Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Is Kanjertraining soms schadelijk?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederSterretje

MoederSterretje

03-02-2022 om 08:15 Topicstarter

Hoi Leene,
Dit is het (begeleid) interview met mijn dochter. Ik zal je nog laten weten wat de deskunige ervan vond.

Wat voor petten heb je?
“Gele, witte, zwarte, rode.”
Welke zijn het ergst?
“Zwarte, dat is de pestkop. Rode dat is uitlachen, dat is het ergst.”

En geel?
“Geel dan ben je verlegen.”

En wit? “Dan ben je lief.”

Noot:
Let op het woordje “ben” en niet “gedraag je je”. Want niemand zegt “je gedraagt je verlegen”, omdat verlegenheid te maken heeft met
introvertie en samen met extravertie een normale uiting is van de
menselijke natuur.

Mogen gele petjes getroost worden?
“Weet ik niet, maar niemand troost mij eens een keer.”

Zijn er ook zwarte petten in jouw klas?

“Ja, M heeft de zwarte pet.” (M is Islamitisch en is blijven zitten)
“Hij pest iedereen en scheldt.” (een heel gewoon gedrag bij kinderen die zijn blijven zitten)

Noot:
Volgens het Kanjerboek zal dit jongetje later door de school als een natuurlijke leider worden gezien en op een leiderschapspositie
worden geplaatst (net als het dominante meisje dat zo onbehouwen is
dat ze een vriendje van mijn dochter bijna een ernstig oogletsel
toebracht met het zwaaien van een trui met ritssluiting, maar waarbij
de juf kiert van plezier als zij het meisje aanspreekt). Voor beide
kinderen zijn de andere kinderen wel eens bang of bang geweest.

MoederSterretje

MoederSterretje

03-02-2022 om 08:27 Topicstarter

MoederSterretje schreef op 02-02-2022 om 15:04:

[..]

De meiden zijn heel vergelijkbaar en kunnen echt wel met elkaar spelen. Fijn dat je dit uitlegt, maar dat is hier niet aan de orde

Soms gaat overleg niet en dat werkt om de beurt prima

Bakblik, ik moet een klein succesje rapporteren  Ik vroeg vanochtend aan mijn dochter: "En hoe ging het met je beste vriendin? Ging het nu wel goed?" Mijn dochter straalde helemaal: "Ja, we gaan om de beurt. Ik mag ook de baas zijn." Waarop ik zei: "Maar je weet het, de baas ben je alleen over je eigen lichaam, niet over anderen.", maar ik vermoed dat dat laatste bij alle kinderen in de klas niet zo duidelijk is...

MoederSterretje schreef op 03-02-2022 om 08:06:

[..]

Ha, ha, ha, Negeren is dus wat de kinderen leren. Daar heb ik het nog niet over gehad. Goed dat je het ter sprake brengt.

Thomass wijst je erop dat je amper iets hebt gedaan mbt het welzijn van je dochter op school. Ik ben het daarmee eens. Blijkbaar zit je liever achter internet. Je hebt na ruim een week één warrige brief aan de juf gestuurd. Een brief die je begon met dat je zelden met je kind praat. Waarin je het probleem dat je kind denkt dat ze opzettelijk geen aandacht krijgt, niet eens noemt. Een brief waarin je meer woorden besteedt aan jouw visie dan aan de problemen waar je kind mee zit.

Als we het dan toch hebben over negeren en over wat kinderen zouden moeten leren ...

MoederSterretje

MoederSterretje

03-02-2022 om 09:06 Topicstarter

Flanagan schreef op 01-02-2022 om 19:06:

Dan laat ik voor zover dit draadje rusten; ik kan je niet verder adviseren dan de vaste uitspraak op OO; pick your battles. Want zo is het leven.

PS , Niet als kritiek maar als tip; mindfulnesstraining als hulpmiddel bij het afwegen welke battles wel en welke battles niet. Ik had er veel baat bij 🙂.

Flanagan, het ongelooflijke is gebeurd! Ik krijg net een mailtje van de juf en ze luistert naar me. Nu ik Kanjertraining-termen gebruik luistert ze naar me! Het is net als met mijn dochter! Geen tegenspraak, geen gemaar, geen gepreek, ze luistert!

