Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Groep 1 opnieuw


Ter aanvulling: dat geneuzel over wat de inspectie ervan zegt tegen scholen heeft helemaal niks te maken met wat het effect is voor leerlingen. De Inspectie ziet niet toe op leerlingen, zelfs niet op hun onderwijsrechten.

De Inspectie laat scholen in hoge mate vrij om aan te modderen. Dat betekent ook dat scholen vrij zijn om leerlingen die ouder zijn anders te behandelen. En dat doen ze dus.

Voor vo scholen telt leeftijd wel degelijk.

Verschil gedrag en thuis. Destijds (20 jaar geleden) kon oudste dochter veel beter lezen in groep 2, zonder dat de juffen dat wisten. Er stond wel een "lettertafel" in de klas, maar dochter wilde daar niet spelen, want dat deed de rest ook niet. 

Ze wilde beslist niet opvallen en deed dus precies wat er werd gevraagd. 

Du misschien speelt er zoiets? Dat de juffen helemaal niet zo goed weten wat ze allemaal al kan? 

Het is wel apart dat de school eerst zegt dat ze in overleg een besluit nemen en dat vervolgens niet doet. Daar zou ik zeker het gesprek over aangaan. Hier in het dorp is de school vrij klein en zijn er alleen combinatiegroepen. Groep 1 en 2 zitten bij elkaar. Najaarskinderen gaan in principe door naar groep 2 tenzij ze echt overduidelijk is dat ze beter in groep 1 passen.
We moeten langer kleuteren niet gaan vergelijken met zittenblijven, ongeacht of het groep 1 of 2 is. Ik ben zelf van oktober en in mijn tijd was het op mijn school standaard dat alle kinderen van na 1 oktober groep 1 twee keer deden, zonder uitzondering. Ook al was dat wettelijk al lang afgeschaft. Zelfs van de kinderen die geboren waren in juli/augustus/september liet de school driekwart drie jaar kleuteren.
Het kan zijn dat een middelbare school bij oudere leerlingen adviseert om af te stromen ipv blijven zitten maar dat is nog altijd een advies en geen moeten. Een school kan je niet verbieden een keer te blijven zitten als je als je als herfstkind drie jaar gekleuterd hebt.

'De overheid rekent bovendien af in centen op de dag van je verjaardag.' Maar dan zou je toch op de dag van je verjaardag over moeten kunnen gaan?

Ik dacht dat ze afrekenenden per 1 oktober.

Tsjor

MamaE, ik ben het niet eens. Waarom zou het niet zittenblijven zijn als je (bijna) 5 bent (omdat je dan nog een kleuter bent?), maar wel als je 8 bent, of 11, of 14? Het komt er altijd op neer dat je een jaar langer over school zal doen. En wat is dat? Precies....

Verder schrijf je: "Het kan zijn dat een middelbare school bij oudere leerlingen adviseert om af te stromen ipv blijven zitten maar dat is nog altijd een advies en geen moeten.", Maar....dat is juist heel regelmatig wél moeten. Als het een advies is niet, maar het is heel vaak: Marie of Mohammed uit 2Havo deed het niet zo goed, en besluit na de vergadering is dat hij/zij wel door kan, maar dan 3 vmbo-tl.

Bovendien word je als kind verderop op de basisschool alvast wat minder hoog ingeschat (gemiddeld dan - geldt heus niet voor elk kind of elke school, maar wel gemiddeld). Dat kan weer een onnodig niveau schelen.

Tot slot blijkt uit zo veel onderzoek dat zitten blijven in bijna geen gevallen niet helpt, of tegenwerkt (iemand schreef het al eerder: bijv. dyslexie wordt een jaar later ontdekt dus remediëren start ook een jaar later dan had gehoeven)

foutje: *in bijna geen geval (niet gevallen...!)

Sammy70

Sammy70

27-06-2021 om 16:15

Precies, groep 1 is sowieso facultatief, je mag je kind ook met vijf naar school laten gaan. Dus altijd over naar groep 2 en dáár kijken hoe het gaat. Daarnaast is er een soort maximale leeftijd tot waar je het makkelijkste leert lezen. Later is een taal leren steeds moeilijker dus waarom zomaar een jaar wachten? En inderdaad als je wacht met leren lezen kom je ook later achter problemen als bijvoorbeeld dyslexie en dan heb je al een jaar verloren in oefenen met leren lezen. Beter is dan blijven zitten in groep 4. 

