Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel klusjes doen jullie op school?


Mijn lagere school organiseerde best wel veel uitstapjes. Ook naar locaties waarvoor we een heel eind met de bus moesten, zoals Artis, poypark Slagharen, Burgers Zoo en Bosbadhoeve. Een keer gingen we naar een plaatselijke bioscoop. Daar draaide een comboyfilm die zo geweldadig was, dat we er onder leiding van de directeur voortijdig haasje repje vertrokken.

Binnen een half uur was zo ongeveer het maximum aan doden onder de Indianen bereikt dat wij als kinderen konden aanzien, eer we aan het huilen sloegen. Niet alleen scenes uit de film, maar ook de woorden van het hoofd der school staan (me) nog in het geheugen gegrift: "Ik geloof dat de keuze voor deze film nogal een vergissing is geweest."

Het begeleiden van de basisschoolleerlingen bij uitjes zal er al jaren heel anders aan toegaan dan vroeger met de leerlingen van de lagere school. De maatschappij stak toen zo anders in elkaar, dat de stijl van opvoeden ook heel anders was. Wie wordt er nu bijvoorbeeld nog voorbereid op werken aan de lopende band? In deze tijd is de opvoeding toch meer gericht op (voor zover mogelijk) zelfstandig kunnen functioneren.

WandaVision schreef op 13-07-2021 om 14:58:

Ik doe niks. Werk onregelmatig en krijg pas een week van tevoren mijn definitieve rooster en als ik al aanbied iets te doen dan is het niet meer nodig. Dan niet. Wel vind ik het irritant dat die ouder app aanvoelt als constante spam. Ze sturen zoveel berichten over onbenulligheden dat ik soms de wel belangrijke dingen mis.

Wij hebben sociaal schools en daar zetten de leerkrachten en school alles op wat belangrijk is, en de hulpvragen.

Ben zo blij dat ik niet in een appgroepje 'moet' om dat je anders niets te horen krijgt. Maar zelfs dan was ik er niet in gaan zitten.

Tot nu toe hier alleen het speelgoed schoonmaken aan eind van het jaar. Maar dat was 25 jaar geleden toen ik er zelf zat ook al gebruikelijk. Speelgoed is ook nog deels hetzelfde 😁. 

LawfulLark45

LawfulLark45

13-07-2021 om 16:11

SineNomine schreef op 13-07-2021 om 15:14:

Mijn lagere school organiseerde best wel veel uitstapjes. Ook naar locaties waarvoor we een heel eind met de bus moesten, zoals Artis, poypark Slagharen, Burgers Zoo en Bosbadhoeve. Een keer gingen we naar een plaatselijke bioscoop. Daar draaide een comboyfilm die zo geweldadig was, dat we er onder leiding van de directeur voortijdig haasje repje vertrokken.

Binnen een half uur was zo ongeveer het maximum aan doden onder de Indianen bereikt dat wij als kinderen konden aanzien, eer we aan het huilen sloegen. Niet alleen scenes uit de film, maar ook de woorden van het hoofd der school staan (me) nog in het geheugen gegrift: "Ik geloof dat de keuze voor deze film nogal een vergissing is geweest."

Jezus wat erg.

Ik kan me nog een schoolreisje herinneren naar de Efteling, in de vijfde klas. Ik was nogal een dwaallichtje en in no time was ik de hele klas kwijt. En mijn tas met brood en zo had ik in de bus laten liggen, dus ik heb de hele dag in mijn eentje door de Efteling gelopen, zonder eten. En niemand bleek me te hebben gemist ook nog.

Maar nu dwalen we echt af


CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

13-07-2021 om 16:38

Lady-Voldemort schreef op 13-07-2021 om 16:11:

[..]

Jezus wat erg.

