig doen. Slot van het liedje is dat hij zo getraumatiseerd was dat hij EMDR nodig had. Zit nu op een andere school. Huilt nauwelijks meer, is veel gelukkiger. 

Natuurlijk ligt het pest gedrag niet aan ( of niet alleen aan ) de kanjer training. Maar de klas had elke week Kanjertraining. En maar sociaal wenselijke antwoorden geven. Maar sociaal gedrag hebben ze er niet van geleerd. Het enige wat helpt is de klas verantwoordelijk houden voor de sfeer in de klas. En het spijt mij om te zeggen, de meeste juffen en meesters krijgen het niet voor elkaar in een klas waar het niet loopt. Enkele gunstige uitzonderingen daar gelaten.

Als jou hoor over ' in je kracht zetten' ( bij jonge kinderen! Sorry laat je nakijken) krijg ik weer allemaal flashbacks van wat er met zoon is gebeurd.

Dat gezegd hebbende snap ik TO ook niet goed. Heb een gesprek, kijk of de school veilig is voor je dochter, zo niet wissel dan van school. Wij hebben spijt dat we zo lang zijn doorgegaan.

Maar echt TO niet alles ligt aan de Kanjertraining. Maar aan het feit of de juf een veilige sfeer kan creëren.

Leene schreef op 28-01-2022 om 23:47:

[..]

Ja dat kan. Maar dat gebeurt alleen als de klas veilig is. En een klas is niet veilig dankzij de Kanjertraining maar ondanks. Zie mijn eerdere postings. Klas van dochter super veilig en aantal positieve bekrachtigers in de klas. Maar dat lag niet aan de kanjer training. Gewoon de combinatie van kinderen bij elkaar. Klas van zoon onveilig. En daar heeft de Kanjertraining meer kwaad dan goed gedaan.

Ik wil ook nog kwijt dat ik een gruwelijke hekel heb aan de term ' in je eigen kracht gaan staan' . Sowieso al en al helemaal als het over kinderen gaat. Mijn zoon moest dat ook doen, in een zijn eigen kracht staan, niet teveel huilen en bangig doen. Slot van het liedje is dat hij zo getraumatiseerd was dat hij EMDR nodig had. Zit nu op een andere school. Huilt nauwelijks meer, is veel gelukkiger.

Natuurlijk ligt het pest gedrag niet aan ( of niet alleen aan ) de kanjer training. Maar de klas had elke week Kanjertraining. En maar sociaal wenselijke antwoorden geven. Maar sociaal gedrag hebben ze er niet van geleerd. Het enige wat helpt is de klas verantwoordelijk houden voor de sfeer in de klas. En het spijt mij om te zeggen, de meeste juffen en meesters krijgen het niet voor elkaar in een klas waar het niet loopt. Enkele gunstige uitzonderingen daar gelaten.

Als jou hoor over ' in je kracht zetten' ( bij jonge kinderen! Sorry laat je nakijken) krijg ik weer allemaal flashbacks van wat er met zoon is gebeurd.

Dat gezegd hebbende snap ik TO ook niet goed. Heb een gesprek, kijk of de school veilig is voor je dochter, zo niet wissel dan van school. Wij hebben spijt dat we zo lang zijn doorgegaan.

Maar echt TO niet alles ligt aan de Kanjertraining. Maar aan het feit of de juf een veilige sfeer kan creëren.

Ik lees helemaal niet een kind dat in een pestklas zit, maar een kind dat haar moeder thuis wat vaker een grote mond geeft en daarom is de kanjertraining volledig uit z’n verband gerukt schadelijk. 

En tsja, je kan kotsneigingen krijgen van uitdrukkingen, maar dat maakt nog niet dat waar ze voor staat ook gewoon kloppen.  

Leene

Leene

29-01-2022 om 11:20

Mevrouw75 schreef op 29-01-2022 om 07:39:

[..]

Ik lees helemaal niet een kind dat in een pestklas zit, maar een kind dat haar moeder thuis wat vaker een grote mond geeft en daarom is de kanjertraining volledig uit z’n verband gerukt schadelijk.

En tsja, je kan kotsneigingen krijgen van uitdrukkingen, maar dat maakt nog niet dat waar ze voor staat ook gewoon kloppen.

Ik snap ook niet goed waar TO heen wil eerlijk gezegd. 

