Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Groep 1 opnieuw

Mijn dochter gaat sinds november naar school. Door de lockdown en een wisseling in leerkrachten heeft ze een rommelig jaar gehad, maar ze heeft het enorm naar haar zin op school. Ze regelt bijna dagelijks een speeldate en vertelt veel over school. Natuurlijk zien we niet alles wat er in de klas gebeurt.

Vandaag ontving ik de groepsindeling voor volgend jaar, en zag ik tot mijn verbazing dat ze was ingedeeld in groep 1. Dit is zonder overleg met ons gebeurd. Op geen moment is er vanuit de leerkrachten het signaal gekomen dat het beter is dat mijn dochter een extra jaar kleutert. Ik had in zo'n situatie verwacht dat ouders toch meer op de hoogte gehouden zouden worden, of is dit een normale gang van zaken?

Ik ben absoluut niet tegen een extra jaar in de kleuterklas, prima zelfs, maar het feit dat dit niet gecommuniceerd wordt steekt. Uiteraard ga ik dit volgende week bespreken met de leerkracht.

Overdrijf ik hier, of klopt mijn gevoel over de slechte communicatie?

Ik lees graag jullie mening en ervaringen.


Hanteren ze op die school niet een groep "0" waar iedereen in start? 

Fietstas

Fietstas

25-06-2021 om 19:13 Topicstarter

Nee, er is geen groep 0. Wel is het gebruikelijker om leerlingen een extra jaar groep 1 te laten doen (middelste kleuters) ipv groep 2. Daar was ik van op de hoogte, en in januari is er in het 10-minutengesprek verteld dat er bij oktober- tot decemberkinderen altijd de afweging groep 2/ middelste kleuters wordt gemaakt. 

Hier heb ik verder niets over gehoord, dus ik was in de veronderstelling dat dit gesprek nog zou plaatsvinden, maar ook dat we meer op de hoogte gehouden zouden worden. 

Dan begrijp ik wel dat je school om uitleg wil vragen, dat zou ik dan ook gewoon doen.

Dus nee, ik vind niet dat je overdrijft.


Hebben ze echt leerstofjaarklassen voor de kleuters met klassikaal onderwijs en  niet de gangbare 1/2 combinatie waarin de docent makkelijker kan inspelen op de leerbehoefte van het kind?? Hoe rigide zijn ze in de overgang van van onder- naar middenbouw?  Moet er nu al beslist worden over de overgang naar 3 terwijl een kleuter nog een flinke ontwikkelingssprong kan maken in een schooljaar?

Helemaal eens met Kenfan. Ik sta er zelfs zo in, dat ik niet akkoord zou gaan. Het is blijven zitten namelijk, en dat in het allereerste jaar van de schoolcarrière. Blijven zitten op de middelbare school vind ik veel minder problematisch.

Nou goed, jij staat er misschien anders in, en er zijn op OO al heel veel discussies over groep (1 en) 2 > 3 geweest. Die heb je misschien gemist omdat het voor jouw kind nog niet van toepassing was. 

Een van mijn kinderen is van februari en had misschien beter kunnen versnellen ergens in groep 1/2 zodat ze maar 1,5 jaar kleuters had gedaan. Nu is de versnelling later gebeurd, op zich ook goed.

Maar klinkt voor mij niet als een prettige beslissing van de school als ze nu al over kinderen van 4 beslissen dat ze straks, als ze al bijna 7 zijn, pas naar groep 3 mogen. 

En dat zonder overleg! 

(overigens zou ik het allemaal wel voorzichtig brengen en er uiteraard niet hard in gaan, want dan bereik je waarschijnlijk niets, en je moet nog jaren met ze door. Misschien wel 8 jaar, haha!)

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

25-06-2021 om 22:30

Zonder overleg is inderdaad raar. Volgens mij is de grens vanuit de overheid 1 januari en zou je kind dus in principe gewoon doormoeten naar groep 2.

Ik sluit me aan bij de anderen: zeker een gesprek vragen. Leren gaat de eerste jaren spelenderwijs, de onderlinge verschillen tussen kleuters zijn enorm. Het zou zonde zijn als je kind nu al een jaar "over doet". Dan kun je beter aan t einde van de  basisschool of op de middelbare blijven zitten als het nodig blijkt te zijn. Dat levert veel meer op.

