Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mijk

mijk

20-03-2020 om 10:21

Hoe gaat het met jullie eindexamenleerlingen?


Biebel

Hear, hear!

40er

40er

23-04-2020 om 13:52

@Tamar, gefeliciteerd!! Fijn dat jullie het al weten.

@Biebel, mooi geschreven en zo waar!

@pinda. Buiten hingen de eerste slingers al... En wat denk je dan? Oh nee hè, mijn ouders weer 🙄. Maar hij vond het wel heel leuk hoor, hij was lichtelijk geëmotioneerd.

40er

40er

24-04-2020 om 18:13

Druppels

Hier druppelen inmiddels wat cijfers binnen en tot nu toe zijn ze goed. Rond 6 mei moeten de cijfers er allemaal zijn en weten we of hij geslaagd is of nog moet herkansen. Dit kan voor 2 vakken.
Als het ivm corona kan hebben we eind juni diploma uitreiking

mijk

mijk

24-04-2020 om 19:48

hier gaat magister dicht

tot alles is afgerond en wordt hij de 15e gebeld. toch wel leuk dat er iets van alle rituelen overeind blijft. Grote zorg is dus nog steeds zijn stresshoestje.Volgende week maar eens met de huisarts overleggen wat we er aan kunnen doen want we hebben van school nog niet gehoord wat het alternatief is als hij niet naar school kan komen.

mijk

Wadje

Wadje

30-04-2020 om 15:30

Yes

Yes, dochter is geslaagd voor de Havo, dus we zijn heel blij
Het is niet zo'n ontlading als vorig jaar bij oudste, maar de blijdschap is niet minder. Jongste wil trouwens tot 4 juni wachten met de vlag.

Hier

Moet dochter nog 5 toetsen na de meivakantie. Tot nu toe werk ze aardig de indruk te vinden dat het deze week ook echt vakantie is. Ik krijg het er wel een beetje benauwd van ( ze staat nogal wat 5-komma-nog-wat’s ...dus het kan nog alle kanten op), maar ik heb besloten het los te laten. Eerdere pogingen van mijn kant om haar een beetje aan t werken te krijgen leidden alleen maar tot een vervelende sfeer thuis , en daar heeft niemand zin in nu we zo op elkaars lip zitten. Ze weet dat we er voor haar zijn, en haar op alle mogelijke manieren willen helpen als ze dat wil.
Enfin, ik kook gezond, probeer haar af en toe los te rukken van een beeldscherm voor een wandelingetje in de buitenlucht en zet elke dag een bak fruit voor haar neus. Ik vind t lastig om aan te zien, maar er zijn nog zoveel herkansingen en reparatie opties...... het komt vast goed. Duimduim.

Ingrid

En wadje.......

Gefeliciteerd!!

En mijk...

...hier druppelen de cijfers gewoon 1 voor 1 binnen ontdekten we gisteren. Vind ik wel heel erg on-ceremonieel hoor, dat je dus cijfertje voor cijfertje zelf op magister kijkend ontdekt of je geslaagd bent..of nog niet....

40er

40er

30-04-2020 om 16:40

IngridT

Hier ook..
Met als resultaat dat hij geslaagd is!!!!!

Pluk

Pluk

30-04-2020 om 21:37

Gefeliciteerd!

Hier de laatste toets na de vakantie. Dat is hier volgende week. En nee, ook hier wordt nog niet geleerd.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-04-2020 om 21:39

Vlag uit

Nav dit draadje dochter gezegd dat ze in Magister moest kijken. En hoppa, alle cijfers binnen. Allemaal voldoendes op haar eindlijst, dus geslaagd!!!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-04-2020 om 21:40

En voor de anderen

Gefeliciteerd voor wie al weet dat hij of zij geslaagd is!!! Het is dik verdiend.

Laetitia

Laetitia

30-04-2020 om 23:20

Wow

Wat een mooie berichten, al die geslaagden!!! Gefeliciteerd allemaal 🎉🎊🇳🇱🇳🇱🇳🇱 Hoop dat het toch een beetje gevierd kan worden. In kleine kring maar uiteindelijk ook in groter verband. Dat maakt zo’n moment in mijn ogen toch wel heel erg feestelijk.

