Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Is Kanjertraining soms schadelijk?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederSterretje

MoederSterretje

27-01-2022 om 12:30 Topicstarter

Flanagan,
wellicht werkt de Kanjertraining op vrije scholen veel beter.
Wellicht is de combinatie van Kanjertraining met de strenge structuur
op onze school wat het lastig maakt om zaken te bespreken, wat nodig
is om de Kanjertraining niet te laten doorslaan of het goed
toepassen.

Wat
mij ook opvalt is dat jou kind al wat ouder was, dingen kon
verwoorden. Mijn kind was zeer jong toen ze al Kanjertraining kreeg
en ik merk dat ze nu dingen niet meer durft te bespreken en wat de
school aangeeft zeer serieus neemt en zich niet afvraagt of het
klopt. Zij zal de misstanden niet meer kunnen signaleren als die zich
voordoen, ben ik bang.

Triest, een kind dat op zo'n rotschool zit en dan ook nog een moeder heeft die niets doet behalve klagen tegen onbekenden...

Mijn tip: ga je eens verdiepen in opvoeding/ontwikkeling van kinderen. 

MoederSterretje

MoederSterretje

27-01-2022 om 12:35 Topicstarter

yette schreef op 27-01-2022 om 08:37:

[..]

Nope, ik maak me serieus zorgen.

Als iets volgens jou schadelijk is voor je kind, probeer dat dan te veranderen. Ga een constructief gesprek aan met de verantwoordelijken of neem de beslissing om een veiligere omgeving voor je kind te vinden.


Yette,
dit systeem kan ik niet veranderen. Erover praten kan niet, dat
accepteert de school niet (voor de school werkt het prima). Het kan
zijn dat ik een beslissing zal moeten nemen, maar ik wil dat wel
afgewogen nemen. Maar ik hoop dat ik kan leren om te gaan met het
systeem dat de Kanjertraining creëert, want het is alomtegenwoordig
op de scholen en straks is het ook aanwezig in de maatschappij als
deze kinderen volwassenen worden en het overal gaan toepassen. Ik ben
nog steeds op zoek naar een manier om de introverte gele pet een
positieve rol te laten spelen binnen de Kanjertraining.

Jippox schreef op 27-01-2022 om 12:35:

Triest, een kind dat op zo'n rotschool zit en dan ook nog een moeder heeft die niets doet behalve klagen tegen onbekenden...

Mijn tip: ga je eens verdiepen in opvoeding/ontwikkeling van kinderen.

En school tegenover diezelfde dochter belachelijk maakt en zwaar ondermijnt. 

MoederSterretje schreef op 27-01-2022 om 12:35:

[..]


Yette,
dit systeem kan ik niet veranderen. Erover praten kan niet, dat
accepteert de school niet (voor de school werkt het prima). Het kan
zijn dat ik een beslissing zal moeten nemen, maar ik wil dat wel
afgewogen nemen. Maar ik hoop dat ik kan leren om te gaan met het
systeem dat de Kanjertraining creëert, want het is alomtegenwoordig
op de scholen en straks is het ook aanwezig in de maatschappij als
deze kinderen volwassenen worden en het overal gaan toepassen. Ik ben
nog steeds op zoek naar een manier om de introverte gele pet een
positieve rol te laten spelen binnen de Kanjertraining.

Nou, hoppa:

Je kunt ook een kanjer zijn in combinatie met een gele pet. Dan ben je vriendelijk, bescheiden en aardig. Zolang naast de gele pet ook de witte pet van het vertrouwen aanwezig is, zullen deze kinderen op een hele positieve en rustige manier weten te reageren

Dat je dit zelf niet gevonden hebt is toch wel bewonderenswaardig. 

MoederSterretje

MoederSterretje

27-01-2022 om 12:43 Topicstarter

Lollypopje schreef op 27-01-2022 om 08:29:

@TO maar wat is het nut van continu informatie te googlen en hier te plakken?
Wat geeft dat jou?
Wat geeft het je dochter?

Het is niet alsof mensen hier die info zelf niet kunnen vinden. Het voegt weinig toe en irriteert alleen, omdat dat het idee geeft dat je zelf niet in staat bent de kern van het probleem te willen zien.

