MoederSterretje
23-01-2022 om 03:44
Is Kanjertraining soms schadelijk?
Kanjertraining was iets wat ik als een groot pluspunt van onze school heb gezien toen ik mijn kind inschreef. 'Tot ik de negatieve kanten daarvan had ervaren. Nu weet ik het niet meer zo zeker dat deze huis-tuin-en-keuken
psychologie, waar geen wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan over
de effectiviteit en de werking, wel zo goed is.
In groep 0 (voor de kids die in januari al 4 worden) gebeurde het eerst met het
vriendinnetje van mijn dochter en daarna met mijn dochter zelf. Het meisje werd al gauw de beste vriendin van mijn dochter en de meiden speelden heel leuk en op een gelijkwaardig niveau samen. De moeder van het vriendinnetje vertelde dat het meisje last had van haar 1 jaar oudere broertje en ook het meisje klaagde over hem dat hij haar speelgoed afpakte, haar soms een mep verkocht, etc. Kortom, dat hij bazig was. Om het meisje te helpen sterker en zekerder te worden, kreeg ze op school tijdens de Kanjertraining “ik ben de baas”-lesjes. Tegen het einde van dat schooljaar werd het meisje zo bazig over mijn dochter dat mijn oppas die dat meemaakte, een klacht bij mij indiende. Het meisje pestte en kleineerde mijn dochter (en die dag ook de oppas). De oppas waarschuwde mij dat dit echt niet kon. De situatie was dusdanig ernstig dat de meisje in verschillende groepen 1 zijn geplaatst.
Toen mijn dochter,dat nogal verlegen was in de buitenwereld, maar niet op haar mondje gevallen is thuis, deze “ik ben de baas”-lesjes kreeg, gebeurde iets vergelijkbaars. Ze werd thuis brutaal en onhandelbaar en ik moest haar zelfs vaker dan gebruikelijk, time-outs geven. Met de eerder opgedane ervaring met het vriendinnetje, was ik er echter al op voorbereid dat dit niet haar gebruikelijke zelf was. Het effect op de verlegenheid van mijn kind was minimaal (als die er al was), maar de negatieve effecten waren behoorlijk, echter gelukkig tijdelijk.
Een ander groot nadeel van de Kanjertaining is het schuld geven aan het slachtoffer (je bent een bang konijntje en je moet niet zo zielig doen). Ook dit
heeft flink in gehakt op mijn kind, dat dan maar niet meer meldde dat ze gepest werd
Deze “ik ben de baas”-lesjes en “blaming the victim” zijn te simplistisch voor
woorden. Als de oplossing zo simpel lag, dan was niemand meer verlegen of onzeker. Wat een veel grotere rol heeft gespeeld bij mijn dochter, was de lieve en grappige juf in groep 1 die haar veel vrijheid gaf. In groep 2 kwam de lockdown welk onverwacht positief effect had op de verlegenheid van mijn dochter. Ze communiceerde via de tablet met de klas (omdat wij wegens gezondheidsredenen langer thuis waren dan de rest) en iedereen wilde met haar praten. Ze werd vrolijk en veel zekerder in haar contacten met de buitenwereld. Maar toen aan het einde van groep 2 ze weer naar school ging en haar (nieuwe) vriendinnetje mijn dochter bij het spel begon uit te sluiten, had ik genoeg van deze “blaming the victim”- pseudotherapie en heb ik de moeder gemeld dat mijn kind niet meer met haar kind mocht spelen. Dit had direct gewenst effect en alles is weer in orde.
Nu in groep 3 echter, keren de “Ik ben de baas”-lesjes terug, en is het weer
zwaar thuis. Mijn dochter is van mening dat zij de baas is en niet de ouders. En dit keer ben ik degene die gepest wordt. Ik heb mijn dochter voorgelicht dat dit toch echt niet waar is dat zij de baas is en dat kinderen die zich ernstig misdragen soms zelfs uit huis worden geplaatst. Dus dat uiteindelijk dan de Nederlandse staat de baas is. Ik vind het echter jammer dat door deze pseudotherapie mijn kind eerder op het slechte pad dan op de goede pad gebracht wordt. Vooral omdat haar onzekerheid weer op gaat spelen.
