Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Is Kanjertraining soms schadelijk?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederSterretje schreef op 31-01-2022 om 11:33:

[..]

Het is dan ook niet mijn doel om jou of jullie te overtuigen.

Als je dat nog niet snapt, na al die keren dat ik het heb uitgelegd, dan weet ik het ook niet meer…
Ik zou zeggen, zoek dan een leuker onderwerp



Laatste post van mij dan. 

Als je ons niet wil overtuigen en niks van ons aanneemt dan is je enige doel met dit topic dus het zwart maken van de Kanjertraining?  285 posts is wel genoeg.  Hij overtuigd ons niet, onze adviezen over andere school of hoe je kanjertraining moet zien als je in de wind dus stop er maar mee, het heeft geen zin. 

MoederSterretje

MoederSterretje

31-01-2022 om 11:53 Topicstarter

yette schreef op 31-01-2022 om 11:41:

Heb je inmiddels met de juf gepraat? Hoe reageerde ze toen jij vertelde dat je dochter door de kanjertraining denkt dat ze op school nooit getroost wordt?

Of ben je helemaal niet gaan informeren? Anders had je het vast hier gemeld. Ik vrees dat je liever nòg een weekje los gaat op internet om je gelijk te halen, dan dat je constructief bezig gaat voor je kind. Echt triest.

Zo'n gesprekje met de juf kan heel verhelderend werken. Doe het gewoon! Als je dochtertje het niet helemaal goed heeft begrepen, zal de juf het beter uit moeten leggen. En als blijkt dat de juf er ècht rare ideeën op na houdt waardoor ze jouw kind nooit troost, dan zal jij zelf in actie moeten komen om een veiligere omgeving voor je kind te regelen.

Los dit nou eens op. Je kind heeft niks aan dit gezeur hier.

Heb je nou de posts van Leene niet gelezen? En van andere ouders
waarvan hun kindje zo is behandeld. Dit hoort bij de methode van de
Kanjertraining, alles
bij het kind neerleggen.
Toen mijn
dochter pas op school kwam en echt heel verlegen was, “leerde” de
juf haar wachten met het “high five” geven bij het afscheid. Ze
ging dus over haar hoofd heen ander kinderen groeten, want gele
petjes konijntjes moet je juist niet te veel aandacht geven. Maar ik
zal geen voorbeelden meer geven, want dat is nutteloos. Je denkt dat
de juf gaaf afwijken van de Kanjertraining, terwijl zij juist
overtuigd ervan is dat ze heel goed bezig is om mijn dochter sterker
te maken...

MoederSterretje schreef op 31-01-2022 om 11:53:

[..]

Heb je nou de posts van Leene niet gelezen? En van andere ouders
waarvan hun kindje zo is behandeld. Dit hoort bij de methode van de
Kanjertraining, alles
bij het kind neerleggen.
Toen mijn
dochter pas op school kwam en echt heel verlegen was, “leerde” de
juf haar wachten met het “high five” geven bij het afscheid. Ze
ging dus over haar hoofd heen ander kinderen groeten, want gele
petjes konijntjes moet je juist niet te veel aandacht geven. Maar ik
zal geen voorbeelden meer geven, want dat is nutteloos. Je denkt dat
de juf gaaf afwijken van de Kanjertraining, terwijl zij juist
overtuigd ervan is dat ze heel goed bezig is om mijn dochter sterker
te maken...

Je praat eromheen. 

Heb je geïnformeerd? 

Hoe zie je jouw eigen verantwoordelijkheid voor het welzijn van je kind? 

MoederSterretje schreef op 31-01-2022 om 11:53:

[..]

Heb je nou de posts van Leene niet gelezen? En van andere ouders
waarvan hun kindje zo is behandeld. Dit hoort bij de methode van de
Kanjertraining, alles
bij het kind neerleggen.
Toen mijn
dochter pas op school kwam en echt heel verlegen was, “leerde” de
juf haar wachten met het “high five” geven bij het afscheid. Ze
ging dus over haar hoofd heen ander kinderen groeten, want gele
petjes konijntjes moet je juist niet te veel aandacht geven. Maar ik
zal geen voorbeelden meer geven, want dat is nutteloos. Je denkt dat
de juf gaaf afwijken van de Kanjertraining, terwijl zij juist
overtuigd ervan is dat ze heel goed bezig is om mijn dochter sterker
te maken...

Dit is een heel ontwijkend antwoord.

Je hebt dus nog helemaal niet met de juf gesproken? 

MoederSterretje

MoederSterretje

31-01-2022 om 12:01 Topicstarter

Bakblik schreef op 31-01-2022 om 11:42:

[..]

Laatste post van mij dan.