Ja precies Sammy70, ook al wordt het bijna nooit toegepast dat je kind nog niet per se naar school hoeft met 4 jaar, maar het is wel degelijk facultatief. En dan bijven zitten? De werkjes en het spelen bij de groepen 1 en 2 kunnen best belangrijk zijn (voor de een meer dan voor de ander), om diverse redenen. Maar waarom daar zo lang blijven hangen (tenzij met bijv. Downsyndroom of bij een andere reden waarom alles stukken langzamer gaat)

Egel. schreef op 27-06-2021 om 15:55:

MamaE, ik ben het niet eens. Waarom zou het niet zittenblijven zijn als je (bijna) 5 bent (omdat je dan nog een kleuter bent?), maar wel als je 8 bent, of 11, of 14? Het komt er altijd op neer dat je een jaar langer over school zal doen. En wat is dat? Precies....

Verder schrijf je: "Het kan zijn dat een middelbare school bij oudere leerlingen adviseert om af te stromen ipv blijven zitten maar dat is nog altijd een advies en geen moeten.", Maar....dat is juist heel regelmatig wél moeten. Als het een advies is niet, maar het is heel vaak: Marie of Mohammed uit 2Havo deed het niet zo goed, en besluit na de vergadering is dat hij/zij wel door kan, maar dan 3 vmbo-tl.

Bovendien word je als kind verderop op de basisschool alvast wat minder hoog ingeschat (gemiddeld dan - geldt heus niet voor elk kind of elke school, maar wel gemiddeld). Dat kan weer een onnodig niveau schelen.

Tot slot blijkt uit zo veel onderzoek dat zitten blijven in bijna geen gevallen niet helpt, of tegenwerkt (iemand schreef het al eerder: bijv. dyslexie wordt een jaar later ontdekt dus remediëren start ook een jaar later dan had gehoeven)

Ik vind 'zittenblijven' in een kleutergroep echt van een heel andere orde dan in groep 3 t/m 8 en op de middelbare. Ik geloof niet dat kinderen daar later in hun leven echt last van gaan hebben. Als een kind in 2havo onvoldoende punten scoort om naar 3havo te gaan is 3vmbo-tl een optie maar 2havo overdoen net zo goed. Een school kan dan tl adviseren, maar verbieden om te blijven zitten kan alleen als het beleid van de school is dat dat in een bepaald jaar niet kan (meestal brugklas) en zeker niet alleen op basis van iemands leeftijd.
Ik ben het ermee eens dat herfstkinderen beter naar groep twee kunnen en dan kijken wel/niet naar groep drie maar om dat nou als zittenblijven en schadelijk voor de verdere schoolcarrière te bestempelen vind ik wat zwaar. 

Sammy70

Sammy70

27-06-2021 om 21:39

Als je kind later dyslexie blijkt te hebben of welke andere vorm van moeite met leren is blijven zitten in groep 1 nooit een voordeel. Veel beter is het dan om een later jaar over te doen. Dus ja, schadelijk voor de schoolcarrière. 

tsjor schreef op 27-06-2021 om 15:15:

'De overheid rekent bovendien af in centen op de dag van je verjaardag.' Maar dan zou je toch op de dag van je verjaardag over moeten kunnen gaan?

Ja. Dat zou eerlijker zijn. Maar zo is het niet geregeld. 
Vervolgens in politieke werkstukjes laten beweren dat de leerling niet wordt afgerekend op een jaartje extra is tamelijk schandalig
Dat worden ze wel. 

tsjor schreef op 27-06-2021 om 15:15:

'De overheid rekent bovendien af in centen op de dag van je verjaardag.' Maar dan zou je toch op de dag van je verjaardag over moeten kunnen gaan?

Ik dacht dat ze afrekenenden per 1 oktober.

Tsjor

de subsidiegever rekent af met de school per 1 oktober ( en soms ook per 1 maart).
Vanuit die gedachte vinden veel scholen dat leerlingen groep 1 nog eens moeten doen. Ze vinden dat ze recht hebben op 8 hele jaren subsidie voor elke leerling.