Begrijp mij goed, de oefeningen in vertrouwen die de kinderen doen zijn volgens mij prima in orde. Maar wat ik ook niet begrijp is het feit dat de ouders erbuiten worden gehouden. Alsof het effect van wat je doet zich alleen tot de school beperkt en alsof alles wat je doet oneindig goed zou zijn. Zulke wondermiddelen bestaan volgens mij niet. De onzekerheid van
mijn dochter (dat mondjesmaat weer terug begint te komen) wordt
verborgen achter bravoure (dat keiharde kanten begint te krijgen).
Soms dien je een wat bijsturen als het mis dreigt te gaan, is mijn mening. Maar hoewel de Kanjertraining de kinderen “leert” om met kritiek om te gaan (het slachtoffer moet dan een ander speelkameraadje zoeken, de pestkop is dus de baas) is kritiek op onze school uit den boze.
Ik ben heel benieuwd wat andere ouders van dit alles vinden. Naar mijn mening leert de Kanjertraining mijn kind een harteloze en keiharde opstelling aan dat de pestkop de baas is (de vlerk is goed materiaal om daar leiders van
de maken). Het leert mijn kind dat het je eigen schuld is als je slachtoffer bent van iemands vervelende of agressieve gedrag. Tot slot leert het onverschilligheid aan (“ik haal mijn schouders op”: nou en dat je iets vindt) en heeft het verborgen racistische elementen omdat de vlerk de zwarte pet op heeft en de kanjer de witte pet.
MoederSterretje
09-02-2022 om 02:26
Thomass schreef op 04-02-2022 om 12:30:
[..]
Thomass heeft alles al die tijd meegelezen en zich verbaasd en je doet precies wat ik had verwacht. Prima. De rest doet ook precies wat ik hoopte.
Beste Thomas, als je
alles had gelezen, dan had je geweten dat de “trollen-discussie”
al geweest was. Volgens mij heb je niet alles gelezen of niet alles
gevolgd anders zou je inhoudelijk reageren. Maar dat doe je niet, je
roept alleen maar op tot negeren. Een hele nare en foute
Kanjertraining strategie, zoals je in mijn volgende reactie zult
lezen.
MoederSterretje
09-02-2022 om 02:55
Leene, hier is deel 2 van het gesprek van de deskundige met mijn dochter over de Kanjertraining.
Een (begeleide) oefening “Wie is de baas?”:
Op de weg zijn er verkeersregels. Wie is daar de baas?
“De politie.”
En wat gebeurt er als je je niet aan de regels houdt?
“Dan krijg je een boete.”
Ja dat klopt.
“En de boeven gaan naar de gevangenis.”
Ja inderdaad
En wie is de baas van het land?
“De regering.”
Wat goed dat je dat weet. De regering maakt regels, dat noemen wij wetten.
“En een lied voor de koning!”
Ja, dat denk ik wel
En weet je wie de baas is van de wereld?
“Dat is God. Nee,Jezus.” (mijn dochter zit op een christelijke school)
Ja, zo kun je dat zeggen
Er zijn regels waar mensen zich aan houden.
In Europa zijn dat vaak de regels uit de Bijbel.
Daarin staan de regels over het goed en het kwaad.
En Jezus praat over de regels van vergeving en mededogen.
Wist je dat Jezus zichzelf nooit de baas heeft genoemd?
“Dat wist ik niet.”
Andere mensen hebben hem een koning genoemd en hem daarvoor gekruisigd.
“Ja. Dan is het Pasen.”
Inderdaad.
En wie is de baas in de klas?
“Dat is de juf.”
Ja, dat klopt.
En wie is de baas van de school?
“Ik weet het niet”
Dat is de directeur.
Hij zorgt ervoor dat alles goed loopt op school.
En wie is de baas thuis?
“Dat is papa en mama."
En weet je waar “ik ben de baas” over gaat?
“Ja, het gaat over je eigen lijf.” (ze strijkt over haar lijfje met haar handjes).
En als je thuis zegt “ik ben de baas”, wat bedoel je dan?
