Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Geen versoepelingen eindexamens meer, is dat eerlijk?

Dit jaar moeten eindexamenkandidaten weer aan alle normen voldoen, terwijl juist deze kandidaten meer nog dan eerder te weinig les gehad hebben.
Ik had het fijn gevonden als er in elk geval de mogelijkheid tot een extra herkansing zou zijn geboden. Wat vinden jullie?


Overigens kijken werkgevers vooral naar je laatst behaalde diploma. Niemand heeft mij ooit naar mijn vwo-diploma gevraagd. Dus als je op je vervolgopleiding een diploma haalt, betekent dat dat je aan alle eisen van het diploma hebt voldaan, ongeacht een weggestreept vak of extra herkansing op de middelbare.

Nou, vorig jaar hier op het (categoriale) gymnasium best een hoop leerlingen die hun duim over Latijn of (vooral) Grieks hebben gelegd en die hebben toch echt 'gewoon' een gymnasium diploma gekregen.
Terecht ook, want in de voorgaande 6 jaar hebben ze gymnasium onderwijs gevolgd, wat nog wel wat stappen verder gaat dan alleen die klassieke taal... 

Mijn kind heeft vorig jaar zijn TL-diploma gehaald, heeft geen 1 van de versoepelingen nodig gehad. Doet nu MBO4 zonder problemen. En zo zijn er natuurlijk nog veel meer. 
Het zal meer gelden voor de leerlingen die anders normaal net wel zouden slagen en nu, zonder aanpassingen, niet.
Mijn dochter zit nu in TL4 en ik vind dat zij het zwaarder heeft dan zoon vorig jaar. Idd een jaar langer met slecht onderwijs, zit nu in de SEweek thuis met corona (timing  )dus moet straks allen inhalen tijdens reguliere les.
Ik schat in dat ze wel gaat slagen maar het kan zijn dat ze wel de duim nodig heeft. En dan ben ik evengoed supertrots op haar!

Jippox schreef op 27-01-2022 om 09:56:

Nou, vorig jaar hier op het (categoriale) gymnasium best een hoop leerlingen die hun duim over Latijn of (vooral) Grieks hebben gelegd en die hebben toch echt 'gewoon' een gymnasium diploma gekregen.
Terecht ook, want in de voorgaande 6 jaar hebben ze gymnasium onderwijs gevolgd, wat nog wel wat stappen verder gaat dan alleen die klassieke taal...

Fijn om te weten dat het dus wel kan. Had ik gezien die andere regeling niet verwacht.

Fruitijsje schreef op 27-01-2022 om 08:07:


Natuurlijk kun je als ouders vinden dat het diploma even waardevol is als andere jaren, maar het maakt niet uit wat je als ouders vindt. 

waarom zouden ouders niet in de maatschappij staan en zien hoe het in elkaar moet gaan lopen? je zet ouders weg als oogkleppende duwers die willen dat kind examen haalt. Even ongenuanceerd . . 
Maar dat is wel de 'toon' die je aanslaat. Alsof jij overkoepelend kunt zien wat er mis gaat. Uit een van je andere postings haalde ik dat je het vervelend vond voor docenten van vervolgopleidingen dat ze nu inhaalstof moeten gaan aanbieden. en het is al zo druk.
Dat is precies de reactie van een overwerkt docentencorps wat geen gehoor krijgt bij hun directie. Natuurlijk moet iemand gaan bijspijkeren en natuurlijk gaat dat ten koste van iets. Maar docenten moeten dat kwaliteitsvraagstuk bij hun directie neerleggen en staken als daar geen helderheid over komt. Het is voor directie heel makkelijk om te zeggen dat docenten allemaal heel goed weten hoe ze hun werk moeten doen, maar als je een echt goede directie bent dan haal je dit soort angsten bij docenten weg en zorgt voor een gezamenlijke intelligente aanpak per opleiding en voldoende tijd voor docenten.
Dat moeten directies of individuele docenten niet gaan terugduwen naar middelbare scholen en ouders die vinden dat kind maar moet slagen.

