Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Green Card, thuisonderwijs


Ik wil je niet teleurstellen, maar de uitkomst van het gesprek met school zal dus niet "thuisonderwijs" worden. Dat is 1 oplossing, maar niet per definitie het beste.

Als hij een diagnose krijgt, is VSO wellicht mogelijk.

Ingridtiem6 schreef op 08-05-2021 om 18:45:

Update: ze hebben de Green Card NIET gewonnen. Ze gaan nu in gesprek met de schooldirecteur en/of leerplichtambtenaar voor thuisonderwijs. Ik kan het jullie moeilijk bewijzen maar hij is echt gelukkiger thuis dan op school. Nou maar hopen dat ze ook meewerken. Dat zou fijn zijn!

aaah vervelend,

nou hopelijk komt er iets positiefs uit voor hem bij het gesprek🧡ik duim voor hem

en bewijzen hoef je niet hoor ik geloof je best jij kent je zoon als best daar kunnen wij niks over zeggen.

Wat de school ook aanbied, je kijkt of het gaat werken voor je kind, je overlegt het, mogelijk probeer je het zelfs, maar een aanbod dat niet past gaat niet werken. Een kind met autisme kan over het algemeen geen compromis sluiten of zich aanpassen.

Goed dat jullie met school en leerplichtambtenaar gaan praten. Ik zou er niet vanuit gaan dat ze zomaar mee gaan in jullie wensen, maar als er een gesprek is kan er wel gezamenlijk gekeken worden naar mogelijkheden en oplossingen. 

Ingridtiem6 schreef op 08-05-2021 om 18:45:

Update: ze hebben de Green Card NIET gewonnen. Ze gaan nu in gesprek met de schooldirecteur en/of leerplichtambtenaar voor thuisonderwijs. Ik kan het jullie moeilijk bewijzen maar hij is echt gelukkiger thuis dan op school. Nou maar hopen dat ze ook meewerken. Dat zou fijn zijn!

Hoewel de meeste lln terug naar school verlangen zijn er ook heel veel die dat niet doen, of die opzien tegen terug naar school gaan. Daar heb je geen diagnose voor nodig. Het is gewoon. 
Er zijn ook volwassenen die opzien tegen terugkeer naar hele werkweken op kantoor. 

Als oplossing om thuisonderwijs vragen, gaat niet helpen. Er zijn nu eenmaal altijd mensen die menen dat je dit soort weerstand met dwang moet verhelpen. (Wie van het paard valt moet er direct weer op)

Als je om hulp bij reïntegratie in het onderwijs vraagt, juist om te voorkomen dat je zoon helemaal uitvalt, het zicht op normale schoolgang helemaal kwijt raakt, dan heb je kans op hulp. 
Die hulp begint dan met, op zijn minst gedeeltelijk, thuisonderwijs.

Het vso waar ons kind op zit werkt met IVIO. Dus geen klassikaal onderwijs, maar zelfstandig werken. Ze willen wel dat je naar school komt en daar je werk doet, maar voor sommige lln worden daar ook uitzonderingen op gemaakt, of kortere dagen of minder dagen per week. Uitgangspunt is echter wel daar je lessen te doen. Maar het is er prikkelarm, kleine groepen en dus zelfstandig werken. 

Ingridtiem6

Ingridtiem6

11-05-2021 om 15:56 Topicstarter

Update: onze zoon gaat vandaag de e-mail sturen naar zijn mentor. Over thuisonderwijs volgen. Klopt het trouwens dat sinds de coronacrisis de wet is aangepast van schoolplicht naar onderwijs ontvangen? Dat zag mijn zoon op een YouTube filmpje over de leerplicht sinds de coronatijd.

nee hoor nog steeds geldt de leerplichtwet uit 1969

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/leerplicht-en-kwalificatieplicht

Inschrijven op school

Ouders of verzorgers moeten hun leerplichtige kinderen inschrijven op een school. De kinderen moeten ook echt naar die school gaan. Dit geldt ook voor kinderen met een andere nationaliteit en nieuwkomers (asielzoekers en vreemdelingen). Deze afspraken staan in de Leerplichtwet 1969.

gr Angela


https://www.internetconsultatie.nl/leerrecht

Goede vraag. Ik weet het niet. Vorig jaar hebben we de internetconsultatie gehad over de initiatiefwet van 2e kamerlid Paul van Meenen.

https://d66.nl/nieuws/naast-de-leerplicht-ook-het-leerrecht-voor-elk-kind/

Voor zover ik weet is de wet nog niet in werking. Mogelijk door het demissionair worden van het kabinet, dit voorjaar.

Zelf heb ik moeite met de rol van de jeugdarts en de jeugdzorg in dit voorgestelde bestel. Daar verwacht ik weinig goeds van. Je wil kinderen onderwijs geven geen bedrijfsarts en kindermishandelingsjustitietraject.

Maar als je zoon meer weet of daar al in gevorderd is?

Ingridtiem6 schreef op 11-05-2021 om 15:56:

Update: onze zoon gaat vandaag de e-mail sturen naar zijn mentor. Over thuisonderwijs volgen. Klopt het trouwens dat sinds de coronacrisis de wet is aangepast van schoolplicht naar onderwijs ontvangen? Dat zag mijn zoon op een YouTube filmpje over de leerplicht sinds de coronatijd.

Hij kan de wet hier vinden https://wetten.overheid.nl/BWBR0002628/2021-01-01 en het nalezen. 
Het antwoord is nee. Mogelijk doelt het youtube filmpje op een aanpassing van de handhaving, maar dat is dan maar tijdelijk.

Ik hoop dat er tussen je zoon en zijn mentor een goed gesprek op gang komt.

Tijdens schoolsluitingen vanwege lockdowns was er nog steeds leerplicht. Het was verplicht om deel te nemen aan online lessen en opdrachten in te leveren. Handhaving was lastiger maar dat betekent niet dat de leerplicht is afgeschaft. 
Kinderen met een kwetsbare gezondheid of die gezinsleden met een kwetsbare gezondheid mogen voorlopig thuis onderwijs blijven volgen. Maar als die ouders gevaccineerd zijn, dan moeten ze gewoon weer naar school. Ik vermoed dat er na de zomervakantie weer gewoon verwacht wordt dat alle scholieren elke dag fysiek naar school gaan, tenzij er andere afspraken/regelingen zijn vanwege de situatie van een specifieke leerling.

Ik weet even niet met hoe oud je zoon is, maar als de problemen zo groot zijn, waarom neem je dan zelfs geen actie, in plaats van je zoon naar zijn mentor te laten mailen? 

Ik denk dat het niet verstandig is om nu een verzoek te mailen om thuisonderwijs te mogen volgen. 
Het lijkt mij beter als je zoon mailt  dat hij problemen heeft en graag in gesprek wil met de mentor. Ik zou gelijk vragen of de zorgcoordinator van school erbij kan komen of hoe die functionaris heet van school. En natuurlijk ben jij dan ook bij het gesprek. 
Dan nemen ze jullie gelijk serieus. 

Direct aansturen op thuisonderwijs maakt de kans kleiner dat je toestemming krijgt.

Ingridtiem6

Ingridtiem6

14-05-2021 om 15:11 Topicstarter

Update: binnenkort gesprek met mentor. Ben benieuwd of het mag. Spannend! Ook in juni naar de psycholoog voor autisme voor mijn zoon.

Even wat verwachtingsmanagement: het is onwaarschijnlijk dat een mentor zomaar even kan besluiten dat je zoon wel thuisonderwijs mag volgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.