Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel klusjes doen jullie op school?


dan

dan

26-07-2021 om 13:48

ik vind het juist vreemd om het helpen bij klusjes op school af te dwingen. Zelf heb ik, jaren terug, best vaak geholpen op school omdat ik dat leuk vond en er ook voldoende tijd voor had. Maar ik heb er ook begrip voor dat niet iedereen er hetzelfde in staat als ik destijds. 

dan schreef op 26-07-2021 om 13:48:

ik vind het juist vreemd om het helpen bij klusjes op school af te dwingen. Zelf heb ik, jaren terug, best vaak geholpen op school omdat ik dat leuk vond en er ook voldoende tijd voor had. Maar ik heb er ook begrip voor dat niet iedereen er hetzelfde in staat als ik destijds.

Niks wordt afgedwongen. Het wordt wel zeer gewaardeerd door school als alle ouders hun gezicht eens laten zien en iets bijdragen, al is het maar iets kleins.

Ouderbetrokkenheid heeft een significant positief effect op het functioneren van leerlingen binnen de school, hun cognitief functioneren, hun schoolprestaties en op hun werkhouding.

Dat je echt niet kunt, het hele jaar lang niet, zelfs niet in de avond eens iets kleins voorbereiden wat de volgende dag mee kan worden genomen, dat geloof ik niet. 

Zeg dan gewoon dat je geen zin hebt en dat je een afwezige ouder bent die werk als prioriteit nummer 1 heeft, dan de eigen hobby's, sport, vrienden en rust, daarna blijft er misschien nog een korreltje over voor het gezin. Je verschuilen achter werk is in 2021 echt niet overtuigend meer. 

Waar blijkt uit dat het schoonmaken van speelgoed of luizenpluizen het cognitief functioneren van de kinderen van de schoonmakers en luizenpluizers verbetert?

Groeten,

Temet

Temet schreef op 26-07-2021 om 13:59:

Waar blijkt uit dat het schoonmaken van speelgoed of luizenpluizen het cognitief functioneren van de kinderen van de schoonmakers en luizenpluizers verbetert?

Groeten,

Temet

Dat je kind merkt dat er een verbinding is tussen de wereld op school en de wereld thuis. En dus niet alleen de moeder, maar dat ook de vader hierbij betrokken is als mede-opvoeder ipv de meneer die op zondag het vlees snijdt 


Julali schreef op 26-07-2021 om 13:56:

[..]

Dat je echt niet kunt, het hele jaar lang niet, zelfs niet in de avond eens iets kleins voorbereiden wat de volgende dag mee kan worden genomen, dat geloof ik niet.


Dit is heel wat anders. Dit doe je thuis. Jij moppert steeds over dingen OP school. 

De meeste ouders zullen na hun werk echt wel tijd hebben om dingen met hun kind te doen. 

Hier zijn alle dingen op school onder schooltijd, ook de tuingroep en schoonmaken. Als er al iets na schooltijd is dan is het sowieso voor 17.00 uur.

PinkFlower schreef op 26-07-2021 om 14:10:

[..]

Dit is heel wat anders. Dit doe je thuis. Jij moppert steeds over dingen OP school.

De meeste ouders zullen na hun werk echt wel tijd hebben om dingen met hun kind te doen.

Hier zijn alle dingen op school onder schooltijd, ook de tuingroep en schoonmaken. Als er al iets na schooltijd is dan is het sowieso voor 17.00 uur.

Maar er moet toch ook wel eens een tas met speelgoed, of verkleedkleren worden schoongemaakt? Of iets gemaakt, of iets van eten worden bereid voor een feestdag op school? Dat kan prima 's avonds nog even, zodat het de volgende dag mee kan naar school. 

Als je om 5 uur klaar bent met werken en om half 6 je kinderen ophaalt, dan heb je toch nog 5 uur tijd over die dag? 

Ik snap best dat je geen zin hebt om steeds iets te doen, maar 1x in een heel jaar is toch niet zo'n probleem? Met de beste wil van de wereld begrijp ik die manier van denken niet. Lijkt me naar om met zo'n instelling in het leven te staan. 

Julali schreef op 26-07-2021 om 14:17:

[..]

Maar er moet toch ook wel eens een tas met speelgoed, of verkleedkleren worden schoongemaakt? Of iets gemaakt, of iets van eten worden bereid voor een feestdag op school? Dat kan prima 's avonds nog even, zodat het de volgende dag mee kan naar school.

Als je om 5 uur klaar bent met werken en om half 6 je kinderen ophaalt, dan heb je toch nog 5 uur tijd over die dag?

Ik snap best dat je geen zin hebt om steeds iets te doen, maar 1x in een heel jaar is toch niet zo'n probleem? Met de beste wil van de wereld begrijp ik die manier van denken niet. Lijkt me naar om met zo'n instelling in het leven te staan.

Want iedereen is om 5 uur klaar met werken? Iedereen haalt pas om half 6 z'n kinderen op?


Er zijn ook mensen die ze gewoon om 14.45 ophalen en dan dingen met ze gaan doen. Wat een nare instelling toch

Julali schreef op 26-07-2021 om 13:56:

[..]


Zeg dan gewoon dat je geen zin hebt en dat je een afwezige ouder bent die werk als prioriteit nummer 1 heeft, dan de eigen hobby's, sport, vrienden en rust, daarna blijft er misschien nog een korreltje over voor het gezin. Je verschuilen achter werk is in 2021 echt niet overtuigend meer.

Wat een nare manier van mensen wegzetten is dit toch. Ik snap helemaal dat er mensen zijn met een andere kijk op de wereld, maar dat houdt niet in dat ik die mensen dan op zo'n vervelende manier weg mag zetten. 