“Dat ik de baas ben.”
Maar je weet dat het alleen over je lijf gaat?
“Ja, dat weet ik wel.”
En dat je dus niet de baas bent thuis?
“Ja, dat weet ik wel...” (geeft ze een beetje beteuterd toe)
Dat is mooi om te horen
Ik heb gehoord dat je met je beste vriendin hebt afgesproken om om de beurt de baas te zijn.
“Ja.” (ze lacht)
Vind je het leuk om de baas te zijn?
“Ja, ik wil ook wel eens zeggen wat wij gaan spelen.”
Ben je wel eens de baas?
“Ja, met mijn vriendin S. Dan mag ik ook zeggen wat we spelen.”
Waar ben je wel eens de baas?
Thuis en ook bij mijn vriendin S.
Kan het zijn dat je thuis nu vaak doet alsof je mama niet hoort?
“Ja.”
Heb je dat wel eens geleerd op school ?
“Ja, om te doen alsof je de pestkop niet hoort.
Je moet schouders ophalen en weglopen.”
En weet je wat overleggen is?
Heb je daar les over gehad op school?
“Nee.”
Overleggen is als je samen met je vriendin afspraken maakt wet je wilt spelen.
Doe je dat wel eens?
“Ja, maar soms luisteren kinderen niet.”
Doen zij ook alsof ze je niet horen?
“Ja.”
Vervelend is dat.
“Ja, ik vind dat niet leuk."
Zijn er ook mensen die boos worden als je zegt “ik ben de baas”?
“Ja M.” (het Islamitisch jongetje in de klas)
“Hij zegt: 'Ik steek je dood' (ze wijst naar haar keel).”
Wat zegt hij nog meer?
“En hij zegt 'Ik haat je' tegen alle kinderen. Dat zegt hij heel vaak."
Zijn er ook mensen die boos worden als je zegt “ik ben de baas”?
“Ja M.” (het Islamitisch jongetje in de klas)
“Hij zegt: 'Ik steek je dood' (ze wijst naar haar keel).”
Wat zegt hij nog meer?
“En hij zegt 'Ik haat je' tegen alle kinderen. Dat zegt hij heel vaak.”
Je weet dat zoiets niet mag.
“Ja dat weet ik.”
Wordt daar in de Kanjertraining iets aan gedaan?
“Ik weet het niet.”
Heeft de juf daar iets over gezegd?
“Nee.”
MoederSterretje
09-02-2022 om 03:04
Ik zie dat ik het deel over het jongetje M per ongeluk twee keer heb geplaatst.
Wellicht omdat ik
dit wel het opvallendste vond aan dit gesprek. Hier zit dus meer dan
alleen de kwestie met het gele petje. Het is dus ook het niet
aanpakken van het zwarte petje, zoals ik al op dit forum van andere
ouders heb gehoord. Dat het pesten niet wordt aangepakt met de
Kanjertraining.
Flanagan
09-02-2022 om 10:55
Uhh, Ben je op de hoogte van de vragenlijsten van ggz voor 10-jarigen naar hun ontwikkeling? Vragen over hoe laat ze naar bed gaan, of ze veel tv kijken of ze al eens een biertje hebben gedronken en hoeveel glazen dan. Allemaal suggestieve vragen die heel onschuldig overkomen, maar bij stoer gedrag kunnen leiden tot gesprekken want het zijn ook signalen dat kind thuis niet veilig is. Menig ouder heeft hun kroost hiervoor gewaarschuwd.
De vragen die je dochter gesteld werden, zijn m.i. niet veel onschuldiger. Zeker daar de deskundige ook haar vriendin aanhaalde. De deskundige vroeg ook wie thuis de baas is? Of wie boos wordt als ze zegt dat ze de baas is? Allemaal onschuldig ogende vragen. Maar goed dat dochter niet aangaf dat moeder de baas is..
Ondertussen weet de deskundige via de school dat moeder drammerig doet en kan de deskundige zich afvragen of dat hand langs de keel gebaar soms van moeder afkomt, of die soms moeite heeft met Islamieten. Allemaal verklaringen waardoor de school geen blaam treft. Resultaat van een ondervraging van het kind.
