Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel klusjes doen jullie op school?


Julali schreef op 25-07-2021 om 12:57:

[..]

Nee hoor, want er zitten 25 kinderen in de klas met elk twee ouders. Dat zijn 50 ouders. Als iedereen 1 - 2x per jaar iets doet zijn dat dus al 50 - 100 klussen die voor de school worden gedaan door ouders. Dat lijkt me ruim voldoende.

Je plaat blijft hangen. 

Je hebt het er wel degelijk over dat iedere ouder op moet komen draven op school en dat werken geen excuus is om dit niet te doen. En dat benoem je in het algemeen, niet alleen over mensen die jij kent en die dat doen. Als jij het kan of als een aantal mensen die jij kent het zo kunnen regelen dat ze weleens een klusje voor school doen, zou iedereen dat moeten kunnen en willen. En als ze dat niet kunnen of willen, zijn ze geen beste ouders en onvoldoende betrokken bij hun kind.

En daar ben ik het niet mee eens. Er zijn mensen in een burn-out, mensen die ook mantelzorger zijn, mensen die veel moeten werken om de rekeningen te betalen, mensen die met welke persoonlijke problemen dan ook worstelen. En ja er zijn ook mensen die gewoon niet willen helpen. Leef je eigen leven en laat een ander zijn eigen leven leiden. Je (in het algemeen, niet specifiek jij) weet lang niet altijd de (echte) reden waarom iemand niet helpt en dat hoeft ook niet. 

Het ging over vaders die niet helpen omdat ze dat niet 'leuk' vinden. Of die zich verschuilen achter hun werk, daar vind ik iets van en dat mag. 

Dit is een discussieforum, als je niet tegen andere meningen kan, dan kun je hier misschien beter niet meelezen?

Julali schreef op 25-07-2021 om 12:57:

[..]

Nee hoor, want er zitten 25 kinderen in de klas met elk twee ouders. Dat zijn 50 ouders. Als iedereen 1 - 2x per jaar iets doet zijn dat dus al 50 - 100 klussen die voor de school worden gedaan door ouders. Dat lijkt me ruim voldoende.

Jij helpt dus maar 1-2x per jaar omdat je hebt uitgerekend hoeveel andere ouders er zijn, niet omdat je je kinderen niet wil verwaarlozen of helpen.

Het vastlullen is begonnen.

PinkFlower schreef op 25-07-2021 om 12:57:

[..]

En daar is hij weer. Hou toch eens op met dat gedram. Als je niks op school doet betekend dat niet dat je je kinderen verwaarloosd. Je houdt er rare denkbeelden op naar.

Sommigen werken alleen tijdens schooluren en kunnen geen vrij nemen.

Dus nee man doet niks op school, wat volgens jou meteen fout is, hij verwaarloosd zijn kind.

Dat ik 10x of meer doe omdat ik wel mijn tijd in kan delen is fout. Want het was zogenaamd beter als we allebei maar 1 of 2x wat zouden doen omdat we dan allebei wat deden. Koekoek. Als school kun je beter een stel hebben waarvan de een vaak helpt en de ander nooit dan ouders die allebei 1x helpen. Je hebt immers hulp nodig van wie maakt niet uit.

Op onze school wordt juist niet gestimuleerd dat maar een paar moeders alles gaan doen, dat zorgt namelijk voor een heel andere sfeer op school, omdat deze dominante moeders de dienst gaan uitmaken, dit schrikt andere ouders af. 

Dus het is wel degelijk fijner als iedereen iets doet. Ook voor de beeldvorming, we leven niet meer in de jaren '50, het is goed als kinderen zien dat ik vaders iets oppakken op school ipv altijd maar de grote afwezige te zijn. 

Julali schreef op 25-07-2021 om 12:40:

[..]

Hoe sta jij daar dan in? Vind jij het ok om er nooit te zijn voor je kinderen, gewoon maar verwaarlozen dus? Geen enkel uurtje tijd hebben is ok? Moet allemaal kunnen?

Mijn kinderen zitten allang niet meer op de basisschool maar ze konden en kunnen 24/7 op mij rekenen. Ik zal ze altijd steunen, helpen als ze hulp nodig hebben, hen bijstaan als ze het moeilijk hebben. Heb, buiten mijn werk om, ook heel wat geholpen op hun sportclub. Ten eerste omdat ik dat leuk vind en ten tweede omdat een vereniging op vrijwilligers draait. Maar op de basisschool heb ik nooit geholpen. Ten eerste omdat ik dat niet leuk vind, ten tweede omdat ik daar dan vrij voor moest nemen van mijn werk (en ik mijn vrije dagen liever besteedde aan vrije tijd met het hele gezin) en ten derde omdat school een betaalde organisatie is. Leerkrachten krijgen gewoon betaald; er zijn administratieve krachten werkzaam op scholen evenals conciërges en weet ik wie nog allemaal meer. Genoeg mensen die kunnen helpen dus.

