Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel klusjes doen jullie op school?


dan

dan

26-07-2021 om 09:07

Noraya schreef op 26-07-2021 om 00:04:

leuk dat helpen op school om roddels en medische feitjes over de klasgenoten van je kind op te pikken…
Wij hadden trouwens geen ouders bij het knutselen of voorlezen, wat moeten ze dan doen?

volgens mij heb ik ook wel eens met een groepje kinderen in de hal gezeten tijdens het avi lezen, wat het precies voorstelde weet ik niet meer want het is al jaren geleden. 

Ik vond het destijds leuk om te helpen maar ben het er wel mee eens dat de scholen hun zaken ook anders kunnen regelen waardoor er minder hulp nodig is, dan maar wat minder spelletjes middagen of uitstapjes. Het lijkt me niet fijn om je als ouder "verplicht" te voelen te helpen als je dit echt niet wil of de mogelijkheid niet hebt om dit te doen. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

26-07-2021 om 09:48

Wednesday schreef op 25-07-2021 om 10:26:

Bericht verwijderd


Leuk dit, iemand zit hier als vanouds te trollen en mijn bericht wordt vervolgens verwijderd? Geeft niet veel vertrouwen. Ik ga hier even niet meer schrijven, dit voelt totaal niet oké.


Dat iemand een totaal andere mening heeft dan jijzelf betekent niet dat zij/hij meteen een trol is. Als je denkt dat iets niet klopt, waarschuw het beheer dan. Wij hebben een totaaloverzicht van alle berichten van een persoon en kunnen op die manier beoordelen of er iets niet klopt. Ga geen verdenkingen op het forum zetten. Dat is niet fair tegenover de andere gebruiker, maakt de sfeer in de draad er niet beter op, staat een goede discussie in de weg en het mag ook gewoon niet. En, als wij de berichten van die persoon laten staan, dan betekent dat ook dat het geen trol is. Leg je daar dan ook bij neer. Discussieer verder op argumenten of zet die persoon op negeren.
3. Rapporteren

3.1 Zie je dat iemand in overtreding is, gebruik dan het uitroepteken om het bericht te rapporteren.

4.2 Commentaar op de beslissingen van het forumbeheer mogen niet in de
lopende topics worden geplaatst. Ben je het ergens niet mee eens? Stuur
de moderator dan een DM of stel een vraag in het topic Moderatorbeleid
in de rubriek Over het forum. Je ontvangt er in beide gevallen binnen
twee werkdagen reactie op. Het is niet toegestaan om onderling
uitgebreid te discussiëren over de melding van TO / de beslissing van de
moderator. Deze rubriek is bedoeld om de moderators om opheldering te
vragen of onjuistheden te melden. Vervolgens wordt het opgepakt en
indien nodig rechtgezet.





Ali schreef op 25-07-2021 om 11:32:

[..]


Er zijn ook eigen bazen die niet zo flexibel zijn: retail, horeca, op de markt staan, chauffeurs, aannemers etc. Dan kun je niet direct gemakkelijk ‘het werk’ uitstellen. Ze gooien hun lunchtentje niet even drie uurtjes dicht om het later weer in te halen. Ik vind dat je gaat erg uit van je eigen omgeving, met veelal kenniswerkers, als ik het zo lees.

En zelfs kenniswerkers: mijn man is eigen baas, maar werkt veel op locatie. Op de een of andere manier was de gevraagde hulp bijna altijd in de middag. Even heen en weer midden op je werkdag is ook nogal onhandig. Het gaat maar om een uurtje, maar dat kost je dan de hele middag. 

Ik ben zelf ook een kenniswerker en heb helemaal geen flexibele uren onder schooltijd. 

Ik heb zelf ook geen flexibele uren, dat is gelukkig ook niet nodig om toch een keertje te helpen op school. 

Valeria schreef op 25-07-2021 om 18:47:

Er zijn wel meer automatismes: dingen die ze ineens mee moeten nemen, bijvoorbeeld. Wc-rollen net nadat het oud papier is opgehaald, een blik, kaarsen voor het kerststuk, een voor morgen geknutseld ding waarvoor een bepaalde kleur karton nodig is. Of allemaal groene kleren aan doen voor een bepaalde gelegenheid. Alsof je dat allemaal hebt liggen. Of alsof je daarvoor meteen naar de stad kunt en wil rennen.
Dat kwam eigenlijk vaker voor dan vragen om ouderhulp-op-school.

Wat mij nou opviel was dat ouders dan hun kind ook meteen in vol ornaat groen naar school stuurden. Met een vers gekocht pakje. Ik ga geen groene kleding aanschaffen voor een semi-voorstelling op school hoor. 

Julali schreef op 26-07-2021 om 10:32:

Ik heb zelf ook geen flexibele uren, dat is gelukkig ook niet nodig om toch een keertje te helpen op school.

Hoe doe je dat dan? Ik kon nooit, op die ene verf-avond na. 

School vraagt sinds Corona helemaal niks meer. Of het is na de kleuterklassen voorbij. Wel zo rustig met sociale druk. 

