Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Is Kanjertraining soms schadelijk?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.



Net of de kleur pet een diagnose is. Wat een bizar verhaal. 

Leene

Leene

26-01-2022 om 14:22

Plantenbak schreef op 26-01-2022 om 13:09:

mijn kinderen zijn allemaal introvert maar ik heb nooit iets negatiefs gemerkt over de kanjertrainingen .

Ook mijn kinderen hebben stuk voor stuk een fase gehad waarin ze vonden dat ze zelf de baas waren en alles zelf mochten bepalen. Hoorde volgens mij vaak bij de leeftijd want mijn kinderen zijn van school geswitcht en op de 1e school was er geen kanjertraining en toen deden ze het net zo goed.

Wel heb ik geleerd is om dingen nooit zomaar aan te nemen en alles altijd te checken. Ik heb in de loop der jaren de raarste dingen voorbij horen komen. Het was eigenlijk nooit waar maar een wat bijzondere interpretatie.

En bevalt een school niet dan switch je. Als je zo negatief bent over de kanjertraining en je hangt alle negatieve ontwikkelingen van je kind hieraan op dan zou ik direct switchen. Geen kanjertraining, geen problemen meer blijkbaar.

Pas trouwens wel op dat je je dochter niet voedt want je bent zo negatief dat ik denk dat je je dochter uithoort over de kanjertraining met het risico dat ze dingen gaat verzinnen of overdrijven want aandacht is leuk. Bij ons op school was de kanjertraining niet zo groot. Het was zeker niet een wekelijks terugkerend iets. En er werd jaarlijks een bijeenkomst gehouden voor de ouders en soms stond er in de nieuwsbrief welk thema er behandeld werd en hoe ze dat gingen doen.

Je hebt gelijk dat een kanjertraining niet verkeerd hoeft te zijn voor introverte kinderen. Maar scholen kunnen wel degelijk de verkeerde kant op gaan met de kanjertraining. Zie de bijdrage van Sinilind en mijn eerdere bijdrages. Waar ze met behulp van de kanjertraining mijn zoon probeerden sterker te maken en het pesten te stoppen, nou mooi waardeloos was dat. 

Het is goed dat die kanjertraining bij jullie op school niet zo groot was maar helaas maken sommige scholen het wel groot. Bij mijn kinderen op de basis school: elke week! sova aan de hand van de kanjertraining. Niet zo'n probleem als het toch wel lekker loopt in de klas, maar verkeerd uitpakken kan het als er problemen zijn.  En een kind van 4, 5 of 6 komt echt niet uit zichzelf op; 'ik ben een bang konijntje" Dat hoort ze van de juf die kanjertraining geeft. 

So what, wat maakt het uit of een kind een bang konijntje is. Dat hoeft niet zo te blijven en je maakt het veel erger om het te duiden als iets negatiefs.
Ik vind ook dat TO op bepaalde punten doorslaat maar ze heeft mijn inziens wel degelijk een punt.

TO, ik denk verder dat je hier niet verder komt. ik zou een gesprek aanvragen met de juf en zeker ook met een IB-er erbij. Dan krijg je duidelijke uitleg en kun je ook je negatieve ervaringen kwijt. Dat lijkt mij voor hen ook belangrijk om te weten. 

MoederSterretje

MoederSterretje

27-01-2022 om 05:21 Topicstarter

Lollypopje, zoals
eerder gezegd krijg ik heel veel informatie van de deelnemers en door
juist de kritische vragen te krijgen ga ik zelf over het onderwerp
nadenken. Wellicht is er een
oplossing voor de situatie op school? Want ik denk niet dat ze niet
willen helpen, maar dat het binnen hun denkwijze moet passen.
Wellicht is er iemand die zich echt in de Kanjertraining heeft
verdiept en mee wil praten en adviezen wil geven? Wellicht op een
inhoudelijke manier mee kan praten? En niet het gevoel heeft dat ik
“stukjes aan elkaar zit te plakken”, omdat hij het Kanjerboek
heeft gelezen.

Ik heb al ontdekt dat de Kanjertraining dominant gedrag beloont en introvert gedrag afstraft (zie korte uitleg in het volgend stukje). Dat is voor mij al een stapje in de goede richting, te begrijpen wat er speelt.

Wellicht is het iets wat ik over het hoofd zie? Ik heb al ontdekt dat ik de ouders rechtstreeks aan moet spreken als hun kind zich misdraagt en
het niet via de school moet doen. Dat is ook al een stap in de goede
richting.

