Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sam

Sam

02-09-2014 om 10:46

groep 8 en schooladvies


Troebel

Troebel

04-09-2014 om 13:40

Waarom we het niet weten

Er wordt toch gezegd dat de scores vanaf groep 6 meetellen? Tja daar had ze allemaal c's en een d.
In groep 7 wel weer allemaal b's en een c, maar die score van 6 telt mee.
De juf van groep 7 kon aan die scores wel zien dat ze in groep 6 niet lekker in d'r vel zat, maar welke VO school houdt daar rekening mee? Hier op de basisschool zullen ze het wel meewegen, dus ik vrees gewoon een te laag advies.

En ik vind het echt geen punt als mijn kind naar het VMBO gaat. Maar dan moet ze er wel thuishoren. Ik ken nu al drie gevallen van onze basisschool die hebben moeten opstromen. Een had op het VMBO allemaal 10 en. Allemaal van onze basisschool, en alleen van ouders waar ik nog contact mee heb.
Dus ik krijg toch het gevoel dat ze kinderen te laag adviseren hier.

Mijn gevoel zegt dat mijn kind tussen VMBO-t en HAVO inzit. Maar dat heeft dus wel veel invloed op de keuze, want HAVO scholen zijn hier heel anders dan de VMBO scholen.

Dus mag ik alsjeblieft twijfelen en er onzeker over zijn?
Ik gun mijn kind een juiste plek op het VO. En ik heb niet erg het idee dat dat het doel is van de basisschool momenteel. En ik geloof dat er iets teveel ouders in Nederland in hetzelfde schuitje zitten. Niet ten goede voor de kinderen.

Mijn vertrouwen in het hele onderwijs is momenteel nogal klein. Vooral als het mijn jongste aangaat. Ze past op een af andere manier niet zo in dat keurslijf. En ik zie dat ze talenten heeft die ze op school niet willen zien. Zij zien alleen een langzaam kind. Terwijl achter dat langzame tempo veel onzekerheid zit, wat er niet beter op wordt als je gepest wordt of als de juf je in de klas voor dom uitmaakt en uitscheld (dit was in groep 6). Die deuk gaat niet zomaar weg.
Best erg als je op je 10de al kansloos wordt geacht voor een academische carrière.

Evanlyn

Evanlyn

04-09-2014 om 13:41

Flanagan

Of die cijfers over juiste advisering na 2 jaar echt kloppen, is maar de vraag. Misschien zijn er dan weinig afstromers, maar opstromen is echt heel moeilijk. Scholen beginnen er liever niet aan, want ze mijden risico's. En zoals ik al eerder zei: de kinderen zitten er zelf vaak ook niet op te wachten.

Er wordt dus eerder te laag dan te hoog geadviseerd. En inderdaad maakt het uit op welke school je zit. Als een school bijvoorbeeld slecht rekenen geeft en iedereen komt op grond van zijn reken-Cito een niveau lager terecht dan hij aankan, heeft de school "dus" juist geadviseerd. Want er zijn geen afstromers.

Dat "te hoog" adviseren wordt afgemeten aan de CITO, waar dezelfde bezwaren aan kleven als aan het schooladvies: het filtert er niet uit of slechte resultaten door slecht onderwijs of door een lage intellegentie, dan wel andere (eventueel voorbijgaande) problemen komen.

Over die adviezen praat de school net als over kleuterverlengen: direct door naar groep 3 zou "zielig" zijn. En te hoog niveau ook. Nou dan maar zielig. Ik heb in beide gevallen mijn zin weten te krijgen en ik vind niet dat ze er erg zielig uitzien.

lisbeth

lisbeth

04-09-2014 om 13:44

lager adviseren

ik merk dat er laag geadviseerd wordt bij iets aan de hand kinderen.
Bij ons werd tot ruim een jaar geleden aangegeven dat dochter echt een gym kandidaat was en desnoods gingen ze praten samen met ons maar op het gym zou ze terecht komen. Nu met stempel adhd is de situatie veranderd. Want we kunnen beter iets te laag inzetten dan dat ze het niet redt. ze worden opeens voorzichtiger zo gauw als ze weten dat er een risico factor is.

marie

marie

04-09-2014 om 13:55

Cassy - Mavo wel?

