Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Geen versoepelingen eindexamens meer, is dat eerlijk?

Dit jaar moeten eindexamenkandidaten weer aan alle normen voldoen, terwijl juist deze kandidaten meer nog dan eerder te weinig les gehad hebben.
Ik had het fijn gevonden als er in elk geval de mogelijkheid tot een extra herkansing zou zijn geboden. Wat vinden jullie?


CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

07-12-2021 om 09:02

Nee schreef op 06-12-2021 om 17:53:

De middelbare school gaat alleen maar om het opdoen van studievaardigheden, en niet om de werkelijke inhoud van een vak.

Ik weet niet in welke klas van de middelbare school jouw kinderen zitten, maar hier (tweede klas) is het de ervaring dat uitgerekend de studievaardigheden niet aan bod zijn gekomen waardoor de leerlingen voortborduren op de kennis die ze al hebben en uitvallen op de rest. Ik heb nu ook een kind in de brugklas en daar gaat het iets beter, maar de huidige tweedeklassers zijn de grootste zorgenpost op de scholen waar mijn kinderen naartoe gaan. 

Mevrouw75 schreef op 07-12-2021 om 06:42:

[..]

Dat hebben wij ook en ik vind dat enorm soepel.

Prima als er maar 1 herkansingsmogelijkheid is hoor, alleen vind ik het niet eerlijk dat dit per school zo verschillend is. Er is dus zelfs 1 school in de buurt waar de kinderen per SE week VIER herkansingen mogen doen. Dat zou de klas van mijn zoon ook wel willen, want SE week 1 is hier door de hele klas enorm slecht gemaakt.

Op de school van mijn man mogen leerlingen per jaar twee SE's herkansen (en in niet-examenjaren pas nadat ze over zijn naar het volgende jaar, je kunt dus niet door herkansingen alsnog overgaan) en dan is nog niet eens alles herkansbaar. Inhalen van gemiste toetsen valt daar niet onder overigens. Je moet namelijk voor alle PTA's een cijfer krijgen dus het zou gek zijn als je er maar twee per jaar mag inhalen, want dan mag je geen CE doen als je meer PTA's hebt gemist.
Vier herkansingen per SE-week is echt belachelijk veel. Das gewoon de helft van je toetsen in zo'n week. Ik zou dat ook wel wettelijk geregeld willen hebben. Alleen vrees ik dat dat niet te controleren is en scholen informeel dit soort dingen gaan regelen.

Nee

Nee

07-12-2021 om 11:01

Wednesday schreef op 07-12-2021 om 09:02:

[..]

Ik weet niet in welke klas van de middelbare school jouw kinderen zitten, maar hier (tweede klas) is het de ervaring dat uitgerekend de studievaardigheden niet aan bod zijn gekomen waardoor de leerlingen voortborduren op de kennis die ze al hebben en uitvallen op de rest. Ik heb nu ook een kind in de brugklas en daar gaat het iets beter, maar de huidige tweedeklassers zijn de grootste zorgenpost op de scholen waar mijn kinderen naartoe gaan.

De studievaardigheden komen continu aan bod, ook bij jouw kinderen. Als het goed is leren ze gaandeweg om te gaan met het leren, de toename in stof, plannen, vervelende opdrachten maken etc. Dat wordt inderdaad niet expliciet uitgelegd, er wordt van uit gegaan dat dit een automatisch proces is. Anders zou je ook niet verder komen in het onderwijs. Voor leerlingen die deze zaken erg moeilijk vinden heb je cursussen, bijles en andere voorzieningen waardoor het meer in kleine hapjes verdeeld kan worden. Ook is de vraag, als het ze dan nog steeds niet lukt, of het niveau niet gewoon te hoog is. En soms moeten ze gewoon nog groeien, er mag niet vergeten worden dat de hersenfuncties die juist handig zijn bij studievaardigheden zich soms tergend traag ontwikkelen. Verder is de middelbare school een kwestie van reproduceren, in ieder geval wel op vmbo tl en hoger. (Ik weet niet hoe dat op de praktische opleidingen er aan toe gaat). Dat kinderen in jullie 2e klas de stof niet beheersen ligt denk ik eerder aan het feit dat ze zich er niet toe kunnen zetten, dan dat er een gebrek is aan aanbod qua stof. Alles staat in de boeken en mocht je echt iets niet snappen ben je met één juiste muisklik wel op een goed adres. De stof is echt niet zo belangrijk want het is makkelijk te leren, toegankelijk. Motivatie moet opgekrikt worden en frustraties weggenomen.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

07-12-2021 om 12:11

Nee schreef op 07-12-2021 om 11:01:

[..]

