Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Is Kanjertraining soms schadelijk?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

waarom gebruik je zelf die petten, bijv als ze niet wil aankleden? Als je niet achter deze methode staat, lijkt me dat je dat dan niet zelf thuis gaat gebruiken.

MoederSterretje

MoederSterretje

27-01-2022 om 08:16 Topicstarter

Jeetje Yette, komt daar de moraalridder om de hoek kijken?

MoederSterretje schreef op 27-01-2022 om 08:11:

[..]

Ha, ha, ha, Het viel mij op toen ik het antwoord opschreef dat mijn dochter dan niet meer nadenkt. Grappige manier om daarnaar te kijken Mevrouw75.

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo grappig. Je bent zo obsessief bezig met het uitleggen (om 5 uur snachts!) en aan elkaar hangen van niet aanwezige verbanden. Je wil niet praten met degene (school)die je meer kunnen uitleggen. Je reageert alleen maar op mensen die je bevestigen. Alles wat er met je kind gebeurt hang je er aan op en vervolgens ga je wat je denkt dat het is gebruiken op een manier die jouw theorie  bevestigt. Terwijl het allemaal ver bezijden de werkelijkheid is. 

Ik denk en dacht dus hetzelfde  als mevrouwtje75 en geef je hetzelfde advies alweer;  Laat Het Los en zoek hulp! 


MoederSterretje

MoederSterretje

27-01-2022 om 08:21 Topicstarter

Even voor Yette, Ik sta (meestal) vroeg op zodat ik mijn eigen dingen kan doen voordat de dag begint en ik de moederrol en wat andere rollen weer ga vervullen

@TO maar wat is het nut van continu informatie te googlen en hier te plakken? 
Wat geeft dat jou?
Wat geeft het je dochter?

Het is niet alsof mensen hier die info zelf niet kunnen vinden. Het voegt weinig toe en irriteert alleen, omdat dat het idee geeft dat je zelf niet in staat bent de kern van het probleem te willen zien.

Het gaat namelijk helemaal niet over kanjertraining. Het gaat er om dat jij het gevoel hebt dat die school niet goed is voor je dochter. Of dat door de kanjertraining komt, of door hoe zij daarmee om gaan is dan minder relevant. Al is het zeer goed mogelijk, dat zij het niet goed toepassen. Dus mocht je een andere school gaan zoeken, informeer dan daar hoe zij dat toepassen als ze het gebruiken.

En "what doesn't kill you makes you stronger", dat concept is al vaak genoeg ontkracht. Dus alsjeblieft gebruik dat niet als excuus, omdat jij niet in staat lijkt een beslissing te nemen in deze kwestie. Daar is je dochter helemaal niet mee geholpen.

Moeder Sterretje. Het gaat niks worden op deze school. Je bent geobsedeerd geraakt door de kanjertraining. Je hebt er een hele studie van gemaakt naar aanleiding van (uitgehoorde) opmerkingen van je dochter en google. Je hebt het er niet inhoudelijk over gehad met de school. Er zijn blijkbaar geen bijeenkomsten waarin een en ander wordt uitgelegd.

Alle negatieve karakter eigenschappen van je dochter komen volgens jou nu door de kanjertraining. 

Dan is het nu toch duidelijk. Wegwezen daar. Ga nu op zoek naar een andere school en je dochter kan er misschien nog voor de zomervakantie beginnen

 

MoederSterretje schreef op 27-01-2022 om 08:16:

Jeetje Yette, komt daar de moraalridder om de hoek kijken?

Nope, ik maak me serieus zorgen.

Als iets volgens jou schadelijk is voor je kind, probeer dat dan te veranderen. Ga een constructief gesprek aan met de verantwoordelijken of neem de beslissing om een veiligere omgeving voor je kind te vinden. 

TO, ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen. Je zit zo vast in dit hele verhaal. En je zit zo hard je best te doen om dit tot op de bodem uit te zoeken met je eigen gelijk.

