Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Geen versoepelingen eindexamens meer, is dat eerlijk?

Dit jaar moeten eindexamenkandidaten weer aan alle normen voldoen, terwijl juist deze kandidaten meer nog dan eerder te weinig les gehad hebben.
Ik had het fijn gevonden als er in elk geval de mogelijkheid tot een extra herkansing zou zijn geboden. Wat vinden jullie?


Nee schreef op 07-12-2021 om 14:50:

[..]

Dat ik iemand de schuld geef verzin je toch helemaal zelf. Ik zeg juist dat mensen minder de nadruk moeten leggen op de stof, het probleem is niet de vakkennis, dat vergeet je toch allemaal weer als je je toetsen hebt gehaald. Ik vind dat leerlingen zoveel herkansingen verdienen als ze willen, en dat mensen, oa in dit topic, niet zo hijgerig moeten doen over “de verminderde waarde van een diploma” en “de hiaten” en “kennis die niet op pijl is”. Die vakkennis, maakt geen enkele hol uit. Mijn punt is, trek die leerlingen over de streep, gun ze alle kansen van de wereld, en stop met pushen en hijgen want de situatie is nou eenmaal frustrerend en demotiverend. Dat motivatie beneden pijl is, is een constatering, een beschrijving van het probleem, en geen schuld. Aangezien ik denk dat het een (terecht) motivatieprobleem is, vind ik het een slecht idee om ze te laten doubleren, of op een andere manier te pushen. Laat die kinderen lekker, slimmer of dommer worden ze toch niet.

Er zijn "hiaten", omdat de stof volgens de docent wel behandeld is maar de leerling het niet heeft opgepikt door de quarantaine, online les of wat voor oorzaak ook. Als mijn zoon dan in januari zijn 2e SE week ingaat wordt verondersteld dat de stof die behandeld is in die gemute lifestream bekend is. Man en dochter zijn aardig thuis in de natuurkunde dus die hebben zoon wel wat uitleg kunnen geven maar of dat precies is wat getoetst gaat worden is nog maar de vraag.

Leerlingen worden afgerekend, met een SE, op stof die ze gehad zouden moeten hebben maar waar ze geen actieve herinneringen aan hebben. Keesje heeft de uitleg van de stelling van Pythagoras gemist, Pietje de uitleg van de ABC formule. Het niveau van de groep is niet ongeveer gelijk, zoals bij normaal onderwijs, maar iedere leerling heeft zijn eigen gaten in de kennis. Helaas moeten ze toch allemaal dezelfde toets maken die ook uniform wordt nagekeken. Daarom verdienen de leerlingen meer herkansingen, vind ik.  

Nee

Nee

07-12-2021 om 15:30

Bakblik schreef op 07-12-2021 om 15:24:

[..]

Er zijn "hiaten", omdat de stof volgens de docent wel behandeld is maar de leerling het niet heeft opgepikt door de quarantaine, online les of wat voor oorzaak ook. Als mijn zoon dan in januari zijn 2e SE week ingaat wordt verondersteld dat de stof die behandeld is in die gemute lifestream bekend is. Man en dochter zijn aardig thuis in de natuurkunde dus die hebben zoon wel wat uitleg kunnen geven maar of dat precies is wat getoetst gaat worden is nog maar de vraag.

Leerlingen worden afgerekend, met een SE, op stof die ze gehad zouden moeten hebben maar waar ze geen actieve herinneringen aan hebben. Keesje heeft de uitleg van de stelling van Pythagoras gemist, Pietje de uitleg van de ABC formule. Het niveau van de groep is niet ongeveer gelijk, zoals bij normaal onderwijs, maar iedere leerling heeft zijn eigen gaten in de kennis. Helaas moeten ze toch allemaal dezelfde toets maken die ook uniform wordt nagekeken. Daarom verdienen de leerlingen meer herkansingen, vind ik.

Dan zijn we het eens toch? 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

07-12-2021 om 16:04

Bakblik schreef op 07-12-2021 om 14:11:

[..]

[..]

Mijn eigen kind heeft in die periode examen gedaan, geen CE maar is geslaagd op basis van de schoolexamens. Ik misgun helemaal niemand iets. Ik heb het al eerder gezegd, deze kinderen hebben ook hard gewerkt aan hun schoolexamens. Dat was soms rommelig geregeld waardoor ze emotioneel misschien niet helemaal lekker zaten maar: De kinderen van 2020 hadden bijna alle lesstof afgerond toen half maart de scholen dicht gingen.

