Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Geen versoepelingen eindexamens meer, is dat eerlijk?

Dit jaar moeten eindexamenkandidaten weer aan alle normen voldoen, terwijl juist deze kandidaten meer nog dan eerder te weinig les gehad hebben.
Ik had het fijn gevonden als er in elk geval de mogelijkheid tot een extra herkansing zou zijn geboden. Wat vinden jullie?


de inhoud van de vakken veranderd niet, de eisen aan de examens zelf veranderen niet. De kwaliteit van het ontvangen onderwijs is wel veel lager als je dan nog steeds weet te slagen met hooguit 1 vak minder of diezelfde examens verdeeld over 2 periodes dan is de kwaliteit van het diploma niet in het geding volgens mij. VMBO ers die nu examen doen hebben 1 gewoon leerjaar gehad, 25% van hun opleiding. 75% van de tijd was er wat aan de hand.
Bij vwo-ers was er 50% van de tijd iets aan de hand. 
Dat je daar onder vertraging doorheen komt is al een prestatie op zich.

Vergeet niet dat de meeste leerlingen nog steeds liever een diploma hebben zonder duim. 

Fruitijsje schreef op 26-01-2022 om 14:07:

Ik vind de beslissing erg jammer. Er wordt zoveel waarde gehecht aan het maar moeten halen van de opleiding binnen de vastgestelde tijd, waarbij nu dus de waarde van die opleiding minder wordt. Het had beter geweest om de examens gewoon door te laten gaan en maar de accepteren dat er minder jongeren slagen. Volgend jaar weer een kans.
Nu krijg je veel meer problemen op de vervolgopleidingen, wat ten koste gaat van de docenten die daar werken op het gebied van werkdruk. 

Lijkt mij ook logischer dat vervolgopleidingen aandacht geven aan eventuele hiaten. En dan gelijk toegespitst op de betreffende studie. Kinderen kiezen een specifieke studie waardoor echt niet alle Havo-stof heel relevant is. Denk aan: geschiedenis - het Britse Rijk, laat gaan en focus je op echt belangrijke zaken. Tenzij je geschiedenis wil studeren natuurlijk.

Zoon staat voor Havo examen en ik ga hem zeker niet aanmoedigen al op voorhand van de duimregeling gebruik te maken. Zie het als een escape-route, maar het doel blijft een compleet diploma en gelukkig is dat perspectief er ook. Het neemt gewoon de druk weg en dat is goed hier want zoon had stress. 

Twee van mijn kinderen doen dit jaar examen. Wij zijn er blij mee.  Wellicht is de regeling helemaal niet nodig maar er is veel te veel gedoe weer dit jaar. Dan weer online les, leraren die langere tijd uitvallen. Dingen die afgerond hadden moeten zijn in het voorexamenjaar maar nog niet was. Pws met vertraging. Mijn zoon denkt dat hij Latijn weg gaat strepen als dat nodig is. Hij wil gezondheidswetenschappen studeren en daarvoor heeft hij geen latijn nodig. Dochter misschien economie en zij wil naar het HBO rechten. Ik zie niet in waarom zij die opleidingen niet goed zouden kunnen doen met 1 vak minder. De blijven het vak gewoon volgen. Doen er nog steeds tentsmens in en het eindexamen gaat ook gewoon door. Het is alleen de mogelijkheid om het cijfer niet mee te laten tellen en het cijfer blijft ook op de cijferlijst  staan. 

Ysenda schreef op 26-01-2022 om 15:16:

de inhoud van de vakken veranderd niet, de eisen aan de examens zelf veranderen niet. De kwaliteit van het ontvangen onderwijs is wel veel lager als je dan nog steeds weet te slagen met hooguit 1 vak minder of diezelfde examens verdeeld over 2 periodes dan is de kwaliteit van het diploma niet in het geding volgens mij. VMBO ers die nu examen doen hebben 1 gewoon leerjaar gehad, 25% van hun opleiding. 75% van de tijd was er wat aan de hand.
Bij vwo-ers was er 50% van de tijd iets aan de hand.
Dat je daar onder vertraging doorheen komt is al een prestatie op zich.

Dit inderdaad. En je hebt zeker niet alle vakken nodig. Economie wegstrepen omdat je daar een vier voor staat en dan wel economie gaan studeren is natuurlijk vreemd maar ieder weldenkend mens kan toch wel begrijpen dat dat geen handige keuze is als je daar zo slecht in bent.

Plantenbak schreef op 26-01-2022 om 16:28:

Twee van mijn kinderen doen dit jaar examen. Wij zijn er blij mee. Wellicht is de regeling helemaal niet nodig maar er is veel te veel gedoe weer dit jaar. Dan weer online les, leraren die langere tijd uitvallen. Dingen die afgerond hadden moeten zijn in het voorexamenjaar maar nog niet was. Pws met vertraging. Mijn zoon denkt dat hij Latijn weg gaat strepen als dat nodig is. Hij wil gezondheidswetenschappen studeren en daarvoor heeft hij geen latijn nodig. Dochter misschien economie en zij wil naar het HBO rechten. Ik zie niet in waarom zij die opleidingen niet goed zouden kunnen doen met 1 vak minder. De blijven het vak gewoon volgen. Doen er nog steeds tentsmens in en het eindexamen gaat ook gewoon door. Het is alleen de mogelijkheid om het cijfer niet mee te laten tellen en het cijfer blijft ook op de cijferlijst staan.

