Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sam

Sam

02-09-2014 om 10:46

groep 8 en schooladvies

Mijn dochter zit nu in groep 8 en tot nu toe weten we nog steeds niet wat het schooladvies is. We hebben gisteren een informatieavond gehad en er werd gezegd dat we in november een normaal schoolrapport krijgen met een 10 minuten gesprek. In dit gesprek zal niet gesproken worden over schooladvies. In november krijgt mijn dochter een drempelonderzoek en een NIO en dan krijgen we pas eind januari een schooladvies. Dit is ook gelijk het definitieve schooladvies want gelijk daarna dienen we haar in te schrijven.
Dit klopt toch niet?? Ze zit al ruim 7 jaar op deze school, dan weten ze toch wel wat ze kan? En waarom moeten we in november naar het 10 minuten gesprek als we het allerbelangrijkste niet mogen vragen? Uiteraard gaan we wel naar dit gesprek maar ik vind het echt NIET kunnen dat ze niks zeggen. Wat moet ik vragen in die 10 minuten? Na 7 jaar weet ik heus wel met wie ze speelt, wat haar werkhouding is etc.

Ik ben heel benieuwd naar wat jullie van deze procedure vinden. Een school weet nu toch (hopelijk) ook wat mijn dochter kan. Waarom mogen we hier in november niet naar vragen?!


Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-09-2014 om 11:03

Tja

Dat schooladvies zal gebaseerd zijn op die drempeltoets en de nio. De toelating op het VO zal daarvan ook afhankelijk zijn.Vandaar dat de school eerder geen uitspraken doet.
Hier kregen de kinderen op grond van de entreetoets in groep 7 een voorlopig advies.

Maar kan je zelf niet op basis van de cito's bedenken wat het zal gaan worden?

10 minutengesprekken hebben we voor dochter in groep 8 niet meer gehad. Maar zij deed nog de cito-eindtoets, ik neem aan dat het nu in groep 8 helemaal anders zal gaan. Na de eindtoets is hier weinig meer gedaan.

mijk

mijk

02-09-2014 om 11:05

Hoe relevant is schooladvies in jouw regio?

Heb je daar al naar gekeken,. Hier is een vaste plaatsingsprocedure en is het advies maar zeer beperkt van invloed...... Kan me voorstellen dat je dat dan ook niet meer heel vroeg gaaat geven. Wij kregen in oktober vorig jaar wel een ouderavond over hoe het advies geregeld was....

voorlopig advies

Wij kregen afgelopen schooljaar in november een voorlopig advies op basis van de prestaties van groep 6,7en het eerste rapport van groep 8. Dan hoefden we bij de open dagen in janiari niet alles af. Voor een voorlopig havo vwo advies ga je dan niet kijken bij scholen voor vmbo praktijk omderwijs maar ga je alvast kijken bij scholengemeenschappen die havo vwo aanbieden.
Zou je een voorlopig advies kunnen krijgen? Bespreek dat eens met de school. Ons voorlopig advies voor dochter was vwo en dat is zo gebleven bij het echte advies na de cito. Andere kindern uit haar klas kregen navo vwo en dat werd havo of mavo havo werd havo. Op basis van de resultaten van 6 en 7 kan wcht wel een redelijk voorlopig advies gegeven worden.

Sam

Sam

02-09-2014 om 11:33

Rijswijk

we wonen in Rijswijk en hier gelden de regels van BOVO Haaglanden. Op hun website lees ik dat het schooladvies leidend is vanaf dit schooljaar. Er staat letterlijk op de website: "Volgens de wet centrale eindtoets po is het basisschooladvies leidend bij de toelating van
basisschoolverlaters tot het vo."

Omdat het een overgangsjaar is, doet onze school nog niet mee aan de eindtoets maar gebruiken ze het LVS, het drempelonderzoek en de NIO.

