Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mijk

mijk

20-03-2020 om 10:21

Hoe gaat het met jullie eindexamenleerlingen?

School heeft hier vooral huiswerk online geknalt en docenten zijn bereikbaar voor vragen. Maandag over een week heeft zoon een SE week en er lukt echt niks. Hartstikke verdrietig kan niet concentreren en faalangstig dus hij wil het gewoon niet meer doen. Hij zou in Wageningen gaan studeren in september.

Ik heb er nog een rondlopen met zware faalangst waarvoor we net schooltijdverkorting geregeld hebben. Lukt natuurlijk ook allemaal moeizaam.

Ik geloof dat we gewoon maar inzetten op mental health en zien waar het schip strand. Maar wat heb ik er verdriet van...

Mijk


40er

40er

20-03-2020 om 10:48

Mijk

Wat verdrietig dat het zo gaat! Lijkt me moeilijk als je kind zo'n faalangst heeft. Hier was het eerder ook niet altijd fijn, maar soms afstromen en een fijne klas is het eigenlijk zoveel beter! Alleen als de se's of examens zijn schiet hij weer in de stress!

Hier gaat het aardig goed. Hij doet zijn werk opdrachten, ze hebben al online les gehad.
Hij is goed bezig qua leerwerk. Veel oefenen. De stof was allemaal behandeld, vooral herhalen. Dat kan thuis ook.
Er zijn per vak Whatsapp groepen gemaakt, zodat ze vragen kunnen stellen aan de leerkracht. Mentor is beschikbaar en ze weten inmiddels ook wanneer ze de se's kunnen maken. Geeft ook weer meer houvast. Sommige dingen gaan online, ook voor de se's.

Er komen ook mooie tools beschikbaar, gratis, waar hij ook mee bezig is.
https://www.onlineslagen.nl/ bv. Veel oefenen voor hem op wiskunde.
Jullie nog tips qua oefenen?

Moeilijk

Mijn eindexamenleerling heeft een psycholoog voor haar faalangst, maar de sessies gaan voorlopig niet door. Ze was heel opgelucht dat ze voorlopig niet naar school hoefde. Maar inmiddels is duidelijk dat ze volgende week toch naar school moet, voor het derde SE én voor handvaardigheid. Haar energie is meteen weg.

Mari39

Mari39

20-03-2020 om 11:31

Hier

Volgende week set week. Er zijn wel online lessen maar digitaal vlot het niet erg als ik het allemaal zo hoor. Vastlopen, leraren die lastig vinden om zo les te geven.
Ik heb ook niet het idee dat zoon er druk mee is en er veel van op steekt. Hij was voor de lessen al niet erg gemotiveerd meer, nu nog minder.
Ik hoop zo dat na 6 april igg de scholen weer open gaan.

Laetitia

Laetitia

20-03-2020 om 12:33

Twee jaar

Puberzoon doet examen over 2 jaar verspreid vanwege een langdurige depressie en andere klachten. Eerste jaar was vorig jaar en is goed verlopen. Dit jaar ging ook redelijk maar zoon kan niet goed overweg met de last-minute-veranderingen en de onzekerheid. Had echt paniek. Vooral ook omdat er in de brief van school staat dat je niet mag komen als je verkouden bent maar dat nog niet duidelijk is wat dan het scenario zal zijn. Dus je meldt je dan af zonder dat je een idee hebt wat de gevolgen voor je zijn.

En zoon heeft klachten. Al meer dan een week. Nadat hij contact had met het zieke kind van een bevestigde Coronapatiënt. Dat contact was een week voordat de ouder verdacht werd. Van dat hele gezin wordt ondertussen aangenomen dat iedereen daar Corona heeft of heeft gehad.

Alles is slecht te overzien nu en dat is lastig voor zoon.

oo mijk (ot)

t kippenvel schiet over mn rug en ik kan de paniek nog voelen. Wat voel je je machteloos he.
Dochter is zo blijven zitten en gezakt op de centraal examenregeling van 5.5 in de examenweek...gezakt met mooie punten . Daarna hebben we NLP gedaan bij een vriendin van een vriendin. Zij was ook psychologe en heeft met NLP trainingen in een sessie of 5 dochter echt helemaal om gekregen. Ik weet niet wat het was,maar verbaasd was ik wel. Wie weet een optie? Wij gingen vlakbij eindhoven, niet in de buurt maar t wel waard.