En al hoewel het 'off topic" is. De term "in je eigen kracht staan of zetten"' zou verboden moeten worden. 
Hoor ik ook vaak in het welzijn werk. In je eigen kracht zetten... bij mensen met mega veel problemen, vaak is het "zoek het zelf maar uit"

In je eigen kracht zetten bij een kind van 6, tuurlijk joh. Kinderen moeten die eigen kracht vaak nog vinden.. en vaak zijn mensen al laat in hun tienerjaren of nog vééél ouder en al lang en breed volwassen als ze hun eigen kracht vinden. 
Ouders en onderwijzend personeel moeten voorwaarden scheppen zodat iemand veilig kan opgroeien. En een programma als Kanjertraining kan helpend zijn maar ook erg verkeerd uitpakken. En dat is een feit en niet wat jij zegt dat waar de uitdrukking voor staat gewoon klopt. In je eigen kracht zetten is gewoon een gigantisch vage kreet die vreselijk verkeerd kan uitpakken. Die uitdrukking op zich zegt geen ene rot moer.

Maar goed ik haak af want ik snap TO ook niet en ik krijg weer allemaal flashbacks van die afschuwelijke tijd die mijn kind heeft moeten doormaken. 

Leene schreef op 29-01-2022 om 11:20:

[..]

Ik snap ook niet goed waar TO heen wil eerlijk gezegd.

En al hoewel het 'off topic" is. De term "in je eigen kracht staan of zetten"' zou verboden moeten worden.
Hoor ik ook vaak in het welzijn werk. In je eigen kracht zetten... bij mensen met mega veel problemen, vaak is het "zoek het zelf maar uit"

In je eigen kracht zetten bij een kind van 6, tuurlijk joh. Kinderen moeten die eigen kracht vaak nog vinden.. en vaak zijn mensen al laat in hun tienerjaren of nog vééél ouder en al lang en breed volwassen als ze hun eigen kracht vinden.
Ouders en onderwijzend personeel moeten voorwaarden scheppen zodat iemand veilig kan opgroeien. En een programma als Kanjertraining kan helpend zijn maar ook erg verkeerd uitpakken. En dat is een feit en niet wat jij zegt dat waar de uitdrukking voor staat gewoon klopt. In je eigen kracht zetten is gewoon een gigantisch vage kreet die vreselijk verkeerd kan uitpakken. Die uitdrukking op zich zegt geen ene rot moer.

Maar goed ik haak af want ik snap TO ook niet en ik krijg weer allemaal flashbacks van die afschuwelijke tijd die mijn kind heeft moeten doormaken.

Het gaat nu over de kotsterm ‘in je eigen kracht staan’, maar waar we (je) op reageerde was gewoon:  Ik zelf ben ook van nature een rustig type. Ik kan dat vervelend vinden of omarmen dat ik zo ben en daar de kracht van inzien. Ergo: ik ben ik. Daar hoef je geen hele verhalen over het welzijnswerk bij te halen en iemand neer te halen (‘bij een kind van 6, laat je nakijken!’). Bij een kind van 6 zeg je gewoon wat dat kind goed doet of wat dat kind een beetje kan veranderen (en dat is precies dat in de kracht staan, waar jij blijkbaar wat blind van woede door raakt). Whatever the term je op een forum bezigt. Het gáát niet eens om alles maar ‘zelf maar uit te laten zoeken’.  

Ik vrees dat die tijd met je kind alles een beetje kleurt. 

Als ik google, vind ik dit als eerste hit:

"In je kracht staan houdt in dat je de dingen doet die bij je passen, die je kunt en waar je in gelooft, kortom dat je 'congruent' bent. Dat je dingen bereikt en vrede hebt met jezelf. En dat je soms dingen niet bereikt en nog steeds vrede hebt met jezelf. Dit zijn allemaal manieren van zelfverwezenlijking."

Hoezo is dat zo vreselijk? 

Leene

Leene

29-01-2022 om 14:30

PhilDunphy schreef op 29-01-2022 om 13:37:

Als ik google, vind ik dit als eerste hit:

"In je kracht staan houdt in dat je de dingen doet die bij je passen, die je kunt en waar je in gelooft, kortom dat je 'congruent' bent. Dat je dingen bereikt en vrede hebt met jezelf. En dat je soms dingen niet bereikt en nog steeds vrede hebt met jezelf. Dit zijn allemaal manieren van zelfverwezenlijking."

Hoezo is dat zo vreselijk?