Als je ons niet wil overtuigen en niks van ons aanneemt dan is je enige doel met dit topic dus het zwart maken van de Kanjertraining? 285 posts is wel genoeg. Hij overtuigd ons niet, onze adviezen over andere school of hoe je kanjertraining moet zien als je in de wind dus stop er maar mee, het heeft geen zin.

Nogmaals,
ik wil niemand overtuigen. Ik zal het nogmaals uitleggen, speciaal
voor jou, bakblik (en niet om je hier te houden).

Ik
ben op zoek naar kennis en niet in de trant van, zoek een andere
school, maar inhoudelijke kennis van mensen die zich hebben verdiept
in de Kanjertraining, want ik ben echt heel benieuwd naar hoe zij dat
dan zien. Natuurlijk is ervaring van mensen ook fijn om te leren
kennen, maar wel graag ervaring die iets verder gaat dan enkel: ik
heb niets gemerkt, dus het zal in orde zijn. Dat is fijn voor jou,
maar ik vraag naar inhoud. Ik hoop dat ik nog wat zal horen van
Ruteli9.

MoederSterretje schreef op 31-01-2022 om 12:01:

[..]

Nogmaals,
ik wil niemand overtuigen. Ik zal het nogmaals uitleggen, speciaal
voor jou, bakblik (en niet om je hier te houden).

Ik
ben op zoek naar kennis en niet in de trant van, zoek een andere
school, maar inhoudelijke kennis van mensen die zich hebben verdiept
in de Kanjertraining, want ik ben echt heel benieuwd naar hoe zij dat
dan zien. Natuurlijk is ervaring van mensen ook fijn om te leren
kennen, maar wel graag ervaring die iets verder gaat dan enkel: ik
heb niets gemerkt, dus het zal in orde zijn. Dat is fijn voor jou,
maar ik vraag naar inhoud. Ik hoop dat ik nog wat zal horen van
Ruteli9.

Dus je doel is niet je dochter helpen, maar vooral bevestiging krijgen van jouw mening.

Goed om te weten.

MoederSterretje

MoederSterretje

31-01-2022 om 12:04 Topicstarter

yette schreef op 31-01-2022 om 11:57:

[..]

Je praat eromheen.

Heb je geïnformeerd?

Hoe zie je jouw eigen verantwoordelijkheid voor het welzijn van je kind?

O ja vergeten, alle verantwoordelijkheid ligt bij het kind of de ouders en nooit bij de school of de overheid (zie verder mijn vorig post aan Bakblik).

MoederSterretje

MoederSterretje

31-01-2022 om 12:06 Topicstarter

Lollypopje schreef op 31-01-2022 om 12:03:

[..]

Dus je doel is niet je dochter helpen, maar vooral bevestiging krijgen van jouw mening.

Goed om te weten.

Ha, ha, ha. Ik zie je totale onbegrip in je post. Het is natuurlijk totale onzin. 

Leene

Leene

31-01-2022 om 12:07

MoederSterretje schreef op 31-01-2022 om 11:11:

[..]

Leene, Ik weet niet
of je dit nog zult lezen of niet, maar ik vind dat je veel zinnige
dingen zegt die anderen absoluut niet willen horen. Ik wil jouw
ervaring wel horen. Het komt overeen met mijn eigen ervaring over de
juffen, dat ze heel belangrijk zijn en zelfs bepalend. Zij kunnen de
negatieve impact van de Kanjertraining afzwakken of juist versterken.
Maar de Kanjertraining maakt foute aannames over kinderen, die de
juffen toch nog meenemen in hun doen en laten, is onze ervaring. Het
werkt niet op de momenten dat pestgedrag zich voordoet (op onze
school is dat gelukkig nog geen patroon, voor zover ik kan
beoordelen, maar ik krijg daar ook totaal geen info over van de
school) en het werkt negatief in op mijn dochter. De reden dat ik
hier over de Kanjertraining ben gaan schrijven is dat ik niet te laat
wil zijn met het besluit om haar toch uit haar vertrouwde
schoolomgeving weg te halen (zoals jij dat wel schrijft, dat je daar
spijt van hebt te lang te zijn doorgegaan). En ik heb ook geen
bruikbaar alternatief in de omgeving. Ik zou dan moeten verhuizen,
denk ik.

 Toch nog maar een keertje: Volgens mij spelen er in dit draadje twee zaken door elkaar:

Jouw problemen met de kanjertraining en hoe dat wordt aangepakt op de school van je dochter en meer algemeen de discussie of een kanjer training nu überhaupt wel werkt: Sommigen hebben daar goede ( of in ieder geval geen slechte ervaringen mee) anderen zoals ik zelf en ik meen ook Sinilind hele slechte. MLavell komt met meer onderbouwde argumenten en onderzoeken.