Sammy70 schreef op 27-06-2021 om 21:39:

Als je kind later dyslexie blijkt te hebben of welke andere vorm van moeite met leren is blijven zitten in groep 1 nooit een voordeel. Veel beter is het dan om een later jaar over te doen. Dus ja, schadelijk voor de schoolcarrière.

Maar dan ga je er dus al vanuit dat het kind later een jaar over zal doen. Tuurlijk moet je het niet doen als het niet nodig is en al helemaal niet als de school het wil omwille van geld, maar ik kan niet geloven dat er mensen hun hele leven last ondervinden van een extra jaar kleuteren. 

Sammy70

Sammy70

27-06-2021 om 22:34

MamaE schreef op 27-06-2021 om 22:19:

[..]

Maar dan ga je er dus al vanuit dat het kind later een jaar over zal doen. Tuurlijk moet je het niet doen als het niet nodig is en al helemaal niet als de school het wil omwille van geld, maar ik kan niet geloven dat er mensen hun hele leven last ondervinden van een extra jaar kleuteren.

Draai het eens om: Wat is het voordeel? Wat is het nadeel van wachten tot groep 2? Of nog langer? Waarom iets overdoen wat facultatief was?

Die spookverhalen over langkleuteraars die daar in het vo op afgerekend worden waren hier al jaren rond en het is aperte flauwekul. Je spreekt  van doubleren/zitten blijven als de leerstof een herhaling is van het voorafgaande jaar. Dat gaat niet op in groep 1.  Is dat wel het geval, dan moet je je  als ouder eens achter de oren krabben over de schoolkeuze.

Om een voorbeeld van een ontwikkelingssprong te geven.Bij jongste kind  sprak de juf bij het 10 minuten gesprek zorgelijk dat kind nog geen enkele interesse in letters had, en dat onderhand toch echt moest komen. In de kerstvakantie verslond hij de Kameleon.  In mei liep ik met schaamrood op de kaken omdat hij de aandrang had elke marktkoopman op de hoogte te brengen van de uitslag van zijn avi-toets. 

 Andere schrandere kleuterzoonhad (ik grossier erin) had in 1/2 een capabele  leerkracht met een rijk aanbod waar hij volop aan zijn trekken kwam en vriendjes bij de vleet had. Geen moment erover gepiekerd om een eerdere overgang aan te kaarten. Zoon heeft het op het vwo een aantal keren spannend gemaakt. Ik heb vaak bezorgde mentoren aan de lijn gehad. Het feit dat hij een late leerling was is daarbij nooit een punt geweest. Zoon had uiteindelijk binnen zes jaar zijn atheneumdiploma en floreert op de uni.

TO, ik heb wat  vriendinnen die nog in het basisonderwijs werken, en die lopen na dit  krankzinnige jaar allemaal op hun tandvlees. Vermoedelijk is daarom het gesprek met jou erbij ingeschoten.  Verdient geen schoonheidsprijs, wel begrijpelijk. Vraag hoe ze denken dit jaar in te gaan spelen op de cognitieve ontwikkeling van je kind komend jaar en hou in de gaten waar ze ook sociaal gezien op haar plek zit volgend jaar.  

Sammy70 schreef op 27-06-2021 om 22:34:

[..]

Draai het eens om: Wat is het voordeel? Wat is het nadeel van wachten tot groep 2? Of nog langer? Waarom iets overdoen wat facultatief was?

Voor het kind van TS is dat voordeel er denk ik niet. Heb ook gezegd dat ik het in deze situatie vreemd vind. Maar van mijn basisschoolklas vroeger heeft volgens 'de norm' minstens tweederde 'gedoubleerd' bij de kleuters (waren in mijn jaar heel veel kinderen van oktober/november) en die lopen echt niet massaal bij de psycholoog of worden afgewezen voor banen om die reden. Natuurlijk niet.
Als een (vo-) school jouw kind beoordeelt op basis van leeftijd, zou ik de schoolkeuze heroverwegen. Het is absurd dat een kind van november dat langer gekleuterd heeft zou moeten afstromen en een kind van januari wel mag blijven zitten met dezelfde (onvoldoende) resultaten.
Ik zou TS dus adviseren om hier zeker een gesprek over aan te gaan omdat er geen overleg is geweest en ze dit niet aan zag komen. Maar we hoeven de gevolgen ook niet te overdrijven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.