Doet me aan mezelf denken van toen ik kostte wat het kost door wilde gaan met borstvoeding geven. Alles moest er voor wijken. Hele internet afgezocht, veel te fanatiek. Beetje doorgeslagen. Kreeg ook niet alleen maar de juiste adviezen dus daar moest dan weer over gegoogled worden om mijn gelijk te bevestigen. Ondertussen was is bijna obsessief bezig met mijn melkproductie, alternatieve medicijnen en een netwerk voor moedermelk. Ik dacht dus dat ik alles deed in het belang van mijn baby. Achteraf (jaren later) zie ik wel dat ik dat zo helemaal niet had moeten doen. Mijn hele huishouden en in verslonsde, ikzelf verslonsde. En ik maar denken dat ik goed bezig was; “Ik heb toch gelijk, borstvoeding is het enige beste”. De professionals bij het CB konden de boom in, mijn huisarts begreep me niet, etc etc. Je kan zo vastzitten in je eigen gelijk… en het is niet goed voor je. 

Wat erg om te lezen hoe je hier in doorgeslagen lijkt te zijn en je gelijk wilt halen. Het lijkt alsof de kanjertraining je leven dusdanig beïnvloed dat het zorgelijk is.

Je vind alles aan de kanjertraining fout maar gebruikt het toch thuis. Het lijkt bijna of je je dochter alleen maar ziet als een kleur pet en een resultaat van de kanjertraining ipv de persoon die zij is.

Hoe meer ik van je lees hoe meer ik het gevoel heb dat jij haar niet meer echt ziet. Vooral opmerkingen als grapje over uit huisplaatsing richting een 6 jarige kunnen echt niet. 

Is het een idee om de kanjertraining even helemaal los te laten en je te focussen op je dochter, te kijken wat zij nodig heeft en samen leuke dingen te ondernemen waar jullie beiden blij van worden?

Volgens mij is het gewoon een troll. Dat moet wel toch? 
Het alternatief is dat er écht een kind is dat op een kut school zit, maar moeder haalt haar er niet af. Ze heeft een methodiek geleerd gekregen die schadelijk is, maar moeder gebruikt de witte pet nog wel even op de momenten dat het haar uit komt. 
Moeder dreigt dat kinderen bij slecht gedrag uit huis kunnen worden geplaatst.
En moeder is geobsedeerd met lappen tekst om internet plaatsen (om 5 uur s nachts) zonder daarbij ook maar íets aan te nemen van de feedback die ze hierop krijgt.

Ik geloof het niet meer.

En als het wel waar is: vraag dan vandaag nog hulp via het cjg of je huisarts. 

MoederSterretje schreef op 27-01-2022 om 05:44:

Dominant versus introvert gedrag in het kort (voor mijn doen)

De Kanjertraining beloont dominant gedrag en straft introvert “gedrag" af:

Dominant goed : de Kanjertijger is het voorbeeldgedrag

Dominant slecht: de Vlerkvogel wordt tot leider gemaakt om te ervaren
hoe het is om dominant goed te zijn
Dominant slecht de vlerkaap wordt geleerd hoe positief te plagen

Introvert te goed het konijntje heeft geen eigen mening, het wordt bijgebracht hoe meer dominant te zijn (maar als het getergd wordt, verandert het in een vlerk en moet worden bestreden).

Angstig of introvert gedrag krijgt de stempel geel konijntje en het kind komt daar niet meer van af. Want:

Geel + wit = nog erger te lief, de meeloper , heeft geen eigen mening, loopt met de goeden of de slechten mee.
Geel + zwart = de moraalvlerk preekt over het goede gedrag.

Het konijntje kan dus geen kant op.

Introvert slecht de moraalvlerk preekt over het goede gedrag
Introvert slecht de meeloper loopt met de goeden of de slechten mee.


Het konijntje is het echte gevaar dat bestreden moet worden en het beste doe je dat door al bij de goede konijntjes te beginnen. Ze te veranderen in extraverte Kanjertijgers!

Wat moet het konijntje doen? Introvertie veranderen in extravertie.

Maar het konijntje weet niet hoe het dat moet doen. Want hoe verander je de menselijke natuur? De witte pet opzetten helpt niet want dan ben je nog erger te lief. Zwarte pet opzetten helpt ook niet want dan ben je de geel/zwarte vlerk. Is er voor het konijntje een positieve rol te spelen?

Wellicht kan iemand mij helpen zoeken.



Je vergelijkt de kanjertijger (zwarte EN witte pet) nu met het konijntje (alleen de gele pet). Ja het konijntje mist iets: de witte pet. Dus inderdaad is de kanjertijger beter bezig dan het konijntje zonder witte pet. 

Maar inderdaad: je bent nu aan het trollen. Je hoeft ons niet te overtuigen maar omdat je dat blijft proberen lijkt dit nep. Je hoeft ons niet te overtuigen. Als jouw school dit zo inzet zijn ze helemaal verkeerd bezig. Eén telefoontje met de kanjertrainingorganisatie en je bereikt meer met ons midden in de nacht een lange lap tekst te sturen. 

