Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel klusjes doen jullie op school?


Na intern overleg, realiseren we ons dat, binnen deze discussie, dit 'zijpad' toch niet off topic was. Zelf zoeken we soms ook nog een beetje wat wel en niet onder offtopic valt, dus het zal niet de laatste keer zijn, maar samen weten we hier vast een mooie balans in te vinden!

Gelukkig!

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

13-07-2021 om 11:34

YolandaOudersnl schreef op 13-07-2021 om 11:25:

Na intern overleg, realiseren we ons dat, binnen deze discussie, dit 'zijpad' toch niet off topic was. Zelf zoeken we soms ook nog een beetje wat wel en niet onder offtopic valt, dus het zal niet de laatste keer zijn, maar samen weten we hier vast een mooie balans in te vinden!


Superfijn, bedankt. 

Zijn er ook ouders hier die bijvoorbeeld ook in de OR zitten, of zoals ik in de MR en dit soort ouderparticipatie bespreken met school, wat wel en niet nog realistisch is? Dat schoonmaken in de school zelf en pleinvegen is hier bij ons daarom van de baan. En nog wat aanpassingen qua vraag aan ouders.

YolandaOudersnl schreef op 13-07-2021 om 11:25:

Na intern overleg, realiseren we ons dat, binnen deze discussie, dit 'zijpad' toch niet off topic was. Zelf zoeken we soms ook nog een beetje wat wel en niet onder offtopic valt, dus het zal niet de laatste keer zijn, maar samen weten we hier vast een mooie balans in te vinden!

Gelukkig. Fijn dat jullie iig ook open staan voor feedback

Ik doe wat ik kan. Dat is vaak minder dan sommige moeders die niet werken. Heb wel eens bij een soort bedankjes-uitreiking gezeten waar uiteraard alleen de usual suspects werden bedankt. De klassenmoeders en slingerophangers en zo. Terwijl ik dat jaar een paar keer vrij had genomen van mijn werk om de kinderen ergens heen te rijden of de klas schoon te maken. Nou, dat doe ik dus niet meer.

Ow, ja dat. Ik 'mag' ook altijd mee met schoolreisjes en helpen met kerstdiner en dan gezellig met de OR en vaste hulpouders eten daarna. Of naar school komen (nu niet ivm corona) om daar live te worden bedankt. Ik sla af. Ik ben en totaal niet mobiel en ik vind dat soort bedankjes of voortrekkerij onzin. Noem anders de OR en MR in een nieuwsbrief en bedankt dan alle ouders die voor alles hebben geholpen ook in die nieuwsbrief. Klaar.

LiefsteFeetje schreef op 13-07-2021 om 11:36:

Zijn er ook ouders hier die bijvoorbeeld ook in de OR zitten, of zoals ik in de MR en dit soort ouderparticipatie bespreken met school, wat wel en niet nog realistisch is? Dat schoonmaken in de school zelf en pleinvegen is hier bij ons daarom van de baan. En nog wat aanpassingen qua vraag aan ouders.

Bij ons (klein eliteschooltje) zitten er mensen in de OR en MR die zelf alle realiteitszin verloren hebben en het steeds hebben over 'herinneringen maken' als er weer eens om hulp wordt gevraagd. Zelf hebben ze meestal een passief inkomen en alle tijd om midden op de dag een pleinwacht te komen doen. Die ze dan vervolgens vergeten. 

Peaches schreef op 13-07-2021 om 11:39:

Ik doe wat ik kan. Dat is vaak minder dan sommige moeders die niet werken. Heb wel eens bij een soort bedankjes-uitreiking gezeten waar uiteraard alleen de usual suspects werden bedankt. De klassenmoeders en slingerophangers en zo. Terwijl ik dat jaar een paar keer vrij had genomen van mijn werk om de kinderen ergens heen te rijden of de klas schoon te maken. Nou, dat doe ik dus niet meer.

Ik zou dan denken "die hebben vast heel veel gedaan", want ik krijg echt niet alles mee. Ik heb tenslotte niet in iedere klas een kind zitten.

EmmaT schreef op 13-07-2021 om 08:22:

[..]

Lolly, leuk als je in de schoolbieb wil helpen! Mag ik je een tip geven? Laat kinderen lezen wat ze graag willen, zorg voor ook veel echte informatieboeken en hoog niveau-boeken. Laat je niet leiden door avi- boekjes en bijpassende niveaus voor bijpassende groepen leerlingen. Daarmee ontneem je kinderen hun leesplezier en dat is schadelijk. Leesbevordering is een vak, ook voor ouders!

Ik werk vrijwillig in de schoolbieb maar hierover gaan wij dus niet. Wel enigszins invloed bij inkoop van de boeken, maar wie welke boeken mag lezen wordt gestuurd door de leerkracht en het is onze taak om te zorgen dat dat wordt nageleefd.

