Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel klusjes doen jullie op school?


dan

dan

25-07-2021 om 16:14

Julali schreef op 25-07-2021 om 14:18:

[..]

Ik vind het nogal gemakzuchtig om nooit iets voor je kind te willen doen. Dat is mijn mening, je mag het er natuurlijk mee oneens zijn.


wie zegt er dat de ouders die nooit helpen op school, om welke reden dan ook, uit gemakzucht niks voor hun kinderen doen? Misschien bouwen ze in de vakanties wel elke dag zandkastelen op het strand of gaan andere leuke dingen doen in de avond na het werk? 

Zelf hielp ik wel mee op school maar dat was omdat ik het zelf ook leuk vond om te doen, anders was ik misschien ook wel afgehaakt. 

dan

dan

25-07-2021 om 16:17

zakchips schreef op 25-07-2021 om 14:25:

Julali is gewoon aan het stangen. Is nogal selectief waar ze op reageert en waar niet.

te weinig om handen misschien nu het (bijna) overal schoolvakantie is

AnneJ schreef op 25-07-2021 om 14:22:

[..]

Dat je niets op school doet, voor je kind, andere kinderen en het personeel, wil niet zeggen dat je thuis of elders niets voor je kind wil doen of doet.

Daar een mening over hebben is kortzichtig, want je weet het niet, je ziet het niet.

Als je een beetje betrokken bent bij je kind, dan doe je allebei. Dat lijkt me vanzelfsprekend, dat je iets voor ze over hebt. Maar kennelijk is dat heel iets bijzonders en is het heel normaal om je aan allerlei zaken te onttrekken. 

Gelukkig is deze houding bij ons in de buurt en op school niet gebruikelijk. Ik weet echt niet wat ik lees 

LydiaDietz schreef op 25-07-2021 om 15:20:

. Het zal jou waarschijnlijk weinig uitmaken, maar er zijn een hoop ouders die vinden dat hun kind groot onrecht wordt aangedaan als er dat ene jaar geen uitje is naar *insert pretpark* maar we er een leuke dag van maken in de grote speeltuin in de buurt.

Kijk dat is nou precies wat wij samen met z'n allen kunnen doorbreken. De maatschappij dat zijn wij. Geen enkele ouder (op een vader of moeder na die leeft voor de basisschool van zijn/haar kind) vindt het écht normaal of fantastisch om te moeten helpen. En hoeveel makkelijker zou het niet zijn als al die opgeklopte verwachtingen en te overtreffen uitjes gewoon back to zero zouden gaan.

gr Angela

Angela1967 schreef op 25-07-2021 om 16:39:

[..]

Kijk dat is nou precies wat wij samen met z'n allen kunnen doorbreken. De maatschappij dat zijn wij. Geen enkele ouder (op een vader of moeder na die leeft voor de basisschool van zijn/haar kind) vindt het écht normaal of fantastisch om te moeten helpen. En hoeveel makkelijker zou het niet zijn als al die opgeklopte verwachtingen en te overtreffen uitjes gewoon back to zero zouden gaan.

gr Angela

Bij ons doen ze al nauwelijks uitjes. 1x per week gaan ze met een bus op schoolreis. Een (kleinschalige) buitenspeeltuin, een bos waar ze activiteiten gaan doen, of een kinderboerderij in de buurt is leuk genoeg. 

Alsnog worden ouders af en toe gevraagd om mee te helpen, als er bijvoorbeeld een feestje is op school, of een afsluiting van een thema. Ze sturen dan een lijst met taakjes en iedereen kan intekenen op iets wat hen ligt. Werkt helemaal prima, alles verloopt via een appgroep waar zowel moeders als vaders in het begin worden toegevoegd. 

Jezus Julali ik mag toch hopen dat je een trol bent. 

Als je teveel helpt ben je een thuisblijfmoeder die zich verveelt omdat ze niks anders te doen heeft als keukenkastjes soppen en als je te weinig helpt verwaarloos je je kinderen... 

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening maar jij bent niet wijs hoor. 

Iets er tussenin lijkt me beter voor iedereen (zo wordt dat overigens ook gecommuniceerd vanuit de school). 

Heidi-Forumbeheer schreef op 25-07-2021 om 13:23:

[..]