Voor degenen die nog se’s moeten doen: succes. Hier nog steeds 3 vakken te gaan voor zoon. En helaas maar 1 herkansingsmogelijkheid. School heeft het op de een of andere manier niet aangedurfd om af te wijken van de gewone regels van schoolexamens. Jammer maar met een beetje geluk is hij geslaagd na de eerste ronde.
Zoals al eerder gemeld is Magister dicht. Er is al een dag genoemd waarop alle mentoren de examenkandidaten bellen om hun resultaten te vertellen. Nog een week of 3 spannend dus. Binnendruppelende cijfers en dan op een gegeven moment zelf bedenken dat je geslaagd of gezakt bent, vind ik net als Ingrid wel wel erg on-ceremonieel. En ook wel iets jammerlijks hebben. Maar goed, dat is erg subjectief natuurlijk.
De diplomauitreiking reguliere stijlis trouwens afgezegd. Er wordt naar een alternatieve manier gezocht. Nog niet is gecommuniceerd op welke manier.

De laatste SE's beginnen woensdag hier

Alle geslaagden van harte gefeliciteerd!

Volgens mij worden de cijfers hier wel vermeld op de portal maar ben je pas officieel geslaagd als de mentor belt op 4 juni.

Jongste hoeft zich overigens weinig zorgen te maken. En dat gun ik haar enorm. Haar middelbare school carriere is niet van een leien dakje gegaan helaas. Dat ze straks haar MAVO diploma in handen heeft en vanuit daar verder kan, dat is haar van harte gegund.

Gefeliciteerd

Alle geslaagden gefeliciteerd!

mijk

mijk

06-05-2020 om 19:08

Hij is bezig

hele rollercoaster nog vanwege zijn chronische hoest. Ik kreeg geen helder antwoord van school wat er zou gebeuren als hij alles zou missen door hoesten. Dus huisarts gebeld die met 1 blik in het dossier kon zien dat hij al 7 jaar hoest. Was bereid coronatest te regelen maar gelukkig kwam er eerder een tegenvoorstel van school en werkt hij nu alleen in een lokaal met open deur en gang surveillant.

Het gaat niet best maar hij stond er redelijk voor. en nu piekeren we over hoe het nu moet met zijn vervolgstudie. Hij zou naar wageningen Maar asl het daar ook bijna allemaal online blijft maak ik me wel zorgen over alleen op een kamer...

Mijk

Hoestje

Is dat wel eens grondig onderzocht Mijk? Het kan ook om een allergie gaan voor voedsel, met name melk, huisstofmijt of pollen.
Je zou kunnen overwegen om daarmee naar een allergoloog te gaan.
Niet elke arts is overtuigd van het belang van allergie en de kennis daarover en behandeling daarvan voor je gezondheid.
Ik ken een paar mensen met een Indische achtergrond die positief getest zijn op melk, maar er niet vanaf willen en daardoor meer last hebben van hun pollenallergie, en meer hoesten, dan noodzakelijk.
Meestal redelijk te beperken met antihistaminica, behalve als je teveel de allergie negeert.

mijk

mijk

06-05-2020 om 19:39

oorzaak is bekend

hij heeft kinkhoest gehad toen hij 11 wasen daar is wat schade en een overprikkelde hoestreflex ontstaan. Hij heeft er 2 keer logopedie voorgehad en dat helpt echt dus ik verwacht geen medische oorzaak. Al lijkt hij nu wel hooikoorts te ontwikkelen. De medicatiedaarvoor helpt maar doet niks voor dit hoestje

Biebel

Biebel

06-05-2020 om 21:54

Nouns Mijk - even off topic

Kind (dat van het halve examen) is vorig jaar oa ziek geweest door.... kinkhoest. En hoest nu nog steeds. Waardoor hier school meedacht en toetsen thuis mochten. (Met videobellen bij starten en eindigen van de toets, bij wijze van uitzondering).
Maar mijn nou ja gaat over dat wij al een jaar lang aan de huisarts vragen of kinkhoest een soort ‘restschade’ kan veroorzaken. Niet volgens huisarts. Maar volgens de jouwe wel? Dat zou het akelige ‘ik rook niet maar heb een rokershoest’ verklaren.

