Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel klusjes doen jullie op school?


Ik ga weer even terug naar de openingspost. Het "verplicht vrijwillig" op school meehelpen heb ik altijd een waardeloze oplossing gevonden voor alle "leuke" dingen die een school kan verzinnen. 

Wat mij daarin vooral stoorde was de aanname dat ouders dat leuk vinden, en dat ze daar wel tijd voor hebben/kunnen vrijmaken. 

Vooral de "morele" verplichting staat mij tegen. Ik vind het niet leuk om de blokkenhoek schoon te maken, om de bibliotheekboeken op alfabet en niveau te zetten, of om de schooltuin bij te houden. 

Plus, en daar blijf ik bij, als een leerkracht/school iets "leuks" bedenkt, dan zou het uitgangspunt moeten zijn dat de school dat zelfstandig kan doen, zonder dat er tig hulpouders voor nodig zijn. 
Als dat niet mogelijk is, dan moet je het plan aanpassen op een dusdanige manier dat het wel mogelijk is. 

Ali schreef op 25-07-2021 om 11:32:

[..]


Er zijn ook eigen bazen die niet zo flexibel zijn: retail, horeca, op de markt staan, chauffeurs, aannemers etc. Dan kun je niet direct gemakkelijk ‘het werk’ uitstellen. Ze gooien hun lunchtentje niet even drie uurtjes dicht om het later weer in te halen. Ik vind dat je gaat erg uit van je eigen omgeving, met veelal kenniswerkers, als ik het zo lees.

Ja, dat weet ik. Ik heb het nu juist over de ouders die dit wel kunnen doen. En dat zijn er heel wat. Steeds meer werk gaat om de output, niet om de exacte uren die je erin steekt. Wanneer je het werk doet is al helemaal niet van belang. 

Niet iedereen werkt in een lunchtentje 

Zelf vind ik het niet vervelend als school je inzet vraagt. Maar het moet absoluut vrijwillig zijn en zelf heb ik niet de druk gevoeld van moreel verplichten of zo. Je weet toch meestal helemaal niet welke andere ouders zich al dan niet ook ergens voor inzetten en waarom. Ik niet tenminste, ik werkte de hele week.
En bovendien is het voor mij geen wedstrijd. Je draagt bij wat je kunt. Ik heb ook wel eens nee moeten zeggen. Dat is nou eenmaal de puzzel.
Ik vind het juist lastig dat veel zaken te commercieel worden om nog met vrijwilligerswerk gedaan te worden. Zoals bijvoorbeeld het Slotervaart. De hele ploeg vrijwilligers moest weg. 
Ik heb het toch ook altijd als zinvol werk gezien, vele handen maken licht werk en het kan allemaal wat ordelijker verlopen.
En ik realiseer me heel erg goed dat er ook banen zijn waar je inzet minder makkelijk gaat.
Ik had in die tijd werkende, alleenstaande, vriendinnen die zich inzetten voor school, ook een voor de MR, maar ook een thuisblijfmoeder die veel voor de school deed in luizen en boeken.
Ik denk dat veel zaken niet zonder vrijwilligerswerk kunnen en daardoor heb je ook meer een gevoel van gemeenschap, van samen doen, ook al valt dat soms ook bitter tegen als het samendoen alleen van jou kant uitkomt en de school niet beweegt als het om jou kinderen gaat, het gaat om het streven.

Ik vind het niet erg om af en toe iets voor de school van mijn kinderen te doen. Er hangt een goede sfeer en ik vind het belangrijk om te zien waar mijn kinderen de hele dag zijn en wat ze doen. Dat je als ouder iets bijdraagt vind ik alleen maar logisch. 

Wat je dan precies bijdraagt, hoe vaak en wanneer, dat hangt helemaal af van hoe de rest van je leven eruitziet. Niet alleen werk is daarin bepalend, maar ook andere dingen, zoals een studie die je ernaast doet, een zwangerschap, of als je net bent bevallen, een ander kind met een beperking, een ernstig zieke ouder, of als je in een periode van rouw zit, om maar wat zaken te noemen. 

Toch denk ik wel dat iedere ouder in staat is om iets te doen. Al is het maar een wasje meenemen, draaien en weer opvouwen, of iets anders kleins waar je nauwelijks extra tijd aan kwijt bent en waarvoor je je werk niet hoeft aan te passen. 

Als je echt, echt, echt het hele jaar niets kunt doen, zelfs geen half uurtje in staat bent om iets bij te dragen voor je kinderen, dan vind ik daar wel iets van. Je hebt kinderen, daar besteed je tijd aan, energie, liefde, aandacht. Daar hoort ook een klein taakje bij hier en daar. Wil je dat helemaal niet? Zelfs niet een half uurtje in een heel jaar? Dan had je er beter niet aan kunnen beginnen. 

