Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Geen passend onderwijs


Pooh bear

Pooh bear

23-06-2016 om 13:14

Ik volg dit draadje met veel interesse

Hier een dochter met add en dysortografie die volgend jaar naar het mbo gaat.
Afgelopen jaar alvast wat rondgekeken bij wat opleidingen. En daar ook gevraagd hoe ze hiermee omgaan. Naar aanleiding van deze antwoorden heb ik het idee dat het geen probleem is.
En mijn bedoeling was om dit bij de intake te melden.
Maar na het lezen van dit draadje ga ik toch twijfelen. Vooral die add. Op de basisschool waren er vrij veel problemen en ze is dan ook met een heel zorgplan naar de middelbare gegaan. Maar eigenlijk gaat het nu super goed zonder extra hulp gaat ze vrij moeiteloos de middelbare door. Dus denk dat het misschien niet eens meer van belang is. Alleen spelling blijft slecht. Maar daar heeft ze dus een dyslexieverklaring voor.
Overigens heeft dochter ook een verklaring voor haar add. Toendertijd op verzoek van haar huidige school. Gewoon een papiertje opgesteld door de psycholoog waarin staat dar ze add heeft.

Leen13

Leen13

23-06-2016 om 13:23 Topicstarter

Tombola

Hier ook zou het geen probleem zijn. De school is opgericht door iemand met dyslexie en die was zelfs een beetje teleurgesteld dat er op de open dag niet meer dyslecten waren. Begeleiding zou prima zijn en juist creatieve mensen hebben juist niet altijd een vlekkeloze schoolloopbaan. Goed denk je dan.
Maar wat ze zeggen en wat ze doen (dat zijn dan ook weer andere mensen en mensen verschillen nogal) daar zit ruimte tussen.
Het blijft toch een tombola.

Leen13

Leen13

23-06-2016 om 13:27 Topicstarter

Zorgplan

Hier is dochter mogelijk ook over het zorgplan van school gestruikeld. Ik had er al allerlei op verzoek uit laten halen maar het blijft een weergave van het verleden waar voor buitenstaanders te lastige dingen op kunnen staan.
Ik ga het nog beter screenen op uitsluitend niet medische zaken en het vereenvoudigen en samenvatten van de begeleidingsopmerkingen. Voor het van mij doorgegeven mag worden. Mits haar huidige school natuurlijk daarmee akkoord gaat.
Want ik heug me nog het gedoe om allerlei onzin uit kind haar medische dossier te laten halen voordat het rechtstreeks naar de nieuwe huisarts gestuurd zou worden.
Dat is mij niet gelukt. Dus dochter is bij nieuwe huisarts blanco begonnen. Geen probleem voor huisarts.
Maar is een school er ook mee akkoord als het begeleidingsplan niet doorgegeven mag worden? We gaan het zien.

Mum

Mum

23-06-2016 om 21:06

Tip

Even een korte reactie op pooh bear:

Ik heb hier een boek "Vlekkeloos Nederlands voor iedereen." Hier kun je fijn mee oefenen.

Ook handig voor ouders die hun kinderen een nuttige straf willen geven. Ik laat mijn kinderen altijd een oefening maken als ze bijvoorbeeld hun afspraken niet nakomen. Geen ernstige zaken, maar wat wel aandacht mag hebben. Bijvoorbeeld als ze geen bericht hebben gedaan dat ze niet thuis komen maar bij een vriendje / vriendinnetje gaan spelen. Werkt voornamelijk bij dochter erg goed. Ze hield zich een poos erg slecht aan de afspraken en haar Nederlands was slecht. Oefenen wilde ze niet, dus het toen als sanctie opgelegd. Inmiddels staat ze een mooie 7 voor Nederlands. Inmiddels weet ze wel dat ik het goed bedoel. Wij zijn als ouders geen strenge ouders die vaak straffen. Alleen staan we wel op onze streep als het niet anders kan. Dit was zo'n moment.

