Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Is Kanjertraining soms schadelijk?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederSterretje

MoederSterretje

27-01-2022 om 14:07 Topicstarter

Lollypopje schreef op 27-01-2022 om 12:48:

[..]

Je bedoeld dat dit de praktijk is hoe het op jullie school gaat.

Ik snap dat dat jouw ervaring is, maar jouw ervaring is niet reprecentatief voor kanjertraining zoals je ook in dit topic leest.

Nogmaals het gaat dus niet om de training, dat is een uiting, het gaat om de s



In
de Kanjertheorie is er geen positieve introverte rol weggelegd voor
een kind.


Ik kan daar niets aan veranderen. De kanjertijger is dominant positief.

Maar
de Kanjertraing is dan ook bedoeld om in extreme pestsituaties
waarbij de kinderen niet naar de leraar luisteren en er alleen maar
chaos is, weer orde te brengen in die chaos. Dan kan het logisch zijn
om sterke leiders te willen hebben.

Wel is het zo dat de vrije scholen, waarschijnlijk door de vrije interpretatie en meer vrijheid, de Kanjertraining anders kunnen geven of interpreteren. 

MoederSterretje schreef op 27-01-2022 om 14:07:

[..]



In
de Kanjertheorie is er geen positieve introverte rol weggelegd voor
een kind.


Ik kan daar niets aan veranderen. De kanjertijger is dominant positief.

Maar
de Kanjertraing is dan ook bedoeld om in extreme pestsituaties
waarbij de kinderen niet naar de leraar luisteren en er alleen maar
chaos is, weer orde te brengen in die chaos. Dan kan het logisch zijn
om sterke leiders te willen hebben.

Wel is het zo dat de vrije scholen, waarschijnlijk door de vrije interpretatie en meer vrijheid, de Kanjertraining anders kunnen geven of interpreteren.

Je kletst uit je nek, echt je hebt zoals ik het zie maar 1 doel en dat is kanjertraining helemaal kapot maken. 

Wordt wakker en ga iets doen, in gesprek met deze school of zoek een andere school voor je kind.  Van wat je hier op het forum doet wordt je kind geen blijer kind. 

MoederSterretje

MoederSterretje

27-01-2022 om 14:18 Topicstarter

Lollypopje schreef op 27-01-2022 om 12:47:

[..]

Nee niet gelezen. Dat is in mijn ogen niet relevant. Door je zo daar op te focussen, raak je namelijk verwijderd van het punt dat deze school in jouw ogen niet goed is voor je dochter. Dat is waar je mee aan de slag moet, want jij kunt die school en hoe ze die training geven niet veranderen als ze geen feedback willen.

Zijn er niet meer opties dan deze school of vrije scholen? Want nu ga je van het ene naar het andere uiterste. Er zijn toch vast ook middenwegen?

Dat
is weer een hele goede vraag. Voor ons zou het thuisonderwijs van de
WereldSchool waarbij je zelf les geeft en het instituut je begeleidt
een goede optie zijn. Vorig jaar, tijdens de Corona (zonder de
vaccinaties) heb ik daar de lessen ingekocht omdat wij steeds thuis
zaten en anders veel zouden missen van het lesprogramma. Maar dat mag niet in Nederland, dan zouden wij moeten verhuizen naar het
buitenland, dan pas krijg je daar de toestemming voor.

MoederSterretje schreef op 27-01-2022 om 14:18:

[..]

Dat
is weer een hele goede vraag. Voor ons zou het thuisonderwijs van de
WereldSchool waarbij je zelf les geeft en het instituut je begeleidt
een goede optie zijn. Vorig jaar, tijdens de Corona (zonder de
vaccinaties) heb ik daar de lessen ingekocht omdat wij steeds thuis
zaten en anders veel zouden missen van het lesprogramma. Maar dat mag niet in Nederland, dan zouden wij moeten verhuizen naar het
buitenland, dan pas krijg je daar de toestemming voor.

En als je nu eens naar realistische opties gaat kijken? Want dit komt over alsof je helemaal geen oplossing wilt. 

