Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel klusjes doen jullie op school?


Mamajome schreef op 25-07-2021 om 13:15:

[..]

Een thuisblijfmoeder is ook een ouder met serieuze verantwoordelijkheden.

Een kind opvoeden is in mijn ogen namelijk een serieuze verantwoordelijkheid.

Als je kinderen op school zitten, dan zorg je in die tijd niet voor je kinderen. 

Mamajome schreef op 25-07-2021 om 13:15:

[..]

Een thuisblijfmoeder is ook een ouder met serieuze verantwoordelijkheden.

Een kind opvoeden is in mijn ogen namelijk een serieuze verantwoordelijkheid.

Blijkbaar doe je dat alleen goed als je 1x per jaar op school helpt 

PinkFlower schreef op 25-07-2021 om 13:18:

[..]

Blijkbaar doe je dat alleen goed als je 1x per jaar op school helpt

Ja ik had al gelezen dat ik mijn kinderen gruwelijk verwaarloosd heb vroeger. Ze zijn gelukkig toch nog redelijk goed terecht gekomen😮‍💨

dan

dan

25-07-2021 om 13:23

ieder moet toch gewoon zelf bepalen of hij of zij vrij kan of wil nemen om te helpen. Als het je totaal niet aanspreekt, dan gewoon niet doen, er zijn doorgaans genoeg ouders die het wel leuk vinden en zoniet, dan moet de school de leuke dingen maar anders organiseren waarbij er geen of minder hulp nodig is. In de jaren dat onze zoon op de basisschool zat, was er een vader van een klasgenootje die op vrijdag altijd vrij was en daardoor ook kon helpen en dit fijn vond, is prima toch. Als hij het niet had gewild of gekund, ook prima overigens. 

Domid schreef op 25-07-2021 om 13:00:

[..]

Ik ken de negeer knop. In mijn eerste bericht in deze draad schrijf ik het volgende 

Jammer dat je mij daar vervolgens op aanspreekt. Het komt op mij over dat ik zelf niet sterk mag reageren, en dat ik anderen die wel een sterke mening/overtuiging heb maar onder de negeer knop moet zetten.

Dan heb je geen discussie forum, maar een “ja en amen zeggers” clubje.

Het was niet bedoeld om jou op je bericht aan te spreken. Ik wilde alleen wijzen op die mogelijkheid en daarvoor nam ik het laatste bericht hierover wat er stond op het moment dat ik keek.
Je klonk zo gefrustreerd en ik wilde je helpen maar uiteraard kun je doen wat je wil, discussiëren of negeren. Voor mij is het allemaal prima

Julali schreef op 25-07-2021 om 13:09:

[..]

Het is genoeg. Ik heb namelijk ook een serieuze baan (net als al die vaders) en dan verleen ik ook nog mantelzorg aan een terminaal ziek familielid. Dus nee, ik voel mij zeker niet geroepen om meer dan gemiddeld te komen helpen, dat is leuk als je een thuisblijfmoeder bent en je een beetje verveelt nadat je de keukenkastjes hebt gesopt, niet voor de ouders met serieuze verantwoordelijkheden.

Hadden die thuisblijfmoeders volgens jou niet altijd het excuus dat ze niet konden omdat ze kleine kinderen thuis hadden? Het waren toch altijd juist de ouders met drukke banen die meer dan gemiddeld kwamen helpen? Omdat ze beter zijn in strak plannen of zoiets...

Valeria schreef op 25-07-2021 om 14:05:

[..]

Hadden die thuisblijfmoeders volgens jou niet altijd het excuus dat ze niet konden omdat ze kleine kinderen thuis hadden? Het waren toch altijd juist de ouders met drukke banen die meer dan gemiddeld kwamen helpen? Omdat ze beter zijn in strak plannen of zoiets...

Dat was ik Valeria, het valt mij vaak op dat mensen die toch al werken ook vaak vrijwilligerswerk doen. 