Verder herken ik me niet in de op, mijn kinderen zitten op een grote school met veel ondersteunend personeel en commissies. Pre-corona werden er nog weleens ouders gevraagd voor gastlessen, taxi bij excursies etc maar dat zijn dan 2 ouders per klas ofzo en afgelopen jaar hebben ze alles intern opgelost. 

Nu wel een tas speelgoed thuis om schoon te maken aan t einde van het jaar maar dat is alles. Schoonmaak op school wordt gelukkig professioneel gedaan.

Eerder zaten we op een kleine school en daar werd wel meer verwacht van ouders, elke week wel een oproep voor iets. Had daar het idee dat ouders zich ook meer betrokken voelden, alsof ze er zelf op school zaten.

Valeria schreef op 13-07-2021 om 12:03:

[..]

Ik zou dan denken "die hebben vast heel veel gedaan", want ik krijg echt niet alles mee. Ik heb tenslotte niet in iedere klas een kind zitten.

Die hadden ongetwijfeld heel veel gedaan. Maar verdien je alleen dan een bedankje?

LiefsteFeetje schreef op 13-07-2021 om 11:36:

Zijn er ook ouders hier die bijvoorbeeld ook in de OR zitten, of zoals ik in de MR en dit soort ouderparticipatie bespreken met school, wat wel en niet nog realistisch is? Dat schoonmaken in de school zelf en pleinvegen is hier bij ons daarom van de baan. En nog wat aanpassingen qua vraag aan ouders.

Ik heb in de MR gezeten, zie mijn post elders in deze draad. Ik heb me er toen samen met leerkrachten en ouders voor ingezet dat er uitsluitend bevoegde of daarvoor (met supervisie) studerende leerkrachten in de kleuterbouw kwamen (en geen onderwijsassisstenten). Dat speelde toen, 15 jaar geleden.

Dit soort dingen deed ik met veel plezier ook op het kdv en op de vo- school van dochter. Het is minder zichtbaar maar minstens zo belangrijk.

EmmaT schreef op 13-07-2021 om 12:47:

[..]

Ik heb in de MR gezeten, zie mijn post elders in deze draad. Ik heb me er toen samen met leerkrachten en ouders voor ingezet dat er uitsluitend bevoegde of daarvoor (met supervisie) studerende leerkrachten in de kleuterbouw kwamen (en geen onderwijsassisstenten). Dat speelde toen, 15 jaar geleden.

Dit soort dingen deed ik met veel plezier ook op het kdv en op de vo- school van dochter. Het is minder zichtbaar maar minstens zo belangrijk.

Ja, de MR kan zeer mooie en goede dingen regelen.



Peaches schreef op 13-07-2021 om 12:28:

[..]

Die hadden ongetwijfeld heel veel gedaan. Maar verdien je alleen dan een bedankje?

Dat bedankje heb je dan toch als het goed is gehad iedere keer na het helpen? En daarvoor doe je het niet, neem ik aan. (Bovendien kunnen ze moeilijk alle ouders iets geven; iedereen heeft wel een keer iets gedaan.)

Ik neem ook aan dat de oudervereniging het niet doet vanwege dat bloemetje aan het eind van het schooljaar, maar ze zijn altijd wel de eersten die iets moeten doen bij klassenoverstijgende activiteiten, dus om dat bloemetje maak ik me niet druk. 

Ik zou ook geen klassenouder willen zijn (ben wel eens gevraagd in het begin), want je bent altijd de sjaak. Als je niet genoeg ouders kunt regelen om de klas te versieren mag je alles zelf doen. Dat lijkt me echt een verschrikkelijke taak. 

Toen ik zelf (1976-1982) op de basisschool zat, was "ouderparticipatie" er bij ons op school alleen in de oudercommissie. Dat is nog vrji lang gebleven (zeker nog 8 jaar nadat ik van de basisschool af was).

Toen 30 jaar later mijn dochter op dezelfde basisschool zat, kwam er 2 x per jaar een "activiteitenlijst" langs: de diverse aciviteiten stonden daarin, als ouder (er werd gelukkig niet specifiek naar moeders gevraagd) kon je daarop intekenen.
Sommige activiteiten waren overdag, anderen in het weekend of 's avonds. Waar mogelijk gingen wij wel, ik heb dan ook met veel plezier de sinterklaascadeaus en de kerstboekjes ingepakt, af en toe geholpen bij het versieren van de school. Mijn man is een aantal keren chauffeur geweest, en dat was voor de grootste raddraaiers (jongens)  uit de klas prima, die hadden wat tegenwicht nodig.

Toch blijft het een beetje wringen dat er zo veel dingen zijn waar ouders bij nodig zijn. Hoe deed school dat vroeger dan? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.