De lichting 2020 heeft het op een paar na allemaal gehaald door de ruimhartige compensatieregelingen. Ze konden de herkansingen van de schoolexamens in met volwaardige kennis van de vakken. Alle stof was behandeld.

Voor de kinderen die dit jaar examen gaan doen is het al voor het derde schooljaar een aaneenschakeling van lockdowns, quarantaines, online lessen, geen les (docent ziek en geen vervanging te krijgen). Deze leerlingen hebben al de hele bovenbouw last van de maatregelen. Zij hebben in mijn ogen meer recht op compensatie dan de lichting 2020.

In 2021 deed mijn andere kind examen VMBO-t. Hij had veel meer gaten in zijn kennis door alle niet gegeven lessen, en slecht opgezet online onderwijs. Nu is hij net aan opgestroomd naar de HAVO maar daar gaat het niet geweldig, hij mist basis! Basis die niet meer ingehaald wordt tenzij wij zelf bijles regelen. Zijn SE weken tellen al mee voor zijn examen en dat zijn achten en negens geworden voor de eerste week.

De kinderen die in 2022 examen gaan doen hebben door hun gebrek aan kennis ook recht op ruimhartige compensatie, ze hebben gewoon teveel gemist doordat de school dicht was, de online lessen slecht van kwaliteit waren, de online lessen werden uitgezonden zonder geluid en ga zo maar door.

Dat is trouwens iets wat mij flink stoort. Sommige scholen hebben het 19 maanden na de eerste online lessen nog niet voor elkaar om iets fatsoenlijks neer te zetten. Dat de eerste lessen (halverwege maart 2020) soms hilarisch waren met omvallende camera's, ongelijk lopende powerpoints en katten over de laptop was te begrijpen, iedereen moest zijn weg nog vinden. Gaandeweg de weken werd op de school van mijn kinderen de kwaliteit steeds beter.

Dat mijn zoon in quarantaine vorige week de lifestream van de les moest volgen zonder geluid is gewoon storend. Zo'n docent moet nu toch wel weten dat áls hij de lifestream moet starten hij ook de microfoon aan moet doen, ze doen dit al 20 maanden.

Ik ben het met je eens dat de kinderen nu ook meer kansen zouden moeten krijgen. Ik zie alleen niet in waarom dat vergeleken moet worden met de klas van 2020. Totaal geen vergelijk.

Het heeft weinig zin om je af te vragen wat je ervan vindt: of zou je mening meegenomen worden in de besluitvorming?

Ysenda schreef op 06-12-2021 om 09:22:

[.Het niveau is niet verlaagd in de jaren, de examen vragen bleven het zelfde, het enige dat aangepast is is de mogelijkheid tot het spreiden over 2 perioden. ]


Vorig jaar mochten examenkandidaten één (niet-kernvak) niet mee laten tellen. 

De leerlingen weten het nu, dus ze  hebben vanaf nu tijd om alles eraan te doen om tot de groep in juni 22 geslaagden te horen

Jesse_1 schreef op 17-12-2021 om 14:06:

Wat een ontzettend voorbarige verontwaardiging weer.
https://www.nu.nl/coronavirus/6173733/kabinet-versoepelt-examenregels-en-biedt-extra-herkansing-aan-leerlingen.html

Dat denk ik niet. Tegenwoordig lijkt het wel alsof verontwaardiging zorgt voor aanpassingen in het beleid. Zo kwam er eerst een bericht in de pers dat er geen aanpassingen kwamen en pas na verontwaardiging volgde het bericht dat ernaar werd gekeken en er later een advies zou volgen. 

Zo gebeurt dat nu zo vaak. Lekken naar buiten of terloopse opmerking van een staatssecretaris of minister. Dan verontwaardiging en daarna een aanpassing.
 

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/01/24/extra-aanpassing-eindexamen-voor-middelbare-scholieren

Dezelfde regeling als vorig jaar. Kind is er enorm blij mee. Ik ook. In mijn ogen een zeer terecht besluit. 

LadyBaelish schreef op 24-01-2022 om 19:42:

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/01/24/extra-aanpassing-eindexamen-voor-middelbare-scholieren

Dezelfde regeling als vorig jaar. Kind is er enorm blij mee. Ik ook. In mijn ogen een zeer terecht besluit.