Allereerst wil ik nog over de situatie met mijn zoon zeggen. Dat kwam zeker niet alleen door de kanjer training. Wel heeft die kanjertraining totaal niet geholpen en het op sommige vlakken erger gemaakt: Namelijk mijn kind bepaalde verantwoordelijkheden geven die het niet aankon: Zeggen dat hij moest stoppen zielig te doen en naast zijn gele petje, zijn witte petje op te zetten terwijl hij een hele klas tegenover zich had, waar een aantal hem dagelijks pestten en de rest van de klas het liet gebeuren of het zielig vonden voor mijn zoon maar niet voor hem durfden op te komen.( hoorde ik achteraf van moeders die mij dat melden). De klas is daar nooit goed op aangesproken, ja 1x door de IB-er en dát hielp, daarna ging het iets beter maar vervolgens is dat niet opgevolgd en zijn ze weer bezig gegaan met het sterker maken van zoon, die alleen maar meer het idee kreeg dat het aan hem lag. Tel daarbij dat mij zoon sociaal niet sterk is ( en ook niet kon worden want je kunt geen 'sociale meters maken' als je niet mee mag doen) en het drama was compleet.

Kortom een compleet uit de hand gelopen pestsituatie die véél en véél te lang heeft geduurd. Maar nogmaals dat gebeurde niet alleen door de Kanjertraining 'an sich'. Daarvoor geeft jij de Kanjertraining "teveel eer" denk ik. 

Kanjer training helpt niet en in moeilijke situaties maakt het de boel soms erger is dus mijn ervaring. 


Wat jij nu moet doen denk ik, is kijken hoe veilig het is in de klas. Is het een sociale klas en zo niet, is er een goede juf die de klasseninteracties in goede banen kan leiden ongeacht of ze er nu een Kanjertraining tegen aan gooien of niet. Mijn dochter zat op dezelfde school maar had én een hele sociale klas en heeft betere juffen en meesters gehad. Daar deden ze ook de kanjertraining en alhoewel ik wel eens dacht "nou nou, ze geven wel heel erg wenselijke antwoorden, maar eens zien hoe dat in de praktijk van het schoolplein uitpakt ( niet altijd goed dus) " had ik daar geen problemen mee. Maar de sfeer in die klas was goed ondanks de kanjertraining en niet dankzij!

Als ze het naar haar zin heeft en je hoort goede verhalen van het onderwijzend personeel zou ik het even aanzien. Maar wel je grieven bespreken met de juf over de kanjer training. Als ze het sociaal gezien heel moeilijk heeft op school, gepest wordt, steeds moeilijker of bozer gedrag gaat vertonen zou ik overwegen om een andere school te zoeken. Maar ga eerst praten met de juf.

MoederSterretje

MoederSterretje

31-01-2022 om 12:14 Topicstarter

Wat gebeurt er als een ouder gekanjerd wordt door de school?

Dan wordt er gezegd dat je geen vertrouwen hebt in de school.

Met andere woorden
je hebt de zwarte of de gele pet op, of allebei (de rode waarschijnlijk niet, tenzij je met humor de school van repliek dient of vragen stelt).

Een adequaat antwoord op zulke beschuldigingen, dat je geen vertrouwen hebt en daarom vragen stelt, is:

“Ik herken mijniet in het beeld dat u hier van mij schetst.”

Het is goed om deze zin ook aan je kind te leren.

MoederSterretje schreef op 31-01-2022 om 12:06:

[..]

Ha, ha, ha. Ik zie je totale onbegrip in je post. Het is natuurlijk totale onzin.

Dit is hoe je overkomt. Je bent zo geobsedeerd door die kanjertraining, dat je alle constructieve adviezen en goede vragen negeert. 

Ben jij en je dochter er mee geholpen als je de bevestiging krijgt dat alles aan de kanjertraining ligt? Zo nee, waarom dan al die focus er op? Waarom niet je energie besteden aan de vraag hoe je het kunt op lossen in plaats van deze kruistocht tegen kanjertrainingen?

MoederSterretje schreef op 31-01-2022 om 12:04:

[..]

O ja vergeten, alle verantwoordelijkheid ligt bij het kind of de ouders en nooit bij de school of de overheid (zie verder mijn vorig post aan Bakblik).

Welja joh. 

Tuurlijk hebben scholen verantwoordelijkheden. Dat ontkent niemand. 

Maar daar gaat het ff niet over. 

JIJ brengt je kind vijf dagen per week naar een school waarvan je nu al drie jaar vindt dat ze haar er slecht behandelen. JIJ bent de enige die haar daar weg kan halen. 

Die verantwoordelijkheid kan je toch niet afschuiven?!  