Laetitia

Laetitia

20-03-2020 om 14:03

Kort door de bocht

Zie dat ik in mijn bijdrage wat kort door de bocht informatie gegeven heb.

Zoon ging in dit tweede examenjaar best goed. Kan slecht overweg met de verschillende scenario’s die elkaar opvolgen sinds zondag. Had paniek doordat er een nieuw se-rooster kwam waarbij de boodschap was dat je niet mag komen als je klachten hebt terwijl onduidelijk is wat in deze fase de consequenties zijn als je wat mist.

Hij lijkt zich ondertussen trouwens aardig herpakt te hebben. Is weer aan het werk gegaan ondanks zijn klachten die gelukkig wel afnemen. Maar hij heeft er ontzettend veel last van dat dingen ongrijpbaar zijn op het moment.

mijk

mijk

20-03-2020 om 14:05

Eigenlijk ging het met beide

Stapje voor stapje steeds beter maar dit is zo'n mindfuck.

Ze hebben vandaag allebei voor het eerst echt iets van school gehoord en dat helpt al wel wat. Zoons mentor ingelicht dat het vermoedelijk niet best gaat worden en nu kan ik het ook weer wat loslaten.. Maar we gaan het meemaken. Hij stond er best goed voor.. dus wie weet.

Mijk

Laetitia

Laetitia

20-03-2020 om 14:06

Voor iedereen sterkte

Het is al zo’n heftig jaar, dat examenjaar. Deze coronastress erbij maakt het niet makkelijker. Voor geen enkele examenkandidaat en nog minder voor degenen ‘waar wat mee is’.

mijk

mijk

20-03-2020 om 16:04

40er bedankt voor de oefenmaterialen!

daar heeft hij vast wat aan.

Laetitia

Laetitia

21-03-2020 om 11:51

Informeren

Hoe is het ondertussen met jullie kinderen? Kunnen ze het weer oppakken?

Ik heb wel bewondering voor zoon die ondanks de paniek van een paar dagen terug en de onzekerheid zich toch weer herpakt heeft en weer aan de slag is.

Eindexamen

Over schoolexamens beslissen de scholen zelf, maar voor de centrale examens wordt de norm zo vastgesteld dat het gemiddelde rond de 6 uitkomt. Met zulke grote aantallen kun je dat doen. Iedere eindexamenleerling zal het dit jaar moeilijker hebben in de voorbereiding. Dat effect wordt wel rechtgetrokken.

Hebben jullie examenkandidaten toetsen op school?

En vinden jullie dat eng?

Op de school waar ik lesgeef hebben ze besloten geen pta toetsen op school af te nemen. Alles wordt thuis gemaakt.

Mijn dochter (V6) moet vanaf as vrijdag 1 1/2 week lang bijna elke dag op school zijn voor haar toetsen. Ik begin te merken dat ik dat eigenlijk een steeds minder prettig idee vind. Vraag me ook een beetje af of het wel echt door zal gaan.

Hoe gaat dat bij jullie?

Ingrid

Ja, vanaf maandag

Worden de toetsen afgenomen. Ook is er 2 keer een dubbel uur handvaardigheid ingepland om het examenwerk af te maken. Mondelingen zijn nog niet ingepland.

Thuis maken zou mijn dochter ook wel willen. Lekker met alle boeken erbij

Laetitia

Laetitia

21-03-2020 om 21:12

Op school

Helaas moeten bij zoon alle toetsen op school gemaakt worden. Maar je mag alleen komen als je hoest. Ook als je hoest vanwege allergieën hoest moet je thuis blijven of word je verwijderd.

Ingrid, wat prachtig dat jullie school dat zo oplost. Echtgenoot hier is ook docent en zou graag weten op welke gronden jullie school vindt dat dit mag. Zou hij ook wel willen voor zijn leerlingen.

mijk

mijk

21-03-2020 om 21:23

het staat in

de richtlijnen van de overheid. Zoon moet maandagover een weekbeginnen. Ik verwacht eigenlijk niet dat het gaat gebeuren. En ik vind het niks. Zoon hoest altijd makkelijk (heeft in groep 7 een jaar kinkhoest gehad en het blijft een zwak punt. Hij kucht makkelijk) . Ik vind zelf bepalen of hij wel of niet kan komen heel lastig. Zeker omdat de consequenties zo groot zijn. Er is geen herkansing voor se week ingepland nog. Dus als examens niet doorgaan mis je die...