Dat onderschrijven ook onderzoeken van het CBS

"Vrijwilligerswerk onder werkenden en niet-werkenden - CBS

https://www.cbs.nl › media › 2011-k2-v4-p54-art

PDF
Uit eerder onderzoek blijkt dat werkenden vaker vrijwilligerswerk doen, vooral in een deeltijdbaan (Dekker en de Hart, 2009). Niet-werkenden."

Dat is niet bedoeld om mensen af te keuren, maar een gegeven.

Tjonge zeg, wat een oordelen in dit draadje! Je kinderen verwaarlozen omdat je nooit mee helpt op school?? Waar slaat dat nu weer op. Je kan je kind toch volop de aandacht geven als het weer thuis is? En sommige mensen worden geen gezelligere ouder als ze met een groep kinderen, of met andere kinderen dan hun eigen kinderen iets moeten doen. Dan kan je dat toch ook beter niet doen?
Hier op school waren het ook vaak dezelfde ouders die hielpen en dezelfde ouders die je nooit zag. En inderdaad ook meer moeders dan vaders, wat ik logisch vindt omdat moeders vaker deeltijd werken dan vaders. Uitzonderingen daargelaten, maar dit is nog steeds de maatschappij in Nederland. 
Er waren wel enkele actieve vaders die met kinderen gingen lezen, mee op kamp gingen etc. Voor dat laatste werden vaak juist vaders gevraagd maar ook dat waren dan vaak dezelfde vaders, die dat leuk vonden. Mijn man bijvoorbeeld moet je niet in een groep kinderen zetten, die wordt gek. Maar met zijn eigen kinderen was hij echt heel gezellig hoor. En ook hij hielp wel eens. Hij heeft jarenlang de geluidsopnames verzorgd bij de musicals op school en een keer gefilmd toen er een lipdub werd gemaakt. 
Je moet ook gewoon iets doen wat bij je past en heb je er geen zin in, vind ik dat geen probleem. Je kan het dan ook beter niet doen. 

dan schreef op 25-07-2021 om 13:23:

ieder moet toch gewoon zelf bepalen of hij of zij vrij kan of wil nemen om te helpen. Als het je totaal niet aanspreekt, dan gewoon niet doen, er zijn doorgaans genoeg ouders die het wel leuk vinden en zoniet, dan moet de school de leuke dingen maar anders organiseren waarbij er geen of minder hulp nodig is. In de jaren dat onze zoon op de basisschool zat, was er een vader van een klasgenootje die op vrijdag altijd vrij was en daardoor ook kon helpen en dit fijn vond, is prima toch. Als hij het niet had gewild of gekund, ook prima overigens.

Ik vind het nogal gemakzuchtig om nooit iets voor je kind te willen doen. Dat is mijn mening, je mag het er natuurlijk mee oneens zijn. 


Julali schreef op 25-07-2021 om 14:18:

[..]

Ik vind het nogal gemakzuchtig om nooit iets voor je kind te willen doen. Dat is mijn mening, je mag het er natuurlijk mee oneens zijn.


En dat moet per se op school? Dan kan ook bij hun sport, hè?

Tango schreef op 25-07-2021 om 14:12:

