Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sam

Sam

02-09-2014 om 10:46

groep 8 en schooladvies


Sam,

In een draadje van jan 2014 een vergelijkend verhaal van Kim post#18. Het advies werd pas na de NIO gegeven.
Na een tegenvallende toets, hup naar de directeur en dan hopen dat die meewerkt.

Daarom; wat voorkennis over je rechten en mogelijkheden igv onaangename verrassingen is geen overbodige luxe. Het gaat niet altijd soepeltjes, anders bestond deze forum niet.

http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/wat-is-het-schooladvies-van-je-kind

Katniss

Katniss

05-09-2014 om 21:07

Andersom

Zoals cassy kom ik ze weinig tegen irl hoor. De meeste ouders in mijn omgeving kiezen liever een treetje lager 'anders moet het kind zo op zijn tenen lopen'. Ik ben er wel eerlijk in dat ik mijn kinderen het liefst naar het vwo zie gaan. Volgens mij zit het er ook wel in, maar de jongste haalt net zo makkelijk een C als een A+. Het hangt een beetje van het weer af, van haar stemming, van de rust in de klas, of haar trui kriebelt. Plus dat het haar niet zoveel interesseert of ze moeilijk (wat ze prima kan) of makkelijk werk doet. Ze vindt het allemaal een noodzakelijk kwaad. Nee, ik zie mezelf t.z.t. nog wel lobby'en voor een hoger advies.

Margret

Margret

05-09-2014 om 22:16

Cassy

Je zegt: "Ik heb hier een mening over het vmbo geplaatst. Waarom vat je het zo persoonlijk op?"

Misschien vat ik het zo persoonlijk op door jouw 'Sorry maar het vmbo nooit. De meiden die daar op zitten .....zullen geen goede invloed zijn op je kind.'

Dat is geen mening meer dat is een regelrechte belediging, discriminatie en weet ik veel wat nog meer. Ken jij werkelijk niemand die VMBO heeft gedaan en die wel een goede invloed op jouw kind heeft? Opmerkelijk.

Vmbo meiden

Zijn zo leuk!! Vooral als ze wat mogen doen. Heerlijke eerlijke meiden heb in in mijn (proffesionele en prive) omgeving. En vaak veel eerder wijs en volwassen als ze met hun 16e al in real life terecht komen door stages.

Vwo

Vwo meiden zijn ook heerlijk. Maar echt, ze leven veel langer in een beschermd middelbare school em studentenleventje dan de vmbo-ers. Die worden met 16 of 17 de echte wereld in geschopt.

cliche's

Zijn hier niet te veel mensen die in sprookjes geloven? Of cliche's? Er zijn zat lieve serieuze VMBO meiden en zat VWO bitches. Op dit forum leeft de gedachte dat VWO'ers hardwerkende nerds zijn met weinig andere interesses buiten hun studie. Die zijn er ook (net als dat er VMBO bitches zijn), maar geloof mij: er zijn ook zat popi jopi meiden die hele klassen terroriseren. Beschermd? VWO'ers blowen ook en hebben seks. Dat is echt van alle niveaus.

Neemt niet weg dat je het beste met je kind voor hebt, maar de realiteit in de klassen kan iets anders zijn dan je denkt.

Grotendeels eens

met reactie hierboven. Verder mis ik ook realiteit bij verschillende ouders in wat ze van hun kind verwachten.

Meisje

Ooo je hoort mij niet zeggen dat vwo ers braaf en nerds zijn. Maar 6 jaar op een vwo is veel simpeler dan je op een mbo en daarbij in het grote mensen leven handhaven op een stageplek is echt anders. Ook anders dan ik vroeger dacht. Ik en met mij mijn hele familie heeft het comfort van 6 jaar vwo en dan universitair onderwijs. Geloof me. Mbo en stages en werken is zwaarder en geeft al op jonge leeftijd al heel andere verantwoordelijkheden. Geen dagje college overslaan. Als 16 jarige een 90 jarige verzorgen die gaat sterven is heel anders dan op je 16e in vwo 5 lesjes te volgen

Bescherming

Mach #126 "Maar echt, ze leven veel langer in een beschermd middelbare school em studentenleventje dan de vmbo-ers."
Zo is dat. En dat zie je. Niet alleen aan de leerlingen, maar ook aan de scholen. Een vwo ziet er veel beschermder uit.