Julali schreef op 26-07-2021 om 14:04:

[..]

Dat je kind merkt dat er een verbinding is tussen de wereld op school en de wereld thuis. 


ah, en die ene keer dat je een klusje doet voor of op school (zoals jij in een eerder bericht aangaf 1x per jaar) zorgt ervoor dat die verbinding zichtbaar is? 

Weer wat geleerd. Dank je wel voor deze bijdrage

Valeria schreef op 26-07-2021 om 14:49:

[..]

Want iedereen is om 5 uur klaar met werken? Iedereen haalt pas om half 6 z'n kinderen op?


Er zijn ook mensen die ze gewoon om 14.45 ophalen en dan dingen met ze gaan doen. Wat een nare instelling toch

Dat kan ook en dan is er dus nog meer tijd om een keertje iets te doen. Anderen werken onregelmatig en hebben dus op andere tijdstippen eens wat meer tijd. 

Al met al is er altijd wel een mouw aan te passen. Zelfs als je twee weken op zee zit, heb je vaak de twee weken erna vrij en heb je dus in die weken zeeën van tijd.

Juist mooi dat niet iedereen hetzelfde werk heeft, dan is er voor iedere taak iemand beschikbaar. Niemand hoeft 24/7 te werken (en als je dat wel doet, is het krijgen van kinderen echt niet handig). 

Domiet schreef op 26-07-2021 om 15:00:

[..]

ah, en die ene keer dat je een klusje doet voor of op school (zoals jij in een eerder bericht aangaf 1x per jaar) zorgt ervoor dat die verbinding zichtbaar is?

Weer wat geleerd. Dank je wel voor deze bijdrage

We hebben allebei 2x iets gedaan voor school. Dit was inderdaad zichtbaar voor onze kinderen en de rest van de kinderen. We hebben veel lol gehad 

Julali schreef op 26-07-2021 om 14:17:

[..]

Maar er moet toch ook wel eens een tas met speelgoed, of verkleedkleren worden schoongemaakt? Of iets gemaakt, of iets van eten worden bereid voor een feestdag op school? Dat kan prima 's avonds nog even, zodat het de volgende dag mee kan naar school.

Als je om 5 uur klaar bent met werken en om half 6 je kinderen ophaalt, dan heb je toch nog 5 uur tijd over die dag?

Ik snap best dat je geen zin hebt om steeds iets te doen, maar 1x in een heel jaar is toch niet zo'n probleem? Met de beste wil van de wereld begrijp ik die manier van denken niet. Lijkt me naar om met zo'n instelling in het leven te staan.

Zoals ik al zei: hier is dat onder schooltijd. Speelgoed schoonmaken doet juf zelf. Wassen hebben ze een wasmachine voor op school. Dingen maken doet de conciërge.

Eten voor feesten wordt op school gedaan. Meestal door ouders en leerkrachten/oudste leerlingen samen. Het samen voorbereiden van de maaltijden erbij is een stuk onderdeel van het feest.

Ophalen om half 6 is hier niet aan de orde. Omdat ik mijn tijd in kan delen hoeft kind niet naar de opvang. Alle aandacht van ouder dus. (En nu niet weer zeiken dat ik de moeder ben en niet de vader, die is om 17.15 thuis en heeft dan alle tijd en aandacht van de wereld.)

Jij doet echt net alsof iemand die niet op school kan helpen, welke reden dan ook,een slechte ouder is. Snap je echt niet dat jou manier van denken heel erg raar is? Er is meer nodig om een goede ouder te zijn dan 1x wat op school doen.

Julali schreef op 26-07-2021 om 15:23:

[..]

We hebben allebei 2x iets gedaan voor school. Dit was inderdaad zichtbaar voor onze kinderen en de rest van de kinderen. We hebben veel lol gehad

Wow 2x. Nou applaus hoor. Wil je nu een sticker?

Julali schreef op 26-07-2021 om 13:20:

[..]

Omdat ik maar 32 uur per week werk en mijn man ook, dus daar zit onze flexibiliteit met name.

Daarbij zijn lang niet alle taken tijdens schooluren. Niemand werkt 24/7 dus ik begrijp niet goed dat mensen er zo'n groot probleem van maken. Het zijn maar kleine klusjes, no big deal.

schooluren zijn ook niet op alle uren van de 24/7. Heel toevallig overlappen mijn werkuren totaal met de schooluren. Is dat heel moeilijk te begrijpen?

Ik vind het daarnaast nog steeds heel bijzonder dat school het toch al 2 jaar zonder ouder-hulp volhoudt.

Julali schreef op 26-07-2021 om 13:56:

[..]

Niks wordt afgedwongen. Het wordt wel zeer gewaardeerd door school als alle ouders hun gezicht eens laten zien en iets bijdragen, al is het maar iets kleins.

Ouderbetrokkenheid heeft een significant positief effect op het functioneren van leerlingen binnen de school, hun cognitief functioneren, hun schoolprestaties en op hun werkhouding.

Dat je echt niet kunt, het hele jaar lang niet, zelfs niet in de avond eens iets kleins voorbereiden wat de volgende dag mee kan worden genomen, dat geloof ik niet.

Zeg dan gewoon dat je geen zin hebt en dat je een afwezige ouder bent die werk als prioriteit nummer 1 heeft, dan de eigen hobby's, sport, vrienden en rust, daarna blijft er misschien nog een korreltje over voor het gezin. Je verschuilen achter werk is in 2021 echt niet overtuigend meer.

Oh sorry, in 2021 ben ik nog steeds geen superwoman.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.