Hij kwam een beetje op gang. We hebben het weekend werkvrij verklaard en dat vinden ze beide fijn en maandag zien we wel weer.

Dochter (3e klassers) had een fitness en beginnend hardloopschema van de gymsectie. Daar is ze zo blij mee en pakt ze ook uit zichzelf op..

Mijk

Laetitia

Laetitia

21-03-2020 om 21:26

Mijk echt????

De richtlijnen van de overheid geven aan dat in deze periode pta-toetsen thuis gemaakt mogen worden? Is dat na te zoeken?

40er

40er

21-03-2020 om 21:35

Hier

Een deel thuis. Mondeling via de computer bv. Maar ook een deel op school, we hebben een planning gehad. Ook met de uitleg hoe het gaat als ze die dag ziek zijn bv.

Nu wel even een trots momentje, ze zitten met de vriendengroep bij elkaar. Drinken en chips erbij, net als elke zaterdagavond. Alleen zitten ze allemaal thuis, op hun eigen kamer. Maar aan het lachen te horen hebben ze net zoveel lol als anders!

Biebel

Biebel

21-03-2020 om 21:39

Ik lees even mee

Hier heeft 6 vwo dochter de vraag gesteld, in overleg met ons. Ook zij is vorig jaar een tijdje geveld door kinkhoest en heeft nog steeds een naar astma/kinkhoesthoest. Is in een eerdere week ook continue naar huis gestuurd, terwijl ze toetsen wilde maken. Plat gezegd; zolang hoesten een reden is om niet naar school te gaan, zal ze niet kunnen gaan.

Zij deed school voorstel om toets alleen te maken (mocht niet) of thuis onder begeleiding van ouder/ video surveillance oid. En hoewel de directeur haar meedenken over in je eentje in klaslokaal op prijs stelde, gaan ze nu toch in overleg over thuistoetsen. Dus als er ergens wat staat dat het formeel mag, dan kunnen we dat altijd nog gebruiken om school over te halen.

Het goede nieuws vind ik wel dat het feit dat school wil meedenken, ervoor zorgt dat ze na een paar dagen toch echt aan de gang is. Gelukkig, want de kuil in de bank werd wel heel vaak gebruikt.

Laetitia...

Ik zit niet in het crisisteam, maar zoals iemand anders schreef....klaarblijkelijk mag het....

Reacties van collega’s zijn overig wisselend. (voor zover ik iedereen spreek in deze rare tijden) Er zijn er ook best wat die dit volslagen Onaanvaardbaar vinden wegens de natuurlijk volstrekt oncontroleerbare opties voor fraude in alle soorten en maten. Ouders zijn overigens geïnformeerd ook een oogje in het zeil te houden. Maar of dat altij kan? ( ze moeten er dan wel zijn...) Of daadwerkelijk een garantie op eerlijk gedrag is?

Zelfs sommige leerlingen hebben uitgesproken verbijsterd te zijn over het ( naïeve? Onterechte? ) vertrouwen dat school in de leerlingen stelt. Er schijnen allerlei discussie gaande te zijn tussen de leerlingen die ook nog eens onderling moeten bedenken ( a la de hamsterende supermarktbezoeker) of ze msch moeten aanhakend bij degenen die er voor gaan kiezen vals te spelen om te voorkomen dat zij, als eerlijke kneus straks degenen zullen zijn met de laagste cijfers.

Ik heb nog geen idee hoe het gaat aflopen...

Ingrid

Laetitia

Laetitia

21-03-2020 om 22:27

IngridT

Daar zit natuurlijk ook wat in.
Maar je kunt natuurlijk ook op een andere manier tentamineren. Via werkstukken of open-boektentamens. Al is dat ook moeilijk als je dat nooit geoefend hebt.