Is je toestemming gevraagd voor een vragenlijst waarbij ook vragen over de thuissituatie werden gesteld? Was je erbij aanwezig, dat je haar antwoorden kent? Ken je die deskundige?
Het feit dat je dochter dergelijke vragen krijgt, vind ik bedenkelijk. Het herinnert mij aan de werkwijze hoe een bepaalde school haar handen wilde schoonwassen. Je komt gerust over want zie, de school is bezig en weet nu welk kind pest. Ik vind dat best naïef. Ik vind de vragenlijst en de aandacht voor je dochter dubbel. Ik zou er niet zo gerust op zijn. Daarvoor zijn de vragen te veel op het kind gericht. ( gehalte gewroet)
Je vond het opvallendste dat er een vraag en reactie kwam, die het jongetje in een kwaad daglicht stelt. Ik vind het opvallendste dat je kind geconfronteerd wordt met deze ondervraging. Ik zou je ook niet kunnen adviseren hoe je die aandacht nog kan keren, behalve dan veranderen van school of het verder niet meer over de kanjertraining hebben.
Ik vrees dat je stront aan de knikker hebt, maar dat zelf nog niet in de gaten hebt. Ben benieuwd naar deel 3, want ik heb toch het vermoeden dat je kind in een loupe zit. Misschien beter om even je stil te houden.
Flanagan
09-02-2022 om 14:35
https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/kanjertraining-registratie-in-kanvas-weigeren
draadje uit 2018,
Ik heb het niet zo op vragenlijsten. Ze kunnen een eigen leven gaan leiden.
Promethium
09-02-2022 om 14:43
Wie is deze deskundige en heb je deze gespreksverslagen zo van haar gekregen?
MoederSterretje
09-02-2022 om 16:36
Flanagan schreef op 09-02-2022 om 14:35:
https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/kanjertraining-registratie-in-kanvas-weigeren
draadje uit 2018,
Ik heb het niet zo op vragenlijsten. Ze kunnen een eigen leven gaan leiden.
Flanagan, dankjewel
voor weer een heel stuk inzicht in hoe het systeem van Kajertraining
en ook nog vastlegging in KanVas werkt. Wat goed om dit te weten en
wat schokkend dat dit met gezonde kinderen, zonder psychische
problemen gebeurt. In ons geval is dat een onafhankelijk iemand die
ons wat meer inzicht wilde bieden. En dat hebben we ook gekregen.
Het
ziet er naar uit dat de hele klas wordt gedrild vanwege het ene
jongetje. Ze moeten steeds hem neger en hij wordt volgens mij
steeds kwader daarover. En geef hem eens ongelijk. Alleen de manier
waarop kan niet door de beugel. Ik zie hier nog steeds een fout in
het systeem dat de Kanjertraining creëert. Het jongetje is volgens
mij het slachtoffer daarvan en de hele klas wordt gegijzeld door het
gedrag dat daaruit voortvloeit. Maar ik wacht nog het oordeel van onze begeleider af en ben blij de school voor te zijn als ik zo jouw link lees (wel zijn er nu instanties ingeschakeld van buiten de school die zich over de situatie van het jongetje gaan buigen, dat is voor ons een te
ingewikkeld vraagstuk).
MamaE
09-02-2022 om 16:53
Dus heel de klas scheldt dat jongetje uit. Hij geeft aan dat niet fijn te vinden en toch gaat iedereen er mee door en school doet niks.
Vervolgens roept dat jongetje dat hij andere kinderen dood wil maken en wederom doet school niks.
Ik heb grote vraagtekens bij het leerklimaat daar.
Wat ik me wel nog afvraag is waarom jouw dochter met een kanjertrainingdeskundige over die trainingen moet praten. Is dat jouw initiatief of dat van school? Wie is jullie begeleider, waarom hebben jullie die en wie heeft die toegewezen?
Flanagan
09-02-2022 om 17:16
Flanagan schreef op 09-02-2022 om 10:55:
Ben benieuwd naar deel 3, want ik heb toch het vermoeden dat je kind in een loupe zit. Misschien beter om even je stil te houden.
