Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fatma

Fatma

02-11-2012 om 23:07

Havo of vwo


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mussie

Mussie

09-11-2012 om 21:59

Ik zeur wat door

Ik zeur misschien wat door, maar ik kan me niet voorstellen dat advies zou zijn om wat meer BBC te kijken. Het verschil tussen de 1 en de andere cijfers is zo groot! Daar is iets aan de hand, dat kan iedereen begrijpen. Een beetje school en docent moet daar iets mee. Denk ik.
Ik heb nu Plan opgesteld bij zoon voor Frans. Onderdeel daarvan is dat we elke keer helpen met huiswerk. En na 1x vallen me al de schellen van de ogen. Hij is slordig in de details. Niet bewust of zo, maar hij ziet het belang niet zo van een accent de ene of de andere kant op. Tsja... Dat schiet niet op bij Frans hè?
Heb jij zelf al idee wat er loos is?

Vera*

Vera*

09-11-2012 om 22:33

Oefenen

Ik vond deze link met luisteroefeningen vanaf nivo 'easy'.
http://www.esl-lab.com/

Annet

Annet

10-11-2012 om 18:00

Luisteren oefenen

Natuurlijk kan het dat je oudste toch wat dyslectisch is. Ik hoorde op een informatieavond dat dysltectische kinderen bij een luistertoets 10 minuten eerder naar binnen mogen om alvast de vragen te lezen. Dat kan veel schelen.
Mijn oudste zegt dat het oefenen in luistertoetsen, uitleg krijgen hoe je dat doet, heel wisselend is per leerkracht.
Mijn oudste heeft het omgekeerde probleem van jouw zoon. Ze stampt met veel moeite de woordjes, moet echt vaak herhalen, om een voldoende te halen. Luistertoetsen gaan bij haar vanzelf.
Jouw zoon zal dus moeten gaan oefenen in luisteren. Oefent hij woordjes met geluid? Spreekt hij de woorden ook hardop na? Dat kan veel schelen.
Verder inderdaad filmpjes kijken en voorlezen in vreemde taal. Dit helpt bij mijn oudste om taalbegrip te krijgen. Zonder dat begrip lukt het haar ook niet. Met alleen woordjes heb je nog geen gevoel bij een taal.

'sleuren' vs 'op tenen lopen'

Hier 1 dochter met dyslexie die van basisschool VMBO gemengd meekreeg. Zij wilde, en kon in onze optiek, echter meer. Daarnaast waren wij absoluut niet onder de indruk van de VMBO school hier in de buurt. Na wat gesprekken met de leerkracht lagere school ('ik ga pas weg als jij het met mij eens bent' haha) kreeg E het voordeel vd twijfel en ging naar een Montessori school met in 1 klas VWO, HAVO en VMBO-T. Daarnaast was dit een school met erg goede dyslexie begeleiding. Dochter bloeide op, en kreeg zelfs HAVO advies na jaar 1 (wat we roch ook even aan basisschool hebben laten weten natuurlijk). Uiteindelijk bleek VMBO-T pittig genoeg voor haar, en hebben we haar met ook het nodige sleur-, til-, en duwwerk door de VMBO-T geloodst. Maar: diploma op zak, en inmiddels ook MBO-studie voltooiden lekker aant werk in een fijne baan.
Dochter 2 zit nu in 4 VWO van tweetalig onderwijs. En nee, dat ging beslist niet makkelijk. Inderdaad de laatste 2 jaar echt spannend rondom wel/niet overgaan. Wij hebben echt wel flinke gesprekken gehad of afstromen naar HAVO geen optie was. Dochter is echter mordicus tegen, blijft rotsvast vertrouwen houden dat ze het wel kan en wil het heel graag. Ze werkt er heel hard en gedisciplineerd voor. Helemaal zelf overigens, we vinden dat ze het inmiddels echt zelf moet doen qua planning etc. Wij overhoren niet, noch checken we werkstukken. Wel heeft ze 1 xweek studiebegeleiding mn voor wiskunde - dat gaat ons behoorlijk boven de pet .
Veel bewondering voor hoe ze gemotiveerd stug doorwerkt. En dat denken we is voor beide meiden ook een belangrijke les: het hoeft niet altijd makkelijk; niks mis met hard werken en investeren om je doel te bereiken. Jongste wil nu overigens een specifieke HBO opleiding - maar zegt zelf dat ze wel gewoon t tweetalig VWO wil afmaken.

Zus heeft drie dochters die alledrie klassen oversloegen op lagere school, al konden lezen voor ze naar school gingen etc. En uiteindelijk alledrie gaande de middelbare school van VWO naar HAVO gingen... omdat er thuis weinig tot geen aandacht was voor schoolwerk. Denk dat de nichtjes t makkelijk hadden kunnen halen, en zie nu de triomfantelijke Facebookpostings 'alweer een 8!'. Zonde, denk ik dan. Het is goed om t beste uit jezelf te halen.
Bij mijn oudste was dat VMBO-T, bij jongste tweetalig VWO - en op allebei ben ik echteven trots!

Tot slot; wat ik zelf ook echteen verschil vind tussen VWO en HAVO is vooral de houding, de nieuwgierigheid, het doorvragen, verbanden leggen, deduceren, concluderen etc. We zien hoe jongste steeds kritischer bv het journaal kijkt, vragen stelt, doorredeneert en echt nadenkt. En dat is erg waardevol, of ze nou HBO of universiteit doet.

Mare

P

P

14-11-2012 om 14:38

Mare

Ik denk dat dat laatste ook van het kind afhangt, het ene kind heeft daar nu eenmaal meer interesse in dan het andere, ook al zitten ze op het vwo of juist op de havo.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.