Fietstas

Fietstas

26-06-2021 om 09:09 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties! Dit versterkt mijn gevoel dat er iets flink mis is gegaan. Het feit dat er totaal geen indicatie is geweest om mijn dochter te laten doubleren is gewoon dus heel vreemd. 

Kenfan, deze goede vragen neem ik mee naar het gesprek. Hier heb ik heel veel aan!

EgeL., jouw punt over het laten blijven zitten van een vierjarige vind ik ook terecht. Fijn dat er voor jouw dochter een goede oplossing is gevonden. En ik zal me inhouden tijdens het gesprek

Coreopsis, ook jouw punt begrijp ik helemaal. Ik heb me vannacht een beetje ingelezen en het blijkt inderdaad uit veel onderzoeken dat een extra jaar in de kleuterklas weinig positieve effecten heeft op een kind. 

Fietstas: 'Nee, er is geen groep 0. Wel is het gebruikelijker om leerlingen een
extra jaar groep 1 te laten doen (middelste kleuters) ipv groep 2. Daar
was ik van op de hoogte,'

Is dit dan niet precies wat er nu gebeurt? Of begrijp ik het niet goed.

'en in januari is er in het 10-minutengesprek verteld dat er bij oktober- tot decemberkinderen altijd de afweging groep 2/ middelste kleuters wordt gemaakt.' Dus je had iets willen horen over die afweging? Dat begrijp ik. Je zei: 'Op geen moment is er vanuit de leerkrachten het signaal gekomen dat het beter is dat mijn dochter een extra jaar kleutert.' Zoals je het nu omschrijft lijkt het eerder alsof er andersom redenen moeten zijn om een kind door te laten gaan naar groep 2: het is gebruikelijker om leerlingen een extra jaar in groep 1 te laten doen.

Een argument geef je zelf al aan: het is een rommelig half jaar geweest door corona.

Maar termen als 'iets grondig mis' 'doubleren' etc. daarmee maak je jezelf kwader en kwader, terwijl je eigenlijke punt vooral de communicatie is. 'Doubleren' vind ik een nogal zwaar woord voor een kind van 4,5. Daaruit lijkt het alsof je denkt dat je dochter gefaald heeft, toetsen niet gehaald, etc.. Ik hoop niet dat je zo naar je kind kijkt en anders benoem het met de vraag of de leerkrachten zo naar je kind kijken.

Ik heb zelf een oktober-kind dat twee keer groep 1 heeft gedaan, wel elke keer in een ander land, dus het viel hem niet op. Geen probleem verder voor later.

Tsjor

Oh ja, wel 1 probleem, de leerkrachten vonden hem 'wel heel zelfstandig'. Ik dacht: mooi, dan is het belangrijkste doel van het onderwijs toch al gehaald?

Tsjor

"Misvatting: Herfstkinderen die na de zomervakantie weer in groep 1 terechtkomen, gelden formeel als ‘zittenblijvers’. Van het ‘officieel aanmerken als zittenblijver’ van kinderen is in de leerjaren 1 en 2 geen sprake. Volgens de inspectie moet de school wel kunnen verantwoorden waarom een herfstkleuter na de zomervakantie (weer) in groep 1 komt. Het moet dus geen automatisme zijn dat dit gebeurt. Voor leerlingen die langer dan een half jaar in groep 1 verblijven is in de geest van de wet meer onderbouwing nodig voor het herhalen van meer dan de helft van het onderwijsaanbod voor groep 1. Het is aan de school hoe ze dit verantwoordt. 

Herfstkleuters die tweeënhalf jaar kleuteren, doen langer dan de gewenste acht jaar over de basisschool. Die ‘extra tijd’ wordt hun niet aangerekend. Alleen kinderen die in de zomervakantie jarig zijn, kunnen precies acht jaar over de basisschool doen. Alle andere kinderen doen er korter of langer over. Omdat er maar één vast moment is waarop een schooljaar aanvangt (1 augustus), ontstaat er onvermijdelijk een spreiding van een jaar.