Scholen staan ten dienste van de maatschappij en iedereen - dus ook ouders - moet samenwerken om deze maatschappelijke issues te integreren in de schooljaren, komende tijd. 

gr Angela

Angela1967 schreef op 27-01-2022 om 11:06:

[..]

waarom zouden ouders niet in de maatschappij staan en zien hoe het in elkaar moet gaan lopen? je zet ouders weg als oogkleppende duwers die willen dat kind examen haalt. Even ongenuanceerd . .
Maar dat is wel de 'toon' die je aanslaat. Alsof jij overkoepelend kunt zien wat er mis gaat. Uit een van je andere postings haalde ik dat je het vervelend vond voor docenten van vervolgopleidingen dat ze nu inhaalstof moeten gaan aanbieden. en het is al zo druk.
Dat is precies de reactie van een overwerkt docentencorps wat geen gehoor krijgt bij hun directie. Natuurlijk moet iemand gaan bijspijkeren en natuurlijk gaat dat ten koste van iets. Maar docenten moeten dat kwaliteitsvraagstuk bij hun directie neerleggen en staken als daar geen helderheid over komt. Het is voor directie heel makkelijk om te zeggen dat docenten allemaal heel goed weten hoe ze hun werk moeten doen, maar als je een echt goede directie bent dan haal je dit soort angsten bij docenten weg en zorgt voor een gezamenlijke intelligente aanpak per opleiding en voldoende tijd voor docenten.
Dat moeten directies of individuele docenten niet gaan terugduwen naar middelbare scholen en ouders die vinden dat kind maar moet slagen.

Scholen staan ten dienste van de maatschappij en iedereen - dus ook ouders - moet samenwerken om deze maatschappelijke issues te integreren in de schooljaren, komende tijd.

gr Angela

eens, maar ook, het niveau dat afgeleverd wordt is ook zonder bijzondere omstandigheden al heel wisselend vanuit het middelbaar onderwijs. Net zoals dat is voor de toestroom uit basisschool naar middelbaar. Altijd zijn daar al bijspijker, bijslijp lessen voor nodig geweest en dat zal ook zo blijven aangezien scholen behoorlijk vrij zijn in het aanbieden van de lessen en het afnemen van de schoolexamens. Leerlingen komen binnen met verschillende vooropleidingen, MBO-HBO, Havo-HBO, VWO-HBO, afzakkers uit WO. en dan  hoeft een MBO opleiding alleen nog maar van het juiste niveau te zijn om toegelaten te worden bij het HBO, misschien met nog wat bijspijker acties in de zomer. 

Mwah. Iemand die zijn duim op natuurkunde legt zal echt geen mechatronica gaan studeren. Of met een duim op biologie aan verpleegkunde beginnen. 
Met andere woorden; hoe serieus is het probleem op de vervolgopleidingen echt? Nederlands, Engels en wiskunde moeten de leerlingen hebben gehaald, zonder aanpassing van het niveau. Ze zullen zeker aan de overstap moeten wennen, maar dat is altijd al een grote oorzaak voor uitval. Volgens mij is er altijd al bijspijkerles rekenen op bv de pabo’s en heeft mijn kind op de uni ook het aanbod gekregen om in de zomer wiskunde b op te halen. Allemaal zaken die al jaren lopen, zonder dat iemand zeurde over het niveau zakt. 
Ofwel; ik vind elk kind dat met deze beperkte aanpassingen toch zijn haar diploma haalt een held. En zie dat Corona al snel de schuld krijgt van zaken die eerder ook speelden zoals verschil in niveau tussen middelbaar en beroepsonderwijs, vermogen tot zelfstandig leren, studeren en plannen van leerlingen en studenten en ook nog iets dat puberteit heet. 
(Dat laatste komt omdat ik in een vox pop op het journaal een meid van rond de 16 zag zeggen - Tsja, blijven zitten in 4 havo door Corona. En het enige wat ik dacht was; wie zegt dat jij in een normaal jaar wel over was gegaan? Dat je dan niet te  druk was geweest met puber zijn en andere interesses, om nog iets aan school te doen)

Beperkte aanpassingen? Dat je een vak gewoon niet mee hoeft te tellen voor je resultaat? Daarnaast dat je meer tijd mag nemen doordat je vakken mag doorschuiven naar een 2de tijdvak? Dat zijn geen beperkte aanpassingen, dat zijn flinke aanpassingen. Daarmee geef je eigenlijk aan dat deze regelingen helemaal niet nodig zijn, want ja, het zijn maar kleine aanpassingen.

Het is maar hopen dat de afstudeerders die gebruik hebben mogen maken van de regelingen er later geen last van gaan hebben. Het zou erg vervelend zijn voor de groep die hun diploma gehaald zouden hebben zonder de regelingen. Dat is een groep die wellicht een onterecht label krijgen.