Het schooladvies is dus leidend. Als je kind hoge cijfers haalt kan het dus gebeuren dat ze een lager advies geven en omgekeerd. Dit advies is dus leidend.

troebel

troebel

02-09-2014 om 11:48

Hier ook; geen advies

Ook een dochter in groep 8. En eind vorig jaar werden we vreemd aangekeken toen we vroegen naar eventueel niveau. Daar mochten ze niks over zeggen.
Entree toets werd op de valreep ook nog afgeschaft en de enige leidraad is dus cito. En die krijg je niet mee hier. Mag je wel kort inzien tijdens de 10 min gesprekken.
Zo vreemd.
Naar aanleiding van de cito (meeste b en een c (woordenschat). In groep 6 ook c's en een d!) weten we het als ouders niet zo goed. Ik ben hier al voor dom uitgemaakt. Maar we weten het echt niet!
Dochter heeft een roerig verleden op school. Is in groep 6 erg gepest wat de d en c's voor ons wel verklaart, maar of een VO dit pikt?! En of de school dit ook begrijpt? Zelf vinden ze dat ze een prima pestprotocol hebben, alleen paste de juf in groep 6 dat niet toe. Klagen hierover heeft heel erg averechts gewerkt, met als resultaat dat wij nu als zeurkousen te boek staan.

Zelf denk ik dat ze nu richting HAVO gaat. Maar ik vermoed dat de school er niet in mee zal gaan. Die onzekerheid is voor dochter vervelend merk ik nu, want ze denkt dat ze de school waar ze heen wil (tja dat weet ze dus al!) niet kan halen (HAVO-VWO school).

Dit beleid allemaal om zeurende ouders te weren die dan zouden beweren dat ze ooit een bepaald niveau hebben gezegd op school. Tja.
Scholen zijn er naar mijn idee voor de kinderen maar het neigt er steeds mee naartoe dat scholen er voor zichzelf zijn en deze school is nu voortdurend bezig ouders erbuiten te laten.
Ze krijgen ook sinds een paar jaar geen werkschriften mee naar huis.

En dan te bedenken dat het bij onze oudste (2 jaar geleden) heel open was. Ik blijf het bizar vinden.

Sam

Sam

02-09-2014 om 12:05

waarom niet?!

@Troebel: Ik herken me geheel in jouw verhaal. Hier doen ze dus ook zeer geheimzinnig en krijg je zelden toetsen te zien. Alleen in het rapport staan de uitslagen van het LVS, dus die heb ik wel.

Ik vind echt dat ze ons aan het lijntje houden. Het is toch MIJN kind! Ik ben de ouder maar ik mag dat niet weten, echt te gek voor woorden.

Margret

Margret

02-09-2014 om 12:31

dendy en sam

Dat mag dus niet, een advies mag niet op basis zijn van de NIO of de CITO eindtoets of de drempeltoets want dat zou betekenen dat die twee keer meetelt omdat je een advies van school naast een objectieve toets moet overhandigen.

Op de basisschool van mijn kinderen was dit heel normaal, in januari waren de adviesgesprekken. Je kunt wel zeggen dat ze na zeven jaar het al moeten weten maar ik weet sinds kort dat er ook middelbare scholen bestaan die gewoon tegen het advies van de basisschool in gaan terwijl zij het kind alleen maar van papier kennen.

Margret

Margret

02-09-2014 om 12:36

troebel

'Naar aanleiding van de cito (meeste b en een c (woordenschat). In groep 6 ook c's en een d!) weten we het als ouders niet zo goed. Ik ben hier al voor dom uitgemaakt. Maar we weten het echt niet!'

Je wordt alleen voor dom uitgemaakt als jij nu nog niet weet of het vmbo basis, kader, mavo, havo of vwo wordt. Dat weet je wel want je kunt basis en vwo wegstrepen en waarschijnlijk ook kader.

Er is hier altijd gezegd dat je het wel moet weten tussen 2 en maximaal 3 niveau's. Je zult je kind dus moeten voorbereiden dat het ook mavo kan worden. Allemaal C's is mavo dus het zal echt liggen aan welke B's ze nu heeft en de beoordeling van de leerkracht en de inzet die jouw kind nu kan laten zien in groep 8.

Barvaux

Barvaux

02-09-2014 om 12:37

margret

Je moet de citouitslagen opvragen, dáár heb je recht op en dan kun je wel een inschatting maken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-09-2014 om 12:39

margret

Uiteindelijk is het zo dat het vo een uitslag wil zien van een test/toets. En naar wat ik ervan heb begrepen mag de drempeltoets en de Nio wel gebruikt worden als leidraad voor een advies.