Het zijn inderdaad vaak dezelfde ouders die helpen en dezelfde ouders die je nooit ziet. Nou en? Het is echt niet zo dat als je niet helpt je ineens een loedermoeder of vader bent ofzo. Wel als je een mening hebt en deze mening door iedereen zijn strot probeert te duwen, dan wel!

Mijn kind gaat binnenkort naar school en wij zullen dan de ouders zijn die niet kunnen/willen helpen. Kind naar school, vader en moeder gaan dan fulltime werken. En ja, ons kind gaat dan voor/na school naar de opvang of naar onze ouders. (Maar dat is weer een andere discussie) 

Ik vind sommige mensen hier echt heel flauw reageren trouwens..

IceTea schreef op 26-07-2021 om 11:08:

Het zijn inderdaad vaak dezelfde ouders die helpen en dezelfde ouders die je nooit ziet. Nou en? Het is echt niet zo dat als je niet helpt je ineens een loedermoeder of vader bent ofzo. Wel als je een mening hebt en deze mening door iedereen zijn strot probeert te duwen, dan wel!

Mijn kind gaat binnenkort naar school en wij zullen dan de ouders zijn die niet kunnen/willen helpen. Kind naar school, vader en moeder gaan dan fulltime werken. En ja, ons kind gaat dan voor/na school naar de opvang of naar onze ouders. (Maar dat is weer een andere discussie)

Ik vind sommige mensen hier echt heel flauw reageren trouwens..

Maar hoe weten anderen of iemand " niets" doet?

Schoolkrant nieten,  andere dingen waarbij je niet altijd anderen ziet.

Wat ik ook storend vond,  kun jij dat niet doen want jij werkt niet. Huh? Ik werk gewoon in de zorg.

irmama schreef op 26-07-2021 om 11:42:

[..]

Maar hoe weten anderen of iemand " niets" doet?

Schoolkrant nieten, andere dingen waarbij je niet altijd anderen ziet.

Wat ik ook storend vond, kun jij dat niet doen want jij werkt niet. Huh? Ik werk gewoon in de zorg.

Dat weten ze ook niet, dat nemen ze maar gewoon aan omdat ze je ‘nooit’ zien. 

Mevrouw75 schreef op 26-07-2021 om 11:44:

[..]

Dat weten ze ook niet, dat nemen ze maar gewoon aan omdat ze je ‘nooit’ zien.

Ik weet het omdat ik zelf docent ben. 

Ik bedoel het ook niet negatief of vingerwijzend. Iedereen is anders en dat is helemaal prima.

Mevrouw75 schreef op 26-07-2021 om 10:36:

[..]

Hoe doe je dat dan? Ik kon nooit, op die ene verf-avond na.

School vraagt sinds Corona helemaal niks meer. Of het is na de kleuterklassen voorbij. Wel zo rustig met sociale druk.

Omdat ik maar 32 uur per week werk en mijn man ook, dus daar zit onze flexibiliteit met name. 

Daarbij zijn lang niet alle taken tijdens schooluren. Niemand werkt 24/7 dus ik begrijp niet goed dat mensen er zo'n groot probleem van maken. Het zijn maar kleine klusjes, no big deal. 

irmama schreef op 26-07-2021 om 11:42:


Wat ik ook storend vond, kun jij dat niet doen want jij werkt niet. Huh? Ik werk gewoon in de zorg.

Ja, dat hebben ze mij ook wel eens gevraagd zo, maar ik vond het niet heel storend. Ze dachten dat ik tijd had en ze hadden het mis, dus toen gingen ze op zoek naar een ander. Ik ga niet iedereen op de hoogte houden van veranderingen in mijn omstandigheden, dus ze konden het ook niet weten. Het was overigens een wekelijkse taak van een middagje.

irmama schreef op 26-07-2021 om 11:42:

[..]

Maar hoe weten anderen of iemand " niets" doet?

Schoolkrant nieten, andere dingen waarbij je niet altijd anderen ziet.

Wat ik ook storend vond, kun jij dat niet doen want jij werkt niet. Huh? Ik werk gewoon in de zorg.

Waarom dachten ze dat je niet werkte? 

dan

dan

26-07-2021 om 13:29

Julali schreef op 26-07-2021 om 13:20:

[..]

Omdat ik maar 32 uur per week werk en mijn man ook, dus daar zit onze flexibiliteit met name.

Daarbij zijn lang niet alle taken tijdens schooluren. Niemand werkt 24/7 dus ik begrijp niet goed dat mensen er zo'n groot probleem van maken. Het zijn maar kleine klusjes, no big deal.

Het gaat om het principe, niet of het een kleine of grote klus is en op welk tijdstip. Sommige ouders zijn niet in de gelegenheid om te helpen of hebben een andere reden om het niet te doen. Het zou je sieren als je dat zou respecteren.

Waarom moet ik per se respect hebben voor gedrag waar ik juist niet zoveel respect voor heb? Ik vind het vreemd om zoiets af te dwingen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.