Dit zal vast weer voor negatieve reacties zorgen, maar dat is nu eenmaal mijn mening. Ik ken een heleboel ouders met een heleboel zeer verantwoordelijke banen, waarin zij meer dan fulltime op de meest gekke tijden keihard aan het werk zijn, die dagelijks beslissingen moeten nemen waar leven en dood vanaf hangt en ook zij krijgen het voor elkaar om iets voor hun kind te doen. Dan kan ft werkende Harry in de logistiek dat ook. Echt. 

Julali schreef op 25-07-2021 om 12:18:


Als je echt, echt, echt het hele jaar niets kunt doen, zelfs geen half uurtje in staat bent om iets bij te dragen voor je kinderen, dan vind ik daar wel iets van. Je hebt kinderen, daar besteed je tijd aan, energie, liefde, aandacht. Daar hoort ook een klein taakje bij hier en daar. Wil je dat helemaal niet? Zelfs niet een half uurtje in een heel jaar? Dan had je er beter niet aan kunnen beginnen.

En daar hebben we hem weer. De morele verplichting om iets te doen.
Met de mening erbij dat je maar niet aan kinderen moet beginnen als je niet mee wil helpen op school. 

Bah, Bah, Bah. 

Ik zie het niet als morele verplichting. Zo zwaar is het allemaal niet. Meer als iets wat je samen doet, vele handen maken licht werk. 

Mijn man en ik helpen maar zeer sporadisch, 1-2x per schooljaar een klein klusje, kost nauwelijks tijd, maar omdat alle ouders (dus ook de vaders!!) iets doen is dat prima.

Domid schreef op 25-07-2021 om 12:34:

[..]

En daar hebben we hem weer. De morele verplichting om iets te doen.
Met de mening erbij dat je maar niet aan kinderen moet beginnen als je niet mee wil helpen op school.

Bah, Bah, Bah.

Hoe sta jij daar dan in? Vind jij het ok om er nooit te zijn voor je kinderen, gewoon maar verwaarlozen dus? Geen enkel uurtje tijd hebben is ok? Moet allemaal kunnen? 

Domid schreef op 25-07-2021 om 12:34:

[..]

En daar hebben we hem weer. De morele verplichting om iets te doen.
Met de mening erbij dat je maar niet aan kinderen moet beginnen als je niet mee wil helpen op school.

Bah, Bah, Bah.

Het is wel een discussieforum hé 😉
Meningen zijn de corebusiness.
Maar je hoeft natuurlijk niet op iemands berichten in te gaan, sterker nog: wij hebben tegenwoordig een negeerknop. Ik weet niet of je die al ontdekt hebt vandaar dit bericht. Als je op de naam klikt of tikt kom je in het profiel van die persoon en daar staat ook de negeerknop in.

De relatie 'niet helpen op school' en 'verwaarlozing van je kinderen' lijkt me niet bestaand. 

Julali schreef op 25-07-2021 om 12:38:

Ik zie het niet als morele verplichting. Zo zwaar is het allemaal niet. Meer als iets wat je samen doet, vele handen maken licht werk.

Mijn man en ik helpen maar zeer sporadisch, 1-2x per schooljaar een klein klusje, kost nauwelijks tijd, maar omdat alle ouders (dus ook de vaders!!) iets doen is dat prima.

Hahaha, dus jij laat het meeste werk aan anderen over en je weet desondanks precies wie er dan wél komt opdraven op de andere momenten en hoe ze dat regelen met hun werk en eventuele andere kinderen, en je hebt ook nog een mening over wie dat allemaal niet rond krijgt?

Julali schreef op 25-07-2021 om 11:17:


[..]

Ik zeg nergens dat een ander vrij kan nemen, of moet nemen. Ik heb het alleen over de ouders die ik ken. Het merendeel kan en doet dit wel. Zij hoeven niet eens vrij te vragen, maar hebben een dermate flexibele baan dat ze dit zelf kunnen bepalen.

Als jij eigen baas bent, dan hoef je niet officieel vrij te vragen als je een uurtje wil meehelpen op school. Dan ga je gewoon en als je je werk daardoor niet afkrijgt, dan werk je op een ander tijdstip een paar uur door.

Dat staat los van wat ik ergens van vind. Dit is de realiteit van heel veel ouders en die maken graag gebruik van deze flexibiliteit.



