Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Groep 1 opnieuw


Rhonda schreef op 28-06-2021 om 23:21:

[..]

een van mijn zonen werd 18 in 6 gym en moest vanaf de maand erna lesgeld betalen. Gelukkig kreeg hij dat ook weer gedeeltelijk terug van de belasting? Van DUO? Zoiets, ik weet dat niet meer precies.

Oh kijk, die variant kende ik nog niet. Maar dat kan ook natuurlijk. Dat gesubsidieerde scholen ineens een verplichte bijdrage gaan vragen zodra de leerling 18+ is (want niet meer leerplichtig)

Ik vermoed dat dat niet hoort (niet mag is te sterk uitgedrukt, er staat namelijk geen straf op) maar er is ook geen straf voor scholen die 18+ers niet willen bedienen.

Of deed hij Vavo (Volwassenen onderwijs). Daar heb ik me nooit in verdiept, maar goed mogelijk dat daar dat moeten betalen standaard is en geheel rechtmatig.

Iets anders: ook de kinderbijslag eindigt, de zorgtoeslag moet betaald gaan worden. Maar inderdaad, zolang er VO gevolgd wordt is er recht op een tegemoetkoming schoolkosten.

Nee hij deed geen Vavo. Gewoon blijven zitten in 5 gym, jarig in oktober, dus hij werd 18 in de zesde. Kinderbijslag stopte, hij kon een scholierenvergoeding aanvragen. Waar weet ik niet meer.

Rhonda, blijft vreemd: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/kosten-voor-kind-in-voortgezet-onderwijs

Volgens mij betekent het woordje 'en' dat het een opsomming is: 18 én vavo of MBO.

Lesgeld voor leerlingen van 18 jaar en ouder

In de volgende gevallen betalen leerlingen lesgeld:

Tsjor

Lentebloem, de school heeft al aangegeven dat er een administratieve fout is gemaakt. Tsjor

Mirjam, ik snap het nog steeds niet. In het artikel van de VO-raad waar je naar verwijst staat dat sommige scholen dat doen, maar dat het niet mag: 'in de 'Wet op de expertisecentra’ is geregeld dat leerlingen in het vso mogen blijven tot het einde van het schooljaar waarin zij 20 worden,...' Let wel, het schooljaar waarom.... niet de dag waarop.

Voor de een kan het zijn dat een kind in november dan 20 wordt en voor de ander in juli van het jaar daarop. Hoe dat kan is nog wel uit te leggen: we plannen alle geboortes niet op dezelfde dag in dezelfde maand.

Tsjor

tsjor schreef op 29-06-2021 om 10:27:

Mirjam, ik snap het nog steeds niet. In het artikel van de VO-raad waar je naar verwijst staat dat sommige scholen dat doen, maar dat het niet mag: 'in de 'Wet op de expertisecentra’ is geregeld dat leerlingen in het vso mogen blijven tot het einde van het schooljaar waarin zij 20 worden,...' Let wel, het schooljaar waarom.... niet de dag waarop.

Voor de een kan het zijn dat een kind in november dan 20 wordt en voor de ander in juli van het jaar daarop. Hoe dat kan is nog wel uit te leggen: we plannen alle geboortes niet op dezelfde dag in dezelfde maand.

Tsjor

Nee, er staat niet dat dat niet mag. Er staat dat het niet verplicht is om de leerlingen met 18 buiten te zetten. Ze mogen blijven. Er kunnen zelfs nog extra ontheffingen worden aangevraagd en er kan geld bij van de gemeente. 
Dat mag allemaal.

Maar dat moet niet. Als de school geen zin heeft in gedoe dan mag de school de leerling buiten zetten. Het artikel verwijst naar het feit dat dat ook werkelijk gebeurd. De response van de minister is dat er een briefje komt om de scholen nog eens te wijzen op de andere mogelijkheden.

tja.

Precies datzelfde gaat op voor verwijzing naar Vavo. Dat hoeft niet, maar dat mag wel. En dat heeft consequenties voor de kosten van het onderwijs. Al is het maar omdat je voortaan je schoolboeken wel zelf moet betalen.

En over die schoolboeken:

Jij gelooft Rhonda niet. Ik wel en er is zelfs nog wat voor te zeggen ook.

De regeling schoolkosten vergoeding voor 18+ers stamt nog uit de tijd dat leerlingen zelf hun boeken moesten betalen. 

Tegenwoordig moeten de scholen de boeken betalen. Maar die vergoeding is er nog steeds.

Je zou kunnen betogen dat 18+ers die vergoeding aan moeten vragen én daarmee een bijdrage moeten leveren aan de schoolkosten die de school tegenwoordig maakt.