Huiswerk

@Mum, ik hoop dat je dochter, wanneer ze eenmaal op het vo is beland, huiswerk maken niet als straf gaat zien.

Mum

Mum

23-06-2016 om 21:37

Flanagan

Nee hoor zo erg was het niet. Dochter gaat glansrijk over naar vwo6.

Triva

Triva

23-06-2016 om 22:17

Mum

Tuurlijk, laten we een straf die werkte bij een kind wat glansrijk richting VWO6 gaat eens gaan gebruiken voor iemand met dyslexie op het VMBO. Sorry maar je hebt GEEN idee van wat je zegt en wat het gevolg is. Ik straf mijn kind dus niet met iets waarmee ik hem driedubbel straf!

@Emma

@Emma

23-06-2016 om 23:02

Mum

Je hebt inderdaad geen idee
Het komt niet in me op mijn dyslectische add kind te straffen met taaloefeningen. Ik heb er een levensfase aan moeten wijden om haar überhaupt plezier in lezen te laten krijgen omdat ze anders nooit geleerd had namelijk.
In haar vrije tijd tekent ze op hoog niveau. En ik zal het nooit in mijn hoofd halen haar dat te ontzeggen als straf omdat ze op school niet presteert.....

Maar on-topic: ze doet vmbo met lwoo. Ze heeft vanwege add en rekenproblemen een tijd lang hulp moeten hebben voor rekenen in het vo. Ik heb dat in een gesprek met de zorgcoördinator aangekaart. Ik wilde geen verslag van de psychiater in haar dossier, maar ze heeft het mogen lezen. Ze heeft er relevante gegevens voor de rekendocent uit overgenomen en de begeleiding is ingezet. Niks bewijs of diagnose, dat hoef je echt niet te doen als ouder. De leerkrachten konden zelf ook wel zien dat ze rekenproblemen had. De gegevens van de psychiater waren alleen handig. Bij de overstap naar een andere school heb ik met de decaan gekeken wat er in het dossier zat. Niks over psychiater of add. En ik ben blij toe, want het gaat ontzettend goed met haar en die geveoelige informatie van een moment drie jaar geleden is helemaal niet meer relevant.

Mbo is een werkgever

Mbo is onderwijs en werk. Het zijn schoolmeesters en werkgevers. Minstens de helft van de opleiding bestaat uit werk (stage).
Het is geen zomerkamp voor 11 jarigen waar het fijn is dat de begeleiders een beetje weten wat ze mogelijk kunnen verwachten voor de zekerheid.

Mededelingen over ADD, Autisme, etc. zijn geen vrijblijvende mededelingen.

Hou nou op

AnneJ "Zorgplan Hier is dochter mogelijk ook over het zorgplan van school gestruikeld. "

Zorgplan bestaat niet meer.
Passend onderwijs gaat niet over ziek zijn, maar over onderwijs vinden.
Je hebt al een aantal jaren een grote mond over de wet passend onderwijs.
Je begint dit draadje met een klacht over de wet passend onderwijs, alsof je kind een recht is onthouden.
Heb je die wet ooit wel eens gelezen?

Je wekt de indruk te denken dat leerlingen krijgen wat moeder wil, als ze maar zoveel mogelijk mankeren.
Passend onderwijs als een soort beloning of compensatie voor bestaansschade.

Zo werkt het niet.

Leen13

Leen13

24-06-2016 om 07:50 Topicstarter

Ja Miriam

Het is nou eenmaal geen leerrecht.
Je mag met de pet in je hand. Doen we.

Vragen staat vrij

Wilgenroosje "En toch...
vind ik dat de scholen de mogelijkheid niet meer moeten hebben om mensen in de verleiding te brengen om bepaalde informatie te geven."
Die vrijheid blijft. Het is onderdeel van de vrijheid van onderwijs. Scholen mogen met ouders overeenkomen dat er wel van alles wordt uitgewisseld. Informatie, geld (ouderbijdrage), tijd (leesmoeder, wasmoeder, klusvader, sorry dat het zo rolbevestigend is).