Jessica O

Jessica O

02-09-2014 om 13:16

hmm

Hier volgende week een ouder gesprek. Juf heeft kind gesprekken al gedaan, ook aan kind gevraagd wat hij graag wil. Vorige week met de info avond al een beetje uitleg erover gehad. De school heeft een volgsysteem en dat is de leidraad voor de schoolkeuze. 1 april moet de aanmelding binnen zijn bij de vervolgschool, terwijl ze pas eind april de cito toets hebben.
Volgende week in het oudergesprek kunnen wij ook aangegeven aan welke vervolgschool wij als ouders zitten te denken.

hkh

hkh

02-09-2014 om 13:29

regio haaglanden

Mijn dochter gaat nu naar de burgklas maar bij ons ging het afgelopen schooljaar ook zo ongeveer. Ook NIO en drempel en pas in januari advies. Dochter heeft haar hele basisschool periode gehoord dat ze VWO kind is, alleen maar Atjes.

De NIO heeft ze totaal verprutst mn op woordenschat. De school gaf HAVO/VWO advies gebaseerd op de NIO.

Tijdens adviesgesprek werd aangegeven dat de NIO over 2 klassen heel slecht was gemaakt en dat dat zeer zeker van invloed was op het advies.

Ik heb de school erop gewezen dat de NIO niet dubbel mag tellen en dus dat ze schooladvies dan bij moesten stellen. Dat hebben ze na veel morren gedaan. Dochter werd daardoor toegelaten op gymnasium maar heeft uiteindelijk voor Dalton gekozen waar ze heterogene brugklassen hebben. Maar het ging om een principe. De mentor van de gymnasium klas van een bepaalde school wilde haar aannemen op basis van een VWO advies. NIO vonden ze niet zo interessant.

Sam

Sam

02-09-2014 om 13:33

Onze mening is niet gevraagd

Wat me stoort (met dank aan Jessica voor de eye-opener) is denk ik het feit dat ze nooit hebben gevraagd naar onze verwachtingen. Gaan ze dus ook nooit doen. We krijgen een 15 minuten gesprek eind januari en daar moeten we het mee doen. Ze veranderen het advies zelden volgens de info gisteren.
Ook telen de NIO en drempelonderzoek dubbel mee naar mijn mening. Pas na deze toetsen durven ze blijkbaar iets te zeggen. Na talloze citotoetsen en methodetoetsen weten ze donders goed wat mijn dochter kan.
Stel nou dat we het niet eens zijn met het advies..dan zitten we al in februari en midden in de aanmeldingsperiode. Wat kun je dan nog doen? Veel te laat om nog iets te doen.

lisbeth

lisbeth

02-09-2014 om 14:01

hier ook

dochter in groep 8.
wij hebben ook geen entreetoets. dochter hangt met haar cito's zo rond een Hoge B, net een A. ik reken op een havo/vwo advies maar hoop nog op een vwo advies.
Vooral omdat er vanaf komend jaar bij ons geen havo-vwo brugklas meer bestaat. Ik weet dan ook niet op welk niveau ze met dit advies zal eindigen.
Wij krijgen volgens mij dit najaar een voorlopig advies.

Lucerna

Lucerna

02-09-2014 om 14:58

Mening

Bij al mijn kinderen is mijn mening op dit punt ook nog nooit gevraagd in de eerste zeven jaren. Wij krijgen ook pas in het najaar een voorlopig advies, maar dat is wel deels gebaseerd op de entreetoets. Dat wil niet zeggen dat wij geen enkele indicatie hebben en hadden. Je weet toch toetsresultaten en citoresultaten uit het lvs? Daar kun je toch zelf wel enige vorm van verwachting op baseren. Nu de derde in groep 8 zit, kunnen we over een paar maanden weer een voorlopig advies tegemoet zien en het definitieve komt dan ergens in januari/februari. Op 1 april moet de aanmelding bij de middelbare binnen zijn. Ik zie er niet zoveel vreemds in.