Mag je kind wel naar een Mavo?

Want dat is namelijk ook VMBO maar dan met de letters TL (theoretische leerweg).

Evanlyn

Evanlyn

04-09-2014 om 13:55

lisbeth

Ik zou de hele boel overhoop schoppen daar. Heb ik ook gedaan, het schoolhoofd kijkt me nog steeds niet aan als we elkaar op straat zien. Maar zoon zit waar hij hoort te zitten en verveelt zich niet meer.

Juist een IADH kind kan moeilijk opstromen, omdat de VO school dan opeens weer een risico moet nemen (in hun ogen dan). Einstein zou tegenwoordig zeker op de HAVO zijn terechtgekomen.

Misschien moet je haar geen gym aandoen vanwege de planning. Maar toch zeker wel VWO. En dan snel iets gaan studeren dat haar interesse heeft, dat doet wonderen bij ADHD'ers.

lisbeth

lisbeth

04-09-2014 om 14:02

Evanlyn

klopt helemaal. Dochter zei laatst nog tegen me. Het lijkt wel alsof alle slimme mensen altijd wel iets raars hebben.

ik heb dochter altijd voor me gezien in zo'n stoffig lab, boven allerlei buisjes met rare substanties. Maar wel met een secretaresse want zonder dat komt het niet goed.

Eerste jaren heterogene klassen

bedoel je. Dat is mooi toch, helemaal als je kind misschien een beetje tussen twee niveaus in zit.

lisbeth

lisbeth

04-09-2014 om 14:06

homogeen, heterogeen

eehh dat ja. vmbo, havo, vwo bij elkaar. Voor haar is het nu inderdaad een voordeel.ze kan de verdieping krijgen maar zich wel nog drie jaar ontwikkelen.

Evanlyn

De laatste zin; ' Bij lage adviezen moet het dus toch aan de intelligentie van de ouders liggen. ' is bedoeld met een knipoog. Zie ook de titel ' imago van school '. Een hele dikke knipoog zullen we maar zeggen.:) en zeker geen smalende opmerking naar ouders met kinderen met een vmbo-advies.

De %resultaat na 2 jaar, zijn volgens mij, getallen die worden aangeleverd door de inspectie van onderwijs aan de hand van het leerlingennummer.

Evanlyn

Evanlyn

04-09-2014 om 14:20

lisbeth en Flanagan

Flanagan, ik snap je hoor! Vergeef me dat ik enigszins doordraaf over dit hele gedoe. Hwet ging meer over de link van Mirjam over "te hoge adviezen".

Lisbeth: ik heb een collega die ik heel sterk verdenk van ADHD. De gebaren, door de gang rennen na een lange vergadering, dingen omstoten..het is net iets te bekend. Een briljante man. Met een uitstekende seecretaresse, dat wel.

cassy

cassy

04-09-2014 om 14:45

mavo

Het mavo bestaat hier niet meer. Er zijn 3 scholen in de buurt. 1 Vmbo met basis, kader en tl. Een no-go area wat mij betreft. Verder 1 categoraal gymnasium en 1 havo/vwo school.
Mijn kind heeft een juf met weinig ervaring en bovendien is ze pas 25 jaar. Ik geloof niet dat zij het beter weet wat mijn kind kan dan wij als ouders. Hiernaast zal het slechts een advies zijn. Je kan je kind gewoon inschrijven op de havo en in gesprek gaan. Desnoods laat je een NIO doen.

Nee

"Je kan je kind gewoon inschrijven op de havo en in gesprek gaan."
Dat is niet waarschijnlijk.
Tegenwoordig is het inschrijfloket meestal digitaal en alleen toegankelijk voor de basisschool. De basisschool schrijft je kind in.
In welke regio woon je? Het loket is er zo bij te vinden.

sara

sara

04-09-2014 om 15:22

Lisbeth

Ik begrijp juist dat de vrije school waar je het over hebt niet zo bijster veel verdieping biedt. Heb het gevoel dat het een super school is voor niveau havo en lager, maar heb serieuze twijfels over vwo niveau. Ook mijn dochter zie ik het liefst op vwo daarom twijfel ik over vrije school. Maar gaat ze een havo advies krijgen ga ik wel pleiten voor vrije school, beter dan havo, want idd balen dat er geen havo-vwo instap meer is. (Hier ook voorlopig advies)
(Maar dochter is niet zo heel enthousiast over vrije school)

Evanlyn

Evanlyn

04-09-2014 om 15:29

cassy

Niet "desnoods". Doen, of je zit vast aan het advies van de onervaren juf. En die zal waarchijnlijk één op één de score van de entreetoets als leidraad nemen. ALs je daar niet blij mee bent, moet je handelen.