Natuurlijk begrijp ik dat je als ouders erg blij bent dat het kan en ja, als je nog een vervolgopleiding met goed gevolg afrond zal het geen effect hebben. Toch blijf ik mij echt zorgen maken over de groep die geen vervolgopleiding afrondt en dus alleen een 'corona' diploma hebben. Ik hoop werkelijk dat het meevalt, net als dat ik nog steeds hoop dat het niet uitmaakt of je een buitenlandse naam hebt tijdens een sollicitatie procedure. Dat laatste blijkt uit onderzoeken nog steeds een probleem te zijn, dus ik hoop werkelijk dat de 'corona-diploma's' (zoals Rutte het zo mooi zei dat we het niet zo moesten zien) niet voor vooroordelen bij beginnende loopbanen gaat zorgen.

Verder wil ik jullie bedanken voor een mooie discussie, want dat vind ik het werkelijk, met als waarschijnlijke conclusie dat we allemaal hopen dat de leerlingen van nu een goede basis hebben voor een fijne toekomst. Sommige mensen met een positief gevoel en anderen een beetje huiverig (zoals ik).

Fruitijsje schreef op 27-01-2022 om 15:54:

Beperkte aanpassingen? Dat je een vak gewoon niet mee hoeft te tellen voor je resultaat? Daarnaast dat je meer tijd mag nemen doordat je vakken mag doorschuiven naar een 2de tijdvak? Dat zijn geen beperkte aanpassingen, dat zijn flinke aanpassingen. Daarmee geef je eigenlijk aan dat deze regelingen helemaal niet nodig zijn, want ja, het zijn maar kleine aanpassingen.


maar als het nou over kennis van de kernvakken gaat, wat maakt het dan uit of je in het eerste, tweede of derde examenperiode het hebt gemaakt? Of je daar een of twee keer over hebt gedaan? Die kennis heb je en je hebt op minimaal een moment aangetoond het te bezitten. Verder heb je het over het vak dat niet meetelt. Dat is er maar 1, tijdens het examen. In alle jaren daarvoor telde dit vak wel mee. Enige wat je niet hebt laten zien is dat je weet hoe je een examen in een keer goed moet maken. Weet niet of dat nou zo belangrijk is. 

De reden dat ik het beperkt noem, is omdat er juist aan de kernvakken en de inhoud van de vakken niet getornd wordt. Terwijl leerlingen echt wel minder les hebben gehad en op andere manier. Dat maakt de aanpassingen beperkt maar afdoende. 

Wat deze discussie mij leert is dat wij allemaal er iets aan kunnen doen. Jij ook. Door allemaal te blijven uitleggen dat het wel een goed diploma is. Juist door het argument ‘ik ben bang voor de arbeidsmarkt’, maak je er een probleem van. 
(En dat klinkt misschien iets meer op de persoon dan ik het bedoel. Het gaat me meer om ‘het sentiment’ dan om wat jij vindt, want ik begrijp je zorg ook) 

Met alleen een middelbare school diploma kun je sowieso niet veel. Coronadiploma of niet, de meeste banen vereisen toch een vervolgopleiding (specifieke opleiding of in een bepaalde richting/denkniveau). En ongeschoold werk heb je ook geen middelbare schooldiploma voor nodig.

" Waarom zouden we ze dat extra faaljaar laten genieten in een studie en niet op het voorgezet onderwijs?"

Alleen al omdat de meesten het voortgezet onderwijs inmiddels wel zat zijn en het weinig productief lijkt om ze er nog een extra jaartje vast te houden. Als compensatie voor twee jaar coronashit mag je je laatste schooljaar nog een keer overdoen. Nou, dat zal motiverend werken! Beter is het om een opkontje te krijgen naar een situatie van 'nieuwe ronde, nieuwe kansen'. 

Er is nog een logistiek probleem ook. Als het niet versoepelen van de regels leidt tot veel zakkers die allemaal de laatste klas over moeten doen, dan zijn er teveel leerlingen in die laatste klas. Daar is het systeem niet op ingericht en dan loopt de boel vast.

Temet schreef op 27-01-2022 om 16:32:

" Als compensatie voor twee jaar coronashit mag je je laatste schooljaar nog een keer overdoen. Nou, dat zal motiverend werken! 

3 jaar corona shit, de ellende begon midden in schooljaar 2019/2020. Ons bedrijf heeft al begin februari 2020 besloten iedereen thuis te laten werken voor zo ver dat kan, want we zijn wel aangewezen als essentieel bedrijf. 