Tango

Tango

02-09-2014 om 15:09

Cito

Op basis van de cito-uitslagen weet je volgens mij ook nog niet echt iets. Dochter hier had altijd best aardige cito-scores: B of C. maar haalde uiteindelijk maar nauwelijks VMBO-T advies. Stonden we toen ook echt versteld van want we dachten dat ze makkelijk HAVO kon. Zo kan het dus gaan. We kregen in groep 7 na de entreetoets het voorlopig advies, eerder wisten we dus nog niets.
Zoon hier wordt vanaf groep 4 al intensief gevolgd en daarvan weten we nu al dat hij w.s. BBL of Kader gaat uitstromen.
Ik zou er gewoon naar vragen op school, als je echt nog geen idee hebt. Kan anders best een flinke teleurstelling worden als het lager is dan wat jullie of jullie kind denkt, dat was in ieder geval bij onze dochter destijds wel het geval.

Zoek een school

Ik heb even gezocht bij Bovo Haaglanden, maar die zijn niet erg duidelijk. Zoek een vo scholengemeenschap en check op de website welke toelatingscriteria zij hanteren. Als het goed is gaat dat alleen maar over de het LVS. Andere toetsen (ook drempeltjes en NIO) mogen niet meer meetellen (aanpassing inrichtingsbesluit).

bibi63

bibi63

02-09-2014 om 15:32

zo heel ingewikkeld is het toch niet troebel

Op basis van de resultaten die je nu geeft (CITO resultaten) kun je toch wel enige inschatting maken? Gemiddeld een B zal HAVO zijn, maar aangezien er geen A's voorkomen, maar wel C, zal het advies in principe brugklas MAVO/HAVO zijn. Zeker geen VWO en zelfs geen HAVO/VWO. Ik weet niet of ze naast CITO resultaten ook nog 'gewone' rapport cijfers geven?
Bibi

Sam

Sam

02-09-2014 om 15:39

Het LVS

Als ik kijk op de websites van de VO scholen hier dan zie ik dat ze wel degelijk dit jaar nog vragen naar de NIO uitslag. Zo vragen ze voor VWO minimaal 115. Maar het allerbelangrijkste vinden ze het schooladvies.

Nu het LVS van mijn dochter:
We krijgen al jaren van die LVS grafieken bij het rapport. Deze laten het volgende beeld zien..

Groep 6: M6: Woordenschat III(C), DMT II (, rek/begrlezen/spelling I(A)
E6: Woordenschat IV (D), DMT/rek/begrlezen/spelling I(A)

Groep: 7 M7: DMT/woordenschat/rek/begrlezen/spelling I(A)
E7: idem, alles I(A)

Omdat ze in groep 6 voor woordenschat slecht scoorde heeft ze dus een paar slechte scores in het LVS. Na analyse van de woordenschattoetsen kwamen ze erachter dat ze veel te moeilijk dacht. Daar heeft ze uitleg voor gekregen begin groep 7 en daarna ging het veel beter.

Ik heb dus geen idee wat ze met dit LVS gaan adviseren.

lisbeth

lisbeth

02-09-2014 om 15:48

Sam

Woordenschat is minder belangrijk. Metd eze scores zou ik denken aan een VWO advies

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-09-2014 om 16:00

lvs

Wat er bij het lvs toe doet is begrijpend lezen, rekenen en spelling.
De dmt wordt door veel scholen niet eens meer afgenomen.

Annet

Annet

02-09-2014 om 16:06

VWO

Op basis van het LVS zou het VWO worden. Woordenschat is alleen slecht in groep 6 en daarna een enorme verbetering. DMT wordt niet naar gekeken.
Als je dochter zo'n sprong kan maken met wat uitleg over de toetsen woordenschat, dan is ze ook nog eens heel leerbaar. Dat draagt bij aan een goed advies.
Hoe is ze verder in de klas?

Voor het VO kun je kijken naar scholen die havo en/of vwo aanbieden.
Gymnasium of vwo+ zou ook kunnen.

Sam

Sam

02-09-2014 om 16:12

DMT en woordenschat

Kan ik ervan uitgaan dat DMT en woordenschat dus niet meetellen voor het advies? Wat raar want als ik kijk op www.drempelonderzoek.nl dan staat er dat de kinderen ook op technisch lezen en woordenschat worden getoetst.

Ik hoop dat jullie gelijk hebben en dat woordenschat niet meetelt want daar is ze in groep 6 flink mee de mist ingegaan. De IB´er heeft begin groep 7 met haar de groep 6 woordenschat toetsen doorgenomen (omdat het zo een rare uitslag was in vergelijking met haar andere toetsen) en kwam tot de conclusie dat ze veel te moeilijk nadacht. 'Simpel denken' was het advies. En dat deed ze en op de M7 had ze maar 1 fout en op de E7 zelfs 0 fouten.

