Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel klusjes doen jullie op school?


De kleuterklassen krijgen eens per jaar spelmateriaal mee naar huis om te poetsen. Verder zit ik in de luizenpluisgroep, ben penningmeester van de ouderraad, regel verkeersexamen, ga mee bij uitstapjes (als ik kan) etc  De ouderraad regelt hier de activiteiten rond feestdagen en zo heb ik mij bemoeid met kerst en pasen. Carnaval en Koningsspelen heb ik niet zo veel mee dus in die werkgroepen zit ik niet. Tegenwoordig zoeken ze Pleinouders voor de overblijf en daar heb ik ook geen zin in. Ik vind dat ik genoeg doe en wat ik doe, doe ik met plezier. Bovendien denk ik dat het helpt voor mij kind om te weten hoe het loopt school en dat ze mij kennen.

AnnaNiem schreef op 18-07-2021 om 19:15:

De kleuterklassen krijgen eens per jaar spelmateriaal mee naar huis om te poetsen. Verder zit ik in de luizenpluisgroep, ben penningmeester van de ouderraad, regel verkeersexamen, ga mee bij uitstapjes (als ik kan) etc De ouderraad regelt hier de activiteiten rond feestdagen en zo heb ik mij bemoeid met kerst en pasen. Carnaval en Koningsspelen heb ik niet zo veel mee dus in die werkgroepen zit ik niet. Tegenwoordig zoeken ze Pleinouders voor de overblijf en daar heb ik ook geen zin in. Ik vind dat ik genoeg doe en wat ik doe, doe ik met plezier. Bovendien denk ik dat het helpt voor mij kind om te weten hoe het loopt school en dat ze mij kennen.

Lieve hemel, dit klinkt als nog een baan erbij.

Julali schreef op 18-07-2021 om 19:22:

[..]

Lieve hemel, dit klinkt als nog een baan erbij.

Maar het is allemaal eigen keuze. Ik merk ook dat het vaak dezelfde ouders zijn die zich opgeven voor uitjes, hulp in de klas. Maar die vinden het vaak hartstikke gezellig. Zitten ook in de OR. Nou, win-win denk ik dan. 

En die ene bak speelgoed als je kind bij de kleuters zit. Poeh poeh. 

Het zijn, niet altijd, maar vaak ook de ouders die toch al veel werken, die organiseren wat strakker. Zelf heb ik in alle turbulentie en een fulltime baan ook van alles meegedaan. Nadat zoon in zijn wenweek al thuiskwam onder de blauwe plekken en zonder zijn nieuwe schooltasje, gingen ik, ex of mijn vader in de onderbouw altijd mee op schoolreisjes en uitjes.
Ook ging ik mee als zwemmoeder, daar waren er gelukkig meer van zodat het om de zoveel weken kon, soms iets vaker, soms iets minder, op een vaste middag.
Ik werkte 36 uur en kon het gelukkig goed plannen. Maar iets ineens ging meestal niet.
Kerstdiner, speelgoed schoonmaken, het was goed te doen.
HIer werd het pas lastiger door psychische ziekte van ex en later de kinderen die veel stress opliepen thuis en op school.
Ik moet zeggen dat ik ook wel alles bij elkaar had. School, werk en thuis. Dat scheelde heel veel tijd. En zonder lieve familie en vrienden had ik het ook niet gered.
Als vriendinnen bij elkaar in de buurt kon je ook veel voor elkaar opvangen. 

Dat klopt wel. Ouders die werken helpen juist vaker op school, omdat zij een andere mentaliteit hebben. Zij zijn gewend om veel te doen en regelen, dus een klusje op school kan er ook nog wel bij. 

Er bestaat ook zo'n gezegde dat als je iets gedaan wil krijgen, je het beter kunt vragen aan iemand die het toch al druk heeft. Ik denk dat dit zeker waar is. 

ik regelde altijd de catering tijdens Koningsspelen, sportdag en de jaarlijkse feestdag. Verder zat ik in de MR. 
Nu hoef ik niks meer. 

Wat ik een beetje mis in het verhaal van de ouder die werkt vs de ouder die thuis zit, is de aanwezigheid van jongere broertjes en zusjes. Het kan best dat je niet werkt, of een vaste vrije dag in de week hebt, maar als je dan een peuter rond hebt dribbelen kan je ook niet komen helpen op school, want peuter kan niet mee.
 
Zelf deed ik trouwens 1 a 2 klusjes per jaar. Mee naar het museum of de bieb ofzo. Ook wel eens meegeweest met schoolreisje. En ik heb lang in de MR gezeten.

Groeten,

Temet

Julali schreef op 18-07-2021 om 19:22:

[..]

Lieve hemel, dit klinkt als nog een baan erbij.

Valt wel mee. Ik ben in de eerste jaren bewust thuismoeder geweest. Ik kom niet uit het dorp dus het was ook voor de sociale contacten, naast een informeel lijntje met school. Nu werk ik parttime en doe het nog steeds. Wat ik niet kan, doe ik niet en wat ik niet wil, doe ik ook niet. Ik ga het ook echt missen als mijn kind de school verlaat volgend jaar. Al vond de juf laatst dat ik dat verkeersexamen gewoon kon blijven regelen 😁. Technisch gezien kan dat ook en misschien doe ik dat ook wel. Het kost me in april/mei een avondje voorbereiding en de dag van het examen. Zoveel werk is dat niet. 