Tjonge zeg, wat een oordelen in dit draadje! Je kinderen verwaarlozen omdat je nooit mee helpt op school?? Waar slaat dat nu weer op. Je kan je kind toch volop de aandacht geven als het weer thuis is? En sommige mensen worden geen gezelligere ouder als ze met een groep kinderen, of met andere kinderen dan hun eigen kinderen iets moeten doen. Dan kan je dat toch ook beter niet doen?
Hier op school waren het ook vaak dezelfde ouders die hielpen en dezelfde ouders die je nooit zag. En inderdaad ook meer moeders dan vaders, wat ik logisch vindt omdat moeders vaker deeltijd werken dan vaders. Uitzonderingen daargelaten, maar dit is nog steeds de maatschappij in Nederland.
Er waren wel enkele actieve vaders die met kinderen gingen lezen, mee op kamp gingen etc. Voor dat laatste werden vaak juist vaders gevraagd maar ook dat waren dan vaak dezelfde vaders, die dat leuk vonden. Mijn man bijvoorbeeld moet je niet in een groep kinderen zetten, die wordt gek. Maar met zijn eigen kinderen was hij echt heel gezellig hoor. En ook hij hielp wel eens. Hij heeft jarenlang de geluidsopnames verzorgd bij de musicals op school en een keer gefilmd toen er een lipdub werd gemaakt.
Je moet ook gewoon iets doen wat bij je past en heb je er geen zin in, vind ik dat geen probleem. Je kan het dan ook beter niet doen.

Je hoeft niet in een groep kinderen te gaan zitten om te helpen. 

Julali schreef op 25-07-2021 om 14:18:

[..]

Ik vind het nogal gemakzuchtig om nooit iets voor je kind te willen doen. Dat is mijn mening, je mag het er natuurlijk mee oneens zijn.


Dat je niets op school doet, voor je kind, andere kinderen en het personeel, wil niet zeggen dat je thuis of elders niets voor je kind wil doen of doet.

Daar een mening over hebben is kortzichtig, want je weet het niet, je ziet het niet.

Julali is gewoon aan het stangen. Is nogal selectief waar ze op reageert en waar niet.

Julali schreef op 25-07-2021 om 14:18:

[..]

Ik vind het nogal gemakzuchtig om nooit iets voor je kind te willen doen. Dat is mijn mening, je mag het er natuurlijk mee oneens zijn.


Ja ontzettend gemakzuchtig. Allemaal uit de ouderlijke macht zetten die ouders!!

Wat denken ze wel, niet helpen op school 

Alsof iets voor je kind doen alleen op school kan. 

Domid schreef op 25-07-2021 om 11:34:

Ik ga weer even terug naar de openingspost. Het "verplicht vrijwillig" op school meehelpen heb ik altijd een waardeloze oplossing gevonden voor alle "leuke" dingen die een school kan verzinnen.

Wat mij daarin vooral stoorde was de aanname dat ouders dat leuk vinden, en dat ze daar wel tijd voor hebben/kunnen vrijmaken.

Vooral de "morele" verplichting staat mij tegen. Ik vind het niet leuk om de blokkenhoek schoon te maken, om de bibliotheekboeken op alfabet en niveau te zetten, of om de schooltuin bij te houden.

Plus, en daar blijf ik bij, als een leerkracht/school iets "leuks" bedenkt, dan zou het uitgangspunt moeten zijn dat de school dat zelfstandig kan doen, zonder dat er tig hulpouders voor nodig zijn.
Als dat niet mogelijk is, dan moet je het plan aanpassen op een dusdanige manier dat het wel mogelijk is.

Ah kijk, een inhoudelijke post ipv stangen VS reageren op gestang. 

Dat plan aanpassen waardoor je het binnen school kan oplossen Dat kost ontzettend veel geld. En dat is er niet. Niet voor dit soort uitjes iig. Als ik op schoolreis wil en ik moet ipv ouders bso-juffen in gaan zetten of andere betaalde krachten dan is dat niet te betalen. We kunnen ervoor kiezen dit soort uitjes niet meer te doen. Maar dan zijn de rapen gaar. 

We hebben afgelopen schooljaar kunnen ervaren hoe het is als een schoolreisje of musical anders wordt ingevuld. Dat er geen uitje (zoals bij ons gebruikelijk) was tijdens de themaweken. Het zal jou waarschijnlijk weinig uitmaken, maar er zijn een hoop ouders die vinden dat hun kind groot onrecht wordt aangedaan als er dat ene jaar geen uitje is naar *insert pretpark* maar we er een leuke dag van maken in de grote speeltuin in de buurt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.