MoederSterretje schreef op 03-02-2022 om 09:06:

[..]

Flanagan, het ongelooflijke is gebeurd! Ik krijg net een mailtje van de juf en ze luistert naar me. Nu ik Kanjertraining-termen gebruik luistert ze naar me! Het is net als met mijn dochter! Geen tegenspraak, geen gemaar, geen gepreek, ze luistert!

Fijn te lezen dat je je nu gehoord voelt. Heeft Yette al die tijd gelijk gehad; benader de juf, als je duidelijkheid wilt.

“Hij pest iedereen en scheldt.” (een heel gewoon gedrag bij kinderen die zijn blijven zitten)

Hoe kom je hier nu weer bij? Er zit één kind bij je dochter in de klas die is blijven zitten die ongewenst gedrag vertoont en jij beweert doodleuk dat dat volledig te wijten is aan het zittenblijven en dat heel veel zittenblijvers dat doen. Slaat echt helemaal nergens op. Net zoals je niet alles aan kanjertraining kunt ophangen, kun je ook niet alles aan zittenblijven ophangen.

Persoonlijk vind ik negeren een van de ergste dingen die er bestaan. Dat mensen net doen alsof je niet bestaat. Dat er geen letterlijk en figuurlijk geen ruimte voor je wordt gemaakt. Je krijgt het gevoel alsof je teveel bent.

MoederSterretje schreef op 03-02-2022 om 09:06:

[..]

Flanagan, het ongelooflijke is gebeurd! Ik krijg net een mailtje van de juf en ze luistert naar me. Nu ik Kanjertraining-termen gebruik luistert ze naar me! Het is net als met mijn dochter! Geen tegenspraak, geen gemaar, geen gepreek, ze luistert!

Fijn dat je dit ontdekt hebt!

Als er zorgen zijn over zaken waar je kind op school tegenaan loopt, is overleg tussen ouders en school heel normaal. Maar dat overleg komt er alleen als degene die problemen signaleert, dat ook aan geeft. Heel goed dus dat je hebt laten merken dat er 'iets' is om over te praten! In het belang van je dochtertje, wil ik je wel nog meegeven dat de juf en jij sneller tot oplossingen komen als jij focust op de problemen waar je kind tegenaan loopt. 

Verder hoop ik dat je wat afstand kan nemen en daardoor gaat zien hoe jouw eigen insteek invloed heeft op de communicatie en op het vinden van simpele oplossingen.

Pas op dat we niet weer allemaal in de valkuil trappen: TS is bang dat we haar gaan negeren dus ze geeft een beetje wat wij willen dat ze doet en voor we het weten zijn we weer 200 postings verder. 

MoederSterretje

MoederSterretje

03-02-2022 om 14:35 Topicstarter

Thomass schreef op 03-02-2022 om 11:48:

Pas op dat we niet weer allemaal in de valkuil trappen: TS is bang dat we haar gaan negeren dus ze geeft een beetje wat wij willen dat ze doet en voor we het weten zijn we weer 200 postings verder.

ha, ha, ha. Niemand die je dwint om dit onderwerp te volgen.

MoederSterretje

MoederSterretje

03-02-2022 om 14:41 Topicstarter

Flanagan schreef op 03-02-2022 om 09:25:

[..]

Fijn te lezen dat je je nu gehoord voelt. Heeft Yette al die tijd gelijk gehad; benader de juf, als je duidelijkheid wilt.

Duidelijkheid heb ik nog steeds niet, maar wel wat resultaat waar mijn dochter blij mee is Het is wel even wennen om i.p.v. aardig dingen te vragen nu alleen te informeren, maar als het werkt, waarom niet?

Thomass schreef op 03-02-2022 om 11:48:

Pas op dat we niet weer allemaal in de valkuil trappen: TS is bang dat we haar gaan negeren dus ze geeft een beetje wat wij willen dat ze doet en voor we het weten zijn we weer 200 postings verder.

Weet ik. 

Wat mij betreft hoef je je geen zorgen te maken. TO heeft een obsessie en ik heb de tijd om mee te gaan in een hypothetische situatie. 

