Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel klusjes doen jullie op school?


PinkFlower schreef op 26-07-2021 om 15:25:

[..]


Jij doet echt net alsof iemand die niet op school kan helpen, welke reden dan ook,een slechte ouder is. Snap je echt niet dat jou manier van denken heel erg raar is? Er is meer nodig om een goede ouder te zijn dan 1x wat op school doen.

Maar het is toch heerlijk, zo'n wereldbeeld hebben?

Er mochten niet veel wedstrijden doorgaan afgelopen jaar, maar ik zal eens gaan tellen hoeveel uren ik gestoken heb in die 6 wedstrijden van de kinderen dit seizoen. Ik denk tegen de 30. Om nog maar te zwijgen van meefietsen naar de trainingen. Ik bezwijk onder de stickers!

PinkFlower schreef op 26-07-2021 om 15:25:

[..]

Zoals ik al zei: hier is dat onder schooltijd. Speelgoed schoonmaken doet juf zelf. Wassen hebben ze een wasmachine voor op school. Dingen maken doet de conciërge.

Eten voor feesten wordt op school gedaan. Meestal door ouders en leerkrachten/oudste leerlingen samen. Het samen voorbereiden van de maaltijden erbij is een stuk onderdeel van het feest.

Ophalen om half 6 is hier niet aan de orde. Omdat ik mijn tijd in kan delen hoeft kind niet naar de opvang. Alle aandacht van ouder dus. (En nu niet weer zeiken dat ik de moeder ben en niet de vader, die is om 17.15 thuis en heeft dan alle tijd en aandacht van de wereld.)

Jij doet echt net alsof iemand die niet op school kan helpen, welke reden dan ook,een slechte ouder is. Snap je echt niet dat jou manier van denken heel erg raar is? Er is meer nodig om een goede ouder te zijn dan 1x wat op school doen.

Wij halen onze kinderen ook na school op, dat doen we allebei. Mijn voorbeeldje ging over de ouders die door hun Drukbezette ft Baan nooit iets kunnen doen, niet over mijn eigen situatie. 

Ik ben het met je eens dat het zijn van een goede ouder veel meer inhoudt dan dat ene keertje helpen op school. Dat lijkt me evident. 

Mevrouw75 schreef op 26-07-2021 om 15:29:

[..]

schooluren zijn ook niet op alle uren van de 24/7. Heel toevallig overlappen mijn werkuren totaal met de schooluren. Is dat heel moeilijk te begrijpen?

Ik vind het daarnaast nog steeds heel bijzonder dat school het toch al 2 jaar zonder ouder-hulp volhoudt.

Ja schijnbaar moet je dan verplicht gewoon een keer vrij nemen. Als je dat niet voor je kind over hebt had je er niet aan moeten beginnen 

Dat was tenminste wat ze over mijn man zei. Dat andere mensen in de problemen kunnen komen als man maar gewoon even vrij neemt om op school te helpen maakt blijkbaar niet uit. 

Niet elke baan kan buiten kantooruren.

Valeria schreef op 26-07-2021 om 15:33:

[..]

Maar het is toch heerlijk, zo'n wereldbeeld hebben?

Er mochten niet veel wedstrijden doorgaan afgelopen jaar, maar ik zal eens gaan tellen hoeveel uren ik gestoken heb in die 6 wedstrijden van de kinderen dit seizoen. Ik denk tegen de 30. Om nog maar te zwijgen van meefietsen naar de trainingen. Ik bezwijk onder de stickers!

Ik ben leiding bij dochter op scouting. Ik ben er dus elke week. Yeah ook stickers voor mij.

Go ons! 

Julali schreef op 26-07-2021 om 14:17:

[..]

Maar er moet toch ook wel eens een tas met speelgoed, of verkleedkleren worden schoongemaakt? Of iets gemaakt, of iets van eten worden bereid voor een feestdag op school? Dat kan prima 's avonds nog even, zodat het de volgende dag mee kan naar school.

Als je om 5 uur klaar bent met werken en om half 6 je kinderen ophaalt, dan heb je toch nog 5 uur tijd over die dag?

Ik snap best dat je geen zin hebt om steeds iets te doen, maar 1x in een heel jaar is toch niet zo'n probleem? Met de beste wil van de wereld begrijp ik die manier van denken niet. Lijkt me naar om met zo'n instelling in het leven te staan.

Die feestdagen met lekker hapjes voor in de klas vallen nou altijd precies op de momenten dat het op het werk ook over the top druk is. Ik word er echt niet vrolijk van.

Als ik om 5 uur klaar ben met werken haal ik kind om kwart over 6 op bij de bso, dan zijn we om half 7 thuis.

1x in het jaar heb ik wel wat gedaan hoor, maar ik werd wel een beetje zenuwachtig van al die verzoekjes. Als je niks te doen hebt had je zo elke week minstens 3 ochtenden kunnen helpen.


Ik vind je trouwens verdacht veel op iemand lijken.

PinkFlower schreef op 26-07-2021 om 15:35:

[..]