Ik kan me nog een schoolreisje herinneren naar de Efteling, in de vijfde klas. Ik was nogal een dwaallichtje en in no time was ik de hele klas kwijt. En mijn tas met brood en zo had ik in de bus laten liggen, dus ik heb de hele dag in mijn eentje door de Efteling gelopen, zonder eten. En niemand bleek me te hebben gemist ook nog.

Maar nu dwalen we echt af


De situatie is anders en toch moet ik direct aan deze songtekst denken (Te laat van Fratsen):


Ik weet nog dat ik een klein jongetje was
We zouden op schoolreis met de tweede klas
M'n haar was gekamd, het brood was gesmeerd
Net als de bus, er ging wat verkeerd
De juf had zich even met tellen vergist
Pas na een uur rijden werd André gemist
Een heel lieve man reed de bus achterna
De klas stond op Schiphol en ik stond in Appelscha


Hier wordt vooral ouderhulp gevraagd voor luizenkammen en van/naar de bieb en de schooltuinen lopen en fietsen. Verder schoonmaak aan het eind van het jaar en er is een groepje klusouders.

Nou, ik brak m'n hoofd daar niet over hoor. Ik deed iets als ik daar zin en tijd voor had. Had ik er geen zin en/of tijd voor, dan deed ik het niet. Klaar. 

Heidi-Forumbeheer schreef op 13-07-2021 om 08:50:

[..]

[..]

Respect is vanzelfsprekend hier op Viafora. Juist daarom willen we niet dat een topic al te veel van het onderwerp afwijkt. Dan liever een nieuw topic over dat specifieke onderwerp.

Nog een late reactie, ik zit al genoeg op dit k*tforum! 

Gedeeltelijk off-topic gaan, dat maakt een discussie toch levendig! Een discussie is meer dan twee meningen, er komt een heel scala aan 'onderdelen' bij te pas. In dat opzicht ben ik het ook grondig oneens met de 'afwijkpolitiek' van Viafora.

In dergelijke gevallen zie ik een tussenkomst van de TO misschien nuttig, zoals: 'jongens, het gaat me veel te ver, terug on-topic aub'. Indien er dan nog geen rekening wordt gehouden met die opmerking, dan kan moderator nog ingrijpen.

Heidi, als jij zegt dat er dan een apart topic kan geopend worden over een specifiek onderwerp (wat dus in een eerder topic als 'te zeer afwijkend' werd beschouwd), wat een tsunamie aan onderwerpen gaan we dan niet krijgen. Elk off-topic-punt als onderwerp voor een nieuw topic? Dat gaat de leesbaarheid van het forum en de aantrekkelijkheid van de topics niet ten goede komen vrees ik.

Ik vind dat over dit punt de TO degene mag zijn die oordeelt of de discussie te ver afwijkt of niet. Met als back-up de moderator.


(En nu mijn post is geplaatst, snap ik pas dat ik dus met deze post ook 100% off-topic ben). Aub niet verwijderen. Indien ingegrepen moet worden, zet dan aub deze post in de juiste categorie. Bedankt.)

letterkoekje schreef op 14-07-2021 om 14:45:

[..]

Nog een late reactie, ik zit al genoeg op dit k*tforum!

Gedeeltelijk off-topic gaan, dat maakt een discussie toch levendig! Een discussie is meer dan twee meningen, er komt een heel scala aan 'onderdelen' bij te pas. In dat opzicht ben ik het ook grondig oneens met de 'afwijkpolitiek' van Viafora.

In dergelijke gevallen zie ik een tussenkomst van de TO misschien nuttig, zoals: 'jongens, het gaat me veel te ver, terug on-topic aub'. Indien er dan nog geen rekening wordt gehouden met die opmerking, dan kan moderator nog ingrijpen.

Heidi, als jij zegt dat er dan een apart topic kan geopend worden over een specifiek onderwerp (wat dus in een eerder topic als 'te zeer afwijkend' werd beschouwd), wat een tsunamie aan onderwerpen gaan we dan niet krijgen. Elk off-topic-punt als onderwerp voor een nieuw topic? Dat gaat de leesbaarheid van het forum en de aantrekkelijkheid van de topics niet ten goede komen vrees ik.