Temet schreef op 19-07-2021 om 09:26:

Wat ik een beetje mis in het verhaal van de ouder die werkt vs de ouder die thuis zit, is de aanwezigheid van jongere broertjes en zusjes. Het kan best dat je niet werkt, of een vaste vrije dag in de week hebt, maar als je dan een peuter rond hebt dribbelen kan je ook niet komen helpen op school, want peuter kan niet mee.

Zelf deed ik trouwens 1 a 2 klusjes per jaar. Mee naar het museum of de bieb ofzo. Ook wel eens meegeweest met schoolreisje. En ik heb lang in de MR gezeten.

Groeten,

Temet

Dit excuus hoor je veel van tbm. Ze hebben vaak nog een of twee jongere kinderen die slaapjes moeten doen, of waarbij het niet handig is als zij erbij zijn. Dus zo vaak kunnen ze niet helpen. 

Voor werkende ouders met een flexibele baan is het vaak makkelijker. De jongste kinderen zitten op het kdv, dus zij kunnen best een uurtje onder schooltijd komen helpen en dat uurtje 's avonds inhalen.

Helemaal nu thuiswerken zo normaal is geworden zijn veel werkende ouders flexibeler en vrijer om te helpen op school dan de thuisblijvers. 

Mijn kinderen gingen fulltime naar de opvang behalve een dag in de week als de grootouders kwamen, maar toch fulltime opvang in geval zij niet konden.
Dus dan heb je ook geen opvangprobleem als je eens iets voor school moet doen.
Idem met de BSO, een kind zwemt de ander gaat naar school en door naar de BSO.
Dan heb je als thuismoeder eerder een probleem denk ik.
Ik deed pas op het voortgezet onderwijs mee aan de MR. Dan weet je ook beter wat er speelt op school en is je aanwezigheid meer vanzelfsprekend. Je kunt zonodig sneller schakelen.
Een vriendin zat wel in de MR op de basisschool, daardoor kon zij ook wel zaken voor ons oplossen. Soms als zij 's aansluitend aan de werkdag vergaderden kwamen haar kinderen bij mij eten.

Een bak speelgoed mee einde jaar vind ik normaal. Maar al die andere dingen zou ik vriendelijk voor bedanken. 

Temet schreef op 19-07-2021 om 09:26:

Wat ik een beetje mis in het verhaal van de ouder die werkt vs de ouder die thuis zit, is de aanwezigheid van jongere broertjes en zusjes. Het kan best dat je niet werkt, of een vaste vrije dag in de week hebt, maar als je dan een peuter rond hebt dribbelen kan je ook niet komen helpen op school, want peuter kan niet mee.


Bij mijn kinderen op school deden ze niet zo moeilijk over het meenemen van de jongere kinderen. Ik heb wel eens in de kleuterklas schoongemaakt en voor de peuter een puzzel meegenomen van huis waar hij lekker lang mee bezig zou zijn. 
Niet bij iedere activiteit of ieder soort kind lukt dat. Kon de peuter mee, dan deed ik het. Kon de peuter niet mee, dan hielp ik niet. Ik ging er niet speciaal oppas voor zoeken.

Overigens heb ik van de meeste ouders nooit geweten of ze al dan niet werkten en hoeveel.

AnnaNiem schreef op 19-07-2021 om 11:30:

[..]

Valt wel mee. Ik ben in de eerste jaren bewust thuismoeder geweest. Ik kom niet uit het dorp dus het was ook voor de sociale contacten, naast een informeel lijntje met school. Nu werk ik parttime en doe het nog steeds. Wat ik niet kan, doe ik niet en wat ik niet wil, doe ik ook niet. Ik ga het ook echt missen als mijn kind de school verlaat volgend jaar. Al vond de juf laatst dat ik dat verkeersexamen gewoon kon blijven regelen 😁. Technisch gezien kan dat ook en misschien doe ik dat ook wel. Het kost me in april/mei een avondje voorbereiding en de dag van het examen. Zoveel werk is dat niet.

Dat bepaalt de juf dus niet. Lekker makkelijk om dat te verwachten van iemand die geen kinderen meer op de basisschool heeft omdat diegene het al heel lang doet en het toch niet heel veel werk is. Ik zou het dan volgend jaar samen doen met iemand anders, zodat je het kan overdragen. Ik kan me niet voorstellen dat er niemand anders is die wel nog gebonden is aan de school die het over zou kunnen nemen.

MamaE schreef op 19-07-2021 om 12:01:

[..]

Dat bepaalt de juf dus niet. Lekker makkelijk om dat te verwachten van iemand die geen kinderen meer op de basisschool heeft omdat diegene het al heel lang doet en het toch niet heel veel werk is. Ik zou het dan volgend jaar samen doen met iemand anders, zodat je het kan overdragen. Ik kan me niet voorstellen dat er niemand anders is die wel nog gebonden is aan de school die het over zou kunnen nemen.

Of juf vindt het hartstikke gezellig met deze moeder, heeft de indruk dat deze moeder het met heel veel plezier doet, en oppert een mogelijkheid. 

LydiaDietz schreef op 19-07-2021 om 13:11:

[..]

Of juf vindt het hartstikke gezellig met deze moeder, heeft de indruk dat deze moeder het met heel veel plezier doet, en oppert een mogelijkheid.

Precies dat. Ik vind het echt leuk om dit soort vrijwilligerswerk te doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.