Ja schijnbaar moet je dan verplicht gewoon een keer vrij nemen. Als je dat niet voor je kind over hebt had je er niet aan moeten beginnen

Dat was tenminste wat ze over mijn man zei. Dat andere mensen in de problemen kunnen komen als man maar gewoon even vrij neemt om op school te helpen maakt blijkbaar niet uit.

Niet elke baan kan buiten kantooruren.

Vrij nemen kan ook al niet.

dan

dan

26-07-2021 om 15:40

Julali schreef op 26-07-2021 om 13:32:

Waarom moet ik per se respect hebben voor gedrag waar ik juist niet zoveel respect voor heb? Ik vind het vreemd om zoiets af te dwingen.

jij zit, naar mijn mening, wel bij andere ouders af te dwingen dat ze toch vooral allerlei klusjes moeten doen op school en dan wel beide ouders. 

Mevrouw75 schreef op 26-07-2021 om 15:39:

[..]


1x in het jaar heb ik wel wat gedaan hoor, maar ik werd wel een beetje zenuwachtig van al die verzoekjes. Als je niks te doen hebt had je zo elke week minstens 3 ochtenden kunnen helpen.

Nou precies, dat bedoel ik. Het is toch van de zotte dat de school het geven van onderwijs zo inricht dat er minstens 3 keer in de week hulp nodig is van een of meerdere  ouders? 

Toen mijn dochter op de basisschool zat, werd er ook heel veel een beroep gedaan op de ouders. Vaak voor evenementen en projecten die voor ons niet hadden gehoeven. Als er niet genoeg aanmeldingen kwamen, werd de toon bozer en dwingender. Dat we de juf lieten zitten en dat dat echt niet kon. Ik vond het vaak hoogst onplezierig en mis die tijd absoluut niet. Tijdens mijn eigen lagere schooltijd werd nauwelijks ouderinzet gevraagd. Alleen bij de schoolreisjes en de sportdag herinner ik me dat ouders meehielpen. Maar dit is wel lang geleden. Het programma was toen wel iets minder ambitieus dan wat ik bij mijn dochter op school zag gebeuren. Ik kreeg altijd het gevoel dat school te veel hooi op de vork nam en dat vervolgens afwentelde op de ouders. 

dan

dan

26-07-2021 om 15:44

Domiet schreef op 26-07-2021 om 15:41:

[..]

Nou precies, dat bedoel ik. Het is toch van de zotte dat de school het geven van onderwijs zo inricht dat er minstens 3 keer in de week hulp nodig is van een of meerdere ouders?

pfff, dat is wel erg veel inderdaad. Sommige zaken zijn vast wel zodanig te organiseren dat er minder of geen hulp nodig is. 

Domiet schreef op 26-07-2021 om 15:41:

[..]

Nou precies, dat bedoel ik. Het is toch van de zotte dat de school het geven van onderwijs zo inricht dat er minstens 3 keer in de week hulp nodig is van een of meerdere ouders?

Dat is het zeker. Ze vragen hier best regelmatig maar gelukkig nou ook weer niet zo vaak. Als je zo vaak hulp.nodig hebt neem dan een onderwijsassistent erbij aan.

dan

dan

26-07-2021 om 15:48

Zorroo schreef op 26-07-2021 om 15:43:

Toen mijn dochter op de basisschool zat, werd er ook heel veel een beroep gedaan op de ouders. Vaak voor evenementen en projecten die voor ons niet hadden gehoeven. Als er niet genoeg aanmeldingen kwamen, werd de toon bozer en dwingender. Dat we de juf lieten zitten en dat dat echt niet kon. Ik vond het vaak hoogst onplezierig en mis die tijd absoluut niet. Tijdens mijn eigen lagere schooltijd werd nauwelijks ouderinzet gevraagd. Alleen bij de schoolreisjes en de sportdag herinner ik me dat ouders meehielpen. Maar dit is wel lang geleden. Het programma was toen wel iets minder ambitieus dan wat ik bij mijn dochter op school zag gebeuren. Ik kreeg altijd het gevoel dat school te veel hooi op de vork nam en dat vervolgens afwentelde op de ouders.

dat is niet fijn inderdaad. Gelukkig heb ik nooit ervaren dat er op die manier druk op de ouders werd uitgeoefend om te helpen. Als ze echt omhoog zaten, dan probeerden de leerkrachten wel hulp te ritselen bij de mensen uit hun privéleven. 

IceTea schreef op 26-07-2021 om 12:33:

[..]

Ik weet het omdat ik zelf docent ben.

Ik bedoel het ook niet negatief of vingerwijzend. Iedereen is anders en dat is helemaal prima.

Dan weet je het nog niet.  Ik zag niet alle leerkrachten dan.

Julali schreef op 26-07-2021 om 13:26:

[..]

Waarom dachten ze dat je niet werkte?

Omdat mijn diensten buiten schooltijd vielen.

Julali schreef op 26-07-2021 om 14:04:

[..]

Dat je kind merkt dat er een verbinding is tussen de wereld op school en de wereld thuis. En dus niet alleen de moeder, maar dat ook de vader hierbij betrokken is als mede-opvoeder ipv de meneer die op zondag het vlees snijdt


🤣    pff haha wat een giller

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.