De studievaardigheden komen continu aan bod, ook bij jouw kinderen. Als het goed is leren ze gaandeweg om te gaan met het leren, de toename in stof, plannen, vervelende opdrachten maken etc. Dat wordt inderdaad niet expliciet uitgelegd, er wordt van uit gegaan dat dit een automatisch proces is. Anders zou je ook niet verder komen in het onderwijs.

Sorry, maar dit slaat echt nergens op! Nog even voor de duidelijkheid: in welke klas zitten jouw eigen kinderen? 

Nee schreef op 07-12-2021 om 11:01:

[..]

Alles staat in de boeken en mocht je echt iets niet snappen ben je met één juiste muisklik wel op een goed adres. De stof is echt niet zo belangrijk want het is makkelijk te leren, toegankelijk. Motivatie moet opgekrikt worden en frustraties weggenomen.

Alles staat in de boeken, maar daar staat ook behoorlijk wat stof in die niet behandeld wordt, moet je dus wel een planning hebben waar de te behandelen stof in staat, en hopen dat je docent dan weer niet van die planning afwijkt. 

Dan heb je nog de leerlingen die niet visueel maar auditief leren, prima zo'n boek, maar die moeten de stof horen.  Bij een vak als LO2 of BSM (Bewegen, sport en maatschappij) moet je gewoon zelf de praktijkles geven als leerling, dat is onderdeel van je examen. 

En niet alle trucjes, ezelsbruggen etc staan in boeken, die moet je uitgelegd krijgen van je docent. 

Het heeft weinig met motivatie te maken de achterstanden. De stof is niet behandeld daar zijn de achterstanden door.

https://examenklas2022.petities.nl/

Er is al een petitie gestart 

Hier geen eindexamenleerlingen, maar denk dat de meesten inderdaad wel het een en ander gemist hebben.

School van mijn dochter heeft overigens (een deel) van het extra onderwijsgeld gebruikt om Lyceo examentrainingen op school te laten geven. Ook voor 5 VWO.

Het is zelfs nog erger. Op deze school mogen de leerlingen alle schoolexamens herkansen in periode 1 en vanaf periode 2 hebben leerlingen recht op 2 herkansingen per periode. Bij ons dus maar 1 en ik snap niet dat dit per school zo mag verschillen.

Artikel 15. Herkansingen schoolexamens
1. In de 1e periode hebben 3 vmbo-tl, 4 havo en 4 vwo leerlingen recht op een 100%
herkansing met aanvullende voorwaarden. Dit houdt in dat alle schoolexamens van
de eerste periode herkanst mogen worden. Het recht op deelname aan de
herkansing van een bepaald vak in periode 1 kan gebonden zijn aan bepaalde
voorwaarden of verplichte handelingsdelen.
2. Na schoolexamenperiode 1 (dus vanaf periode 2) heeft de kandidaat recht op twee
herkansingen per periode.

Nee schreef op 07-12-2021 om 11:01:

[..]

De studievaardigheden komen continu aan bod, ook bij jouw kinderen. Als het goed is leren ze gaandeweg om te gaan met het leren, de toename in stof, plannen, vervelende opdrachten maken etc. Dat wordt inderdaad niet expliciet uitgelegd, er wordt van uit gegaan dat dit een automatisch proces is. Anders zou je ook niet verder komen in het onderwijs. Voor leerlingen die deze zaken erg moeilijk vinden heb je cursussen, bijles en andere voorzieningen waardoor het meer in kleine hapjes verdeeld kan worden. Ook is de vraag, als het ze dan nog steeds niet lukt, of het niveau niet gewoon te hoog is. En soms moeten ze gewoon nog groeien, er mag niet vergeten worden dat de hersenfuncties die juist handig zijn bij studievaardigheden zich soms tergend traag ontwikkelen. Verder is de middelbare school een kwestie van reproduceren, in ieder geval wel op vmbo tl en hoger. (Ik weet niet hoe dat op de praktische opleidingen er aan toe gaat). Dat kinderen in jullie 2e klas de stof niet beheersen ligt denk ik eerder aan het feit dat ze zich er niet toe kunnen zetten, dan dat er een gebrek is aan aanbod qua stof. Alles staat in de boeken en mocht je echt iets niet snappen ben je met één juiste muisklik wel op een goed adres. De stof is echt niet zo belangrijk want het is makkelijk te leren, toegankelijk. Motivatie moet opgekrikt worden en frustraties weggenomen.

