Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Green Card, thuisonderwijs


Ingridtiem6

Ingridtiem6

08-05-2021 om 10:01 Topicstarter

Biebel schreef op 08-05-2021 om 09:56:

Nog een keer dan. Al ís er een positieve loterij uitkomst, dan heb je alleen nog maar een nummer. Of dat nummer dit jaar aan de beurt is, of helaas niet; dat weet niemand. En nee, je mag op een esta maar 90 dagen naar de vs. Vraag je een b2-visum aan, Ivm school, dan is de kans klein dat je die krijgt en als wel - dan nog steeds maar Max 6 maanden, zulks ter beoordeling van de vrouw/man bij de grens.

Zou het kunnen dat je eigenlijk alleen maar namens je zoon schrijft (of dat hij mee schrijft) en je daarom niet reageert op het dringend advies dat je hier krijgt? Het is nl sneu om te lezen hoe slecht het met je kind gaat, en hoe hij over de oorzaak daarvan denkt. Dit met huisarts en school bespreken is iets wat je nú kunt doen is veel effectiever dan met hem mee dromen over vluchten en hem voeden in zijn onrealistisch plannen.

En weet je, misschien komt er uiteindelijk thuisonderwijs uit. Maar het kan ook zijn dat een andere school, psycho educatie over autisme, ambulante hulp bij het dagelijks leven, zijn leven hier ook al een stuk prettiger maakt. Wat je hem dan in elk geval leert is dat een oplossing soms niet makkelijk of eenvoudig is, maar dat delen en hulp vragen vaak wel een vereiste is.

(En natuurlijk zijn er voorbeelden van mensen die hulp vroegen aan de verkeerde. Maar daar zijn jullie nog lang niet en die wijsheid helpt je niet om nu het juiste te doen voor je kind)

Ik schrijf inderdaad namens mijn zoon. Maar we zijn nu al bezig hulp, ik denk dat we die landen er maar eens uit moeten laten. Want vluchten is geen oplossing

Ingridtiem6

Ingridtiem6

08-05-2021 om 10:04 Topicstarter

Rachel. schreef op 08-05-2021 om 09:58:

En het is niet dat ik je wil verplichten dat je MOET reageren hoor ik blijf erbij dat je mag reageren op waar jij het fijn vind om op te reageren.

maar die updates zijn voor ons ook fijn want dan weten wij allemaal ook meer hoe of wat en dan gaan we ook geen verkeerde aannames maken.

Klopt, we gaan wel denk ik vaker reageren en ik zal jullie op de hoogte houden!

Ik heb ook een vraag: wat is 'een soort psycholoog?'

Ingridtiem6

Ingridtiem6

08-05-2021 om 10:14 Topicstarter

EmmaT schreef op 08-05-2021 om 10:08:

Ik heb ook een vraag: wat is 'een soort psycholoog?'

Oh, excuses. Nou ja, een hulpverlener die ook helpt met psychische problemen.

Ok, als diegene maar iets kan betekenen voor je zoon en een klik met hem heeft.

Ik wens jullie veel succes Ingrid. Dit is niet morgen opgelost maar je bent op weg samen. Fijn dat je dit samen met je zoon doet.

Ingridtiem6

Ingridtiem6

08-05-2021 om 18:43 Topicstarter

AnneJ schreef op 08-05-2021 om 10:20:

Ik wens jullie veel succes Ingrid. Dit is niet morgen opgelost maar je bent op weg samen. Fijn dat je dit samen met je zoon doet.

Bedankt Anne!

Ingridtiem6

Ingridtiem6

08-05-2021 om 18:45 Topicstarter

Update: ze hebben de Green Card NIET gewonnen. Ze gaan nu in gesprek met de schooldirecteur en/of leerplichtambtenaar voor thuisonderwijs. Ik kan het jullie moeilijk bewijzen maar hij is echt gelukkiger thuis dan op school. Nou maar hopen dat ze ook meewerken. Dat zou fijn zijn!

Ingridtiem6

Ingridtiem6

08-05-2021 om 18:57 Topicstarter

Een vraagje voor jullie: klopt het dat als je een diagnose wil dat je een IQ test moet doen?

Ingridtiem6 schreef op 08-05-2021 om 18:57:

Een vraagje voor jullie: klopt het dat als je een diagnose wil dat je een IQ test moet doen?

Wat zegt de arts? Die gaat over diagnoses en weet welke symptomen, kenmerken en weet ik wat relevant is.

Correctie; een diagnose krijg je pas als de psycholoog van mening is dat je na analyse voldoet aan de voorwaarden voor diagnose. Dus wat bedoel je met ‘wil’?

Het kan zo zijn dat een psycholoog een IQ-test aanraadt. Zie het als aanvulling om na te gaan of kind wel of niet ondervraagt wordt; als antwoord op de vraag waarom hij op school niet tot werken komt. In dat geval valt de kosten van de IQ- test onder de behandeling.

PS, hoog of laag IQ is geen argument voor vrijstelling school.

De meningen over een IQ-test, met name bij een vermoeden van autisme, zijn verdeeld. In stress en bij onbegrip, de tests zijn niet gemaakt voor mensen met autisme, kan het negatieve gevolgen hebben. Mensen met autisme begrijpen  beeldspraak vaak niet  en hebben  concrete letterlijke korte tekst nodig. En dan baseer je je diagnose en behandeling op een foute momentopname.

Bij mijn kinderen is de IQ-test niet gedaan om die reden bij een psycholoog van een ggz-instelling. Later was ik daar blij om want het zal niet de eerste keer zijn dat een kind getest word met een uitslag alsof het IQ zeer laag is met gevolgen de rest van de jeugd voor het soort hulpverlening en scholing waar je dan voor in aanmerking komt.

Dat heb ik gezien bij de dochter van een collega en is bekend in het verhaal van Remzi Cavdar -geen autisme, maar een moeder met een psychische ziekte die niet voor hem zorgde en een vader die ver weg in de gevangenis zat om dat te voorkomen.

De arts zal bekijken welke onderzoeken nodig zijn. Voor autisme spectrum zal er niet alleen van je zoon input gevraagd worden maar ook van zijn omgeving, ouders, school  andere behandelaars dat is niet in 1 consult gedaan. En niet iedere behandelaar mag diagnoses stellen. 

En dan gebaseerd  op dat hele pakket aan gegevens kan er wel of niet een diagnose uit komen. 

Maar ook met een diagnose is het streven nog steeds om eventueel met aanpassingen fysiek onderwijs te volgen.

pas veel later komt thuisonderwijs of vrijstelling ter sprake. Jullie beginnen nu bij een oplossing, niet bij het complexe en nog niet duidelijke probleem.

Ingridtiem6 schreef op 08-05-2021 om 18:57:

Een vraagje voor jullie: klopt het dat als je een diagnose wil dat je een IQ test moet doen?

Nee dat hoeft niet. Bij mijn kind is eerst een diagnose gesteld, en daarna pas een intelligentietest gedaan.

Ingridtiem6 schreef op 08-05-2021 om 18:57:

Een vraagje voor jullie: klopt het dat als je een diagnose wil dat je een IQ test moet doen?

De psychiater van mijn dochter legde uit dat opvallende zaken die naar boven zouden kunnen komen bij een iq test een verklaring zouden kunnen zijn voor bepaald gedrag of bepaalde kenmerken die anders gelinkt zouden worden aan bijvoorbeeld autisme of adhd terwijl er dus een andere oorzaak kan zijn. De iq test sluit dus juist andere oorzaken uit zodat er niet onterecht een bepaalde diagnose  wordt gesteld. Zo heb ik het in elk geval begrepen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.