Ik weet niet hoe ik meerdere quotes in een post kan doen dus even zo (quotes hieronder). 

Je hebt het er wel degelijk over dat iedere ouder op moet komen draven op school en dat werken geen excuus is om dit niet te doen. En dat benoem je in het algemeen, niet alleen over mensen die jij kent en die dat doen. Als jij het kan of als een aantal mensen die jij kent het zo kunnen regelen dat ze weleens een klusje voor school doen, zou iedereen dat moeten kunnen en willen. En als ze dat niet kunnen of willen, zijn ze geen beste ouders en onvoldoende betrokken bij hun kind.

En daar ben ik het niet mee eens. Er zijn mensen in een burn-out, mensen die ook mantelzorger zijn, mensen die veel moeten werken om de rekeningen te betalen, mensen die met welke persoonlijke problemen dan ook worstelen. En ja er zijn ook mensen die gewoon niet willen helpen. Leef je eigen leven en laat een ander zijn eigen leven leiden. Je (in het algemeen, niet specifiek jij) weet lang niet altijd de (echte) reden waarom iemand niet helpt en dat hoeft ook niet.



Julali schreef op 25-07-2021 om 09:10:

[..]

Heel veel werkende ouders kunnen prima overdag een uurtje op school helpen, om 's avonds dat uurtje in te halen. Zeker nu met al dat thuiswerken is dat goed te doen.

Julali



12-07-2021 om 23:12



Marty1984 schreef op 12-07-2021 om 20:37:

[..]

En dat mensen écht niet weg kunnen / flexibel kunnen werken.

De kassa of verkoopstoog moet gewoon bemand. Je gaat dus niet zomaar weghollen als caissière of verkoopster.

Nee natuurlijk niet, maar in dit soort sectoren worden er andere uren gemaakt en wordt er niet alleen binnen kantooruren gewerkt, dit schept ruimte om eens iets onder schooltijd te doen. 1x per jaar moet dat toch echt wel lukken.

Julali



12-07-2021 om 19:08

Bij ons in de wijk bestaan nauwelijks thuisblijfmoeders, dus iedereen helpt gewoon mee. Dat laat wel zien dat het mogelijk is, want de meeste ouders hebben een baan met veel verantwoordelijkheid en toch zijn ze betrokken bij hun kinderen.


Julali


12-07-2021 om 18:48

Maar dat doet toch iedereen die af en toe op school helpt evengoed?

Het is een gegeven dat je kind een groot deel van de dag op school is, als er dan hulp wordt gevraagd is het heel vreemd om je altijd te verschuilen achter je werk. Iedereen werkt namelijk gewoon, in 2021 is het dus echt geen reden meer om te verzaken.

Je hoeft echt geen klassenouder te zijn, of mee op schoolreis als dit je niet ligt, maar het hele jaar niks doen, 0,0 is toch echt wel asociaal gedrag.

Je verwacht dan dus dat alle andere ouders het wel voor jou en je kind opknappen, terwijl die andere ouders net zo goed werk hebben.


Julali



12-07-2021 om 18:37


Ik lees hier redenen dat het niet kan door werk, zelfs niet 1 keertje een uurtje in het gehele jaar. Daar vind ik iets van, zeker.


Dat de heren het niet 'leuk' vinden, vind ik ook al zo'n vreemd argument. Dat zijn dezelfde vaders die nooit een luier verschonen, want dat vinden ze niet 'leuk'.

Het is gewoon verwend gedrag. Niks meer en niks minder.

Julali



12-07-2021 om 18:29

Ik vind dit erg asociaal van de school, je kunt niet over de tijd van een ander beschikken. Niet iedereen kan zomaar op ieder moment vrij krijgen. Nee is ook een antwoord.

Maar 1-2x per jaar kan iedereen wel iets doen. Het is onzin om te denken dat je zo onmisbaar bent op je werk dat je niet eens 1x iets kunt doen voor de school en voor je kind.

En mocht dat echt, echt zo zijn, dan vind ik het vreemd dat je aan kinderen begint. Je weet van tevoren dat je soms iets voor je kind moet doen, dat hoort er echt wel bij.


Julali


12-07-2021 om 18:23

Dit. Ik vind het echt niet meer van deze tijd om te zeggen dat je werkt en daarom voor de rest niks kan doen.


Bij ons op school werkt 95% van de ouders en iedereen doet iets, dus ook de vaders met een Belangrijke Baan facepalm.gif




Julali


12-07-2021 om 17:55


Waarom aan kinderen beginnen als je er toch nooit bent en de verantwoordelijkheid niet aankunt?