Leene

Leene

31-01-2022 om 12:21

Plantenbak schreef op 28-01-2022 om 19:57:

Mijn introverte kinderen konden prima de leiding nemen. Sterker nog. Een van mijn zoons bleek een geboren leider te zijn volgens zijn juf in groep 7. Hij was een ster in het begeleiden van een groepje. En dat terwijl hij toch heel rustig was en zeker geen extravert persoon is. Dat heeft namelijk niks met elkaar te maken.

En op onze school werd de kanjertraining niet gebruikt om kinderen onder de duim te houden.

Oh, mijn jongste zoon heeft in 8 jaar nooit uitzichzelf contact gezocht met de juf. Hij heeft nooit iets gevraagd. Hij zat in de klas en deed het prima maar hij zei nooit wat tegen de juf. Alleen als hem iets gevraagd werd gaf hij antwoord. Hij is nooit gepest. Hij werd ook nooit gedwongen tot ander gedrag en ik heb het hem net gevraagd hij werd ook geen geel konijn genoemd (hij keek mij verbijsterd aan toen ik hem dat vroeg en de andere kinderen moesten erom lachen - zo werkt de kanjertraining namelijk helemaal niet)

Mijn introverte dochter kon ook prima de leiding nemen, en had veel innerlijke sturing. 
Zij heeft wel tot in groep 8 altijd het gele petje behouden. Naast het witte dat dan wel. Ik vroeg haar vorige week nog ( nav dit draadje)  of ze het vervelend vond, "nou ja, het was zo, baalde er ook wel eens van dat er altijd maar weer werd gezegd dat ik minder verlegen moest doen maar ja nou ja... pech gehad"

Kijk zij is een totaal ander kind, veel minder gevoelig veel sterkere innerlijke sturing dan mijn zoon, maar ook véél socialere klas. 

Het is fijn voor je kinderen Plantenbak, en ook voor alle andere adepten en "believers" in de kanjertraining dat jullie kinderen het prima hebben gehad op school en in ieder geval geen last van de kanjer training.
Maar het gaat er natuurlijk om wat brengt de kanjertraining als het niet goed gaat in een klas en het antwoord is dan maar al te vaak: NIETS. Het voorkomt geen pesten en als je het verkeerd aanwend wordt het eerder slechter dan beter. Dus waarom wordt het dan gebruikt? om dat er niets beters is? om als juffen en meesters achter te verschuilen?? Geen idee...

Neemt niet weg dat ik vind dat dit TO beter nu kan stoppen en met de juf kan praten en niet alleen naar de kanjer training moet kijken.
En hoe harder ze gaat schreeuwen hoe harder  jullie gaan roepen  dat het wel goed is en met allerlei voorbeelden komen die haar niet gaan overtuigen ( en mij ook niet overigens).

Dus ik doe nogmaals een poging om te stoppen ( lastig het gaat mij aan het hart wat er allemaal gebeurd is en nog gebeurd met sommige kinderen)

MoederSterretje schreef op 31-01-2022 om 12:01:

[..]

Nogmaals,
ik wil niemand overtuigen. Ik zal het nogmaals uitleggen, speciaal
voor jou, bakblik (en niet om je hier te houden).

Ik
ben op zoek naar kennis en niet in de trant van, zoek een andere
school, maar inhoudelijke kennis van mensen die zich hebben verdiept
in de Kanjertraining, want ik ben echt heel benieuwd naar hoe zij dat
dan zien. Natuurlijk is ervaring van mensen ook fijn om te leren
kennen, maar wel graag ervaring die iets verder gaat dan enkel: ik
heb niets gemerkt, dus het zal in orde zijn. Dat is fijn voor jou,
maar ik vraag naar inhoud. Ik hoop dat ik nog wat zal horen van
Ruteli9.

Leer dan ook wat van die mensen die hier schrijven. Dat doe je niet. Je wil ook niet van de juf info krijgen. Je wil eigenlijk wat anders.

Het je je intussen al verdiept in hoe groepsprocessen gaan, hoe ze kunnen gaan, hoe kin deren zich gedragen in verschillende groepen? Heb je nou al al die andere uitleggen over die witte pet tot je genomen en daar íets mee gedaan?

MoederSterretje schreef op 31-01-2022 om 12:14:

Wat gebeurt er als een ouder gekanjerd wordt door de school?

Dan wordt er gezegd dat je geen vertrouwen hebt in de school.

Met andere woorden
je hebt de zwarte of de gele pet op, of allebei (de rode waarschijnlijk niet, tenzij je met humor de school van repliek dient of vragen stelt).

Een adequaat antwoord op zulke beschuldigingen, dat je geen vertrouwen hebt en daarom vragen stelt, is:

“Ik herken mijniet in het beeld dat u hier van mij schetst.”

Het is goed om deze zin ook aan je kind te leren.

Jij hébt toch geen vertrouwen in de school? 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.