Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel klusjes doen jullie op school?


Het is denk ik niet goed om nog te blijven hangen als je geen kinderen meer op school hebt, a la Nancy uit de Luizenmoeder. Die juf zou beter moeten weten.

Duiveninhetnieuws schreef op 19-07-2021 om 13:41:

Het is denk ik niet goed om nog te blijven hangen als je geen kinderen meer op school hebt, a la Nancy uit de Luizenmoeder. Die juf zou beter moeten weten.

Het ligt er aan, het is niet goed als je er dagelijks bent. Maar 1 dag in het jaar voor iets wat zo duidelijk afgebakend is... Moet kunnen.

Als je het zelf leuk vindt om te doen, moet je het zeker doen. Maar als mij zoiets zo suggestief gevraagd wordt, zou ik nee zeggen. Het komt op mij een beetje over alsof ze het wel makkelijk vinden dat je het doet en zou blijven doen en dan hoeven ze geen moeite te doen om een opvolger te vinden. 

Als je het leuk vindt dan gewoon doen natuurlijk. Vrijwilligerswerk op een school is wat dat betreft niet anders dan in een bejaardentehuis. Je hoeft ook niet perse een familielid in het tehuis te hebben om daar vrijwillegerswerk te doen. Op de school hier lopen ook een paar mensen rond die geen kinderen (meer) op de school hebben maar die de sfeer op de school leuk vinden en die het gewoon leuk vinden om mee te helpen.

Vrijwilligerswerk op school is niet erg, maar benoem het dan ook als zodanig en draag niet aan je klant (de ouders van leerlingen) op om verplicht mee te helpen. 

Alsof je bij de supermarkt komt en alleen wat mag kopen als je 1x per half jaar een dag komt vakkenvullen. 

En als niemand wil / kan helpen betekend dat gewoon dat iets niet door gaat of anders ingevuld moet worden. Tijden veranderen.

dan

dan

19-07-2021 om 15:34

hier al wat jaartjes geleden maar destijds werd er nooit hulp gevraagd om het plein te vegen of ramen te lappen. Wel voor uitjes, bepaalde activiteiten op school, overblijven (was een vaste groep ouders), luizenpluizen. Meehelpen met omkleden na gym (andere locatie) of schoolzwemmen. Je kon je ook aanmelden om mee te helpen opruimen aan het eind van het schooljaar of speelgoed schoonmaken, eventueel mee naar huis nemen. Maar dit was wel in overleg, niet zomaar een bak speelgoed met kind meegeven. 

Deden er maar meer mensen vrijwilligerswerk op school. Dan zouden ze niet om de haverklap ouders vragen om te helpen met de meest onbenullige klusjes 😁 

dan

dan

19-07-2021 om 15:50

Julali schreef op 12-07-2021 om 19:08:

[..]

Bij ons in de wijk bestaan nauwelijks thuisblijfmoeders, dus iedereen helpt gewoon mee. Dat laat wel zien dat het mogelijk is, want de meeste ouders hebben een baan met veel verantwoordelijkheid en toch zijn ze betrokken bij hun kinderen.

Volgens mij waren er destijds ook weinig thuisblijfmoeders, veel werkten (werken) parttime en vonden het leuk om regelmatig te helpen. Er zullen vast ook ouders geweest zijn die het niet leuk vonden om te helpen en ouders die dat graag wilden maar dat dit moeilijk te combineren was met hun werk. 

Verder vind ik dat sommige scholen wel érg veel hulp nodig hebben van ouders. 