(En ja, kind had keurig alle dktp prikken en andere vaccinaties gehad. Pech, zei de huisartsassistente toen ze belde om de diagnose door te geven)

mijk

mijk

06-05-2020 om 22:29

Volgens huisarts en logopedist

Vooral gewoonte maar het hoesten veroorzaakt weer irritatie waardoor je blijft hoesten. Een beetje als een korst waar je aan blijft krabben zodat hij niet dicht gaat. Zo heb ik het begrepen en zo lihkt het ook te werken. Logopedie werkte. Leerde hij huffen maar bij zenuwen is dat hoestje er toch weer snel en als ie aanmaal weer begint is ie er niet zomaar weer vanaf.

1e SE gisteren goed gemaakt

De eerste SE is door dochter gisteren goed gemaakt. Maatschappijleer een 8.5. Nu staat ze een 7.1 dus mooi een compensatiepunt mocht dat nodig zijn.
Vandaag Eco. Daar zag ze iets meer tegenop.

Wat vervelend dat hoesten zeg. Ik heb zelf ook kinkhoest gehad een aantal jaar geleden. Was echt heel naar.

Vraagje berekening cijfers

Hi allemaal,

Na een enorm moeilijke periode ( overlijden van haar vader 2 maanden geleden ) hadden we helemaal niet meer op slagen gerekend. Toch wist dochter zich aardig te herpakken. Ze doet 5 havo op het Vavo ( 1e jaar Vavo ) Ik heb even geen idee wat betreft haar cijfers. Ik begrijp, ze mag een 4 en een 5 hebben ( niet in de kerntaken ) maar met compensatie punten. Hoe werkt het met afronden?
Ze moet wel het gemiddelde van een hebben. Reken je dan 6,16 + 8, 36 + 4,43 etc? Of 6 + 8+ 4

Kan er even niet helder over nadenken..

Groetjes, Jasmijn

Ach Jasmijn wat enorm verdrietig

Wat een rotsituatie zeg. Allereerst gecondoleerd allemaal.

Volgens mij reken je met de onafgeronde cijfers. Maar ik weet het niet helemaal zeker.
Ik denk dat je hier meer kunt vinden:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2020/04/15/berekening-eindcijfers-2019---2020

Niet afgerond en met 1 decimaal

Dus de 6.16 wordt dan gerekend als een 6.2
4.43 wordt dan een 4.4 etc.

V@@s

V@@s

12-05-2020 om 16:34

nee

Als het gaat om het gemiddelde van alle cijfers om te kijken of je voldoende compensatie hebt voor je voldoendes gaat het om de afgeronde cijfers (de eindcijfers per vak). Dat zijn dus de gehele getallen.

Tegenover een 4 en een vijf moeten dus bijvoorbeeld drie zevens staan, of een zeven en een acht.

V@@s

V@@s

12-05-2020 om 16:35

dat document waar je naar verwijst

Geeft alleen maar aan hoe je het eindcijfer per vak bepaald. Of je zakt of slaagt moet je vervolgens voldoen aan de zak-slaag regeling van de betreffende opleiding.

Mijk

"nu piekeren we over hoe het nu moet met zijn vervolgstudie. Hij zou naar wageningen Maar als het daar ook bijna allemaal online blijft maak ik me wel zorgen over alleen op een kamer..."

Ik mag toch van harte hopen dat daar niet voor gekozen wordt. Dat er in maart hard is ingegrepen, ja, dat begrijp ik. Maar nu steeds duidelijk wordt wat de gemiddelde leeftijd van de overledenen is (rond de 80) en hoe weinig risico jongeren lopen vind ik het nog langer stil leggen van hun normale ontwikkeling schandalig worden. Verbied alle superverspreiders tot het virus echt onder controle is, handhaaf regels als handen wassen, thuis blijven bij klachten, zorg voor voldoende testcapaciteit en geef in vredesnaam de jeugd hun leven terug. Ik vind serieus dat je het niet meer kunt verantwoorden om jongeren 6 maanden of langer (het academisch jaar start 1 september) hun leven on hold te laten zetten. Ook niet om het MKB volledig om zeep te helpen.

Rare laatste zin

Ik bedoelde: dat je het ook niet kunt maken om het hele MKB om zeep te helpen.
Ik heb overigens nog steeds goede hoop dat dit virus gewoon gaat doen wat alle andere virussen doen die voornamelijk (niet alleen, voor iemand weer zegt "het treft ook jonge mensen" maar voornamelijk) oudere en kwetsbare mensen treffen: ophoepelen als ze uitgeraasd zijn, meestal in de zomer. Als ze dan terug komen, zijn ze vaak een stuk minder schadelijk geworden. Er is geen enkele garantie dat dit virus dat ook gaat doen, maar de meeste virussen volgen dit patroon. Fingers crossed.