Maar ik begrijp van jou dat ik mijn kinderen dus verwaarloosd hebt omdat ik niet op de basisschool geholpen heb….. Dat vind ik nogal een uitspraak

Ik zou niet weten waarom ik op de (basis)school moet komen helpen met klusjes? 
Op de school waar ik 18 jaar geleden vertrok werden geen ouders gevraagd om schoon te maken of zo… Nu zag je daar ook geen ouders die het reilen en zeilen van de school bespreken op het plein. (Het was op de scooter of met de auto snel je kind halen en brengen) 
En op de tweede school waar ik daarna kort zat hadden we alleen moeders voor de luizencontrole en de schoolreis. Dat waren wel altijd dezelfde personen en een beetje aparte types. Die stonden gewoon als we buiten in de groepjes aan het werk moesten te roken  

Raar eigenlijk dat we spraken over “luizenmoeders”, alsof vrouwen op school kunnen helpen en de mannen (vaders) naar werk moeten. 

Julali schreef op 25-07-2021 om 13:05:

[..]

Op onze school wordt juist niet gestimuleerd dat maar een paar moeders alles gaan doen, dat zorgt namelijk voor een heel andere sfeer op school, omdat deze dominante moeders de dienst gaan uitmaken, dit schrikt andere ouders af.

Dus het is wel degelijk fijner als iedereen iets doet. Ook voor de beeldvorming, we leven niet meer in de jaren '50, het is goed als kinderen zien dat ik vaders iets oppakken op school ipv altijd maar de grote afwezige te zijn.

Jij leeft zelf in de jaren 50 blijkbaar want ik zeg niet dat er alleen moeders helpen. Toevallig in ons gezin ja. Maar er zijn ook regelmatig vaders hoor. 

Je doet zelf bijna nooit wat maar oordeelt wel over een ander. Kijk eerst eens naar jezelf voor je met je vinger wijst.

En nee ik ben geen dominante moeder, ik kan toevallig goed mijn tijd indelen en vind het leuk om te helpen. 

Gelukkig mag dat op onze school, iedereen die wil helpen is welkom. 1x, 4x of 10x maakt niet uit. Ze zijn blij met elke hulp.


Valeria schreef op 25-07-2021 om 13:02:

[..]

Jij helpt dus maar 1-2x per jaar omdat je hebt uitgerekend hoeveel andere ouders er zijn, niet omdat je je kinderen niet wil verwaarlozen of helpen.

Het vastlullen is begonnen.

Het is genoeg. Ik heb namelijk ook een serieuze baan (net als al die vaders) en dan verleen ik ook nog mantelzorg aan een terminaal ziek familielid. Dus nee, ik voel mij zeker niet geroepen om meer dan gemiddeld te komen helpen, dat is leuk als je een thuisblijfmoeder bent en je een beetje verveelt nadat je de keukenkastjes hebt gesopt, niet voor de ouders met serieuze verantwoordelijkheden. 

Julali schreef op 25-07-2021 om 13:01:

Je hebt het er wel degelijk over dat iedere ouder op moet komen draven op school en dat werken geen excuus is om dit niet te doen. En dat benoem je in het algemeen, niet alleen over mensen die jij kent en die dat doen. Als jij het kan of als een aantal mensen die jij kent het zo kunnen regelen dat ze weleens een klusje voor school doen, zou iedereen dat moeten kunnen en willen. En als ze dat niet kunnen of willen, zijn ze geen beste ouders en onvoldoende betrokken bij hun kind.

En daar ben ik het niet mee eens. Er zijn mensen in een burn-out, mensen die ook mantelzorger zijn, mensen die veel moeten werken om de rekeningen te betalen, mensen die met welke persoonlijke problemen dan ook worstelen. En ja er zijn ook mensen die gewoon niet willen helpen. Leef je eigen leven en laat een ander zijn eigen leven leiden. Je (in het algemeen, niet specifiek jij) weet lang niet altijd de (echte) reden waarom iemand niet helpt en dat hoeft ook niet.

Het ging over vaders die niet helpen omdat ze dat niet 'leuk' vinden. Of die zich verschuilen achter hun werk, daar vind ik iets van en dat mag.

Dit is een discussieforum, als je niet tegen andere meningen kan, dan kun je hier misschien beter niet meelezen?

Ik kan prima tegen andere meningen, daarom ga ik toch ook in op jouw berichten? Misschien kan jij beter stoppen met je mening  blijven herhalen om deze vervolgens toch weer anders te draaien als je een weerwoord krijgt? Want het is absoluut niet zo dat je het alleen over vaders had...

Julali schreef op 25-07-2021 om 13:09:

[..]

Het is genoeg. Ik heb namelijk ook een serieuze baan (net als al die vaders) en dan verleen ik ook nog mantelzorg aan een terminaal ziek familielid. Dus nee, ik voel mij zeker niet geroepen om meer dan gemiddeld te komen helpen, dat is leuk als je een thuisblijfmoeder bent en je een beetje verveelt nadat je de keukenkastjes hebt gesopt, niet voor de ouders met serieuze verantwoordelijkheden.