Het gaat namelijk helemaal niet over kanjertraining. Het gaat er om dat jij het gevoel hebt dat die school niet goed is voor je dochter. Of dat door de kanjertraining komt, of door hoe zij daarmee om gaan is dan minder relevant. Al is het zeer goed mogelijk, dat zij het niet goed toepassen. Dus mocht je een andere school gaan zoeken, informeer dan daar hoe zij dat toepassen als ze het gebruiken.

En "what doesn't kill you makes you stronger", dat concept is al vaak genoeg ontkracht. Dus alsjeblieft gebruik dat niet als excuus, omdat jij niet in staat lijkt een beslissing te nemen in deze kwestie. Daar is je dochter helemaal niet mee geholpen.

Lollypopje, Ik dacht dat je het Kanjerboek had gelezen. Je vragen waren echt top Je hebt gelijk. De school is iets te streng voor ons, maar op de vrije scholen is het onderwijs weer beroerd...

MoederSterretje

MoederSterretje

27-01-2022 om 12:46 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 27-01-2022 om 12:39:

[..]

Nou, hoppa:

Je kunt ook een kanjer zijn in combinatie met een gele pet. Dan ben je vriendelijk, bescheiden en aardig. Zolang naast de gele pet ook de witte pet van het vertrouwen aanwezig is, zullen deze kinderen op een hele positieve en rustige manier weten te reageren

Dat je dit zelf niet gevonden hebt is toch wel bewonderenswaardig.

Je slaaat de spijker op de kop. Dat zou ik ook zeggen. Maar dat is dus niet hoe het in de praktijk gaat. In de praktijk wordt het konijntje dat de witte, helpende pet opzet predicaat nog meer "te lief" en te onderdanig

MoederSterretje schreef op 27-01-2022 om 12:43:

[..]

Lollypopje, Ik dacht dat je het Kanjerboek had gelezen. Je vragen waren echt top Je hebt gelijk. De school is iets te streng voor ons, maar op de vrije scholen is het onderwijs weer beroerd...

Nee niet gelezen. Dat is in mijn ogen niet relevant. Door je zo daar op te focussen, raak je namelijk verwijderd van het punt dat deze school in jouw ogen niet goed is voor je dochter. Dat is waar je mee aan de slag moet, want jij kunt die school en hoe ze die training geven niet veranderen als ze geen feedback willen.

Zijn er niet meer opties dan deze school of vrije scholen? Want nu ga je van het ene naar het andere uiterste. Er zijn toch vast ook middenwegen?

MoederSterretje schreef op 27-01-2022 om 12:46:

[..]

Je slaaat de spijker op de kop. Dat zou ik ook zeggen. Maar dat is dus niet hoe het in de praktijk gaat. In de praktijk wordt het konijntje dat de witte, helpende pet opzet predicaat nog meer "te lief" en te onderdanig

Je bedoeld dat dit de praktijk is hoe het op jullie school gaat.

Ik snap dat dat jouw ervaring is, maar jouw ervaring is niet reprecentatief voor kanjertraining zoals je ook in dit topic leest.

Nogmaals het gaat dus niet om de training, dat is een uiting, het gaat om de school.

MoederSterretje schreef op 27-01-2022 om 12:46:

[..]

Je slaaat de spijker op de kop. Dat zou ik ook zeggen. Maar dat is dus niet hoe het in de praktijk gaat. In de praktijk wordt het konijntje dat de witte, helpende pet opzet predicaat nog meer "te lief" en te onderdanig

Huh? Ik sla nergens de spijker op z’n kop. Jij kan niks vinden, zeg je. Ik vind met 1 klik. 

de witte pet, dan ben je gewoon je eigenste zelf, in vertrouwen. 

Het kan liggen aan je formulering, maar ik kan er weinig chocola van maken. In de praktijk wordt het konijntje dat de witte, helpende pet opzet predicaat nog meer "te lief" en te onderdanig. Wat staat hier? 

Lollypopje schreef op 27-01-2022 om 12:48:

[..]