Het was niet bedoeld om jou op je bericht aan te spreken. Ik wilde alleen wijzen op die mogelijkheid en daarvoor nam ik het laatste bericht hierover wat er stond op het moment dat ik keek.
Je klonk zo gefrustreerd en ik wilde je helpen maar uiteraard kun je doen wat je wil, discussiëren of negeren. Voor mij is het allemaal prima

Dank je wel voor je toelichting. 

Domid. 

Julali schreef op 25-07-2021 om 11:37:

[..]

Ja, dat weet ik. Ik heb het nu juist over de ouders die dit wel kunnen doen. En dat zijn er heel wat. Steeds meer werk gaat om de output, niet om de exacte uren die je erin steekt. Wanneer je het werk doet is al helemaal niet van belang.

Niet iedereen werkt in een lunchtentje

Euh ik weet niet hoor, zorg, politie, winkels, advocaten, openbaar vervoer, bouwvakkers, etc etc.  En ict banen kunnen trouwens ook niet zomaar fkexibel.

Dus ik denk eerder de meerderheid niet.

LydiaDietz schreef op 25-07-2021 om 15:20:

[..]

Ah kijk, een inhoudelijke post ipv stangen VS reageren op gestang.

Dat plan aanpassen waardoor je het binnen school kan oplossen Dat kost ontzettend veel geld. En dat is er niet. Niet voor dit soort uitjes iig. Als ik op schoolreis wil en ik moet ipv ouders bso-juffen in gaan zetten of andere betaalde krachten dan is dat niet te betalen. We kunnen ervoor kiezen dit soort uitjes niet meer te doen. Maar dan zijn de rapen gaar.

We hebben afgelopen schooljaar kunnen ervaren hoe het is als een schoolreisje of musical anders wordt ingevuld. Dat er geen uitje (zoals bij ons gebruikelijk) was tijdens de themaweken. Het zal jou waarschijnlijk weinig uitmaken, maar er zijn een hoop ouders die vinden dat hun kind groot onrecht wordt aangedaan als er dat ene jaar geen uitje is naar *insert pretpark* maar we er een leuke dag van maken in de grote speeltuin in de buurt.

Ik hoor wat je zegt. Maar...... Het gaat niet alleen over schoolreisjes. Als dat de enige activiteit was waar ouders voor nodig waren, dan was er waarschijnlijk geen enkel probleem. 

Waar ik moeite mee heb, is het automatisme. 

Thuis lezen? hartstikke belangrijk. En dus is er een ploegje "bibliotheek moeders" nodig om de boeken uit te lenen, in te leveren en om voor de bibliotheek te zorgen. 

Knutselen? Geweldig. En dus zijn er "knutselmoeders" nodig om te helpen knutselen.... 

Eindejaarsschoonmaak: We schakelen de ouders in. 

en dan heb ik het nog niet over de zwemmoeders, de schooltuinmoeders en de moeders die de verschillende feesten en partijen moeten/mogen organiseren. 

En dat snap ik oprecht niet. Ik heb echt het gevoel dat de schoolleiding/leerkrachten bij al deze activiteiten er bij voorbaat al van uit gaat dat er ouders zijn die ze daarvoor kunnen inschakelen. 

Daar zit mijn onbegrip. Het is toch niet zo dat je persé voor dit soort activiteiten de hulp van een ouder nodig bent? en als dat wel zo is, wat zegt dit dan over het onderwijs in Nederland dat je voor de meest basale dingen onbetaalde vrijwillig verplichte hulp nodig bent? 

Ik geloof er namelijk ook niets van, dat er ooit een schoolbestuur is geweest die heeft gezegd: "hmm, we moeten toch iets doen om de ouders meer bij de school te betrekken. Het is zo erg dat de ouders alleen maar mogen werken of thuis moeten zitten, en dat ze niet weten hoe het er op school aan toe gaat. Weet je wat, we gaan knutsellessen/zwemlessen/bibliotheekuitleen/schooltuin aanleggen/vul-maar-doen waarbij het nodig is dat er een ouder mee helpt. Dan voelt die ouder zich ook gezien"

Ik denk dat het ook domweg een kwestie is van keuze's maken, ook als school. Als iets financieel niet kan, dan kan dat niet. Zo simpel is dat. Door dat toch mogelijk te maken als school met behulp van onbetaalde verplicht vrijwillige ouders verdoezel je alleen maar het probleem. 

het is namelijk een centenkwestie. Niet meer en niet minder.