Loupe = loop; een lus
Begrijp ik goed dat de deskundige door jullie is aangetrokken en geen connecties heeft met school?
MoederSterretje
09-02-2022 om 18:37
Flanagan schreef op 09-02-2022 om 17:16:
[..]
Loupe = loop; een lus
Begrijp ik goed dat de deskundige door jullie is aangetrokken en geen connecties heeft met school?
Inderdaad, wij wilden iemand anders ernaar laten kijken hoe het met onze dochter gaat. En inderdaad, we houden ons op dit moment stil.
MoederSterretje
09-02-2022 om 18:43
MamaE schreef op 09-02-2022 om 16:53:
Dus heel de klas scheldt dat jongetje uit. Hij geeft aan dat niet fijn te vinden en toch gaat iedereen er mee door en school doet niks.
Vervolgens roept dat jongetje dat hij andere kinderen dood wil maken en wederom doet school niks.
Ik heb grote vraagtekens bij het leerklimaat daar.
Wat ik me wel nog afvraag is waarom jouw dochter met een kanjertrainingdeskundige over die trainingen moet praten. Is dat jouw initiatief of dat van school? Wie is jullie begeleider, waarom hebben jullie die en wie heeft die toegewezen?
Volgens mij wordt het jongetje niet uitgescholden, voor zover ik weet. Hij wordt volgens de Kanjerregels aangepakt: hij wordt genegeerd (als ik het goed begrijp). En dat maakt hem alleen maar kwader en kwader, lijkt het. Maar zoals gezegd, deze kwestie is overgedragen aan mensen die daar meer verstand van hebben.
Ik vraag mij af: komt de Kanjertraining soms uit Amerika? Worden kinderen daar op deze manier aangepakt zodat ze op gegeven moment doordraaien en gaan schieten op school? Maar misschien denk ik nu te ver door.
MamaE
09-02-2022 om 19:26
MoederSterretje schreef op 09-02-2022 om 18:43:
[..]
Volgens mij wordt het jongetje niet uitgescholden, voor zover ik weet. Hij wordt volgens de Kanjerregels aangepakt: hij wordt genegeerd (als ik het goed begrijp). En dat maakt hem alleen maar kwader en kwader, lijkt het. Maar zoals gezegd, deze kwestie is overgedragen aan mensen die daar meer verstand van hebben.
Ik vraag mij af: komt de Kanjertraining soms uit Amerika? Worden kinderen daar op deze manier aangepakt zodat ze op gegeven moment doordraaien en gaan schieten op school? Maar misschien denk ik nu te ver door.
Negeren is ook pesten. Ik vind negeren het allerergste wat er bestaat. Als iemand me uitscheldt ben ik tenminste nog de moeite waard om tegen te schelden. Als iemand me negeert niet meer. Dan doet diegene net alsof ik niet besta. Mijn zus negeerde me vroeger heel vaak en mijn ouders vonden dat oké. Ook nadat ik zei dat heel vervelend te vinden. Ik voelde me toen zo ongezien, ongehoord en onbegrepen dat ik op dat moment eigenlijk gestopt ben op emotioneel gebied dingen te verwachten van mijn ouders.
Ik heb ook wel eens de negeerstraf gekregen van mijn ouders. Dan werd er gewoon een paar dagen gedaan alsof ik er niet was, alsof ik niet bestond. De tafel werd voor iedereen gedekt behalve voor mij, als ik iets vroeg of zei werd er niet gereageerd, ik werd niet meer gewekt en er werd ook niet gezegd dat ik zelf een wekker moest zetten. Ze stopten er pas mee als ik zelf met hangende pootjes excuses aanbood. Ik vond dat echt ontzettend dehumaniserend en ik vind dat je als school echt ontzettend destructief en schadelijk bezig bent als je kinderen zo behandelt en al helemaal zo jong. En dat meen ik echt uit de grond van mijn hart.
Het jochie voelt zich gewoon niet gezien en niet gehoord, letterlijk. Hij gaat steeds extremere dingen roepen omdat hij gezien wil worden. Natuurlijk is het fout wat hij zegt, maar zo lang de school en de klas doorgaan met negeren wordt het steeds extremer.
