Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel klusjes doen jullie op school?


HumpieDumpie

HumpieDumpie

13-07-2021 om 14:19 Topicstarter

maud278 schreef op 13-07-2021 om 14:02:

Toch blijft het een beetje wringen dat er zo veel dingen zijn waar ouders bij nodig zijn. Hoe deed school dat vroeger dan?

Volgens mij deden ze dat niet. Om het vergelijk te trekken met een paar dingen waarvoor ze nu ouders vragen op de school van mijn dochter:

- Wij gingen niet met de hele klas naar het bos voor het maken van een herfsttafel. Wel kwam ieder jaar de vraag om herfstdingen mee naar school te nemen. Die zocht je dan met ouder(s) in het weekend in het bos.

- Wij hadden geen meester- en juffendag die ergens in een speeltuin gevierd werd. De verjaardag van de juf/meester vierden we op school met wat lekkers en dat was het.

- Schoolreisje was altijd met de bus en ik heb vroeger nooit meegemaakt dat ouders moesten rijden.

Het is ook wel erg klasafhankelijk. Bij mijn oudste wilde ik geen klassenouder zijn, dat was en is een nare klas met vervelende ouders. Altijd gezeur en geruzie in de groepsapp. Bovendien zit daar iemand strak in het zadel die communiceert met 'wij hebben bedacht..' maar ze is de enige klassenouder, dus dat hele wij slaat nergens op. Bij de middelste wordt het gedaan door twee bevlogen moeders, ook prima. Mijn jongste zit in een ontzettend leuke klas waarin het allemaal klopt. Nooit gedoe in de groepsapp, iedereen (vaders en moeders) helpt een keer waar nodig. Doordat iedereen een keer iets doet, en en dan de dingen waar affiniteit mee is, schuift het allemaal mooi in elkaar. Daar wilde ik wel klassenouder zijn, en dat is niet tegengevallen. Maar bij de oudste zou ik het niet doen, al kreeg ik geld toe. 

MR en OR voor gevraagd, maar ik help liever incidenteel dan dat ik eraan vast zit. 

HumpieDumpie schreef op 13-07-2021 om 14:19:

[..]

Volgens mij deden ze dat niet. Om het vergelijk te trekken met een paar dingen waarvoor ze nu ouders vragen op de school van mijn dochter:

- Wij gingen niet met de hele klas naar het bos voor het maken van een herfsttafel. Wel kwam ieder jaar de vraag om herfstdingen mee naar school te nemen. Die zocht je dan met ouder(s) in het weekend in het bos.

- Wij hadden geen meester- en juffendag die ergens in een speeltuin gevierd werd. De verjaardag van de juf/meester vierden we op school met wat lekkers en dat was het.

- Schoolreisje was altijd met de bus en ik heb vroeger nooit meegemaakt dat ouders moesten rijden.

Ouders die 'moeten' rijden voor het jaarlijkse schoolreisje?? En nadat je een paar uitzinnige kinderen in je auto hebt gehad mag je datzelfde groepje in het pretpark/dierentuin nog begeleiden ook? Dan kun je daarna wel een dag vrij nemen om bij te komen. 

suzy1977 schreef op 13-07-2021 om 14:26:

[..]

Ouders die 'moeten' rijden voor het jaarlijkse schoolreisje?? En nadat je een paar uitzinnige kinderen in je auto hebt gehad mag je datzelfde groepje in het pretpark/dierentuin nog begeleiden ook? Dan kun je daarna wel een dag vrij nemen om bij te komen.

Niks moet, alles is vrijwillig. Er worden ouders gevraagd om te rijden en dat zit altijd zo vol. Ik heb bij collega's zelfs ruzies zien ontstaan bij ouders hierover. "Ik zit in de OR dus ik mag mee op schoolreis". 

Volgens mij gingen we met school vroeger nergens heen, behalve naar schoolzwemmen, en dan liepen we alleen met de meester. Er waren toen geen ouders nodig om te zorgen dat er niemand klierde onderweg of in de kleedkamers. Ik kan me eigenlijk zelfs geen schoolreis herinneren op de Nederlandse school waar ik zat. Op de buitenlandse school daarna wel.

suzy1977 schreef op 13-07-2021 om 14:26:

[..]

Ouders die 'moeten' rijden voor het jaarlijkse schoolreisje?? En nadat je een paar uitzinnige kinderen in je auto hebt gehad mag je datzelfde groepje in het pretpark/dierentuin nog begeleiden ook? Dan kun je daarna wel een dag vrij nemen om bij te komen.

Ik vind dat gerij met een auto vol kinderen maar vreemd. Ga gewoon 1x per jaar op schoolreis en huur een bus. 

