Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sam

Sam

02-09-2014 om 10:46

groep 8 en schooladvies


Margret

Margret

04-09-2014 om 18:01

vmbo

Hier een school die basis tot en met gymnasium aanbiedt. Denk je nu echt dat de kinderen op gymnasium nu zo anders zijn dan op basis? Ja, ze zijn verschillend in intelligentie maar verder zitten er op het gymnasium ook kinderen waar jij je kind liever niet bij in de klas zou willen hebben. Ze zijn superstreng hier en het is hun doel om alle kinderen aan een middelbare school diploma te helpen zodat ze verder kunnen en wat kunnen betekenen voor de maatschappij en later jou tot dienst te zijn als je autoproblemen hebt, een muurtje gestuct wil hebben of de doktersassistente belt.

sam

dat was al duidelijk, dat je zo hoog mogelijk in wilt zetten. En aan de scores te zien zal VWO ook bij jouw kind passen. Maar als er gerede twijfel is, dan zou ik niet alles op alles zetten om kind op het hogere niveau te krijgen.

En Evanlyn, je hebt gelijk dat afstromen gemakkelijker is dan opstromen. Ik ben wel voor duidelijke regels voor opstromen, cijfermatige dan wel, geen gedragsmatige.

Het is een landelijke trend, die homogene klassen, maar ik ben ook meer voor dakpanklassen.

Linda K

Linda K

04-09-2014 om 18:16

Ik zou niet blij zijn

Volgens mij dwalen we een beetje af. Hier trouwens twee kinderen die ik inderdaad liever niet op het VMBO zie, maar dat ligt aan mijn kinderen en niet aan de kinderen op het VMBO.
Een neefje van mij heeft VMBO-b gedaan en is daarna gaan werken, werkt al een jaar al 10 bij dezelfde baas. Mijn beide zoons kunnen een hoop van hem leren op het gebied van hard werken. Oudste weet dat inderdaad erg te waarderen in neefje, jongste ziet het helaas nog niet zo.

Hier kregen we een voorlopig advies bij het eerste rapport in groep 8, op beide basisscholen. Definitief advies in januari voor de cito. Op school A werd dit advies niet aangepast, ook niet als de cito mee/tegen viel. Ik zou niet blij zijn met een school die niets wil zeggen. Open communicatie lijkt me in het belang van het kind.

Linda K

Linda K

04-09-2014 om 18:20

aanvulling

Ik moet niet vergeten te vermelden dat mijn ervaringen al 4 jaar oud zijn. Ik begrijp dat het schooladviesverhaal in de meeste gemeenten drastisch is veranderd.

Sam

Sam

04-09-2014 om 18:40

gelukkig zijn

@Piano je hebt helemaal gelijk hoor. Als mijn dochter beter op het Havo past dan is het ook goed. Prioriteit voor ons is dat ze gelukkig is. Maar met een D in groep 6 heb je wel een deukje in het LVS. Afwachten dus voor ons wat ze ermee gaan doen. Wat ik wel vervelend vind is dat ze al ruim 7 jaar niks zeggen. Als je er naar vraagt kijken ze je aan alsof je naar een staatsgeheim vraagt

@Cassy met een C voor rekenen wordt het wel moeilijk om je kind op een Havo te krijgen. Rekenen wordt gezien als een heel belangrijk vak. Wellicht dat iemand anders hier er meer over kan zeggen.

Die D is niet erg

De belangrijkste twee scores zijn die voor begrijpend lezen en rekenen, als dat constante A's zijn dan ben je al een heel eind. En een enkele D zegt toch niets?

En inderdaad, met een C voor rekenen wordt het moeilijk om een Havo-advies te krijgen. Maar wie weet wat er nog gebeurt.

NIets zeggen

door de basisschool vind ik ook heel vreemd. Ze hebben zeker nare ervaringen met ouders die ze valse hoop hadden gegeven of zo.

Geen politie

#77 Naast de wettelijke criteria mag een school eigen aanvullende toelatingscriteria formuleren. Maar dat betekent niet dat de school de wettelijke eisen mag negeren. Dit jaar (2015 om precies te zijn) geldt het besluit dat over de eindtoets gaat. Daarin staat dat andere toetsen niet mee mogen tellen.
Maar er is geen schoolpolitie dus een school die het wel doet krijgt geen straf.
Toch is dat wat anderd dan aan ouders advieseren om - desnoods op eigen kosten - een aanvullende toets te laten doen. Strikt genomen heb je niks aan die toets.