MoederSterretje
10-02-2022 om 11:21
MamaE schreef op 09-02-2022 om 19:26:
[..]
Negeren is ook pesten. Ik vind negeren het allerergste wat er bestaat. Als iemand me uitscheldt ben ik tenminste nog de moeite waard om tegen te schelden. Als iemand me negeert niet meer. Dan doet diegene net alsof ik niet besta. Mijn zus negeerde me vroeger heel vaak en mijn ouders vonden dat oké. Ook nadat ik zei dat heel vervelend te vinden. Ik voelde me toen zo ongezien, ongehoord en onbegrepen dat ik op dat moment eigenlijk gestopt ben op emotioneel gebied dingen te verwachten van mijn ouders.
Ik heb ook wel eens de negeerstraf gekregen van mijn ouders. Dan werd er gewoon een paar dagen gedaan alsof ik er niet was, alsof ik niet bestond. De tafel werd voor iedereen gedekt behalve voor mij, als ik iets vroeg of zei werd er niet gereageerd, ik werd niet meer gewekt en er werd ook niet gezegd dat ik zelf een wekker moest zetten. Ze stopten er pas mee als ik zelf met hangende pootjes excuses aanbood. Ik vond dat echt ontzettend dehumaniserend en ik vind dat je als school echt ontzettend destructief en schadelijk bezig bent als je kinderen zo behandelt en al helemaal zo jong. En dat meen ik echt uit de grond van mijn hart.
Het jochie voelt zich gewoon niet gezien en niet gehoord, letterlijk. Hij gaat steeds extremere dingen roepen omdat hij gezien wil worden. Natuurlijk is het fout wat hij zegt, maar zo lang de school en de klas doorgaan met negeren wordt het steeds extremer.
Je hebt 100% gelijk, maar
dat is nou de methode van de Kanjertraining tegen de pestkoppen. Het
niet reageren, daar gaat het om. Daarin worden de kinderen getraind.
Dit zijn de regels van de Kanjertraining (zie blz 100 en verder):
1. Het is goed dat ik er ben.
2. Niet iedereen vindt mij aardig. En dat hoort zo.
3. Ik zeg wat ik denk en wat ik voel.
3. Doet iemand vervelend tegen mij, dan haal ik mijn schouders op.
4. Doet iemand rot dan doe ik niet mee.
5. Ik gedraag me als een kanjer, want ik ben een kanjer.
Op school worden kinderen heel gericht geleerd “Nou en” te zeggen om het negeren nog meer kracht bij te zetten. (Mijn dochter zegt het nu voortdurend, zoals ik reeds heb beschreven.)
Je zou denken: een goede methode om het pesten te stoppen. En lekker eenvoudig. Je hoeft niet te achterhalen wat er aan de hand is want "de oorzaak van het conflict is niet interessant" (zie pag 64). De groep moet alleen het pesten negeren en alles lost zich vanzelf op. Lekker simpel, niet?
Maar
stel je voor wat het dus doet met dat jongetje. De hele groep negeert
hem voortdurend. Stel je voor dat hij niet mee kan komen en daarom zo vervelend doet. Of dat hij zich juist verveelt, maar dat niemand dat
ziet (want hij is het vervelende jongetje dat je moet negeren). Hij
voelt zich steeds rotter en doet ook steeds rotter, denk ik dan. Het
negeren werkt niet. Het creëert alleen maar zeer kwade kinderen die
zich een eenling gaan voelen en wellicht gewelddadig worden. Kanjertraining werk niet, sterker nog volgens mij creëert het geweld.
Thomass
10-02-2022 om 13:26
Toch knap dat je door blijft gaan met hier je problemen neer te leggen en je daarmee je dochter niet helpt en ons frustreert en ja ik heb alles gelezen. Zuigen is ook een gave. Je kind niet helpen niet.
ScarceKudu74
10-02-2022 om 13:31
de Kanjertraining als oorzaak van geweld en zelfs school shootings in Amerika...
Doe ff normaal zeg.