Heb je gemist wat de huidige tweedeklassers gemist hebben door corona? En nu geef je die leerlingen de schuld? Ze kunnen zich er niet toe zetten? Men het is al lastig genoeg voor sommige leerlingen om zonder corona goede studievaardigheden te krijgen en die hebben daar alle hulp bij nodig in de lessen. 

Ik sta verbaasd over het gemak dat de problemen van de voorgezetonderwijsscholieren wordt doorgeschoven naar de vervolgopleidingen.
Het is duidelijk dat er veel meer jongeren zijn begonnen op vervolgopleidingen dan de voorgaande jaren. Dit heeft ook gevolgen, namelijk dat er leerlingen worden geweigerd op opleidingen die een limiet kennen (erg jammer als het jouw kind betreft voor wie de opleiding echt de opleiding zou zijn), maar ook voor de docenten die daar les geven. Docenten die uitgaan van een bepaald niveau van de jongeren die zij in hun groep krijgen. Gaan we daar met z'n allen dan ook allerlei mensen voor inhuren voor bijlessen en begeleiding? Laat het gewoon los. Je kind komt er echt wel, ook zonder het gepush wat veel ouders doen.

Laten we gewoon de leerlingen van het voorgezetonderwijs op dezelfde manier beproeven als we al jaren hebben gedaan. Op die manier kan alles gewoon lekker blijven doorlopen en krijg je geen sneeuwschuiver effect.

Jesse_1 schreef op 06-12-2021 om 23:03:

[..]

Ze zijn helemaal niet gematst want ze konden niet eens CE doen.

Wat hadden ze in jouw ogen als oplossing moeten bieden in een lockdown, terwijl er geen CE was? Het lijkt wel alsof je die kinderen een diploma misgunt.

O en, spoiler, het leven is niet eerlijk.

Pief schreef op 06-12-2021 om 23:37:

[..]

Nou, fijn kado hoor. Ik durf te wedden dat de meesten liever gewoon examen hadden gedaan. Dat was een hele rare, rottige periode voor de eindexamenleerlingen, waarbij de situatie per dag veranderde. Schoolexamens die ineens niet meer doorgingen, dan weer wel, verzet werden en daarna van mondeling schriftelijk werden of andersom. Mijn zoon hoorde twee dagen van tevoren wanneer de schoolexamens werden afgemaakt. En als je had gegokt op de eindexamens om je cijfers op te halen dan had je pech.

Ik denk wel dat het nu ook belangrijk is om bijvoorbeeld een extra herkansing te geven. Ik ben niet voor het verlagen van de normen. Beter een extra jaar middelbare school dan met een slechte basis aan een vervolgopleiding beginnen.

Ik denk dat je de achterstand ook volgend jaar nog zal merken bij het eindexamen. Mijn zoon is afgestroomd en blijven zitten door het online onderwijs en zal het vermoedelijk wel redden omdat hij veel stof dubbel krijgt, maar hij heeft voor drie examenvakken al ongeveer drie maanden geen docent, waarvan 1 kernvak. Hij heeft 7 vakken, dus dat is een groot deel van de eindexamenvakken.

Mijn eigen kind heeft in die periode examen gedaan, geen CE maar is geslaagd op basis van de schoolexamens. Ik misgun helemaal niemand iets. Ik heb het al eerder gezegd, deze kinderen hebben ook hard gewerkt aan hun schoolexamens. Dat was soms rommelig geregeld waardoor ze emotioneel misschien niet helemaal lekker zaten maar: De kinderen van 2020 hadden bijna alle lesstof afgerond toen half maart de scholen dicht gingen. 

De lichting 2020 heeft het op een paar na allemaal gehaald door de ruimhartige compensatieregelingen. Ze konden de herkansingen van de schoolexamens in met volwaardige kennis van de vakken. Alle stof was behandeld.

Voor de kinderen die dit jaar examen gaan doen is het al voor het derde schooljaar een aaneenschakeling van lockdowns, quarantaines, online lessen, geen les (docent ziek en geen vervanging te krijgen). Deze leerlingen hebben al de hele bovenbouw last van de maatregelen. Zij hebben in mijn ogen meer recht op compensatie dan de lichting 2020.