Er wordt vaak beweerd dat kinderen die langer kleuteren later in hun basisschooltijd niet nog een keer kunnen blijven zitten. Dat is niet zo. Kinderen mogen uiterlijk tot en met het schooljaar waarin zij veertien jaar worden naar
de basisschool. Dat betekent dat zelfs een herfstkleuter die drieënhalf jaar
kleutert qua leeftijd nog voldoende speling heeft om later nog een keer een
groep over te doen. Wel is het zo dat het leeftijdsverschil met klasgenoten
daardoor erg groot wordt, wat veelal ongewenst zal zijn."

https://oudersenonderwijs.nl/kennisbank/kwaliteit-van-het-onderwijs/overgaan-en-zittenblijven/van-de-kleuterklas-naar-groep-3/

Handreiking doorstroom van kleuters, p16-17

Deze brochure is geschreven door Janneke Huizenga en Geertje Damstra
van Oberon in samenwerking met Lia Mulder en Bianca Leest van het ITS en
Annemiek Veen en Iris Bollen van het Kohnstamm Instituut. De brochure
werd gemaakt in opdracht van het ministerie van OCW en de PO-Raad. Met medewerking van de Inspectie van het onderwijs. Den Haag, 2016.

Wat niet wegneemt, dat ik om een toelichting zou vragen. Is het denkbaar dat je kind in de loop van het volgende jaar wel doorstroomt naar groep 2? Misschien vindt de school dat je dochter door het rommelige jaar nu nog niet toe is aan groep 2, maar in de loop van het jaar wel, of vindt de school dat ze het nog niet kan beoordelen. Al kan ook de gewenste groepsgrootte een rol spelen. En het klinkt wel als een school die makkelijker tot kleuterverlengen over gaat.

'Is het denkbaar dat je kind in de loop van het volgende jaar wel doorstroomt naar groep 2?' Of zelfs naar groep 3? In de omschrijving lijkt het alsof de school die mogelijkheid ook open houdt.

Tsjor

Het is ook niet doubleren omdat je kind maar een half jaar groep 1 heeft gedaan. Er is niets mos met uiteindelijk 2,5 jaar kleuteren . Wel zou ik willen dat school zich aan zijn eigen beleid houdt en om die reden uitleg vragen. 

Fietstas

Fietstas

26-06-2021 om 11:56 Topicstarter

Dank Tsjor, voor jouw kijk op de zaak.
Laat ik vooropstellen dat ik absoluut niet vind dat mijn kind faalt. Het belangrijkste is dat zij goed op haar plek zit, of dat nu groep 2 of 1 is. 

Ik vind juist dat ze het ontzettend goed doet, en zie dat ze het naar haar zin heeft, vriendjes maakt, dat ze bezig is met schrijven en rekenen etc. Daarom verrast deze uitkomst mij ook zo. Natuurlijk zie ik niet wat er in de klas gebeurt, en daar vind ik dat de leerkrachten duidelijker in hadden moeten zijn. 
Ik stoor me dus vooral aan het gebrek aan communicatie.

Er is in het eerste gesprek gezegd dat er later in het jaar een beslissing genomen zou worden over de overgang naar groep 2. Volgens mij is het op deze school niet per definitie zo dat herfstkinderen groep 1 over doen. Andere kinderen die rond dezelfde periode gestart zijn gaan namelijk wel naar groep 2. Ik ga het wel nog even navragen in het gesprek.

De juf noemde overigens in het eerste gesprek wel dat wanneer een leerling vóór 1 januari geboren is, dat officieel als doubleren wordt gezien. Kleuterverlenging is misschien een beter woord. Nogmaals, hier sta ik zeker niet negatief tegenover.

Hannemeike, deze bron heb ik ook gelezen, dank je. Jouw suggestie over het later laten instromen naar groep 2 zal ik ook meenemen. Wellicht staat de school daar ook open voor.

Sammy70

Sammy70

26-06-2021 om 11:58

Poezie schreef op 26-06-2021 om 09:53:

Het is ook niet doubleren omdat je kind maar een half jaar groep 1 heeft gedaan. Er is niets mos met uiteindelijk 2,5 jaar kleuteren . Wel zou ik willen dat school zich aan zijn eigen beleid houdt en om die reden uitleg vragen.