MoederSterretje

MoederSterretje

04-02-2022 om 05:05 Topicstarter

yette schreef op 03-02-2022 om 09:04:

[..]

Thomass wijst je erop dat je amper iets hebt gedaan mbt het welzijn van je dochter op school. Ik ben het daarmee eens. Blijkbaar zit je liever achter internet. Je hebt na ruim een week één warrige brief aan de juf gestuurd. Een brief die je begon met dat je zelden met je kind praat. Waarin je het probleem dat je kind denkt dat ze opzettelijk geen aandacht krijgt, niet eens noemt. Een brief waarin je meer woorden besteedt aan jouw visie dan aan de problemen waar je kind mee zit.

Als we het dan toch hebben over negeren en over wat kinderen zouden moeten leren ...

Yette, lees mijn eerdere posts. Wij hebben in het verleden heel veel gedaan, maar werden niet gehoord

Lees ook de voortdurende beschuldigingen, hier op dit forum, dat ik mijn kind zou uithoren (en nu dus volgens jou dat ik dat te weinig doe) en dat ik mijn kind zou opzetten tegen de juf (wat ik dus niet doe, zodat  mijn kind een prettige relaties  met de juf houdt).

Verder vind ik het zeer aanmatigend om een oordeel te vellen over hoeveel ik in deze kwestie heb gedaan. Mijn dochter is er zeer blij mee. ook al is dit in jouw ogen maar een kleine stap

Punt 2 hierin: de school heeft ons en onze verzoeken heel lang genegeerd (een Kanjerstrategie, weet ik nu) het is voor ons een heel groot succes dat er nu wel wordt meegewerkt.

PS. Begin nou niet samen met Thomas (die blijkbaar nu pas aanschuift en niets heeft gelezen van het voorgaande alweer aan de trollen-conspiracy-theorie, want ik vind dat zeer ongevoelig van je. Nogmaals ik had meer van jou verwacht dan gif spuiten en ook nog met iemand die de situatie niet kent

MoederSterretje

MoederSterretje

04-02-2022 om 05:07 Topicstarter

yette schreef op 03-02-2022 om 11:32:

[..]

Fijn dat je dit ontdekt hebt!

Als er zorgen zijn over zaken waar je kind op school tegenaan loopt, is overleg tussen ouders en school heel normaal. Maar dat overleg komt er alleen als degene die problemen signaleert, dat ook aan geeft. Heel goed dus dat je hebt laten merken dat er 'iets' is om over te praten! In het belang van je dochtertje, wil ik je wel nog meegeven dat de juf en jij sneller tot oplossingen komen als jij focust op de problemen waar je kind tegenaan loopt.

Verder hoop ik dat je wat afstand kan nemen en daardoor gaat zien hoe jouw eigen insteek invloed heeft op de communicatie en op het vinden van simpele oplossingen.

Yette, je maakt een
kleine inschattingsfout. Er is nog steeds geen sprake van overleg. Ik
heb de school geïnformeerd en de juf heeft het zo gedraaid dat mijn
kind alsnog het gele onderdanige petje heeft gehouden. Volgens de juf
heeft de juf met het vriendinnetje gepraat . Maar dat geeft niet, we
doen één stapje tegelijk. Als het goed is heeft mijn kind haar les
geleerd (en ze is er heel blij mee). (volgens mijn dochter heeft
zijzelf met het vriendinnetje gepraat = geen gele pet meer).

MoederSterretje

MoederSterretje

04-02-2022 om 11:52 Topicstarter

Prettig weekend allemaal   

MoederSterretje schreef op 04-02-2022 om 05:05:

[..]


PS. Begin nou niet samen met Thomas (die blijkbaar nu pas aanschuift en niets heeft gelezen van het voorgaande alweer aan de trollen-conspiracy-theorie, want ik vind dat zeer ongevoelig van je. Nogmaals ik had meer van jou verwacht dan gif spuiten en ook nog met iemand die de situatie niet kent

Thomass heeft alles al die tijd meegelezen en zich verbaasd en je doet precies wat ik had verwacht. Prima. De rest doet ook precies wat ik hoopte. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.