Ik snap overigens ook wel de dilemma‘s van de scholen in deze situatie. Dingen niet toetsen kan de reden zijn dat leerlingen minder kans hebben hun cijfer op te halen. Aan de andere kant is het ook onwenselijk dat er zo’n onrust is rondom (school)examens en is er de kans dat dat of ziekte de cijfers weer negatief beïnvloeden.

Wat is dan wijsheid hè....

Tamar

Tamar

21-03-2020 om 22:28

wij

gaan maar vast denken aan staatsexamen volgend jaar.

Kind is volledig voorbereid en zou het kunnen halen, maar valt al flauw van angst bij het idee om een stap in de school te zetten nu. School wil geen examens omzetten in mondelingen (via Zoom) of opdrachten en dan houdt het voor haar op. Heel jammer.

mijk

mijk

22-03-2020 om 09:48

Ik had het

Gelezen in een commentaar op de richtlijnen die de overheid doorgaf bij persconferentie. Kan het nu niet meer vinden. Ontdek nu wel dat toegang tot centraal examen per vak geregeld is . Dus mis je 3 van de 8 schoolexamens mag je voor die 1e 5 wel in het 1e tijdvak examen doen.

Ik heb zelf zojuist besloten dit los te laten omat in deze tijd alles morgen weer anders kan zijn. Als hij kan leren mooi als hij SE's kan maken mooi. Zo niet zien wr dan wel weer. Het lijkt me nog steeds ook reeel dat het centrale examen er dit jaar niet komt.

Mijk

mirreke

mirreke

22-03-2020 om 10:20

Het zou mij niks verbazen

Als het eindexamen helemaal niet doorgaat dit jaar...

https://www.lc.nl/friesland/Onderwijsman-Hans-Wildeboer-Eindexamens-in-deze-onzekere-tijd-zouden-heel-onrechtvaardig-zijn-25485291.html?utm_medium=article_sharing&utm_source=twitter

De regels zullen verscherpt gaan worden. Kan niet anders nu niet alleen bewezen is dat pubers kunnen verspreiden, maar dat jongvolwassenen zelfs de grootste bron van besmetting zijn.
En het virus intact tot drie dagen op staal en plastic overleeft, en tot zes uur op papier... los van de overleving in de lucht...

Mirreke

Dat het virus lang kan overleven op materialen maakt niet uit zolang je niet met ongewassen handen in de buurt van je slijmvliezen komt. Het dringt niet door je huid.
En geen eindexamen om de reden die deze man noemt (prestaties van leerlingen) slaat helemaal nergens op en ik vind het onbegrijpelijk dat hij dat niet snapt als onderwijsman. De norm wordt bepaald op basis van de prestaties van alle leerlingen die het vak volgen. Maken de leerlingen het gemiddeld goed: strenge norm. Maken de leerlingen het gemiddeld slecht: soepele norm. Deze onrust geldt voor alle leerlingen, en als iedereen daardoor slechter presteert heb je met een mindere prestatie een hoger cijfer. Zeggen dat iedereen die er na de schoolexamens goed voor staat door mag, nog zoiets. En de rest? Degenen (en dat zijn er veel) die nog dingen zouden ophalen op het eindexamen?

We vormen hier massaal meningen over zaken waar we onvoldoende verstand van hebben, ingegeven door angst. Schoolvoorbeeld van het Dunning-Kruger effect: mensen weten niet hoe weinig ze weten. Realiseer je alsjeblieft dat dat zo is.

Aanvulling op het vorige

Het effect treedt bij mij natuurlijk ook op, dus ik probeer mijn bijdragen te beperken tot dingen waar ik verstand van heb. Zal niet altijd lukken, maar het helpt als je je er bewust van bent.

Laetitia

Laetitia

22-03-2020 om 11:36

Centrale examens

Ja, ben benieuwd of die door gaan. Misschien grijpt men terug op het scenario van 1945. Toen kregen alle eindexamenkandidaten hun diploma.

Als de examens niet gewoon kunnen doorgaan, zal er toch iets moeten worden bedacht. De eindexamenleerlingen kunnen niet massaal het jaar overdoen. Dan levert dat problemen op op de vo-scholen. Die hebben dan komend jaar een dubbele eindexamenlichting. Dat levert ook problemen op op de vervolgopleidingen van alle niveaus waar geen eerstejaars komen.