Waarom ben ik niet weg? Buiten het feit dat dit een goede school is, zijn er in de buurt niet echt alternatieven te vinden. Ik hoor nog ergere verhalen van de ouders zoals bijvoorbeeld heel vaak uitval van leraren of leraren die ze niet bevallen, etc. Dan schiet ik er ook niet veel mee
op. Bovendien, Kanjertraining wordt door heel veel (betere) scholen
gebruikt. Het is een heel populaire methode (iets van 2500 scholen
gebruiken het). Ouders sturen hun kind juist naar een school die de
methode gebruikt, ook ik heb dat gedaan. Wellicht heeft de
Kanjertraining zijn waarde bewezen in het in gareel houden van de
kids? Alleen voor een verlegen (lees introvert) kind is dat best
heftig.

Bovendien, “What does not kill you makes you stronger”, is ook weer waar. Kan het zijn dat mijn dochter juist sterker hier uit komt? Of dat wij op de een of andere manier beter met de Kanjertraining leren omgaan? Vandaar mijn vragen hier op dit forum.

MoederSterretje

MoederSterretje

27-01-2022 om 05:44 Topicstarter

Dominant versus introvert gedrag in het kort (voor mijn doen)

De Kanjertraining beloont dominant gedrag en straft introvert “gedrag" af:

Dominant goed : de Kanjertijger is het voorbeeldgedrag

Dominant slecht: de Vlerkvogel wordt tot leider gemaakt om te ervaren
hoe het is om dominant goed te zijn
Dominant slecht de vlerkaap wordt geleerd hoe positief te plagen

Introvert te goed het konijntje heeft geen eigen mening, het wordt bijgebracht hoe meer dominant te zijn (maar als het getergd wordt, verandert het in een vlerk en moet worden bestreden). 

Angstig of introvert gedrag krijgt de stempel geel konijntje en het kind komt daar niet meer van af. Want:

Geel + wit = nog erger te lief, de meeloper , heeft geen eigen mening, loopt met de goeden of de slechten mee.
Geel + zwart = de moraalvlerk preekt over het goede gedrag.

Het konijntje kan dus geen kant op.

Introvert slecht de moraalvlerk preekt over het goede gedrag
Introvert slecht de meeloper loopt met de goeden of de slechten mee.


Het konijntje is het echte gevaar dat bestreden moet worden en het beste doe je dat door al bij de goede konijntjes te beginnen. Ze te veranderen in extraverte Kanjertijgers!

Wat moet het konijntje doen? Introvertie veranderen in extravertie.

Maar het konijntje weet niet hoe het dat moet doen. Want hoe verander je de menselijke natuur? De witte pet opzetten helpt niet want dan ben je nog erger te lief. Zwarte pet opzetten helpt ook niet want dan ben je de geel/zwarte vlerk. Is er voor het konijntje een positieve rol te spelen?

Wellicht kan iemand mij helpen zoeken.



MoederSterretje

MoederSterretje

27-01-2022 om 05:59 Topicstarter

Plantebak, misschien is het inderdaad zo dat Kanjertraining best goed is, als het met mate wordt gegeven en de kids zichzelf mogen blijven.

MoederSterretje

MoederSterretje

27-01-2022 om 06:01 Topicstarter

Prachtwacht schreef:

Net of de kleur pet een diagnose is. Wat een bizar verhaal.

Ben ik volledig met je eens!



MoederSterretje

MoederSterretje

27-01-2022 om 06:14 Topicstarter

Leene,
commentaar leveren op onze school kan
niet. Je wordt door de IB-er verzocht te vertrekken (zelf meegemaakt).

MoederSterretje schreef op 27-01-2022 om 06:14:

Leene,
commentaar leveren op onze school kan
niet. Je wordt door de IB-er verzocht te vertrekken (zelf meegemaakt).

Ligt dat aan de inhoud of de vorm/toon van je boodschap?

MoederSterretje

MoederSterretje

27-01-2022 om 06:23 Topicstarter

MemeE,
ze gingen naar een school waar veel uitval van leraren zijn en waar
de hoogbegaafde kinderen van mijn kennis zo slecht leesonderwijs
kregen dat ze er nu problemen mee hebben. Maar die ouders konden niet anders, ze konden niet meer op onze school blijven na alles wat er gebeurd was. Zo ver is het bij ons (nog) niet. Denk ik (althans, hoop
ik).