Brave new world

LiesK "Ik vraag mij altijd af of een kind gelukkig wordt. Een kind dat in de vroegere 6e klas met oudere vriendjes uit de buurt sleutelt aan brommers heel technisch georiënteerd is en ook nog eens een lts advies kreeg kan toch nooit gelukkig worden op een vwo school"
Wat een simplistisch mensbeeld zeg. Ja hoor, kan best. En weet je wat? Het is ook nog mogelijk dat ze dat vwo succesvol afrondt, terwijl ze toch al die tijd aan brommers blijft sleutelen.

Er zijn er bij

Je kunt de opmerking van Cassy veralgemeniseren tot alle vmbo's. Maar dat lijkt me een beetje onzin vanuit het perspectief van een ouder die over zijn of haar kind praat. Ik stel me voor dat er bij Cassy in de buurt een school staat waar het bar en boos is. Dat soort scholen bestaan.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-09-2014 om 20:04

"Ik stel me voor dat er bij Cassy in de buurt een school staat waar het bar en boos is. Dat soort scholen bestaan"

En het lijkt mij ook heel aannemelijk dat Cassy nog nooit een VMBO school van binnen heeft gezien. Dat zij geen kinderen (of hun ouders) kent die op het VMBO zitten. Dat ze nog nooit een VMBO-docent heeft gesproken. Maar dat ze zich wel heeft laten beïnvloeden door 'verhalen'.

Dat gebeurt namelijk nogal veel. We hebben nu eenmaal de neiging om vooral negatief te zijn over zaken die wij eigenlijk helemaal niet kennen.

cassy

cassy

04-09-2014 om 20:09

lockercontrole

Het Vmbo zit hier bij ons vlakbij. 1 keer in de zoveel tijd komt de politie daar op school voor een lockercontrole. Vreselijk, ik laat mijn kind echt niet als een potentiele bajesklant behandelen. Lockercontrole noemen ze het. Waarom de politie dat moet doen, geen idee.

Margret

Margret

04-09-2014 om 20:21

wat een mop

Nou alle lockers gaan hier open of je nu op basis of vwo zit. Het is niet de bedoeling dat er spul in je kluisje blijft liggen.

En jij maar denken dat het op havo/vwo allemaal zo geweldig is. Wat een mop. In de eerste week van de brugklas op de havo werd er gedeald in 'energiedrankjes' en ja als je daar eenmaal ervaring mee hebt is de stap naar iets anders zo gemaakt en die dingen werden allemaal in de kluisjes bewaard. Kluisjes die niet gecheckt worden want havo/vwo.

cassy

cassy

04-09-2014 om 20:28

nee niet altijd lockercontrole hoor

Vandaag nog besproken: Buurjongen zit in de 5de van het gym. Het betreft hier een zelfstandig gymnasium. Nog nooit is zijn locker ook maar 1 x gecontroleerd. Laat staan dat dit door de politie gebeurt waarbij een leerling aanwezig moet zijn.

Margret

Margret

04-09-2014 om 20:32

jaja

Maar dat wil niet zeggen dat er geen drugs in die lockers zit toch? Juist is de kans op vmbo minder omdat daar juist wel gecontroleerd wordt.

Ga nu eens in op wat ik verder nog zei over hardwerkende vmbo'ers met een goede baan. Hebben die een slechte invloed op jouw kind? Vreemd kind heb jij dan.

ook op vwo lockercontrole

Op mijn dochter haar school komt 2 x per jaar de politie met honden de lockers besnuffelen. De leiding weet van wie de lockers zijn als je daar dus "iets" bewaard ben je de sigaar. Leerlingen zijn daar niet bij.
Het idee alleen al dat op een vwo niet gecontroleerd hoeft te worden. Ook op een vwo kom je kinderen tegen die iets anders voor ogen hebben dan keurig een diploma halen.

cassy

cassy

04-09-2014 om 20:46

margret

Ik heb hier een mening over het vmbo geplaatst. Waarom vat je het zo persoonlijk op? Het is toch slechts een mening van 1 iemand. Als jou kind gelukkig is op het vmbo en jullie ook..prima toch?
Het klopt dat het vmbo hier bij ons slecht te boek staat. Ik wil mijn kind daar dus niet tussen, noway in hell.

Sam

Sam

04-09-2014 om 21:03

die locker controle

Op de school van mijn stiefzoon is er 1 keer per jaar een lockercontrole. Maar dit gebeurt door de schoolleiding zelf. Zeker niet door de politie. Ik denk dat mijn vrouw dit niet echt zou waarderen. En ik ook niet denk ik. Maar goed, ik weet er niet het fijne van moet ik eerlijk zeggen. Moet ik me dan voorstellen dat zo een kind voor een politieagent staat en antwoord moet geven op de spullen die ze zien in je locker?

eerste jaar

Geen idee het is pas het eerste jaar van mijn dochter. De directrice vertelde dat die honden dus echt naar drugs komen snuffelen. Verder kan je in je kastje hebben wat je wilt. Of de verdachte kluisjes opengemaakt worden met of zonder de leerling dat weet ik niet.