Helpt niet

Gesubsidieerde scholen mogen bij toelating geen andere toetsen meer mee laten tellen. Het heeft dus geen zin om je kind NIO te laten doen. Je hebt het te doen met het advies, punt.
Als de eindtoets een beter resultaat geeft, dan moet de basisschool het advies heroverwegen.

Evanlyn

Evanlyn

04-09-2014 om 15:34

maar

bij ons heeft die NIO het advies beïnvloed. Want dan heb je iets in handen dat je af kan zetten tegen die entreetoets.

Niriam, een VO school mag toch zelf weten wat hun toelatingscriteria zijn?

Echt waar?

Quote M Lavell: =Mijn antwoord op je vraag is trouwens volmondig JA.
Het is voor het zelfvertrouwen van kinderen veel beter om ze het vertrouwen te geven dat ze het wel kunnen. Zo lang mogelijk het liefst. Je kunt beter op het gymnasium beginnen en op het vmbo eindigen, dan vanaf groep 6 al weten dat het vmbo wordt.=

Ik vraag mij altijd af of een kind gelukkig wordt. Een kind dat in de vroegere 6e klas met oudere vriendjes uit de buurt sleutelt aan brommers heel technisch georiënteerd is en ook nog eens een lts advies kreeg kan toch nooit gelukkig worden op een vwo school, omdat de ouders dat graag willen. Zelf nooit verder geleerd dan ULO en dan moet het kind goed maken wat papa en/of mama gemist hebben. Kind moet naar vwo. In mijn jeugd heb ik zelf een neef zien beginnen op vwo om uiteindelijk met een jaar vertraging via havo mavo toch een lts diploma te halen. Ook mijn man is begonnen in een havo-vwo brugklas en is uiteindelijk via mavo, mts hts toch nog uitgekomen op het hoge niveau dat zijn ouders voor ogen hadden. Maar of hij daar nu veel zelfvertrouwen van heeft gekregen?

Ik ben het met je eens dat je bij een havo/vwo advies wil proberen vwo te halen voor je kind. Maar een vmbo basis leerling in deze tijd op een vwo willen laten beginnen is voor niemand leuk.
Zeker als je zelf het niveau niet hebt kan je je kind ook niet helpen met het huiswerk.
Onze dochter had vwo advies met, volgens de groep 8 leerkracht, de vaardigheden om zelfs gymnasium te gaan halen.
Ze doet nu sinds 3 weken brugklas wat toch een pittige overgang is na 8 jaar freewheelen op de basisschool. Er is al huiswerk voorbij gekomen waar ik en haar vader ook niet uitkwamen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-09-2014 om 16:30

wat wel en niet mag

Wat wel en niet mag (toelating, advies) hangt momenteel volgens mij nog erg af van de regio. Hier een regio waar nog geen/weinig afspraken zijn gemaakt. Zoonlief kreeg afgelopen schooljaar een VWO-advies van de leerkracht en is deze week begonnen op het gymnasium. Zouden we in de stad 25 km verderop hebben gewoond, dan was dit absoluut niet gebeurd. Op basis van het LVS zou zoon dan namelijk helemaal geen VWO-advies mogen krijgen. Zo scoorde hij op de reguliere groep 8 cito (wederom) een III voor begrijpend lezen en een II op spelling. Ook in groep 6 en 7 waren het zeker niet alleen maar I (A) scores die hij haalde.
Volgens de directeur blijven de leerkrachten die vrijheid voorlopig gewoon houden en zouden er geen plannen om dat in deze regio te veranderen.