Niet omdat je niet wilt dat je dochter gelukkig is, maar je zit nu heel vast in klaagmodus. Je ziet enkel de problemen en wat niet kan. In oplossingen denken vraagt een andere mindset van je en een andere mindset betekent uit de comfortzone stappen die je blijkbaar in deze houding hebt gevonden. Dat deze houding niet helpend is, daar sta je waarschijnlijk liever niet bij stil. En dat zul je toch echt moeten, anders heb je niks aan dit topic en alle adviezen die je worden gegeven. 

@ Moedersterretje, even voor de duidelijkheid ... wat bedoel je met 'vrije scholen'?

Heb je het over scholen zonder religieuze achtergrond of over 'vrijeschoolonderwijs'?

MoederSterretje schreef op 27-01-2022 om 14:07:

[..]



In
de Kanjertheorie is er geen positieve introverte rol weggelegd voor
een kind.


Ik kan daar niets aan veranderen. De kanjertijger is dominant po

Je was het net toch echt eens met de uitleg van die vriendelijke gele pet. Gewoon met 1 klik gevonden door mij. 

Met die spijker op z’n kop enzo. 

Je uitleg over Vrije Scholen is ook al zo dramatisch creatief. 

Weet je eigenlijk wel waar je het over hebt? 
kan je tekst in een context plaatsen? Kan je een uitleg in z’n geheel zien? 

MoederSterretje schreef op 27-01-2022 om 14:18:

[..]

Dat
is weer een hele goede vraag. Voor ons zou het thuisonderwijs van de
WereldSchool waarbij je zelf les geeft en het instituut je begeleidt
een goede optie zijn. Vorig jaar, tijdens de Corona (zonder de
vaccinaties) heb ik daar de lessen ingekocht omdat wij steeds thuis
zaten en anders veel zouden missen van het lesprogramma. Maar dat mag niet in Nederland, dan zouden wij moeten verhuizen naar het
buitenland, dan pas krijg je daar de toestemming voor.

Ik denk dat het voor jullie (mv) helemaal niet zo’n goede optie zou zijn. Lijkt te zijn misschien wel. 

MoederSterretje

MoederSterretje

27-01-2022 om 14:39 Topicstarter

Flanagan schreef op 27-01-2022 om 13:47:

Moedersterretje, je doet een paar aannames die niet kloppen.
1) De basisscholen van mijn kind betroffen geen vrije scholen, die kwam pas daarna. De ene was trouwens een dalton waarop kinderen werden gewezen op het zelfstandig werken. (Blijkbaar ook zelfstandig het gepest oplossen.) Kanjertraining kan pas werken als leerkrachten objectief voor de klas staat. Die eigenschap zou moeten gelden voor elke leerkracht op welk type onderwijs dan ook. De school van jouw kind lijkt daar minder gewicht aan te geven, dus is je kind daar niet op de juiste plek.

2) Op de vrije school basisschool wordt anders les gegeven, maar ze voldoen wel aan de normen van de inspectie. Nu waren op het Vrije school VO- havo en vwo heel wat creatieve, sociale klasgenoten. Je opmerking over slecht onderwijs is m.i. zodoende wat kort door de bocht. Alsof je iets gelezen hebt, maar er nog nooit binnen bent geweest. Nu maakt dat niet uit; ga op zoek naar een school waar men kind een ‘ruime’ jas aanbiedt en niet uit het oog verliest.

3) Het klopt wel dat mijn kind wat ouder was en dus wat mondiger, daarom voor jou belangrijk om je energie te steken in het vinden van een goede plek ipv het pestbeleid van de huidige basisschool te willen veranderen. Zodat je nog jonge kind het zelfvertrouwen niet verliest.

En gooit thuis alle petten de deur uit. Een systeem dat op school niet lijkt te werken, moet je vooral niet mee naar huis nemen want dan is thuis ook al geen veilige plaats voor je kind!

Flanagan schreef op 27-01-2022 om 13:47:

Moedersterretje, je doet een paar aannames die niet kloppen.
1) De basisscholen van mijn kind betroffen geen vrije scholen, die kwam pas daarna. De ene was trouwens een dalton waarop kinderen werden gewezen op het zelfstandig werken. (Blijkbaar ook zelfstandig het gepest oplossen.) Kanjertraining kan pas werken als leerkrachten objectief voor de klas staat. Die eigenschap zou moeten gelden voor elke leerkracht op welk type onderwijs dan ook. De school van jouw kind lijkt daar minder gewicht aan te geven, dus is je kind daar niet op de juiste plek.