Ik vind het ook terecht. Ik denk dat kind het niet nodig zal hebben maar misschien haalt het toch wat druk van de ketel. Het is hartstikke zwaar geweest de afgelopen twee jaar! 

Mija schreef op 24-01-2022 om 20:01:

[..]

Ik vind het ook terecht. Ik denk dat kind het niet nodig zal hebben maar misschien haalt het toch wat druk van de ketel. Het is hartstikke zwaar geweest de afgelopen twee jaar!

Hier ook een blij kind. Waarschijnlijk gaat ze het zonder ook halen, maar erg ruim is het allemaal niet. Dit geeft haar wel meer rust.

Aan de andere kant zien we op school wel, dat sommige leerlingen een vak al helemaal opgeven. Bedenken dat ze dat vak gaan laten vallen en er geen energie meer in steken. Dat kan riskant zijn als je voor andere vakken ook niet heel ruim staat.

Ik vind de beslissing erg jammer. Er wordt zoveel waarde gehecht aan het maar moeten halen van de opleiding binnen de vastgestelde tijd, waarbij nu dus de waarde van die opleiding minder wordt. Het had beter geweest om de examens gewoon door te laten gaan en maar de accepteren dat er minder jongeren slagen. Volgend jaar weer een kans.
Nu krijg je veel meer problemen op de vervolgopleidingen, wat ten koste gaat van de docenten die daar werken op het gebied van werkdruk.

Waarom is het zo moeilijk om te accepteren dat een pandemie nu eenmaal gevolgen heeft. Onze jongeren en kinderen hebben heel veel geleerd de afgelopen jaren. Wellicht niet de vakken die op school belangrijk zijn, maar wel mooie levenslessen waar ze hun leven lang profijt van hebben. Dat laten we helemaal ondersneeuwen door maar de hakken op schoolresultaten en verplichtingen dat je binnen zoveel jaar je opleiding moet halen.

Fruitijsje schreef op 26-01-2022 om 14:07:

Ik vind de beslissing erg jammer. Er wordt zoveel waarde gehecht aan het maar moeten halen van de opleiding binnen de vastgestelde tijd, waarbij nu dus de waarde van die opleiding minder wordt. Het had beter geweest om de examens gewoon door te laten gaan en maar de accepteren dat er minder jongeren slagen. Volgend jaar weer een kans.
Nu krijg je veel meer problemen op de vervolgopleidingen, wat ten koste gaat van de docenten die daar werken op het gebied van werkdruk.

Waarom is het zo moeilijk om te accepteren dat een pandemie nu eenmaal gevolgen heeft. Onze jongeren en kinderen hebben heel veel geleerd de afgelopen jaren. Wellicht niet de vakken die op school belangrijk zijn, maar wel mooie levenslessen waar ze hun leven lang profijt van hebben. Dat laten we helemaal ondersneeuwen door maar de hakken op schoolresultaten en verplichtingen dat je binnen zoveel jaar je opleiding moet halen.

Even andersom, zonder genuanceerd in te gaan op jouw posting (ik typ gewoon even mijn eerste reactie, met in gedachten mijn eigen gezakte Havo-puber): 

waarom is het niet te accepteren dat alle opleidingen in hun eerste jaar extra tijd zullen investeren en blij zullen zijn met hun studenten? Zeker zorg, onderwijs, techniek zullen blij zijn met nieuwe studenten. 

Natuurlijk vinden die opleidingen het geen probleem om bij te spijkeren en ook in het tweede jaar zal dat vast nog moeten. Maar gelukkig hebben ze wel studenten aan boord die niet door sommige mensen gedwongen zouden worden om nog een jaar op die school te moeten blijven . . Het leven gaat door en als je al zover bent op de middelbare school en je hebt al drie schooljaren last gehad van corona ben je blij als je voort kan met je leven. En dat de vervolgopleidingen dat zien en dat we daarmee als maatschappij perspectief bieden én extra investering in die leerlingen!

gr Anggela

Als je gaat kijken naar veel HBO opleidingen dan stranden zonder een pandemie al 50% van de studenten. Nu zal dat aantal alleen maar groter worden. Daarbij komt: hun HAVO of VWO diploma is niet gelijk aan een eerder of later diploma. Wij leggen als maatschappij nu juist het probleem bij deze leerlingen. In mijn ogen is dat nu juist niet de bedoeling. Hoe goed het ook bedoeld is, het betekend niet dat het ook goed is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.