Whaha ja want ik ben een zielige tbm daarom heb ik zeeën van tijd en geen serieuze baan. Mens hou op met je gedram zeg.

Ik heb wel degelijk een serieuze baan alleen dus de ruimte om zelf in te delen. 

Dat je erbij vermeld dat je net als vaders een serieuze baan hebt geeft al aan dat je een heel ouderwets denkpatroon hebt. Mensen hebben serieuze banen, zowel mannen als vrouwen.

PinkFlower schreef op 25-07-2021 om 13:09:

[..]

Jij leeft zelf in de jaren 50 blijkbaar want ik zeg niet dat er alleen moeders helpen. Toevallig in ons gezin ja. Maar er zijn ook regelmatig vaders hoor.

Je doet zelf bijna nooit wat maar oordeelt wel over een ander. Kijk eerst eens naar jezelf voor je met je vinger wijst.

En nee ik ben geen dominante moeder, ik kan toevallig goed mijn tijd indelen en vind het leuk om te helpen.

Gelukkig mag dat op onze school, iedereen die wil helpen is welkom. 1x, 4x of 10x maakt niet uit. Ze zijn blij met elke hulp.


Bij ons vragen ze niet eens zo vaak ouders. Ik denk niet dat ze er op zitten te wachten als 1 moeder 10x langskomt om haar plasje overal overheen te doen. 

Het is juist leuk als iedereen iets doet, zowel voor de sfeer op school als voor de kinderen die hun vader en moeder zien op school, waardoor de binding tussen de wereld op school en de wereld thuis groter wordt. 

Mijn man en ik hebben er allebei veel plezier aan. Ik zou mijn man dat niet willen ontzeggen, omdat ik zo nodig 10x iets wil doen. 

Julali schreef op 25-07-2021 om 13:09:

[..]

Het is genoeg. Ik heb namelijk ook een serieuze baan (net als al die vaders) en dan verleen ik ook nog mantelzorg aan een terminaal ziek familielid. Dus nee, ik voel mij zeker niet geroepen om meer dan gemiddeld te komen helpen, dat is leuk als je een thuisblijfmoeder bent en je een beetje verveelt nadat je de keukenkastjes hebt gesopt, niet voor de ouders met serieuze verantwoordelijkheden.

Of je kijkt ontzettend neer op andere mensen, of je bent op zoek naar aandacht. Ik hoop bijna het laatste.

PinkFlower schreef op 25-07-2021 om 13:11:

[..]

Whaha ja want ik ben een zielige tbm daarom heb ik zeeën van tijd en geen serieuze baan. Mens hou op met je gedram zeg.

Ik heb wel degelijk een serieuze baan alleen dus de ruimte om zelf in te delen.

Dat je erbij vermeld dat je net als vaders een serieuze baan hebt geeft al aan dat je een heel ouderwets denkpatroon hebt. Mensen hebben serieuze banen, zowel mannen als vrouwen.

Alleen verschuilen moeders zich er niet achter, die werken gewoon en zijn ook betrokken bij hun kind. Dat gaat allemaal prima en laat ook zien dat het gewoon kan. 

Dat je een piemel hebt betekent echt niet ineens dat het niet kan. Daarom verwees ik naar de vaders met hun Zeer Serieuze Banen, wink, wink. 

Julali schreef op 25-07-2021 om 13:12:

[..]

Bij ons vragen ze niet eens zo vaak ouders. Ik denk niet dat ze er op zitten te wachten als 1 moeder 10x langskomt om haar plasje overal overheen te doen.

Het is juist leuk als iedereen iets doet, zowel voor de sfeer op school als voor de kinderen die hun vader en moeder zien op school, waardoor de binding tussen de wereld op school en de wereld thuis kleiner wordt.

Mijn man en ik hebben er allebei veel plezier aan. Ik zou mijn man dat niet willen ontzeggen, omdat ik zo nodig 10x iets wil doen.

Tja ik plas graag 

Je leest niet eens. Ik ontzeg mijn man niet, hij werkt in die uren en dat werk kan niet op andere tijden, dan krijgen mensen problemen.

Dochter zit op een vrije school met veel jaarfeesten. Ze vragen hier regelmatig om hulp. Ook omdat ze graag veel contact met ouders willen houden. 

Julali schreef op 25-07-2021 om 13:09:

[..]

Het is genoeg. Ik heb namelijk ook een serieuze baan (net als al die vaders) en dan verleen ik ook nog mantelzorg aan een terminaal ziek familielid. Dus nee, ik voel mij zeker niet geroepen om meer dan gemiddeld te komen helpen, dat is leuk als je een thuisblijfmoeder bent en je een beetje verveelt nadat je de keukenkastjes hebt gesopt, niet voor de ouders met serieuze verantwoordelijkheden.

Een thuisblijfmoeder is ook een ouder met serieuze verantwoordelijkheden.

Een kind opvoeden is in mijn ogen namelijk een serieuze verantwoordelijkheid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.