MoederSterretje

MoederSterretje

27-01-2022 om 06:28 Topicstarter

Alhambra,
ik ben door die kennis gewaarschuwd voor onze school: “Kijk uit,
het is op die school je kop houden of vertrekken.” Maar ik dacht:
“hoe erg kan het zijn? Ik heb mij altijd al (zeer goed) aangepast
en het is een goede school" (zie mijn eerdere bijdrage over de
pluspunten).

MoederSterretje schreef op 27-01-2022 om 06:28:

Alhambra,
ik ben door die kennis gewaarschuwd voor onze school: “Kijk uit,
het is op die school je kop houden of vertrekken.” Maar ik dacht:
“hoe erg kan het zijn? Ik heb mij altijd al (zeer goed) aangepast
en het is een goede school" (zie mijn eerdere bijdrage over de
pluspunten).

Maar is het dan wel een goede school voor jullie? Je zit in je maag met de kanjertraining en je kunt blijkbaar daar niet over in gesprek, terwijl je wel behoefte hebt om het aan te kaarten.

Is een andere school dan niet beter passend?

MoederSterretje

MoederSterretje

27-01-2022 om 06:41 Topicstarter

Voordeel kanjertraining
Het
is een goed instrument om de kids in het gareel te houden. Wat ik

Door mijn meer gelijkwaardige relatie met mijn dochter kan ik dat soms
goed gebruiken. Voorbeeld:

Laatst
had ze geen zin om zich s'ochtends aan te kleden. Nu hoef ik alleen
maar te zeggen: “ga je mama helpen? Zet je de witte pet op en ga je
je aankleden?” en ze doet het meteen. Het is net of ze
geprogrammeerd is, ze protesteert niet meer maar doet het gewoon.

(Nu ik er over heb, het lijkt of ze niet meer zelf nadenkt als ze de
woorden “witte pet” hoort)

Aan de andere kant heeft ze haar vriendinnetjes daar en het onderwijs is er goed (niet zo goed op andere scholen of juist te hoog gegrepen op
andere scholen).



het lijkt wel een complottheorie. 
vooral zenden van lappen tekst vol met creatief geshopt materiaal en daar een eigen twist aan gegeven. 

MoederSterretje schreef op 27-01-2022 om 06:41:

Voordeel kanjertraining
Het
is een goed instrument om de kids in het gareel te houden. Wat ik

Door mijn meer gelijkwaardige relatie met mijn dochter kan ik dat soms
goed gebruiken. Voorbeeld:

Laatst
had ze geen zin om zich s'ochtends aan te kleden. Nu hoef ik alleen
maar te zeggen: “ga je mama helpen? Zet je de witte pet op en ga je
je aankleden?” en ze doet het meteen. Het is net of ze
geprogrammeerd is, ze protesteert niet meer maar doet het gewoon.

(Nu ik er over heb, het lijkt of ze niet meer zelf nadenkt als ze de
woorden “witte pet” hoort)

Aan de andere kant heeft ze haar vriendinnetjes daar en het onderwijs is er goed (niet zo goed op andere scholen of juist te hoog gegrepen op
andere scholen).



Nogmaals:

Het lijkt me verstandig als je dit onderwerp even laat rusten! Je draaft echt op een ongezonde manier door. 

Kritisch denken is prima, maar jij verliest de realiteit uit het oog en produceert nu al een paar dagen enorme lappen tekst over hoe ontzettend slecht die kanjertraining is. Van psychische schade die je dochtertje oploopt door 'bang konijn' genoemd te worden tot emotionele verwaarlozing op momenten dat ze troost nodig heeft. En nu heb je het zelfs over een soort van hersenspoeling! 

Om 5.00 's nachts

Als moeder ben je als eerste verantwoordelijk voor het welzijn van je kind. Dat doe je door met twee poten op de grond te blijven en er voor haar te zijn. Dus heb je kritiek op school: ga daar dan praten (en luisteren!) of zoek een andere school. Jouw dochter is er niet mee geholpen dat jij je hier als een waanzinnige vastbijt in het schrijven van een zwartboek. 



MoederSterretje

MoederSterretje

27-01-2022 om 08:11 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 27-01-2022 om 06:59:

het lijkt wel een complottheorie.
vooral zenden van lappen tekst vol met creatief geshopt materiaal en daar een eigen twist aan gegeven.

Ha, ha, ha, Het viel mij op toen ik het antwoord opschreef dat mijn dochter dan niet meer nadenkt. Grappige manier om daarnaar te kijken Mevrouw75.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.