Er zijn wel meer automatismes: dingen die ze ineens mee moeten nemen, bijvoorbeeld. Wc-rollen net nadat het oud papier is opgehaald, een blik, kaarsen voor het kerststuk, een voor morgen geknutseld ding waarvoor een bepaalde kleur karton nodig is. Of allemaal groene kleren aan doen voor een bepaalde gelegenheid. Alsof je dat allemaal hebt liggen. Of alsof je daarvoor meteen naar de stad kunt en wil rennen.
Dat kwam eigenlijk vaker voor dan vragen om ouderhulp-op-school.


https://www.youtube.com/watch?v=jv8tt7ocKSI&t=420s&ab_channel=MichaelMcIntyre
Die vragen om zaken mee te geven naar school is een wereldwijd probleem en altijd 'last minute'

Vanaf minuut 11:  roman day'.

Domid schreef op 25-07-2021 om 18:38:

[..]

Ik hoor wat je zegt. Maar...... Het gaat niet alleen over schoolreisjes. Als dat de enige activiteit was waar ouders voor nodig waren, dan was er waarschijnlijk geen enkel probleem.

Waar ik moeite mee heb, is het automatisme.

Thuis lezen? hartstikke belangrijk. En dus is er een ploegje "bibliotheek moeders" nodig om de boeken uit te lenen, in te leveren en om voor de bibliotheek te zorgen.

Knutselen? Geweldig. En dus zijn er "knutselmoeders" nodig om te helpen knutselen....

Eindejaarsschoonmaak: We schakelen de ouders in.

en dan heb ik het nog niet over de zwemmoeders, de schooltuinmoeders en de moeders die de verschillende feesten en partijen moeten/mogen organiseren.

En dat snap ik oprecht niet. Ik heb echt het gevoel dat de schoolleiding/leerkrachten bij al deze activiteiten er bij voorbaat al van uit gaat dat er ouders zijn die ze daarvoor kunnen inschakelen.

Daar zit mijn onbegrip. Het is toch niet zo dat je persé voor dit soort activiteiten de hulp van een ouder nodig bent? en als dat wel zo is, wat zegt dit dan over het onderwijs in Nederland dat je voor de meest basale dingen onbetaalde vrijwillig verplichte hulp nodig bent?

Ik geloof er namelijk ook niets van, dat er ooit een schoolbestuur is geweest die heeft gezegd: "hmm, we moeten toch iets doen om de ouders meer bij de school te betrekken. Het is zo erg dat de ouders alleen maar mogen werken of thuis moeten zitten, en dat ze niet weten hoe het er op school aan toe gaat. Weet je wat, we gaan knutsellessen/zwemlessen/bibliotheekuitleen/schooltuin aanleggen/vul-maar-doen waarbij het nodig is dat er een ouder mee helpt. Dan voelt die ouder zich ook gezien"

Ik denk dat het ook domweg een kwestie is van keuze's maken, ook als school. Als iets financieel niet kan, dan kan dat niet. Zo simpel is dat. Door dat toch mogelijk te maken als school met behulp van onbetaalde verplicht vrijwillige ouders verdoezel je alleen maar het probleem.

het is namelijk een centenkwestie. Niet meer en niet minder.

Ah dit herken ik dan weer niet. Knutselen doe ik gewoon zelf met de kinderen en ik ken geen school waar ze daar ouders voor regelen. 

Idem voor de bieb. Daar is 1 leerkracht verantwoordelijk voor en van jongs af aan wordt er ingestampt hoe je een boek uit de bieb haalt. 

Schoonmaken doe ik ook zelf. Alleen bij de kleuters gaat er speelgoed mee. 

Maar ik bedenk me nu wel dat ze bij een vriendin op school techniekouders hebben als ondersteuning. 

Alle feesten/versiering voor feesten/ extraatjes wordt hier door de ouderraad geregeld. Maar daar zitten de ouders in die dat echt heel leuk vinden. 

We gingen hier zelf naar de bieb. Die AVI-boekjes waren toch te simpel. Gelukkig mochten mijn kinderen hun eigen boeken meenemen naar school.
Mijn dochter vertelde mij onlangs nog hoe ze door een vreemde juf 'overhoord' werd over avi-boekjes, oh gruwel, ze wist er geen spat vanaf want ze kon zich er niet op concentreren.

leuk dat helpen op school om roddels en medische feitjes over de klasgenoten van je kind op te pikken…
 Wij hadden trouwens geen ouders bij het knutselen of voorlezen, wat moeten ze dan doen? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.