Dat is twee jaar - maar voor scholieren heeft het gevolgen voor drie schooljaren.

Fruitijsje schreef op 27-01-2022 om 15:54:

Beperkte aanpassingen? Dat je een vak gewoon niet mee hoeft te tellen voor je resultaat? Daarnaast dat je meer tijd mag nemen doordat je vakken mag doorschuiven naar een 2de tijdvak? Dat zijn geen beperkte aanpassingen, dat zijn flinke aanpassingen. Daarmee geef je eigenlijk aan dat deze regelingen helemaal niet nodig zijn, want ja, het zijn maar kleine aanpassingen.

Het is maar hopen dat de afstudeerders die gebruik hebben mogen maken van de regelingen er later geen last van gaan hebben. Het zou erg vervelend zijn voor de groep die hun diploma gehaald zouden hebben zonder de regelingen. Dat is een groep die wellicht een onterecht label krijgen.

Natuurlijk begrijp ik dat je als ouders erg blij bent dat het kan en ja, als je nog een vervolgopleiding met goed gevolg afrond zal het geen effect hebben. Toch blijf ik mij echt zorgen maken over de groep die geen vervolgopleiding afrondt en dus alleen een 'corona' diploma hebben. Ik hoop werkelijk dat het meevalt, net als dat ik nog steeds hoop dat het niet uitmaakt of je een buitenlandse naam hebt tijdens een sollicitatie procedure. Dat laatste blijkt uit onderzoeken nog steeds een probleem te zijn, dus ik hoop werkelijk dat de 'corona-diploma's' (zoals Rutte het zo mooi zei dat we het niet zo moesten zien) niet voor vooroordelen bij beginnende loopbanen gaat zorgen.

Verder wil ik jullie bedanken voor een mooie discussie, want dat vind ik het werkelijk, met als waarschijnlijke conclusie dat we allemaal hopen dat de leerlingen van nu een goede basis hebben voor een fijne toekomst. Sommige mensen met een positief gevoel en anderen een beetje huiverig (zoals ik).

Maar ik begrijp nog steeds niet dat jij het zo'n groot maatschappelijk ding vindt met een heleboel overeenkomsten die jou zorgen baren. 

Je hebt het in dit gerecht over individuele leerlingen waar geen enkele statistiek op los te laten is . Dus waarom denk jij dat 'het" allemaal zoveel slechter is?

Gr Angela

Ik ben het niet eens met de stelling dat het gaat om individuele gevallen. In 2018 deden ongeveer 200.000 leerlingen eindexamen. Hiervan is ongeveer 91% geslaagd met de standaard regels. Met de 'corona' regels is het slagingspercentage ongeveer 92%.

Van deze leerlingen gaat ongeveer 15% niet meteen door naar een vervolgopleiding, natuurlijk is er een groep die uiteindelijk wel een opleiding starten, maar het gaat dus om ongeveer 10.000 leerlingen per jaar die niet eens begint aan een vervolgopleiding. Nog eens 25.000 leerlingen vallen af in het eerste jaar. Dat zijn dus voor de afgelopen corona jaren (2019, 2020, 2021) ongeveer 105.000 personen, daar komen dus nu weer 35.000 leerlingen bij. Dat zijn geen individuele gevallen in mijn ogen. De getallen die ik hier gebruik zijn gewoon terug te vinden op internet, maar heb ik bewust wel afgerond.

Natuurlijk zal het een beetje helpen als iedereen roept dat het diploma evenveel waard is. Helaas is dat maar een beetje. Er wordt namelijk ook al jaren heel hard geroepen dat het echt niet uit maakt dat je een buitenlandse naam hebt.

Werkt het motiverend? Nee, helemaal niet, maar helaas is het roeien met de riemen die je hebt (een prachtige levensles voor deze generatie?) Als je alleen maar thuiswerkt gaat bij veel mensen de motivatie ook achteruit. Toch moeten we door.

Teveel zakken kan wel een probleem vormen, dat ben ik met je eens Temet, maar door teveel mensen te laten slagen krijg je op andere plekken weer problemen. Het zijn toch 1.700 leerlingen meer die je een plek ergens anders geven (1% van de eindexamen kandidaten - de leerlingen die niet meteen doorgaan).

Ik blijf benadrukken dat ik werkelijk hoop dat het geen gevolgen heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.