Lokatie

Hier in grote stad, staat een vmbo naast een politiebureau, ik zou mijn kind daar nooit inschrijven zo negatief in het nieuws. Dan liever naar die vmbo naast de Amerikaanse ambassade , 3 minuten fietsen. Welk een verschil in ingeschreven leerlingen; het gaat niet om het onderwijsniveau maar het gedrag.
Ook heb ik de vwo vlak bij een koffieshop, bewust links laten liggen. Het kind is aangemeld bij een school uit de buurt van dergelijke verleidingen. Van de week was het kind op een feestje, waar werd geblowd en vooraf werd ingedronken. Grappig hoe je keuzes maakt, maar je 'gevaar' alleen kan voorkomen door met je kind hierover te praten.

flanagan

Ja, er is een enorm verschil in sfeer en ll populatie van VMBO scholen. Hier zijn de meeste verbonden aan een scholengemeenschap. EN verder woon ik in het noorden van het land, waar op het platteland alles toch veel gemoedelijker gaat dan in de Randstad. Maar ook op de vmbo scholen in de grote steden hier is het al veel gemoedelijker dan in de grote steden in het westen van het land.

creabea

creabea

08-09-2014 om 14:06

haha (ot)

gisteren was ik naar Amsterdam geweest voor het een en ander en toen kreeg ik van een kennis de vraag of ik heelhuids was teruggekeerd uit de 'gevaarlijke grote stad' Die vraag was wel met enige ironie gesteld natuurlijk, maar was ook nog een beetje serieus.

Ik ken wel mensen die niet in hun eentje naar de grote steden durven. Dan is zo'n vmbo-school met metaaldetectors helemaal horror natuurlijk

Mdevr

Mdevr

30-09-2014 om 22:54

Verkeerd schooladvies

Hallo allemaal,

Even een vraagje. Ons kind heeft overwegend op zijn lvs vanaf groep 6 A+ voor rekenen A voor taal en B voor begrijpend lezen. De totaal score van de entreetoets was 91% Nu heeft de docent vandaag een schooladvies gegeven voor havo/vwo Dit valt ons tegen wij hadden het idee dat dit toch een duidelijk vwo advies zou mogen worden. Wat vinden jullie en wat kunnen wij doen????

Mvg, M

amk

amk

30-09-2014 om 22:59

net uitleg gehad

het gaat niet alleen om die resultaten, maar ook om het kind is het een praktisch ingesteld kind of niet, hoe zit de zelfstandigheid, de concentratie, de leerbereidheid etc. Dat gaat allemaal mee in het advies.
En dus kan het advies best lager uitvallen dan je opgrond van alleen de cijfers zou verwachten.

vlinder72

vlinder72

30-09-2014 om 23:02

Waarom

Weet je waarom de school een havo/vwo advies geeft?

Ik zou eerst uitzoeken waarom de school dit advies geeft en daarna in gesprek gaan met de mededeling dat je je kind graag in een VWO klas wil plaatsen.

Evanlyn

Evanlyn

30-09-2014 om 23:06

en dat

is dus helemaal fout. Niets is veranderlijker dan motivatie en werkhouding van een puber. Daar kan je in groep 8 dus niets zinnigs over zeggen. Het is allemaal zeer subjectief natte vinger werk. Bovendien zitten er zat ongemotiveerde kinderen op het VWO. Die halen geen tienen, maar ze halen het diploma wel.

Ik zou een gesprek aangaan en een NIO of nog liever een WISC test aanvragen. Als daar een VWO IQ uit komt, wordt het lastig voor de school om bij zijn advies te blijven. Want dan heb je en een hoog IQ, en goede resultaten om je op te beroepen. Bij ons heeft dat gewerkt.

Linda K

Linda K

30-09-2014 om 23:24

Onterecht

Het is in mijn ogen volkomen onterecht om een kind op basis van zoiets veranderlijks als motivatie (@ Evanlyn) of andere vage eigenschappen naar een lager schoolniveau te sturen. Blijkbaar haalt je kind ook VWO cijfers zonder motivatie. Prima kans dat dat op het VWO ook gaat gebeuren, of dat er spontaan wel motivatie ontstaat.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-10-2014 om 08:53

Begrijpend lezen

Voor begrijpend lezen heeft hij een B. En dat is een heel belangrijk onderdeel. Voor een echt vwo-advies zou dat een dikke A moeten zijn.

Welke regio?

Mdevr, het basisschooladvies is gebaseerd op een formule. Je kunt er bijna een meetlat naast leggen. Die meetlatten verschillen per regio en zijn vastgelegd in de bovo/povo en of toelatingsprocedures bij de vo scholen.

De basisschool geeft het advies + alle gegevens waarop dat advies gebaseerd is zodat de vo school het na kan rekenen. Eigenlijk is dat advies nergens voor nodig. De gegevens zijn al genoeg.

Ik heb al eens een procedure gezien waar voor een vwo advies inderdaad alleen maar A+ scores (geen enkele A, laat staan gelden. Dat is niet verboden.
De vraag is of dat ook geldt voor jouw regio.

In welke regio woon je? Weet je welke procedure er geldt? Had je een vo school op het oog, zo ja hoe heet die? Staat daar iets over toelating op de site?