Ik denk altijd maar zo, er zitten 25 kinderen in de klas, dus dat zijn 50 ouders. Als iedereen 1-2x per jaar helpt, dan hebben ze al 50-100 taakjes uitbesteed, dat is heel wat.

Ik doe dus 1x, max 2x per jaar iets voor school en ik kies iets uit wat ik leuk vindt en wat mij goed uitkomt met mijn werk. Mijn man doet hetzelfde.

Daardoor is het geen grote belasting en ik weiger meer op me te nemen, alleen maar omdat ik een vagina heb een 50% van de ouders het vertikt iets te doen, omdat er iets anders in hun broek zit bonk.gif




Valeria schreef op 25-07-2021 om 12:51:

[..]

Hahaha, dus jij laat het meeste werk aan anderen over en je weet desondanks precies wie er dan wél komt opdraven op de andere momenten en hoe ze dat regelen met hun werk en eventuele andere kinderen, en je hebt ook nog een mening over wie dat allemaal niet rond krijgt?

Nee hoor, want er zitten 25 kinderen in de klas met elk twee ouders. Dat zijn 50 ouders. Als iedereen 1 - 2x per jaar iets doet zijn dat dus al 50 - 100 klussen die voor de school worden gedaan door ouders. Dat lijkt me ruim voldoende. 

Julali schreef op 25-07-2021 om 12:40:

[..]

Hoe sta jij daar dan in? Vind jij het ok om er nooit te zijn voor je kinderen, gewoon maar verwaarlozen dus? Geen enkel uurtje tijd hebben is ok? Moet allemaal kunnen?

En daar is hij weer. Hou toch eens op met dat gedram. Als je niks op school doet betekend dat niet dat je je kinderen verwaarloosd. Je houdt er rare denkbeelden op naar. 

Sommigen werken alleen tijdens schooluren en kunnen geen vrij nemen.

Dus nee man doet niks op school, wat volgens jou meteen fout is, hij verwaarloosd zijn kind. 

Dat ik 10x of meer doe omdat ik wel mijn tijd in kan delen is fout. Want het was zogenaamd beter als we allebei maar 1 of 2x wat zouden doen omdat we dan allebei wat deden. Koekoek. Als school kun je beter een stel hebben waarvan de een vaak helpt en de ander nooit dan ouders die allebei 1x helpen. Je hebt immers hulp nodig van wie maakt niet uit.

Heidi-Forumbeheer schreef op 25-07-2021 om 12:44:

[..]

Het is wel een discussieforum hé 😉
Meningen zijn de corebusiness.
Maar je hoeft natuurlijk niet op iemands berichten in te gaan, sterker nog: wij hebben tegenwoordig een negeerknop. Ik weet niet of je die al ontdekt hebt vandaar dit bericht. Als je op de naam klikt of tikt kom je in het profiel van die persoon en daar staat ook de negeerknop in.

Ze heeft me anders al verteld dat mijn man ons kind verwaarloosd omdat hij niet eens een dag vrij neemt van zijn werk om op school te helpen. Best op de man. Nu kan ik dat prima hebben van zo'n persoon want ik denk zo het mijne bij haar...

Alleen bloed irritant dat ze dit maar moet blijven herhalen. 

Heidi-Forumbeheer schreef op 25-07-2021 om 12:44:

[..]

Het is wel een discussieforum hé 😉
Meningen zijn de corebusiness.
Maar je hoeft natuurlijk niet op iemands berichten in te gaan, sterker nog: wij hebben tegenwoordig een negeerknop. Ik weet niet of je die al ontdekt hebt vandaar dit bericht. Als je op de naam klikt of tikt kom je in het profiel van die persoon en daar staat ook de negeerknop in.

Ik ken de negeer knop. In mijn eerste bericht in deze draad schrijf ik het volgende: 

Vooral de "morele" verplichting staat mij tegen. Ik vind het niet leuk om de blokkenhoek schoon te maken, om de bibliotheekboeken op alfabet en niveau te zetten, of om de schooltuin bij te houden.

Vervolgens komt daar precies datgene overheen waar ik moeite mee heb, met de opmerking dat als ik dat niet wil, ik niet aan kinderen moet beginnen. 

Daar heb ik moeite mee. Dat vind ik idd bah, bah, bah. 

Jammer dat je mij daar vervolgens op aanspreekt. Het komt op mij over dat ik zelf niet sterk mag reageren, en dat ik anderen die wel een sterke mening/overtuiging heb maar onder de negeer knop moet zetten.

Dan heb je geen discussie forum, maar een “ja en amen zeggers” clubje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.