Ik vind het als ouder geen fijn idee dat mijn kinderen bij iedereen in de auto zitten, je weet niks van die persoon en de rijstijl. 

Julali schreef op 13-07-2021 om 14:37:

[..]

Ik vind dat gerij met een auto vol kinderen maar vreemd. Ga gewoon 1x per jaar op schoolreis en huur een bus.

Ik vind het als ouder geen fijn idee dat mijn kinderen bij iedereen in de auto zitten, je weet niks van die persoon en de rijstijl.

Je laat ze ook niet thuisbrengen na een feestje?

Op school worden er tenminste niet meer in de auto ingedeeld dan er zitplaatsen zijn.

in de kleuterklassen werd er heel veel gevraagd, maar ik kon gewoon niet, dus gaf ik me ook niet op. Ik heb uiteindelijk 1x geholpen met schminken en 1x geholpen met het schilderen van iets. Daarnaast een zak Lego in vaatwasser gegooid. Oh, en die verdomde avond4daagse. 
En toen kwam Corona en mochten ouders niks meer en nu in groep 3 waren er ook weinig activiteiten dus werd er helemaal niks gevraagd. 

Ja, ben blij dat ze van dat rijden zijn afgestapt toen mijn oudste op deze school kwam, de oude school had ook gewoon bussen. En gelukkig deze school nu ook.

Hier is het vaak als theater wat aanbied voor de kinderen, dat is nu al 1,5 jaar niet geweest maar daarvoor toch elk jaar 2x. Leuk en als op tijd word aangekondigd probeert mijn man altijd vrij te nemen voor die paar uur.

Of ze willen naar de bieb. Bieb komt ook 2x per jaar op school met een thema en de flyers om kinderen meer te laten lezen/lid te maken. Ik vind allemaal mooi hoor, maar wil ik dus echt niet steeds voor gaan rijden. Ze komen al op school en de kinderen en ouders die lid willen worden zijn dat allang.

Valeria schreef op 13-07-2021 om 14:34:

Volgens mij gingen we met school vroeger nergens heen, behalve naar schoolzwemmen, en dan liepen we alleen met de meester. Er waren toen geen ouders nodig om te zorgen dat er niemand klierde onderweg of in de kleedkamers. Ik kan me eigenlijk zelfs geen schoolreis herinneren op de Nederlandse school waar ik zat. Op de buitenlandse school daarna wel.

Wij hadden in de onderbouw al elk jaar kamp, waar ouders de kinderen brachten en volgens mij ook een nachtje bleven slapen. 

Valeria schreef op 13-07-2021 om 14:43:

[..]

Je laat ze ook niet thuisbrengen na een feestje?

Op school worden er tenminste niet meer in de auto ingedeeld dan er zitplaatsen zijn.

Dat vind ik ook moeilijk, maar dan weet ik tenminste nog wie de ouders zijn, omdat ik de vrienden van mijn zoon en de ouders (redelijk) goed ken. 

Mevrouw75 schreef op 13-07-2021 om 14:46:

[..]

Wij hadden in de onderbouw al elk jaar kamp, waar ouders de kinderen brachten en volgens mij ook een nachtje bleven slapen.

Ja, kamp inderdaad wel. Bij mijn oudste 2 jaar terug amper ouders. Ik geloof 2 van de OR die hun kind ook in die groep hadden zitten, verder de leerkracht zelf en nog 2 keerkrachten van school en de IBer.

Mijn kinderen zijn nog nooit thuisgebracht na een feestje; dat is gewoon geen ding hier. Ik wil ook niet dat mijn kinderen bij vreemden in de auto zitten. Er zijn teveel onbekwame bestuurders en teveel mensen die stoeltjes en gordelgebruik maar onzin vinden.
Verder doe ik soms iets op school. Als ik tijd heb en als ik de betreffende leraar vriendelijk vind. Mijn oudste had les van een vreselijk naar mannetje, daar deed ik niets voor.

LawfulLark45

LawfulLark45

13-07-2021 om 14:56

Het enige wat ik echt een hele tijd heb gedaan was de schoolbibliotheek. School van dochter had echt een zeer uitgebreide bieb en ik vond het echt leuk om samen met die kinders dan een nieuw boek uit te zoeken en zo. Bijkomend voordeel was dat ik mijn dochter (die nogal voorlijk was) dan stiekem een boek mee kon geven dat ze volgens de zeer strenge bieb-bazin nog niet mocht lezen

Ik doe niks. Werk onregelmatig en krijg pas een week van tevoren mijn definitieve rooster en als ik al aanbied iets te doen dan is het niet meer nodig. Dan niet. Wel vind ik het irritant dat die ouder app aanvoelt als constante spam. Ze sturen zoveel berichten over onbenulligheden dat ik soms de wel belangrijke dingen mis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.