Margret

Margret

04-09-2014 om 16:32

trol

Ja, ik noem je een trol als je het volgende zegt: "Maar mijn kind gaat in ieder geval minimaal naar de havo. Sorry maar het vmbo nooit. De meiden die daar op zitten .....zullen geen goede invloed zijn op je kind. Min. Havo hier dus."

Dank je wel! Heb je enig idee over hoeveel kinderen je het hebt? Denk je nu werkelijk dat die allemaal een slechte invloed op jouw kind hebben? Denk je echt dat die allemaal slecht opgevoed zijn en niets doen en allemaal met drank, sigaretten, drugs en seks bezig zijn of had je nog wat anders in je hoofd?

Je hebt het over de helft van de bevolking en als je iedereen meetelt die zonder havo of vwo diploma verder gaat in het leven nog meer en jij denkt echt dat dat het uitschot van het land is? Allemaal?

Wat kun jij mensen pijn doen met zo'n opmerking! Die automonteur die jouw auto weer gemaakt heeft is uitschot? Die electriciën die je in huis had is uitschot? De assistente van je huisarts is iemand die een slechte invloed op jouw kind heeft?

Als jouw kind een duidelijk havo/vwo kind is dan is dat zo maar dat geeft jou niet het recht om zo ontzettend slecht over kinderen op het vmbo te praten!

creabea

creabea

04-09-2014 om 16:50

hoog inzetten en niveaudaling.

Ik begrijp werkelijk niet zo goed wáárom ouders hun kind koste wat kost op de havo of het vwo willen zien. Tenzij je er stellig van overtuigd bent dat je kind echt behoorlijk wat in zijn mars heeft, lijkt me dat zeer onverstandig. Niet alleen voor het zelfvertrouwen, maar ook voor het algehele niveau. Doordat er zoveel mensen hun kinderen die het eigenlijk net niet helemaal kunnen op het vwo doen (of tenminste niet op het vmbo), wordt de hele populatie daar natuurlijk gemiddeld iets minder slim, en worden proefwerken enzo vanzelf aangepast aan de lagere norm op zo'n school. Niet voor niets zijn er technasia, meertalig vwo etc. ontstaan (een nieuw onderwijstype erboven), omdat het gewone vwo/gymnasium niet meer toereikend is voor de betere leerlingen. Voor het eerst sinds hoe lang eigenlijk zijn de exameneisen op de middelbare school strenger geworden, wat suggereert dat het niveau voor die tijd dalende was. Op de universiteit klaagt men steen en been over het te lage instapniveau van studenten, de rekentoets is ook een keer ingevoerd omdat aankomende studenten blijkbaar niet altijd even goed kunnen rekenen, en ga zo maar door.

En bovendien zijn er ook mensen nodig die een mbo-vak hebben geleerd. Momenteel zijn er teveel hoogopgeleiden zonder baan, die wellicht beter een nuttige opleiding op een niveautje lager hadden kunnen doen.

creabea

creabea

04-09-2014 om 16:53

oja

En de trol heeft ook nog helemaal niets bekend gemaakt over het niveau van haar kind, alleen maar geroepen dat het sowieso minimaal naar de havo moet. Blijkbaar is dat nog niet zo vanzelfsprekend het geval, anders zou ze zich niet zo druk maken over dat 'vreselijke' vmbo.

Toch serieus reageren Margret

Ik ben het overigens wel eens met wat je zegt. En ook grotendeels met creabea.

En jammer inderdaad, dat veel ouders liever hebben dat hun kind afstroomt dan opstroomt.

zebra

zebra

04-09-2014 om 17:00

toch niks mis met vmbo?

zelf heb ik een zoon die op de havo zit en dit ook vrij makkelijk aankan tot nu toe. Maar ik was destijds net zo trots op mijn beide neven toen ze hun vmbo diploma haalden, ook zij hebben een vervolgopleiding gevolgd in de richting die hen aansprak en hebben het nu prima naar hun zin op hun werk.