V@@s

V@@s

12-05-2020 om 16:44

verbied alle superverspreiders?

Geen idee wat je bedoeld. Niemand weet toch van te voren dat hij of zij een superverspreider gaat worden.

Risico is groter in grote groepen die weinig afstand houden. Denk aan studenten in overvolle treinen en volle collegezalen.

Dus ik vermoed dat de werkgroepen en zo wel weer opgestart gaan worden, maar de massale college's voorlopig niet. (bovendien: hebben die echt wel zin? Kunnen die niet zo goed, of beter online?).

Hoi jasmijn,

Ten eerste...gecondoleerd...wat een verdrietige situatie.

Over de slaagzakregeling....

Een 4 en een 5 op de eindlijst mogen idd, met als voorwaarde...

- de 4 mag niet op een kernvak zijn,
- er moeten 3 compensatie punten tegenover staan. Dus bijvoorbeeld 3 7’s of een 7 en een 8. Het gaat dan echt om afgeronde cijfers. Dus als je dochter een bv 3,6 op Duits staat ( Afgerond een 4 dus) en een 4,5 op wiskunde ( afgerond een 5 dus) ...dan is ze geslaagd als ze een 6,5 o0 Nederlands heeft, een 6,5 op Engels en een 6.5 op geschiedenis....dat zijn namelijk allemaal 7’s op haar eindlijst, en dus 3 compensatiepunten.

De eindlijst Bestaat jaar natuurlijk alleen uit de schoolexamen cijfers, omdat er geen CE is. . Die schoolexamencijfers worden normaal gesproken per toets op 1 decimaal becijferd ( je haalt meestal een 6,3 op een toets, geen 6,27). De cijfers per vak worden uitgemiddeld tot 1 cijfer, waarbij ( staat in t pta) de ene toets soms zwaarder kan meetellen dan de andere. Dat gemiddelde zou normaal gesproken ook op 1 decimaal worden afgerond, en dan uiteindelijk worden gemiddeld met t centraal eindexamencijfers. Nu worden Schoolexamencijfer dus Voor elk vak afgerond op een geheel cijfer ( dus een 5, een 6 of een 7). En die lijst van gehele cijfers moet dus voldoen aan aan ik hierboven beschreef.

Als de lijst met schoolexamencijfers niet goed genoeg is Om in 1 keer te slagen mag je Voor Max 2 vakken alsnog een soort examen doen ...de zogenaamde reparatietoets. Die wordt door school gemaakt, en gaat over de stof van t hele jaar. Hij telt even zwaar als het schoolexamencijfer. Dat cijfervoorbeeld dan wel afgerond op 1 decimaal, en gemiddeld met het cijfer van die reparatietoets. En dan weer afgerond op geheel getal...

voorbeeld...je staat Na je schoolexamens een 5,4 op Duits. Een 5 dus. En omdat je ook al een 4 had, en maar 2 7’s ben je nog niet geslaagd. ( Te weinig compensatiepunten). Je gaat een reparatietoets doen voor Duits. Je haalt daar een 5,6 op! Daar door is je cijfer voor Duits veranderd in een 5,5... want t gemiddelde (5,4. + 5,6) / 2 = 5,5. En omdat 5,5 afgerond een 6 wordt ben je nu geslaagd! ( die ene 4 die je nog had wordt gecompenseerd door die 2 7’s). Je had natuurlijk ook mogen kiezen voor een reparatietoets op t vak waar je een 4 Voor stond...dat in een 5 veranderen was ook genoeg. Of je had nog een ander vak kunnen repareren en vsn een 6 een 7 maken voor dat derde compensatiepunt....

Maar ditvzijn zaken waar ( als hetvechthet nodig blijkt) school je bij zou moeten helpen om T goed uit te leggen zodat jecde beste/ slimste keuze kunt maken...

Succes voor je dochter! Hopelijk lukt het! De mogelijkheden zijn dit jaar eigenlijk best groter dan gemiddeld.....

Ingrid

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.