Evanlyn

Evanlyn

04-09-2014 om 22:13

VMBO in de buurt

Daar zou ik mijn kinderen ook niet willen hebben. Ook niet op elk VWO in de buurt trouwens. Ik weet precies naar welk VMBO ik ze wel zou hebben gestuurd, als school, ik en de kinderen happy waren geweest met een VMBO advies. Natuurlijk moet een kind altijd op het juiste niveau voor hem/haar terecht komen. Maar juist in dat opzicht vertrouw ik de school voor geen cent.

Miriam, dat die eindtoets verplicht maatgevend is wist ik niet. Mijn kinderen zijn net op tijd door de mazen van het net geglipt, geloof ik.

wizzer

wizzer

04-09-2014 om 22:21

nee juist niet

Het schooladvies is maatgevend. Alleen als de eindtoets beter gemaakt wordt als het schooladvies dan moet de basisschool het advies heroverwegen.

Sam

Sam

04-09-2014 om 23:02

schooladvies

wizzer dat vind ik dus best riskant. Een leerkracht kan dus denken dit is een VWO leerling want allemaal A's in het LVS maar het kind heeft wat gedragsproblemen en dus wordt het toch Havo. Leraren zijn natuurlijk ook gewoon mensen en kunnen ook vooroordelen hebben. Zeker allochtonen kunnen hier de dupe van worden. En dan is die Cito score toch wel fijn om te hebben in maart. Nu is de uitslag pas in mei bekend en ze zeggen wel dat de school het moet heroverwegen als de cito hoog is maar of dit ook echt gebeurt? Ik weet het niet hoor.

Miriam; Digitaal inschrijfloket?

Een paar jaar terug ging ouder met aanmeldingsformulier, citoscore en advies een kind inschrijven bij een VO. Men kreeg ook een oki.doc. Het oki.doc bevatte info over de werkhouding en info over het sociale gedrag van kind naar anderen. Als je als ouder niet eens was met de inhoud daarvan, kon je dat aangeven geen toestemming te geven voor koppeling aan het leerlingennummer, wat digitaal gekoppeld was aan een electronisch leerling loket, ELKK.
Zo had de ouder de ruimte om in een intakegesprek met VO het kind te bespreken.

Miriam, betekent het digitaal inschrijfloket ook dat persoonlijke gegevens zoals gedrag, zonder toestemming of zelfs zonder inzage van ouders, worden bijgeleverd? Hoe kan een ouder zich dan nog wapenen tegen suggestieve opmerkingen van een bs, welke een plaatsing negatief kan beïnvloeden?

vb stel; Sam wilt haar dochter op een zelfstandige gym maar bs meldt in dossier/ elkk/oki.doc dat kind een matige werkhouding heeft of doof is of geen respect heeft voor leerkrachten of pillen slikt. (Ik ken haar niet, maar schets een situatie), dan kan een kind op basis van digitale selectie op een reservebank worden geplaatst, zonder intakegesprek. Hoe moet een ouder hiermee omgaan, VOORDAT dit leidt tot een conflict en de kansen verkleinen.

Oki.doc

'Men kreeg ook een oki.doc.'; de ouders kregen het oki.doc maar hoefden dit niet aan een VO af te geven.

vlinder72

vlinder72

05-09-2014 om 08:33

Tekenen

Wij kregen de overdrachtsformulieren dit jaar te lezen en wij moesten onze handtekening eronder zetten. Geen idee wat er gebeurd was als je het er niet mee eens was. De leerkracht van onze zoon gaf juist aan overal heel positief over te zijn omdat ze alle kinderen een zo goed mogelijke start wil geven op de middelbare school.

Geloof ik niet

Flanagan:"Als je als ouder niet eens was met de inhoud daarvan, kon je dat aangeven geen toestemming te geven voor koppeling aan het leerlingnummer, wat digitaal gekoppeld was aan een electronisch leerling loket, ELKK."
Daar geloof ik helemaal niks van. Dat okidoc ontstaat door invoeren van gegevens bij ELKK. De gegevens staan dan dus in ELKK (als in een cloud). De bo school kan daar in wijzigen (de vo school niet). De vo school krijgt toegang op basis van het leerlingnummer. Dat nummer is hetzelfde als het bsn en staat op het identiteitsbewijs van de leerling. De basisschool moet dat nummer aan de vo school verstrekken (wet).