Als een school bij elke vraag die ik stel letterlijk zegt bek houden of oprotten dan is het voor mij snel duidelijk dat die school niet bij ons past. En dan is het ook geen goede school, want ze zorgen niet voor een veilig leerklimaat.
Daarnaast vind ik het heel gek dat je kanjertrainingterminologie thuis gebruikt terwijl je er zo tegen bent. Opvoeden is practise what you preach.

MoederSterretje schreef op 27-01-2022 om 08:11:

[..]

Ha, ha, ha, Het viel mij op toen ik het antwoord opschreef dat mijn dochter dan niet meer nadenkt. Grappige manier om daarnaar te kijken Mevrouw75.

Je kan erom lachen, maar in feite is het nogal ongezond gedrag. 

ik plaats ook mijn bedenkingen bij het dragen van bepaalde petten; nergens voor nodig. Maar kanjertraining heeft ook iets positiefs. Tijdens de uren die op school aan kanjertraining wordt besteed, worden ook voorvallen in die week aangekaart. Kinderen voelen zich vrijer om op dat moment de situatie die anderen hebben moeten meemaken, te benoemen; praktijk gevallen. Dit maakt dat de gepeste kinderen het gevoel krijgen dat anderen het wel hebben zien gebeuren en dat het dus niet normaal was.
Mijn kind zat eerst op een basisschool waar niets gedaan werd. Nu had kind twee juffen waarvan de ene wel objectief bleef, maar de ander de hiërarchie binnen de groep koesterde zodat de dagen dat zij voor de klas stond minder leuk waren omdat de popi Jopies dit haarfijn aanvoelden. Na verandering van school naar een school waar men toevallig kanjertraining in wekelijks programma kende, bemerkte kind dat het programma niet de kracht van de popi Jopies  stopte, maar dat het de drempel tot aankaarten wel verlaagd. Anderen kwamen eerder voor de ‘zwakkere’ op omdat ze ook graag iets aan de training wilde bijdragen . Dat draagt bij aan het minder geïsoleerd voelen van een ‘zwakkere’. Het vergroot het gevoel van veiligheid en welkom voelen. Maar daar hoef je echt geen pet bij op te zetten.

ik snap ook de opmerking van uitvoeren door een orthopedagoog. Iemand van buiten is objectiever dan de leerkracht die de hele dag, maand in maand uit, voor de groep staat. Objectief blijven is de kracht achter een goede sfeer in de groep. Ons kind kwam van ‘buiten’, zag het verschil van openheid door het aankaarten van gebeurtenissen maar zag ook dat de leerkracht dacht dat er niet gepest werd. In gesprek kind met de leerkracht, gaf de laatste dat ook toe; routine kan de scherpte op pesten vervagen. Hij was blij met input kind die aangaf dat de training drempelverlagend doorwerkte, maar dat  ook sommige dingen aan de leerkracht ongemerkt voorbij ging. 
Uitvoering training kan beter, maar is nog altijd beter dan helemaal niets.

PhilDunphy schreef op 27-01-2022 om 09:55:

Volgens mij is het gewoon een troll. Dat moet wel toch?
Het alternatief is dat er écht een kind is dat op een kut school zit, maar moeder haalt haar er niet af. Ze heeft een methodiek geleerd gekregen die schadelijk is, maar moeder gebruikt de witte pet nog wel even op de momenten dat het haar uit komt.
Moeder dreigt dat kinderen bij slecht gedrag uit huis kunnen worden geplaatst.
En moeder is geobsedeerd met lappen tekst om internet plaatsen (om 5 uur s nachts) zonder daarbij ook maar íets aan te nemen van de feedback die ze hierop krijgt.

Ik geloof het niet meer.

En als het wel waar is: vraag dan vandaag nog hulp via het cjg of je huisarts.

Zou een troll serieus dagen en nachten steken in het zoeken van informatie en het schrijven van ellenlange epistels om een relatief klein topic draaiende te houden? De meeste trollen bereiken meer met veel minder moeite. 

Maar wat het ook is, ik vind het ongezond. TO is in haar uppie obsessief bezig met het ontwikkelen van een theorie over 'iets kwaads'. Dat is iets dat je in vroegsignaleringsplannen tegen komt. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.