Vragen is niet verboden.

In het geval van AnneJ is trouwens helemaal niet helder of de school wel om die informatie gevraagd heeft. AnneJ heeft zelf de niet zo specifiek gestelde vragen geïnterpreteerd als alibi om los te gaan over kwalen en mogelijk noodzakelijke remedie.
Ze heeft daarvan bovendien de verwachting gehad dat dat zou leiden tot privileges.

Er bestaat bij haar en in variaties daarvan in het algemeen, nu eenmaal het idee dat het vriendelijk, aardig, behulpzaam, zorgend, zalvend, fijn en verlossend is als we doen alsof scholen vrijblijvende wolken van geluk zijn waar ieder kind op individueel niveau tot zijn eigen vooraf wel omschreven recht komt.

Op de een of andere manier wil onderwijs maar geen serious business worden.
Zelfs beroepsopleidingen niet.
Nou ja, dat is van de koude grond.
Ik weet eigenlijk niet hoe het komt.
Ik begrijp er geen moer van.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

24-06-2016 om 08:44

Miriam

Interessant draadje dit.

Dat je geen antwoord hoeft te geven op door de scholen gestelde vragen is me inmiddels helemaal duidelijk. Blijven er toch een paar dingen over waar ik moeite mee heb.

- Waarom weten de meeste mensen dit niet? Er worden voor nuttelozere dingen campagnes gevoerd door de overheid. Pas als mensen op de hoogte zijn van de regels, zullen scholen zich aan die regels gaan houden. En (onbegrijpelijk misschien , maar de grote meute wordt niet bereikt via OO. En als scholen bepaalde dingen toch blijven vragen, omdat het nou eenmaal mag, zullen er in ieder geval veel meer ouders zijn die geen antwoord geven, omdat ze weten dat het niet hoeft.

- Als je op het aanmeldformulier alleen de ondersteuningsvraag neerlegt of vermeld wat voor ondersteuning er tot nu toe is geleverd, zullen een aantal scholen mogelijk toch proberen om onder deze leerling uit te komen, omdat ze wel snappen dat die vraag neergelegd wordt i.v.m. een diagnose.

- Als je niets zegt zal er, als je kind geplaatst is, een niet al te beste verstandhouding overblijven. Die ondersteuningsvraag zal je nl. al aan het begin van het schooljaar moeten stellen, omdat het kind dat vanaf dag 1 nodig heeft. En dan kun je de school nog zo goed duidelijk proberen te maken dat het terecht is dat je op het inschrijfformulier bepaalde info niet hebt gegeven, en al weet de school nog zo goed dat je daar gelijk in hebt... de verhouding is verstoord, omdat je in de ogen van de school niet eerlijk geweest bent. En dan maar hopen dat je kind daar de dupe niet van wordt.

Dweilen met de kraan open

Wilgenroosje, ik weet niet waarom mensen zich gedwongen voelen om antwoord te geven.
Ik heb er beroepsmatig nog wel eens mee te maken gehad. Er schijnt een subtiel verschil te zijn tussen de antwoordbereidheid als het formulier wordt vormgegeven met een stippellijn. Vraag me niet waarom.
Ik weet ook niet waarom mensen hun meest intieme ervaringen delen op Facebook en al helemaal niet waarom zo denken dat ze hun kinderen schadeloos letterlijk bloot kunnen stellen aan het wereld wijde web "kijk mijn kareltje nou eens badderen"

Ik weet wel dat de overheid het helemaal niet erg vindt dat mensen scheutig zijn met informatie over zichzelf, dat er algemeen consensus is dat mensen dat vooral helemaal zelf moeten weten en bovendien dat er mensen zijn die het "eerlijk" vinden om alles te vertellen. Jij hoorde aan het begin van dit draadje nog tot die mensen. Ga bij jezelf na waarom je dat denkt/dacht.
Daar zit het lek zei ik al eerder.