2) Op de vrije school basisschool wordt anders les gegeven, maar ze voldoen wel aan de normen van de inspectie. Nu waren op het Vrije school VO- havo en vwo heel wat creatieve, sociale klasgenoten. Je opmerking over slecht onderwijs is m.i. zodoende wat kort door de bocht. Alsof je iets gelezen hebt, maar er nog nooit binnen bent geweest. Nu maakt dat niet uit; ga op zoek naar een school waar men kind een ‘ruime’ jas aanbiedt en niet uit het oog verliest.

3) Het klopt wel dat mijn kind wat ouder was en dus wat mondiger, daarom voor jou belangrijk om je energie te steken in het vinden van een goede plek ipv het pestbeleid van de huidige basisschool te willen veranderen. Zodat je nog jonge kind het zelfvertrouwen niet verliest.

En gooit thuis alle petten de deur uit. Een systeem dat op school niet lijkt te werken, moet je vooral niet mee naar huis nemen want dan is thuis ook al geen veilige plaats voor je kind!


1)
Je beschreef de hiërarchie op de eerste school en een juf die open
stond voor kritiek op de tweede. Voor mij is de tweede school een
stuk vrijer (ik bedoel hiermee niet de echte vrije school) waardoor
kritiek en bijsturen mogelijk worden. Sorry voor de verwarring.

2)
ik bedoel de scholen in mijn buurt (zie mijn eerdere bijdrage)

3)
goed advies, erg lastig in onze buurt (zie mijn eerdere bijdrage)

4)
goed advies

Door je slaapgebrek draaf je een beetje door denk ik. Echt, laat de zorg voor je kind(eren?) over aan je man en ga een paar dagen in een hutje op de hei zitten, zonder internet, om even tot rust te komen. Ga wandelen, mediteren, yoga, whatever, maar dit gaat echt niet goed. Ik zou zelfs professionele hulp voor jezelf overwegen.

Hoe kun je nou serieus in één keer de stap maken van een kanjertraining die op school niet goed wordt uitgevoerd volgens jou naar verhuizen naar het buitenland? Dan is er duidelijk sprake van kortsluiting in je bovenkamer hoor...

Ga eerst eens met je man praten, ik ben heel benieuwd of hij dezelfde problemen ziet als jij. Zo ja, ga (samen!) op gesprek op school. Kom je dan nergens, dan zoek je zsm een andere school voor je kind. Zo nee, ziet je man het probleem niet, dan is het in één klap opgelost! Want dan is duidelijk wat hier al een paar dagen tegen je gezegd wordt, dat het in jouw hoofd zit en dat niet je dochter, maar jij een probleem hebt. En dan gaan we weer terug naar stap 1, kom tot rust en zoek hulp voor jezelf.

Nu heeft de oudste tijdens verblijf in buitenland een paar jaar Wereldschool genoten. Ik moet zeggen dat het materiaal prima in elkaar stak en voorzien van goede begeleiding. Eenmaal terug, ontmoette ik een Engels echtpaar. Hun kinderen deden ook aan thuisonderwijs en voor de sociale aspecten, zaten ze op diverse verenigingen. Leuke  kinderen die prima in hun vel zaten.
Alleen is dat in Nederland niet mogelijk, dus moet je roeien met de riemen die je hebt. Als de boot niet lekker roeit, zoek je een andere boot.

Eens met Jonagold, laat dit even rusten. Lees een week geen info over het wel en wee van de Kanjertraining. Kijk over een week met heldere blik naar je probleem. Ben benieuwd of je het dan anders ziet. 
Even los laten.

Ah, je hebt dus een mening over vrije scholen, maar je bedoelt daarmee niet wat iedereen verstaat onder vrije scholen? 

Als je het niet over hetzelfde hebt, omdat iemand niet de goede termen weet te gebruiken, wordt een gesprek lastig.  

Misschien moet je eens terug naar het begin ... je dochter zit in een leuke klas. Je bent blij met de school, wegens de cultuur die ze uitdragen, de structuur en het is dichtbij. Nu heeft je dochter een paar keer iets raars gezegd over dat ze een bang Konijn is en nooit wordt getroost. De meeste ouders zouden hun kind proberen uit te leggen dat ze het vast niet goed heeft begrepen. Of ze lopen op school even samen naar de juf: 'Joh, juf, mijn dochter zei gisteren dat ze niet bij jou terecht kon toen ze zich erg pijn had gedaan. Ze denkt dat ze een bang konijntje is en dat jij vindt dat bange konijntjes zich altijd aanstellen en daarom nooit getroost moeten worden ... ik hoop dat ze iets niet goed heeft begrepen ... wat doen we hiermee?' 