Latijn wegstrepen kan niet als je gymnasium doet. Dan moet hij al voor het eindexamen aangeven dat hij atheneum examen wil doen. Dat kan evengoed met Latijn en dan kan het wel nog weggestreept worden. Deze regel is een jaar of acht geleden ingevoerd omdat categorale gymnasia geen atheneumdiploma's mogen uitgeven en de leerlingen daar ook met een extra vak Latijn/Grieks niet konden laten vallen als ze daarop zouden zakken en leerlingen op scholengemeenschappen dat wel konden en dan 'gewoon' een atheneumdiploma kregen. 

MamaE schreef op 26-01-2022 om 16:35:

[..]

Latijn wegstrepen kan niet als je gymnasium doet. Dan moet hij al voor het eindexamen aangeven dat hij atheneum examen wil doen. Dat kan evengoed met Latijn en dan kan het wel nog weggestreept worden. Deze regel is een jaar of acht geleden ingevoerd omdat categorale gymnasia geen atheneumdiploma's mogen uitgeven en de leerlingen daar ook met een extra vak Latijn/Grieks niet konden laten vallen als ze daarop zouden zakken en leerlingen op scholengemeenschappen dat wel konden en dan 'gewoon' een atheneumdiploma kregen.

Geen idee of het kan. Dat zoekt hij zelf maar uit. Hij doet gewoon examen hè in Latijn. Het is niet zo dat hij het vak laat vallen. Hij kan alleen aangeven dat het cijfer niet meetelt. 

En wat ik al eerder zei. Hij ziet wel of het nodig is. 

Plantenbak schreef op 26-01-2022 om 21:51:

[..]

Geen idee of het kan. Dat zoekt hij zelf maar uit. Hij doet gewoon examen hè in Latijn. Het is niet zo dat hij het vak laat vallen. Hij kan alleen aangeven dat het cijfer niet meetelt.

En wat ik al eerder zei. Hij ziet wel of het nodig is.

Maar voor een gymnasiumdiploma moet je een klassieke taal hebben. Die kun je net als de kernvakken niet wegstrepen. Want het is precies datgene dat het gymnasium onderscheidt van het atheneum. En na je eindexamen kun je niet meer kiezen voor atheneum sinds een aantal jaar. Dat moet je vooraf aangeven; atheneum met Latijn of Grieks of gymnasium. Bij de optie atheneum met Latijn krijgt hij dan wel geen gymnasiumdiploma meer, maar een atheneumdiploma, ook als hij wel een voldoende haalt. Je krijgt namelijk het diploma van het niveau waarop je ingeschreven staat en die inschrijving kun je niet achteraf nog aanpassen zoals vroeger.
Ik zou hem wel aanraden om dat vooraf uit te zoeken zodat hij niet na het examen onverhoopt voor verrassingen komt te staan. Het zou doodzonde zijn als hij hierdoor zijn diploma niet zou krijgen.

Als Latijn de enige onvoldoende is, of één van twee, is dat alleen een probleem als het lager dan een vier is, of als er geen compensatie is. Met een vier en voldoende compensatie ben je gewoon geslaagd. Zijn het meer onvoldoendes, streep je een andere onvoldoende weg. 
Het is ook niet zo dat een vak vervalt, ook niet als je het wegstreept: het komt gewoon op je lijst, je hebt het gevolgd, alleen kun je een extra onvoldoende hebben en toch je diploma halen. 

Als moeder van een examenleerling van vorig jaar gun ik de huidige kandidaten zeker de duim- en herkansregeling. De diploma’s zijn in mijn ogen niet minder waard aangezien de kerntaken blijven staan. 
Daarnaast; ik vind het nogal een prestatie als je juist in deze tijd wél je pws af hebt, je vakken hebt gevolgd en toch examens hebt gemaakt. Dat je Mss niet alle ins en outs van alle nietkernvakken kent; dat is jammer. Maar zoals eerder gezegd, als je een 3 hebt voor natuurkunde zul je geen electromechanical gaan studeren. 
Voor mij komt daar echter nog iets bij. Deze jeugd heeft 49 persconferenties gehoord en gevolgd. Weet dat virussen zich ontwikkelen  en hebben veel meer meegekregen over staatsinrichting dan heel veel vorige generaties. Dat is ook kennis en kunde die ze hun hele leven meedragen. 

Precies Biebel, deze jongeren hebben heel veel geleerd, maar andere dingen dan ze op school leren. Dat wordt nu helaas gebagitaliseerd vanwege de druk op het toch moeten halen van de examens, ongeacht het gevolg voor vervolgopleidingen enzovoort.