Ik heb niet alles gelezen en ben inmiddels al lang uit de basisschoolleeftijd. Wel heb ik altijd wel een en ander gedaan op school. Ik deed ook vooral wat ik leuk vond: helpen met lezen en in de bibliotheek, overblijven en soms mee met een schoolreisje of ander uitstapje. Dat was het dan wel zo'n beetje. Ramen zemen en plein vegen werd hier niet gevraagd, wel de tuin doen op zaterdag maar dat deed ik nooit. 
Ook nog een periode in de evenementencommissie gezeten, die feesten organiseerden zoals Sinterklaas, Kerst en Pasen, maar na een tijdje was ik daar wel klaar mee, want kostte me veel teveel tijd in combinatie met werk. 
Er was ook een periode dat er wel heel veel gevraagd werd: zwemhulp, hulp bij de fietsles en heel veel uitstapjes. En dan dreigen met: als er geen ouders aanmelden kan het niet doorgaan. Ja, jammer dan dacht ik dan. Ik ging echt niet op mijn werkdag rijden of zo. 1 juf maakte het wel heel bont. Vond bijvoorbeeld dat mijn moeder op haar oppasdag wel mee kon naar het zwembad. Ook vond ze de fietsles voor groep 8, waarbij er rondjes gefietst werden op het schoolplein zo zinvol. Toen ik zei dat ik daar niet voor kwam helpen en dat zoon ook niet kwam, want hij vond die lessen vreselijk en ook nog dat ik de lessen niet zinvol vond, omdat er geen echte verkeerssituaties werden opgezocht, hield ze gauw haar mond. Daarna ging die fietsles dus niet door, vanwege te weinig ouders. Zoon was erg blij

Julali schreef op 19-07-2021 om 11:36:

[..]

Dit excuus hoor je veel van tbm. 

1. Waarom noem  je het een excuus? Het is gewoon een reden. Excuus heeft een waardeoordeel in zich, of bedoel je dat ook?

2. Waarom hebben alleen tbm'ers 2 of meer kinderen? Als je niet tbm bent en je hebt kinderen in verschillende leeftijden heb je het probleem ook als je zelf beschikbaar bent voor een school klusje maar peuter is er ook.

gr Angela

Angela1967 schreef op 19-07-2021 om 23:24:

[..]

1. Waarom noem je het een excuus? Het is gewoon een reden. Excuus heeft een waardeoordeel in zich, of bedoel je dat ook?

2. Waarom hebben alleen tbm'ers 2 of meer kinderen? Als je niet tbm bent en je hebt kinderen in verschillende leeftijden heb je het probleem ook als je zelf beschikbaar bent voor een school klusje maar peuter is er ook.

gr Angela

Bij (1) denk ik ja, gezien de nieuwe nick, maar dezelfde schrijfstijl en ideeën. 

Dan past (2) niet in dat plaatje

Ik zat tot ik 10 jaar oud was in Vlaanderen (Hasselt) op school. Kan me niet herinneren dat  daar vaak ouders op school waren. Daarna 2jr Amsterdam waar ik brieven mee kreeg waarop mijn ouders zich konden opgeven om voor te lezen voor de kleuters of om mee te gaan op kamp. Vond ik heel raar! 

hmmm ik heb altijd heel weinig gedaan, af en toe s mee met een uitje naar de plaatselijke bieb, of een keer op de schoolfeestdag meehelpen, maar dat was het wel.
ik heb er ook totaal geen behoefte aan gehad om meer te doen, daar zou niemand blij van worden denk ik

Meewerken op school, dat is zo'n beetje begonnen toen het huishouden minder werk werd en moeders verveeld thuis zaten. Als hun kinderen dan naar school gingen wilden ouders (moeders) graag mee naar school, dus gingen ze op school meehelpen.
Ik denk dat dat het verschil met België kan verklaren, ook dat het vooral een moeder-ding is.
Later werd de hulp van ouders meegerekend in het onderwijs en kwam er emotionele druk op ouders om mee te helpen op school. In Nederland is het nog steeds zo, dat erop gerekend wordt dat ouders (moeder vooral) altijd beschikbaar zijn als het om kinderen gaat, 24/7.

Tsjor

Inderdaad, en het is zo compleet absurd. Een flink aantal basisschoolleerkrachten is zelf moeder, helpen die ook op de meest ongelegen momenten mee op de scholen van hun bloedjes?

En een ander punt: aan de ene kant wil men om de haverklap assistentie voor van alles en nog wat - waarbij dan vaak dezelfde ouders steeds weer komen opdraven- aan de andere kant wordt er geprutteld over bemoeizuchtige ouders. Tsja, als je geen bemoeials wil, haal die pottekijkers dan niet binnen.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.