En zo kan het gebeuren dat een school een maand na de 18e verjaardag, zodra het recht op schoolkosten vergoeding ontstaat, een rekening voor schoolkosten op de mat laat vallen.

Nergens staat dat dat niet mag. Er staat hooguit ergens iets dat te interpreteren is alsof dat niet de bedoeling is. Nog sterker: zelfs als er staat dat het niet mag, dan is er geen toezichthouder bij wie je terecht komt om deze misstand recht te zetten.

Het begint allemaal bij het hanteren van leeftijd als criterium. Als de overheid dat mag, dan mogen scholen dat ook.
Ze doen dat dus.

Ik heb nog nooit gehoord dat middelbare scholen lesgeld vragen aan leerlingen. Ik betwijfel ook of dit mag. In 6vwo worden heel veel leerlingen 18. Als ze een keer zijn blijven zitten of via havo zijn opgestroomd ook al eerder. Er bestaat inderdaad een tegemoetkoming scholieren, maar die is niet bedoeld voor de school zelf. 

MamaE schreef op 29-06-2021 om 10:52:

Ik heb nog nooit gehoord dat middelbare scholen lesgeld vragen aan leerlingen. Ik betwijfel ook of dit mag. In 6vwo worden heel veel leerlingen 18. Als ze een keer zijn blijven zitten of via havo zijn opgestroomd ook al eerder. Er bestaat inderdaad een tegemoetkoming scholieren, maar die is niet bedoeld voor de school zelf.

Dan hoor je het nu voor het eerst.

Je mag betwijfelen of het mag, maar dat helpt niet. Vind een wettekst waarin staat dat het niet mag, waar bovendien dwingend op toegezien wordt (met een boete voor scholen die het wel doen).

Die zal je niet kunnen vinden.

Dus als het je overkomt, zo midden in het schooljaar, dan moet je naar de rechter om je tegen de rekening te verdedigen.

Bij de rechter betoogt de school dat de rekening bedoeld is voor de schoolkosten, die de tegemoetkoming bedoelt te financieren (met wetsgeschiedenis en de hele rataplan).

Wie krijgt er gelijk denk je?

Die tegemoetkoming is er voor schoolkosten, niet voor de leerling om mee te gaan stappen.

Nou ja de werkelijkheid: niemand gaat naar de rechter. Misschien schrijft een minister nog eens een briefje, maar daar blijft het bij.

Op de website van de rijksoverheid staat dat ouders geen lesgeld betalen voor hun kind in het voortgezet onderwijs en dat lesgeld alleen mag als het kind op 1 augustus 18 jaar of ouder zijn én voltijdsonderwijs volgen aan de vavo of het mbo. 
Dat geldt dus niet voor een kind dat op een normale middelbare school zit.
Ik zou in ieder geval weigeren te betalen als een school dat zou vragen en dan wel zien wat er gebeurt.

hij is nu 25 dus mij maakt het allemaal niks meer uit. die school deed wel meer rare dingen met de portemonnee van de ouders. amsterdam-zuid, rijke ouders, populaire school met loting sinds 1732 volgens mij.

Weer een nieuw spookverhaal. Die tegemoetkoming voor scholieren is voor verhoogd schoolgeld, maar niets anders dan de vervanging van de kinderbijslag die vanaf hun achttiende vervalt . En voor hun eigen zorgverzekering. Jongere moet hem wel zelf een paar maanden van te voren aanvragen.

Tuurlijk, spookverhaal. Ik zit het te verzinnen. Zal ik je de naam van de school geven?

Rhonda schreef op 28-06-2021 om 23:21:

[..]

een van mijn zonen werd 18 in 6 gym en moest vanaf de maand erna lesgeld betalen. Gelukkig kreeg hij dat ook weer gedeeltelijk terug van de belasting? Van DUO? Zoiets, ik weet dat niet meer precies.

Is nu niet meer. Dochter heeft vwo met 19 jaar afgesloten. Geboren begin januari, 2 1/2 jaar gekleuterd en in 5 vwo half over gegaan. Nooit is er op gezinspeeld dat ze maar naar de vavo moest, ook niet toen ze eind 5 vwo leek te blijven zitten en toch al bijna 18 was. 
Wat ze wel kreeg, vanaf haar 18e tot de maand waarin ze haar vwo diploma had; tegemoetkoming studiekosten van duo. Een gift, ongeveer €100 per maand.  Alleen maar omdat ze op de middelbare zat zonder starterskwalificatie. Het makkelijkste gratis geld dat ze ooit zal krijgen
Dus dat lesgeld is niet van nu. Maar gelukkig was het voor dit topic blijkbaar  een ‘foutje in de excel’, waardoor de dochter van TO toch in 2 zit, zoals verwacht. En wie weet hoe de middelbare scholen eruit zien als dit kind in de eindexamenklas zit! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.