Je bedoeld dat dit de praktijk is hoe het op jullie school gaat.

Ik snap dat dat jouw ervaring is, maar jouw ervaring is niet reprecentatief voor kanjertraining zoals je ook in dit topic leest.

Nogmaals het gaat dus niet om de training, dat is een uiting, het gaat om de school.

We weten niet wat de praktijk is, want TO heeft niet aan school gevraagd of de verhalen van haar dochtertje kloppen. 

yette schreef op 27-01-2022 om 13:22:

[..]

We weten niet wat de praktijk is, want TO heeft niet aan school gevraagd of de verhalen van haar dochtertje kloppen.

Daar heb je zeker een punt mee.

Ik wilde vooral benadrukken aan TO dat ze haar beleving er van op de hele kanjertraining plakt en dat dat niks zegt over die kanjertraining zelf. Zelfs als haar verhaal over die school klopt.

MoederSterretje

MoederSterretje

27-01-2022 om 13:45 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 27-01-2022 om 12:50:

[..]

Huh? Ik sla nergens de spijker op z’n kop. Jij kan niks vinden, zeg je. Ik vind met 1 klik.

de witte pet, dan ben je gewoon je eigenste zelf, in vertrouwen.

Het kan liggen aan je formulering, maar ik kan er weinig chocola van maken. In de praktijk wordt het konijntje dat de witte, helpende pet opzet predicaat nog meer "te lief" en te onderdanig. Wat staat hier?

Ik bedoel dat je gelijk hebt. Dat betekent "een spijker op de kop slaan". Dat je precies aangeeft hoe het zou  moeten zijn. Je hebt dus gelijk zeg ik.

Moedersterretje, je doet een paar aannames die niet kloppen.
1) De basisscholen van mijn kind betroffen geen vrije scholen, die kwam pas daarna. De ene was trouwens een dalton waarop kinderen werden gewezen op het zelfstandig werken. (Blijkbaar ook zelfstandig het gepest oplossen.) Kanjertraining kan pas werken als leerkrachten objectief voor de klas staat. Die eigenschap zou moeten gelden voor elke leerkracht op welk type onderwijs dan ook. De school van jouw kind lijkt daar minder gewicht aan te geven, dus is je kind daar niet op de juiste plek.

2) Op de vrije school basisschool wordt anders les gegeven, maar ze voldoen wel aan de normen van de inspectie. Nu waren op het Vrije school VO- havo en vwo  heel wat creatieve, sociale klasgenoten. Je opmerking over slecht onderwijs is m.i. zodoende wat kort door de bocht. Alsof je iets gelezen hebt, maar er nog nooit binnen bent geweest. Nu maakt dat niet uit; ga op zoek naar een school waar men kind een ‘ruime’ jas aanbiedt en niet uit het oog verliest.

3) Het klopt wel dat mijn kind wat ouder was en dus wat mondiger, daarom voor jou belangrijk om je energie te steken in het vinden van een goede plek ipv het pestbeleid van de huidige basisschool te willen veranderen. Zodat je nog jonge kind het zelfvertrouwen niet verliest.

En gooit thuis alle petten de deur uit. Een systeem dat op school niet lijkt te werken, moet je vooral niet mee naar huis nemen want dan is thuis ook al geen veilige plaats voor je kind!

MoederSterretje schreef op 27-01-2022 om 13:45:

[..]

Ik bedoel dat je gelijk hebt. Dat betekent "een spijker op de kop slaan". Dat je precies aangeeft hoe het zou moeten zijn. Je hebt dus gelijk zeg ik.

Dan nog slaat die opmerking als een tang op een varken, want wat ik op de kop sla, had je zelf met 1 klik kunnen vinden. Ik weet echt heus wat de spijker op de kop slaan betekent. 

Weet jij trouwens wat die witte pet behelst? 
En gedrag binnen een veilige sfeer en gedrag binnen een onveilige sfeer? 

Weet je dat kinderen zich thuis radicaal anders kunnen gedragen dan op school? Weet je dat gedrag niet gelijk is aan persoonlijkheid? Weet je dat gedragstrekken positief en negatief kunnen vallen? 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.