Barvaux

Barvaux

01-10-2014 om 09:39

wat is je probleem?

Je zegt niet wat het probleem is? Kan hij nu niet naar een VWO klas, niet naar een gymnasium, niet naar een VWO+ klas? Weet je wel of dat problemen geeft? Met die 91 wordt hij vast wel geplaatst ook zonder een dubbel VWO advies.

Amy2

Amy2

01-10-2014 om 14:54

mdevr

Je schrijft: Ons kind heeft overwegend op zijn lvs vanaf groep 6 A+ voor rekenen A voor taal en B voor begrijpend lezen. De totaal score van de entreetoets was 91%. Nu heeft de docent vandaag een schooladvies gegeven voor havo/vwo.

Persoonlijk snap ik dit wel. Rekenen is dus een A en begrijpend lezen is een B. Dan kom je inderdaad op een voorlopig advies uit van Havo/VWO. Met een B voor begrijpend lezen kom je niet op het VWO terecht.

Wat verbaast je nou precies?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-10-2014 om 15:59

niet te snel

Amy, je schrijft:
"Met een B voor begrijpend lezen kom je niet op het VWO terecht."

Weet je, dat is gewoon echt geen feitelijk gegeven. Zelfs als de school zich heeft te houden aan regionale regels, dan kun je nóg niet concluderen dat je met een B op begrijpend lezen niet op het VWO terecht komt. Mijn beide kinderen hebben NOOIT een A op begrijpend lezen gescoord (vaker zelfs nog een C dan een en zitten op het gymnasium.

Maar goed, daar heeft mdevr niets aan. Alles valt of staat bij eventuele regionale regels waaraan de basisschool te houden heeft voor het schooladvies én het toelatingsbeleid van de middelbare school.

Laten we hier als ouders elkaar nou niet aanpraten dat je met een B nooit op het VWO terecht komt of dat je met een intelligentietest of een positieve entreetoets een middelbare school wel kunt overhalen om je kind in een VWO-brugklas te plaatsen. Daarvoor zijn de onderlinge verschillen gewoonweg veel te groot.

Amy2

Amy2

01-10-2014 om 16:10

akkoord

Ijsvogeltje akkoord. Echter, wordt een A voor begrijpend lezen en rekenen gevraagd in meerdere regio's.

Als je het me persoonlijk vraagt dan denk ik dat een kind wat een B haalt voor begrijpend lezen het vast prima zal doen MITS dat kind bereidt is om hard te werken. Is het niet zo dat veel kinderen het prima doen op het VWO, puur op hun geheugen, puur met hard werken. Een 6je haal je met hard werken, hoger dan een 9 haal je vaak met inzicht en leren. En ja, ook met 6jes kun je prima je VWO diploma halen. Geen haan die er naar kraait op de Universiteit wat je cijferlijst nou precies was. Zelfs als je Geneeskunde doet kun je mbv loting in de studie geraken met een 6jes cijferlijst.

Barvaux

Barvaux

01-10-2014 om 16:24

amy2

Mag ik je er op wijzen dat het gemiddelde eindcijfer op de cijferlijst van het VWO nog steeds een 6,4 is? Met alle eisen die er zijn om te slagen betekent dat dat er maar weinig negens worden gehaald en dat de helft van de cijfers een 6,4 moet zijn of lager.

amk

amk

01-10-2014 om 16:27

Amy

er zijn zelfs nog scholen die het hele test gebeuren links laten liggen zolang ze kunnen en alleen aan de wettelijke minimum eisen voldoen op dat gebied omdat ze daartoe gedwongen worden.
Er wordt dan ook nauwelijks waarde gehecht aan de resultaten die dan gevonden worden.

Precies Barvaux

De toetsen en examens worden ook expres zo gemaakt dat gemiddeld ongveeer een 6,5 gehaald wordt. Een 8 of 9 op vwo is heel uitzonderlijk. Op havo idem. Als je daar gemuddeld een 7,5 of 8 staat je eigenlijk op vwo moeten zitten.
Er is iets raars met de toetsen en examens. Er wordt gestreefd bij de beoordeling en cesuur vaststelling naar een bepaald gemiddelde. Als een toets te hoge cijferrs geeft vinden ze de toets niet onderscheidend genoeg. hoge toetscijfers mag niet.

Barvaux

Barvaux

01-10-2014 om 19:17

mach

Klopt en op het VWO ligt het gemiddelde dus iets hoger dan op de Havo omdat de hoge Havisten naar het VWO gaan maar daarboven heb je niets meer. Mijn zoon gaat de score op zijn havo flink opvijzelen over anderhalf jaar

Amy2

Amy2

01-10-2014 om 19:25

cito toetsen

Ik vraag me echter wel af wat de criteriumvaliditeit is van die LVS cito toetsen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.