Ik snap het niet.

Ik weet wel dat scholen mensen intimideren om informatie de verstrekken. Dat is bijvoorbeeld het geval bij informatie over het opleidingsniveau van de ouders. Onder bepaalde omstandigheden (een van beide ouders heeft niet meer dan legere school) levert dat extra subsidie op.
Scholen vinden dat ouders die die informatie niet over zichzelf prijs geven, de school tekort doen.

Ik heb die informatie niet verstrekt en adviseer ouders altijd het niet te doen. De reden is eenvoudig: De regeling is bedoeld als voorkeursregeling. Extra les of aandacht voor kinderen van laaggeschoolden. Maar het geld is niet gelabeld dus of het van die extra's komt is maar de vraag. Ondertussen is het kind wel gelabeld en wat daarvan komt is wel helder na 14 jaar opleidingsniveau noteren: http://nos.nl/artikel/2098846-zorgelijke-trend-even-slim-maar-geen-gelijke-kansen-op-school.html

Ik heb dat al voorspeld. Ik begrijp niet waarom de politiek keer op keer financieringsvormen verzint die afhankelijk zijn van een label op de leerling. Het meest zekere effect ervan is dat leerlingen gelabeld raken en van lieverlee als last en probleemgeval gezien worden.

Vandaag een onderzoek over passend onderwijs http://www.joop.nl/nieuws/onderzoek-vrijwel-geen-docent-gelooft-nog-in-het-passend-onderwijs

Geen leerkracht gelooft er nog in. Tranen trekkende meelevendheid met de kinderen voor wie het zo slecht is van warme betrokken leerkrachten. Op Joop.nl schrijft H.MInkema "Die zorgleerlingen zijn er gekomen op mijn school, in groten getale. Over de honderd kinderen, dat is een op de tien, heeft een leerstoornis die ‘extra aandacht’ behoeft. Autisme, ADHD, PDD-NOS, Asperger, visuele en auditieve problemen, dyslexie (heeft in epidemische mate de school veroverd), dyscalculie noem maar op. Wat is er met die kinderen gebeurd? Ze zijn in onze klassen gedumpt. Klassen van 30, 31, 32 leerlingen."

Hij doet het met zoveel stelligheid dat je hem bijna zou geloven.
Maar het is niet waar.
Zie http://jeugdstatline.cbs.nl/Jeugdmonitor/publication/?DM=SLNL&PA=71010NED&D1=2-9&D2=0&D3=2-4&D4=0&D5=0&D6=a&HDR=G1,G2,G3,T&STB=G4,G5&VW=T

Het percentage leerlingen in het SO is alleen maar toegenomen.

Daar zitten we dan dus met een leerkrachten corps dat overwegend van mening is dat nog stééds 1 : 5 leerlingen uit hun reguliere schoolklas daar eigenlijk niet hoort.

Wie denkt er nou toch steeds dat het helpt om kinderen een label te geven?

"Die ondersteuningsvraag zal je nl. al aan het begin van het schooljaar moeten stellen, omdat het kind dat vanaf dag 1 nodig heeft. "
Nee.
Wat je kind nodig heeft blijkt in de klas.
Wat de juf of de meester nodig vindt is nog weer een heel ander verhaal.

Bovendien: je bankrekeningnummer vul je ook niet in op een aanvraag toelatingsformulier.
Dat komt later. Als je kind is aangenomen.
Net als informatie over allergie etc.

Leerkrachten vinden het niet eerlijk dat ze opgezadeld worden met leerlingen van we ze eigenlijk menen dat die kinderen niet bij hen in de klas horen.
De kwestie is dat dat een gebed zonder einde is.
Die mensen moeten ophouden met zeuren.