In 2021 deed mijn andere kind examen VMBO-t. Hij had veel meer gaten in zijn kennis door alle niet gegeven lessen, en slecht opgezet online onderwijs. Nu is hij net aan opgestroomd naar de HAVO maar daar gaat het niet geweldig, hij mist basis! Basis die niet meer ingehaald wordt tenzij wij zelf bijles regelen. Zijn SE weken tellen al mee voor zijn examen en dat zijn achten en negens geworden voor de eerste week.

De kinderen die in 2022 examen gaan doen hebben door hun gebrek aan kennis ook recht op ruimhartige compensatie, ze hebben gewoon teveel gemist doordat de school dicht was, de online lessen slecht van kwaliteit waren, de online lessen werden uitgezonden zonder geluid en ga zo maar door. 

Dat is trouwens iets wat mij flink stoort. Sommige scholen hebben het 19 maanden na de eerste online lessen nog niet voor elkaar om iets fatsoenlijks neer te zetten. Dat de eerste lessen (halverwege maart 2020) soms hilarisch waren met omvallende camera's, ongelijk lopende powerpoints en katten over de laptop was te begrijpen, iedereen moest zijn weg nog vinden. Gaandeweg de weken werd op de school van mijn kinderen de kwaliteit steeds beter. 

Dat mijn zoon in quarantaine vorige week de lifestream van de les moest volgen zonder geluid is gewoon storend. Zo'n docent moet nu toch wel weten dat áls hij de lifestream moet starten hij ook de microfoon aan moet doen, ze doen dit al 20 maanden.

Zonnebloempje schreef op 07-12-2021 om 12:41:

https://examenklas2022.petities.nl/

Er is al een petitie gestart

Hier geen eindexamenleerlingen, maar denk dat de meesten inderdaad wel het een en ander gemist hebben.

School van mijn dochter heeft overigens (een deel) van het extra onderwijsgeld gebruikt om Lyceo examentrainingen op school te laten geven. Ook voor 5 VWO.

De petitie gaat lekker, ik had hem even open laten staan tot ik klaar was met mijn computerwerk. Sinds ik heb getekend om kwart voor 1 zijn er meer dan 1000 handtekeningen bijgekomen.

Nee

Nee

07-12-2021 om 14:50

Kerstin75 schreef op 07-12-2021 om 12:53:

[..]

Heb je gemist wat de huidige tweedeklassers gemist hebben door corona? En nu geef je die leerlingen de schuld? Ze kunnen zich er niet toe zetten? Men het is al lastig genoeg voor sommige leerlingen om zonder corona goede studievaardigheden te krijgen en die hebben daar alle hulp bij nodig in de lessen.

Dat ik iemand de schuld geef verzin je toch helemaal zelf. Ik zeg juist dat mensen minder de nadruk moeten leggen op de stof, het probleem is niet de vakkennis, dat vergeet je toch allemaal weer als je je toetsen hebt gehaald. Ik vind dat leerlingen zoveel herkansingen verdienen als ze willen, en dat mensen, oa in dit topic, niet zo hijgerig moeten doen over “de verminderde waarde van een diploma” en “de hiaten” en “kennis die niet op pijl is”. Die vakkennis, maakt geen enkele hol uit. Mijn punt is, trek die leerlingen over de streep, gun ze alle kansen van de wereld, en stop met pushen en hijgen want de situatie is nou eenmaal frustrerend en demotiverend. Dat motivatie beneden pijl is, is een constatering, een beschrijving van het probleem, en geen schuld. Aangezien ik denk dat het een (terecht) motivatieprobleem is, vind ik het een slecht idee om ze te laten doubleren, of op een andere manier te pushen. Laat die kinderen lekker, slimmer of dommer worden ze toch niet.

Nee

Nee

07-12-2021 om 14:52

Wednesday schreef op 07-12-2021 om 12:11:

[..]

Sorry, maar dit slaat echt nergens op! Nog even voor de duidelijkheid: in welke klas zitten jouw eigen kinderen?

Hoezo slaat het nergens op? Elk jaar wordt toch een beetje lastiger en wordt er een groter beroep gedaan op studievaardigheden? Daar groei je als scholier toch in mee? Je zou er best expliciet uitleg over kunnen geven, hoe je moet leren, maar de ervaring leert dat je zoiets op een rijtje moet krijgen in je eigen hoofd, en dat simpelweg ‘vertellen’ over goede studievaardigheden niet voldoende is. Zoiets moet groeien.

werd zojuist besproken in het vragenuurtje in de tweede kamer. De minister gaf aan dat de berichtgeving hierover in de media onjuist is en dat hij in overleg is met scholen, leerlingen en vervolgopleidingen.
 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.