Maar goed, eerst eens afwachten.

Burgerlijke ongehoorzaamheid

De school waar ik werk heeft besloten het gewoon niet te gaan doen, nu SE's houden. We hebben 250 examenleerlingen, die ga je niet met nog tig docenten/surveillanten in één gebouw laten samenkomen. Veel leerlingen moeten best een eind reizen met het OV, da's ook de kat op het spek binden.

We hebben voor het online lesgeven een echt lesrooster gemaakt. Elke leerling zit van half negen tot één achter zijn computer, elk half uur een ander vak, tussendoor een pauze. Alle docenten zijn dus ook vol aan de bak. Dat kan je niet weer helemaal gaan omgooien voor die SE's.

Normaal gesproken moeten de SE-cijfers uiterlijk 10 dagen voor de start van het CE ingeleverd zijn, nu is daar uitstel voor gegeven. Mochten de scholen op 7 april weer open gaan dan is er nog genoeg tijd om lessen te geven, SE's af te nemen en na te kijken. En als de scholen op 7 april gesloten blijven geloof ik nooit dat het CE wel volgens planning doorgaat.

skik

braam

braam

22-03-2020 om 14:17

hier deels

Hier gaat ongeveer de helft van de schoolexamens door op school. Sommige vakken hebben een alternatieve opdracht gegeven die leerlingen thuis kunnen maken, bij schoolexamens die wel doorgaan worden tafels ver uit elkaar gezet. Dat kan ook makkelijk, want er is verder niemand op school. Het verbaast me dat er scholen zijn die leerlingen thuis toetsen laten maken. Als het gaat over wel of niet slagen voor het examen zou ik zelf als volwassene al "valsspelen". Het lijkt me irreeel om te verwachten dat tieners dat niet doen. Juist in deze tijd wil je er ook zo goed mogelijk voorstaan voor het examen, want je weet niet wat er nog gaat gebeuren. Ik zou dan het laatste schoolexamen vervangen door een opdracht. Helemaal afschaffen vind ik niet eerlijk tegenover leerlingen die hun gemiddelde SE cijfer nog op willen halen, ik zou verwachten dat school daar wel rekening mee houdt.

Ik maak me zelf op dit moment niet zo'n zorgen over tieners op school, als het alleen examenkandidaten zijn die ook nog verspreid worden ingeroosterd. Zo enorm snel verspreidt het virus zich ook weer niet. Dat het in een laboratorium een poosje kan overleven op oppervlakken betekent niet dat dat een belangrijke factor is in de verspreiding. Het "reproductiegetal" is veel lager dan dat van mazelen, polio, bof, etc. Als het virus zich makkelijk zou verspreiden via oppervlakken en door de lucht door mensen die niet kuchen dan zouden we enorm veel meer besmettingen hebben. Ik zal kind wel zeggen de trapleuning niet aan te raken en handen te desinfecteren als ze zit (want helemaal niet aan je gezicht zitten is niet realistisch), dan denk ik dat de kans dat ze het virus daar oploopt erg meevalt. Zolang supermarkten open zijn lijkt me dat een veel gevaarlijker omgeving dan een goed voorbereide school.

pooh bear

pooh bear

22-03-2020 om 18:06

mbo

Mijn dochter doet het laatste jaar mbo. Gelukkig heeft ze op 1 na alle examens die op school moeten al gehad.
Alleen de stage opdrachten moeten nog afgerond worden. Dit levert haar wel heel veel stress op. Nu kan ze nog stage lopen maar ze weet niet voor hoe lang. Ze is ook bang de deadline niet te halen. Ook kan ze niet echt op school terecht voor vragen en hulp. (dit was voor de corona al een beetje een probleem door ziekte en ontslag van haar mentor en stagebegeleider)
Ze maakt zich behoorlijk zorgen. Maar ze zegt dat ze nog geluk heeft omdat ze een van de weinige uit haar klas is die nog naar stage mag komen.

mijk

mijk

23-03-2020 om 08:17

Hier

Is nu een gewone se week gepland dus ook net 2 vakken per dag. Gezien de afstanden die kinderen hier moeten afleggen moeten die dua de hele dag op school hangen. Daar baal ik wel een beetje van.

Mijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.