Leen13

Leen13

24-06-2016 om 09:23 Topicstarter

Te ver Miriam

Ik ben helemaal niet los gegaan. Ik heb me nog beperkt en ook het OPP van de school aan gepast voor het verstuurd werd.
Bij de nieuwe inschrijving gaan we dus helemaal niets geven. Als ze dat maar accepteren want ze komt wel van speciaal onderwijs. Ik ben het OPP al verder aan het 'uitkleden'.
En inderdaad, de toetstijdverlenging vragen we pas aan als ze mogelijk binnen is. Want dan moet je de diagnose laten zien.

Hoeft niet

"En inderdaad, de toetstijdverlenging vragen we pas aan als ze mogelijk binnen is. Want dan moet je de diagnose laten zien."
Nee.

Er bestaat geen toetstijdregeling waarbij je verplicht diagnoses moet laten zien.
Het is mogelijk dat een enkele school nog een schoolregel in die richting hanteert, maar dat mag niet.

Leen13

Leen13

24-06-2016 om 09:32 Topicstarter

Op grond waarvan

Heb je dan enig idee Miriam op grond waarvan je dan wel toetstijdverlenging kan krijgen? Hoe toon je dat dan aan dat ze dat nodig heeft?
Of moet het feest dan helemaal opnieuw beginnen met stress en faalangst en geen rustige ruimte?
Het punt is dat het zaken zijn die het verschil kunnen maken tussen er door komen of afhaken.

Daar ga jij niet over

Het is niet aan jou om onderwijskundige oplossingen te bedenken AnneJ.
De school bedenkt die dingen.

Leen13

Leen13

24-06-2016 om 09:40 Topicstarter

Dus Miriram

Mag ze eerst weer op haar gezicht gaan. Het is zwemmen of verzuipen.
Dat heeft mijn zoon gehad het eerste jaar. We waren verstandig en hebben niets gezegd. Het was er op of eronder. Dat heeft, ook thuis, heel veel stress gekost. Maar zoon kon dat aan.
Ik weet niet of dat met dochter ook gaat lukken.
Bovendien doen scholen dat niet spontaan. Die ervaring heb ik al helemaal niet. Ze laten een kind liever aanmodderen en verzuipen.

business

Een instantie dat gefinancieerd wordt door de belastingbetaler en tevens schoolgeld-betalende ouder is nooit te vergelijken met een zelfstandig bedrijf.
De betreffende ouder kan gezien worden als een aandelenhouder en wilt er dus ook iets voor terug. Zeker als de overheid een leerplicht tot 18 jaar plus kwalificatiestart introduceert. Niets vreemds aan.

We hadden een tijdje een rt-er ' in dienst'. Als een merhode niet werkte omdat kind niet happy was met die aanpak, werd een andere methode uit de kast getrokken. Dat is de 'service' van een zakelijke overeenkomst. Klant is koning.
Het onderwijs kan geen serious business worden. Het gaat over teveel schijven en er zitten te veel vingers in de pap. maar een paar van die vingers behoren aan degene die het uiteindelijk financieert. In dit geval AnneJ. En ja, die verwacht, zoals elke ouder, daar iets voor terug.

Het was niet zo verstandig van AnneJ om elke vraag volledig te beantwoorden. Maar ze mag wel enige service verwachten van de opleiding naar een leerling toe zolang die opleiding ondersteuning van de overheid en de ouder geniet. De dochter heeft nog niet eens kunnen laten zien of ze wel of niet geschikt is voor de opleiding. Haar positieve stagebeoordelingen zijn genegeerd. Ergens zie ik de antidiscriminatiewet oplichten.
De opleiding had in een intake kunnen aangeven wat ze wel en niet konden. Gelijk aan zakelijke interacties als we toch spreken over serious business.