"Miriam, betekent het digitaal inschrijfloket ook dat persoonlijke gegevens zoals gedrag, zonder toestemming of zelfs zonder inzage van ouders, worden bijgeleverd? "
In de praktijk wel. Maar in theorie -wet- krijgen ouders eerst inzage en gelegenheid tot correctie. Bovendien zijn gedragskenmerken niet meer relevant (afschaffen clusteronderwijs) dus mogen scholen dergelijke gegevens niet meer bewaren en uitwisselen.

Ja, zo gaat dat

Te snel op verzenden gedrukt.
Flanagan:"dan kan een kind op basis van digitale selectie op een reservebank worden geplaatst, zonder intakegesprek. Hoe moet een ouder hiermee omgaan, VOORDAT dit leidt tot een conflict en de kansen verkleinen."

Ja. Tien jaar geleden hebben we ons er al boos over gemaakt. Zie http://www.ouders.nl/artikelen/een-vechtpartijtje-in-de-zandbak-kan-je-tot-het-hbo-blijven-achtervolgen
In die tussentijd zijn dit soort digitale loketten overal.
Er zijn twee belangrijke wetswijzigingen die invloed hebben op de werking:1) clusteronderwijs is afgeschaft (passend onderwijs). Hierdoor zijn gegevens mbt gezondheid niet meer nodig in het onderwijs. Scholen mogen ze dus ook niet meer hebben.

Karakterbeschrijvingen die een link hebben met onderwijs (concentratie, omgang met leerkrachten) mogen wel.

2) Passend onderwijs is ingevoerd. Hoewel dat zich voornamelijk richt op leerlingen met leerbelemmeringen, is het niet verboden om iedereen zo te behandelen. Dat lijkt ook het meest logisch als je de wetgeving over de eindtoets en het onderwijskundig rapport en de toelatingsprocedure vo leest en vooral ook de voornemens mbt ijking van de referentieniveaus.

Het lijkt mij bijna vanzelfsprekend dat alle toetsgegevens van alle leerlingen vanaf groep 1 in het digitale loket belanden, waar vervolgens iedereen die dat wil bij kan en waarmee via een staafdiagram volautomatisch duidelijk wordt welk kind op welke stoel en zelfs welk stoeltje in het vo belandt.

M.Lavell

Heb je een paar praktische tips voor de ouders van groep 8?
Stel. De bs geeft een karakterbeschrijving waarin je je niet kan vinden omdat dit een gevolg was van moeilijke samenwerking met die leerkracht. Hoe krijg je die opmerking, die volgens de bs een link heeft met het onderwijs, uit je elkk?

Ps. op het oki.doc wordt aangevinkt of de ouders wel of niet akkoord gaan wat er geschreven is. De coördinator van de VO vroeg ons of ons toestemming was gevraagd daar dit in kader van de wet van privacy verplicht is. Maar scholen willen wel eens vergeten dat een mens recht heeft op bescherming van privacy. Veel te omslachtig en tijdrovend als bij ouders opeens de behoefte ontstaat het dossier van hun kind te willen inzien, voorafgaande aan de toestemming.

Op een bs in regio Amsterdam, wordt na iedere aanpassing van het dossier, de ouders hiervan op de hoogte gebracht. Na inzage, geven ze aan akkoord te zijn of volgt een bespreking. Dat heet pas transparantie.

Link

Interessante link, in 10 jaar uitgegroeid tot een landelijk systeem. Wat is het nut van al deze vastlegging!?

Vaak wordt info zwart op wit vastgelegd om bij eventuele klachtbehandeling, de verdediging te versterken aan de hand van het door hun aangelegde dossier.

Zo dus

Kijk hier https://www.mijnprivacy.nl/Vraag/Privacy-van-kinderen-en-jongeren/Privacy-in-het-onderwijs/Pages/privacy-onderwijs.aspx

Er is recht op inzage en correctie. Dat moet altijd voordat de informatie verstrekt wordt aan derden. Echte fouten mag je eruit halen, maar bij meningsverschillen wordt dat lastig. Zeker als het over iets gaat dat verondersteld wordt 'onderwijskundig' te zijn.

In dat geval is het minste wat je mag doen je eigen mening geven.
Bij Elkk hebben ze dat kennelijk ondervangen door op het formulier ouders de gelegenheid te geven aan te geven dat ze het er niet mee eens zijn.
Dat is een manier. Of dat in voorkomende gevallen voldoende of afdoende is, weet ik niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.