Ik vind dat over dit punt de TO degene mag zijn die oordeelt of de discussie te ver afwijkt of niet. Met als back-up de moderator.


(En nu mijn post is geplaatst, snap ik pas dat ik dus met deze post ook 100% off-topic ben). Aub niet verwijderen. Indien ingegrepen moet worden, zet dan aub deze post in de juiste categorie. Bedankt.)

Misschien had je eerst even alles moeten lezen voor je reageerde

letterkoekje schreef op 14-07-2021 om 14:45:

[..]

Nog een late reactie, ik zit al genoeg op dit k*tforum!


(En nu mijn post is geplaatst, snap ik pas dat ik dus met deze post ook 100% off-topic ben). Aub niet verwijderen. Indien ingegrepen moet worden, zet dan aub deze post in de juiste categorie. Bedankt.)

En achterhaald

3 jaar terug is de laatste vertrokken van de basisschool en dit werd er gevraagd:
- Rijden voor incidentele tripjes, al gaan ze eigenlijk al snel samen op de fiets 
- Luizen pluizen
- Begeleiding voor dé jaarlijkse schoolreis (met druk dat bij te weinig aanmeldingen het anders niet doorgaat terwijl dat nooit het geval was) 

Wat verwachten die scholen die om meer vragen? Dat ouders niet werken en zich financieel afhankelijk stellen? De groeten. 

Voor corona werden er wel regelmatig ouders gevraagd. Meestal deed ik dan 1 keer per jaar wat voor beide kinderen. Ergens mee naar toe rijden snap ik, maar voor het schoonmaken van de klas werden ook ouders gevraagd. Vond ik echt onzin. Een school heeft toch een schoonmaakbedrijf. Nu met corona mogen ouders niet binnen komen op school en zijn er ook geen uitjes. Heerlijk. Nu maken de kinderen zelf de klas schoon.

chantalpa schreef op 14-07-2021 om 20:47:

Voor corona werden er wel regelmatig ouders gevraagd. Meestal deed ik dan 1 keer per jaar wat voor beide kinderen. Ergens mee naar toe rijden snap ik, maar voor het schoonmaken van de klas werden ook ouders gevraagd. Vond ik echt onzin. Een school heeft toch een schoonmaakbedrijf. Nu met corona mogen ouders niet binnen komen op school en zijn er ook geen uitjes. Heerlijk. Nu maken de kinderen zelf de klas schoon.


Op de twee basisscholen hier weet ik niet beter dan dat de kinderen zelf schoonmaakklusjes hebben. Eentje hier thuis klaagde wel over dat de laatste week alleen maar boenen is. Ik vind het prima, leren ze misschien dat als ze zelf hun omgeving schoonhouden er minder schoongemaakt hoeft te worden. 

Alphalete schreef op 14-07-2021 om 19:34:

3 jaar terug is de laatste vertrokken van de basisschool en dit werd er gevraagd:
- Rijden voor incidentele tripjes, al gaan ze eigenlijk al snel samen op de fiets
- Luizen pluizen
- Begeleiding voor dé jaarlijkse schoolreis (met druk dat bij te weinig aanmeldingen het anders niet doorgaat terwijl dat nooit het geval was)

Wat verwachten die scholen die om meer vragen? Dat ouders niet werken en zich financieel afhankelijk stellen? De groeten.

Ik kon kiezen uit 25! Dingen om.te doen


Wij kregen zoveel vriendelijke doch dringende verzoeken om te helpen dat we de mails erover niet eens meer lazen. Met andere ouders hadden wij wel contact op het schoolplein of bij speelafspraakjes maar voor het helpen werd bijna geeist dat wij onze baan zouden moeten opgeven

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.