Waarschijnlijk is het zó opgelost.

Escaleert wel snel zeg. Thuisonderwijs en verhuizing naar het buitenland overwegen omdat je over één aspect van het onderwijs op school niet tevreden bent.
Ik heb op dit forum in nog geen jaar tijd meer mensen ontmoet die thuisonderwijsfanaat zijn dan in de rest van mijn leven bij elkaar.

MoederSterretje

MoederSterretje

27-01-2022 om 15:11 Topicstarter

Lollypopje schreef op 27-01-2022 om 14:26:

[..]

En als je nu eens naar realistische opties gaat kijken? Want dit komt over alsof je helemaal geen oplossing wilt.

Niet omdat je niet wilt dat je dochter gelukkig is, maar je zit nu heel vast in klaagmodus. Je ziet enkel de problemen en wat niet kan. In oplossingen denken vraagt een andere mindset van je en een andere mindset betekent uit de comfortzone stappen die je blijkbaar in deze houding hebt gevonden. Dat deze houding niet helpend is, daar sta je waarschijnlijk liever niet bij stil. En dat zul je toch echt moeten, anders heb je niks aan dit topic en alle adviezen die je worden gegeven.

Lollypopje,
ik zit in een onderzoeksmodus. Ik beschrijf de situaties om uit te
leggen wat ik bedoel en te kijken naar de mogelijkheden. Op dit
moment nog binnen onze school en met de Kanjertraining. De vragen en
de kritiek zetten mij aan tot meer nadenken. Zoals gezegd, ik heb al
ontdekt dat ouders rechtstreeks aanspreken veel beter voor mijn kind
is. Ik heb ontdekt dat mijn kind als te lief wordt aangemerkt (een
konijntje) en dat er eigenlijk geen positieve introverte rol
beschikbaar is binnen de Kanjertraining (geel + wit wordt gezien als
nóg liever), terwijl men met de Kanjertraining leidersgedrag wenst en dat nastreeft (degene die dat ontkent, houdt zichzelf voor de gek).

Als iemand deze positieve introverte rol wel kent, dan hoor ik het graag. De Kanjertijger is dominant positief. Hij is een leider die
luistert naar zijn leider (de leraar). Dit is een onhaalbaar ideaal voor mijn kind dat meer introvert is.
Maar wellicht is er een rol dat wel haalbaar is voor haar (behalve
het eeuwige hulpje dat steeds de kanjerregels opnieuw moet leren).
Als jullie de Kanjertraining zo goed vinden, dan kun je toch wel
helpen zoeken? Jullie adviseren steeds om weg te gaan, maar de meeste scholen in onze buurt hebben wel iets wat niet werkt of ze nemen geen kinderen uit een ander postcodegebied (bovendien zou een school dat ver weg is erg zwaar zijn voor mij en mijn dochter, dit wegens onze aandoening, het moet wel behapbaar zijn).

Flanagan schreef op 27-01-2022 om 14:46:

Nu heeft de oudste tijdens verblijf in buitenland een paar jaar Wereldschool genoten. Ik moet zeggen dat het materiaal prima in elkaar stak en voorzien van goede begeleiding. Eenmaal terug, ontmoette ik een Engels echtpaar. Hun kinderen deden ook aan thuisonderwijs en voor de sociale aspecten, zaten ze op diverse verenigingen. Leuke kinderen die prima in hun vel zaten.
Alleen is dat in Nederland niet mogelijk, dus moet je roeien met de riemen die je hebt. Als de boot niet lekker roeit, zoek je een andere boot.

Hier ook ervaring met De Wereldschool, maar alleen voor een paar vakken die ze in Nederland weer nodig zouden hebben en die niet werden gegeven op de plaatselijke IB-scholen. Niks mis met het materiaal inderdaad, maar hier in Nederland moet er wel heel wat aan de hand zijn voor ik daar weer voor zou kiezen. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.