Het is dus geen geheel mooi LVS helaas.

Annet

Annet

02-09-2014 om 16:32

Geen idee waar het drempelonderzoek naar kijkt

Hier geldt voor het VO de plaatsingswijzer. Die gaat uit van het LVS. DMT kwam daar niet in voor. Woordenschat wel. Maar zo'n duidelijke verbetering t.o.v. groep 6 zou hier voldoende zijn.

Sam

Sam

02-09-2014 om 16:37

Annet

Hoe is ze verder in de klas? Ze krijgt levelwerk, leert dit jaar Duits als extra vak. Ze is een kei in rekenen, daar is ze al sinds groep 1 echt zeer goed in. Nog nooit heeft ze daar lager dan een I opgehaald. Ook op begrijpend lezen altijd een I, sinds de eerste toets in groep 3. Op spelling heeft ze volgens mij 1 keer in groep 5 een II gehaald.

Ze heeft een redelijke werkhouding en heeft een wat traag werktempo. Ze geeft aan dat het soms wat saai is. Als de leraar iets uitlegt dan heeft zij het al na 5 minuten bekeken en gaat dan stiekem alvast aan het werk maar afhankelijk van de leraar mag dat niet altijd.

Op de zaakvakken heeft ze altijd hoger dan een 9. Thuis leert ze niet, ze leert de zaakvakken op school (tijdens de rekenlessen, maar ik weet niet of dit nog wel mag dit jaar bij deze leerkracht) Het maakhuiswerk (4 A4tjes per week) maakte ze soms niet waardoor ze nu Kien meegeven.

creabea

creabea

02-09-2014 om 16:41

waar maak je je eigenlijk druk om?

Ik zie niet wat het punt is. Je dochter doet het uitstekend op school, waarschijnlijk komt ze met gemak op het vwo terecht.

Sam

Sam

02-09-2014 om 16:48

Creabea

Ik hoop dat je gelijk hebt natuurlijk maar mijn dochter heeft een D (!) gehaald in groep 6. Die D staat gelijk aan VMBO kader.

Annet

Annet

02-09-2014 om 16:49

Ik zou op zoek gaan naar een gym of een VWO+

Enne, inderdaad. Maak je niet druk om het advies. Dat komt zo te lezen echt wel goed.
Kien is niet zo uitdagend. Heeft school ook rekentijgers? Die vragen meer creatief denkwerk. Of zit dat al in het levelwerk?

Evanlyn

Evanlyn

02-09-2014 om 16:54

helaas herkenbaar

Hier hield ook iedereen stijf zijn mond tot eind groep 8. Alsof er een staatsgeheim bewaard moest worden.

Wij hebben toen een HAVO advies gekregen terwijl we HAVO/VWO of VWO verwachtten. Dat was een behoorlijke klap, want er waren scholen waar kind dus niet heen kon en waar we in onze onschuld wel met haar waren gaan kijken tijdens de open dagen. Ze is nu wel opgestroomd, maar dat is sociaal weer moeilijk omdat je je klas dan kwijt bent.

Met zoon hebben we het dus anders aangepakt. We hebben de school onder druk gezet totdat er een advies uit kwam. Toen zeiden we dat we dat advies niet accepteerden en een NIO wilden. Daar kwam een overduidelijke VWO-score uit en dat is uiteindelijk ook het advies geworden.

Zeker als je kind niet gemiddeld is of problemen heeft gehad, komt het niet zomaar vanzelf goed. Wat we hadden gedaan als ze toch hun lippen op elkaar hadden gehouden, weet ik niet. Gelukkig doet jouw school zelf al een NIO, dat scheelt weer. Want bij ons gingen ze alleen op de entreetoets af en die was dramatisch slecht gemaakt, door een autistisch kind in een galmende ruimte.

idd

Eens met creabea! Ik snap dat het voor sommige kinderen lastig te voorspellen is, maar een kind met alleen maar A's (en een uitzondering in gr 6 op woordenschat).... Sommige kinderen hebben andere scores in alle vakken, dan wordt het lastig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.