Half jaar? Ze heeft maar 2 mnd gemist. Door naar groep 2 en volgend jaar beslissen aub. Dyslexie bijv wordt later ontdekt door groep 1 over te doen.

Hannemeike schreef op 26-06-2021 om 09:45:

"Misvatting: Herfstkinderen die na de zomervakantie weer in groep 1 terechtkomen, gelden formeel als ‘zittenblijvers’. Van het ‘officieel aanmerken als zittenblijver’ van kinderen is in de leerjaren 1 en 2 geen sprake. Volgens de inspectie moet de school wel kunnen verantwoorden waarom een herfstkleuter na de zomervakantie (weer) in groep 1 komt. Het moet dus geen automatisme zijn dat dit gebeurt. Voor leerlingen die langer dan een half jaar in groep 1 verblijven is in de geest van de wet meer onderbouwing nodig voor het herhalen van meer dan de helft van het onderwijsaanbod voor groep 1. Het is aan de school hoe ze dit verantwoordt.

Herfstkleuters die tweeënhalf jaar kleuteren, doen langer dan de gewenste acht jaar over de basisschool. Die ‘extra tijd’ wordt hun niet aangerekend. Alleen kinderen die in de zomervakantie jarig zijn, kunnen precies acht jaar over de basisschool doen. Alle andere kinderen doen er korter of langer over. Omdat er maar één vast moment is waarop een schooljaar aanvangt (1 augustus), ontstaat er onvermijdelijk een spreiding van een jaar.

Er wordt vaak beweerd dat kinderen die langer kleuteren later in hun basisschooltijd niet nog een keer kunnen blijven zitten. Dat is niet zo. Kinderen mogen uiterlijk tot en met het schooljaar waarin zij veertien jaar worden naar
de basisschool. Dat betekent dat zelfs een herfstkleuter die drieënhalf jaar
kleutert qua leeftijd nog voldoende speling heeft om later nog een keer een
groep over te doen. Wel is het zo dat het leeftijdsverschil met klasgenoten
daardoor erg groot wordt, wat veelal ongewenst zal zijn."

https://oudersenonderwijs.nl/kennisbank/kwaliteit-van-het-onderwijs/overgaan-en-zittenblijven/van-de-kleuterklas-naar-groep-3/

Handreiking doorstroom van kleuters, p16-17

Deze brochure is geschreven door Janneke Huizenga en Geertje Damstra
van Oberon in samenwerking met Lia Mulder en Bianca Leest van het ITS en
Annemiek Veen en Iris Bollen van het Kohnstamm Instituut. De brochure
werd gemaakt in opdracht van het ministerie van OCW en de PO-Raad. Met medewerking van de Inspectie van het onderwijs. Den Haag, 2016.

Wat niet wegneemt, dat ik om een toelichting zou vragen. Is het denkbaar dat je kind in de loop van het volgende jaar wel doorstroomt naar groep 2? Misschien vindt de school dat je dochter door het rommelige jaar nu nog niet toe is aan groep 2, maar in de loop van het jaar wel, of vindt de school dat ze het nog niet kan beoordelen. Al kan ook de gewenste groepsgrootte een rol spelen. En het klinkt wel als een school die makkelijker tot kleuterverlengen over gaat.


Onzinverhaal Hannemeike.

De leerlingen doen langer dan 8 jaar over het bo. In de volksmond heet dat zittenblijven. In de ogen van leerkrachten en docenten horen ze tot de oudere leerlingen. Dat weegt mee bij afwegingen over doorstromen en zittenblijven verderop. Met name in het vo is het evident dat oudere leerlingen eerder het advies krijgen af te stromen dan nog eens een jaar over te doen.

Dat Jannekes en Geerkes niet geneigd zijn om die werkelijkheid “afrekenen” te noemen, doet niets af aan die werkelijkheid.

De overheid rekent bovendien af in centen op de dag van je verjaardag. 1 jaar langer over het onderwijs doen is een jaar eerder uit voorzieningen en bescherming voor leerplichtigen vallen. 
Er is geen dispensatie voor kleuters die op eufemistische wijze verlengd zijn.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.