Natuurlijk kun je als ouders vinden dat het diploma even waardevol is als andere jaren, maar het maakt niet uit wat je als ouders vindt. Het werkelijke gevolg is pas te zien later en dan zeker voor de studenten wie het niet lukt om een studie af te ronden na hun HAVO/VWO. Worden die dan voor 'vol' aangezien? Of wordt er dan gedacht: ja, dat waren die jaren dat je het veel makkelijker had met het behalen van je examen, dus we kijken toch maar even verder. Precies dat is een risico wat we nu bij deze jongeren neerleggen.

Begrijp mij niet verkeerd. Ik gun het alle leerlingen die nu hun eindexamen moeten doen dat ze het halen. Waar ik wel bang voor ben is dat deze groep uiteindelijk de kind van de rekening wordt i.p.v. dat ze geholpen wordt. Goede bedoelingen pakken niet altijd goed uit.

Maar begint dat voor vol aanzien niet bij ouders, docenten en mensen zoals wij, op sociale media? Als we heel hard gaan roepen dat het niets waard is, dan wordt het dat ook. Als we benadrukken wat ze wel hebben geleerd, verdwijnt dat misschien. 
Voor mij zit er iets anders achter de gedachte dat ze evenveel waard zijn. Ik vind een middelbare school diploma meer een soort startbewijs voor de toekomst. Eindexamens zijn niet altijd het bewijs dat je iets beheerst, maar het bewijs dat je examen kunt maken. Wie weet nog de rijtjes van geschiedenis, of kan de verschillende aardlagen opnoemen die je moest stampen voor aardrijkskunde? Alleen de mensen die er hun vak van maakten. Met dát in het achterhoofd vind ik die hele druk op examens dus altijd al overdreven. 
Wordt het pittiger op mbo/hbo/wo? Zeker. Maar ook doordat leerlingen studenten worden, ineens wel weer aan de bak moeten en beoordeeld worden. Dat vergde altijd al een omslag, en die is nu wellicht groter. Is dat heel erg? Of gunnen we de studenten een faaljaar waarin ze leren hoe te studeren en hun specifieke achterstand weg gaan werken?

MamaE schreef op 26-01-2022 om 23:38:

[..]

Maar voor een gymnasiumdiploma moet je een klassieke taal hebben. Die kun je net als de kernvakken niet wegstrepen. Want het is precies datgene dat het gymnasium onderscheidt van het atheneum. En na je eindexamen kun je niet meer kiezen voor atheneum sinds een aantal jaar. Dat moet je vooraf aangeven; atheneum met Latijn of Grieks of gymnasium. Bij de optie atheneum met Latijn krijgt hij dan wel geen gymnasiumdiploma meer, maar een atheneumdiploma, ook als hij wel een voldoende haalt. Je krijgt namelijk het diploma van het niveau waarop je ingeschreven staat en die inschrijving kun je niet achteraf nog aanpassen zoals vroeger.

Waar staat dat?

Waarom zouden we ze dat extra faaljaar laten genieten in een studie en niet op het voorgezet onderwijs? Dat faaljaar in hun studie was er ook voordat het behalen van diploma's werd vereenvoudigd.

Ik zou het met je eens zijn als het MBO/HBO/WO niet sowieso al veel afvallers kende. Juist door jouw post ben ik alleen nog maar meer ongerust voor de nieuwe studenten. 
Vooral omdat ik bang ben dat er dan misschien wel een oproep komt dat daar wat aan gedaan moet worden. Gaan we dan ook de lat voor het behalen van een MBO/HBO/WO diploma naar beneden bijstellen omdat anders niet 50% afvalt in het eerste jaar, maar 75%? Dat lijkt mij geen goede ontwikkeling.

Aan de andere kant. De leerlingen die nu ondanks de moeilijkheden die er geweest zijn, gewoon hun diploma halen, zonder de maatregelen bij te stellen, zouden iets extra's hebben laten zien. Hadden we niet beter kunnen kiezen om die groep in het zonnetje te zetten in plaats van ook die groep wellicht het kind van de rekening te laten worden?

skik schreef op 27-01-2022 om 09:36:

[..]

Waar staat dat?

Je kunt geen gymnasium doen zonder klassieke taal en je kunt sinds een aantal jaar niet meer een atheneumdiploma krijgen als je zakt op Latijn.
https://www.examenblad.nl/veel-gevraagd/mag-een-atheneumdiploma-worden/2014?regime=hflinks&u=&horizon=vg41h1h4i9qe&start_ni=25#:~:text=Nee%2C%20dat%20kan%20niet.,cijfers%20voor%20het%20centraal%20examen.

Ik zou het in dit kader bijzonder vreemd vinden als je Latijn niet mag laten meetellen, ook al staat het wel op de lijst. Maar dat is dus iets wat de zoon van plantenbak na zou moeten vragen op school. En niet iets waarvan je het wel ziet op het moment dat het nodig blijkt te zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.