Ook op vmbo zitten er gemotiveerde leerlingen tussen net zoals er op havo en vwo ook ongemotiveerde leerlingen tussen zitten.

lisbeth

lisbeth

04-09-2014 om 17:04

opstromen

Scholen maken zelf het opstromen bijna onmogelijk. Bijvoorbeeld bij ons waar dus de brugklas havo/vwo verdwijnt. Het wordt kinderen zo echt heel moeilijk gemaakt om na de brugklas naar vwo Door te stromen. Jammer voor heel veel kinderen

Evanlyn

Evanlyn

04-09-2014 om 17:11

precies

Het is geen keus tussen opstromen of afstromen. Afstromen kan altij. Bij opstromen komt weer allerlei geneuzel kijken: is de klas op het hogere niveau niet te vol, werkhouding-blabla, enzovoorts.

vmbo

Zo sneu voor je kinderen als je zo afgeeft op het VMBO en als blijkt dat ze er dan toch heen moeten. Nooit handig om zo te dreigen.
Sommige ouders denken ook nog dat dat kan. Dat je dan zegt: hard werken want anders blijf je zitten of moet je naar het VMBO!
Kan best hoor dat voor sommige kinderen zo'n 'dreigement' helpt, maar als het niet blijkt te helpen heb je ze wel gratis een deuk in hun zelfvertrouwen gegeven. Niet handig.

Sam

Sam

04-09-2014 om 17:24

VMBO

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn kind ook op zo'n hoog mogelijk niveau wil krijgen. Veel ouders willen liever niet dat hun kind naar het VMBO gaat. Het VMBO heeft een slecht imago helaas. Naar mijn mening komt dat omdat de MAVO nu bij het VMBO hoort. Op het VMBO heb je natuurlijk ook basis niveau en dat is een groot verschil met TL niveau.
Ik denk dat Cassy verwoordt wat veel mensen denken maar niet hardop durven te zeggen.

Ik citeer even uit het voorwoord van de documentaire wij zijn VMBO:
"Het VMBO wordt vaak gezien als 'het afvoerputje' van het voortgezet onderwijs. Naar het VMBO ga je niet om wat je kunt, maar vooral om wat je niet kunt. Er zou worden gevochten, geblowed en leraren lopen er de kans een hamer naar hun hoofd te krijgen. Veel ouders zijn daarom ten einde raad als hun kind met het gevreesde VMBO-advies thuis komt. Dure huiswerkinstituten worden ingeschakeld en basisscholen dreigend toegesproken. Kosten noch moeite worden gespaard om maar te voorkomen dat er straks vier jaar op het VMBO moet worden doorgebracht."

Evanlyn

Evanlyn

04-09-2014 om 17:27

dat vind ik ook hoor. Als mijn kinderen naar het VMBO gingen, had ik de allerbeste VMBO-school voor ze uitgezocht, met vakken waar ze zin in hadden. En op VMBO scholen is het net als op andere scholen: er zijn verschillende groepen en het is maar net met wie je omgaat.

Overigens blijft mijn dochter gewoon omgaan met iedereen, of ze nou op VWO, VMBO of praktijkschool zitten. Dat boeit haar namelijk totaal niet. Zij heeft haar droom en ze is hard op weg die te verwezenlijken, dat is alles.

Als er maar echt naar het kind wordt gekeken en er geen oneigenlijke argumenten worden gebruikt om een kind lager te plaatsen. Maar dat is een andere discussie.

cassy

cassy

04-09-2014 om 17:41

cijfers en letters

Mijn kind heeft een b voor begrijpend lezen en spelling en een c voor rekenen. We zetten in op havo.

Marie

Marie

04-09-2014 om 17:53

cassy VMBO-Basis

Cassy, ook ik vind het helemaal niet leuk dat je zo afgeeft op het VMBO. Onze dochter is namelijk net afgelopen jaar geslaagd voor haar VMBO-Basis diploma. Dus zij is uitschot?
Haar zus die VWO doet staat dus in veel hoger aanzien?
En toch zijn wij denk ik een heel gewoon gezin met 2 aardig opgeleide ouders.

En die problemen die jij roept over het VMBO zijn dus oer het algemeen helemaal niet waar. Ben je wel eens op zo'n school geweest? Of baseer je je op "van horen zeggen"?
Op Havo en VWO zijn ze ook heus allemaal zo braaf niet hoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.