Natuurlijk is dat op zich niet vreselijk. Alleen wordt die term als een stoplap gebruikt. Je moest eens weten hoe vaak die term gebruikt wordt in de welzijnssector. Mensen met een laag IQ, grote sociale problemen en psychische klachten. ' we moeten ze in hun eigen kracht zetten' wat er vaak op neer komt dat je niet alles voor hen overneemt. Maar je blijft mensen houden die je blijvend of in elk geval langdurig moet begeleiden. Niet omdat je ze afhankelijk wil houden maar omdat het hen echt niet lukt om zelfstandig hun leven op te pakken. Te vaak heb ik meegemaakt dat zij het bos in werden gestuurd met ' je moet in je eigen kracht gaan staan' 

En lees nog eens rustig door wat je zelf hebt opgeschreven. En stel je dan een jong kind voor. ' je moet dingen doen die bij je passen en waar je zelf in gelooft, dat je dingen bereikt en vrede hebt met jezelf. We hebben het hier over kinderen, niet over 60 jarigen. 

Nogmaals wat wij volwassenen  moeten doen is zorgen voor veiligheid. En helaas lukt dat lang niet altijd. Niet in gezinnen en zeker nooit niet op scholen. Het maakt geen knal uit met welke mooie programma's en welk gewauwel je dan ook aankomt. Als je die veiligheid niet kan bieden ben je nergens. En veilig heid biedt je echt niet door tegen een kind te zeggen dat hij in zijn eigen kracht moet gaan staan en niet zielig doen en verantwoordelijkheid nemen voor de periode op school terwijl je ondertussen de klas weg laat komen met buitensluiten en treiteren. 

En ja natuurlijk ben ik beïnvloed door de situatie met mijn eigen kind. Maar was hij nu nog maar de enige ... Helaas is dat niet zo. Pesten is een plaag en dat los je niet op met Kanjertrainingen en vaag geneuzel van in je eigen kracht gaan staan

Leene

Leene

29-01-2022 om 14:32

nooit uit de zin ' zeker niet op scholen moet weg... gelukkig lukt het op sommige scholen goed

Leene schreef op 29-01-2022 om 14:30:

[..]

Natuurlijk is dat op zich niet vreselijk. Alleen wordt die term als een stoplap gebruikt. Je moest eens weten hoe vaak die term gebruikt wordt in de welzijnssector. Mensen met een laag IQ, grote sociale problemen en psychische klachten. ' we moeten ze in hun eigen kracht zetten' wat er vaak op neer komt dat je niet alles voor hen overneemt. Maar je blijft mensen houden die je blijvend of in elk geval langdurig moet begeleiden. Niet omdat je ze afhankelijk wil houden maar omdat het hen echt niet lukt om zelfstandig hun leven op te pakken. Te vaak heb ik meegemaakt dat zij het bos in werden gestuurd met ' je moet in je eigen kracht gaan staan'

En lees nog eens rustig door wat je zelf hebt opgeschreven. En stel je dan een jong kind voor. ' je moet dingen doen die bij je passen en waar je zelf in gelooft, dat je dingen bereikt en vrede hebt met jezelf. We hebben het hier over kinderen, niet over 60 jarigen.

Nogmaals wat wij volwassenen moeten doen is zorgen voor veiligheid. En helaas lukt dat lang niet altijd. Niet in gezinnen en zeker nooit niet op scholen. Het maakt geen knal uit met welke mooie programma's en welk gewauwel je dan ook aankomt. Als je die veiligheid niet kan bieden ben je nergens. En veilig heid biedt je echt niet door tegen een kind te zeggen dat hij in zijn eigen kracht moet gaan staan en niet zielig doen en verantwoordelijkheid nemen voor de periode op school terwijl je ondertussen de klas weg laat komen met buitensluiten en treiteren.

En ja natuurlijk ben ik beïnvloed door de situatie met mijn eigen kind. Maar was hij nu nog maar de enige ... Helaas is dat niet zo. Pesten is een plaag en dat los je niet op met Kanjertrainingen en vaag geneuzel van in je eigen kracht gaan staan

Sorry hoor, maar je bent er nu wel heel erg veel bij aan het trekken. Iemand gebruikt de term 'kracht' als semi-metafoor op een forum waar volwassene schrijven en jij haalt er de hele welzijnssector bij en hebt het over kinderen van 6 die je dat niet moet aandoen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.