Leen13

Leen13

24-06-2016 om 10:05 Topicstarter

Dus

Dan krijg je schooluitval, vrijstelling, Wajong, uitkering.
Terwijl dat beetje ruimte nu het verschil kan maken. Nou ja, dat is natuurlijk ideologisch geoh.

Pirata

Pirata

24-06-2016 om 10:12

AnneJ

Qua inhoud weet ik er te weinig van om je te adviseren. Maar ik duim dat het op die andere school wel gaat lukken.
Hoe is het met je dochter, hopelijk kan ze er een beetje mee omgaan?

Leen13

Leen13

24-06-2016 om 10:27 Topicstarter

Valt mee

Het valt mee. Ze was ook bang dat ze in shock zou gaan, het valt nogal tegen, maar zo gaan die dingen met schoolloopbanen nou eenmaal, rustig verder zoeken, het leven is nog lang genoeg.
Ik had het eerlijk gezegd echt niet verwacht, maar ja, toch maar 'onderduiken' en doen alsof je normaal bent want anders doe je het jezelf aan.

Li

Li

24-06-2016 om 10:31

Ja Flanagan

Bij de geschillencommissie passend onderwijs of de commissie gelijke behandeling maakt dit meisje een hele goede kans volgens mij. Kom op zeg. Even twitteren naar Katinka Slump.

Het stomme is nog dat ik zelf ook direct geneigd zou zijn om alles netjes in te vullen. Je weet dat je kind hulp nodig heeft. Maar gaat hij dat krijgen van school? Waarschijnlijk niet. Dus wat is dan de zin van eerlijk invullen? Ik zie uiteindelijk geen verschil tussen de houding van de basisschool, die natuurlijk nog van niets wist toen we zoon aanmeldden, en de middelbare school, die dat wel al wist.

Echte hulp is er maar sporadisch en hangt vooral af van de aanwezigheid van een individuele leerkracht die bereid is die hulp te geven, of van een zeer bevlogen team. Geld en potjes maken in elk geval geen verschil, het gaat om de houding van de leerkrachten en de meeste leerkrachten vinden niet dat daar iets aan verbeterd hoeft te worden.

Nou ja, stof tot nadenken dus..

Maar AnneJ,

Je weet toch niet hoe je dochter door de opleiding heen loopt. Je bent zo onzeker over haar kunnen. Geef haar de kans te laten zien wat ze kan. Haar stagebeoordelingen spreken voor zichzelf. De helft van de tijd is stageervaring.
Heb je haar op haar stageplats wel eens aan de slag gezien? Toen ik mijn kinderen op hun stageplaats tegen kwam, herkende ik ze bijna niet: zo zelfverzekerd.

Je zoon gaat naar een hbo, als ik het goed heb. Die opleiding is een stuk theoretischer dan een mbo.
Ik denk dat je de twee opleidingen niet met elkaar kan vergelijken. Het is niet gezegd dat je dochter gaat struikelen. Het is natuurlijk wel zo dat ik je dochter niet persoonlijk ken, maar haar stagebeoordelingen zijn goed.
Je kan haar in het begin helpen met het opstarten van verslagen schrijven en het maken van schema's zodat ze haar opdrachten goed verdeelt. Kijk een tijdje met haar mee.

Hier op school hebben sommige ll met autisme op een gegeven moment van de zorgcoördinator extra tijd gekregen. Maar er zijn ook dyslecten die niet altijd tijdverlenging nodig hebben. Dat hangt ook van het vak af, en de wijze van toetsen.
Na een moeizaam schooljaar, is het altijd spannend. Maar kijk het even aan. Ze gaat niet bij voorbaat op haar gezicht.
Bezoek een open dag en spreek met een paar docenten en leerlingen.

Leen13

Leen13

24-06-2016 om 10:50 Topicstarter

Spannend

We gaan het zien. Het kan best goed gaan maar dat hangt ook af van het traject dat ze nu doet. Ze krijgt therapie tegen de angst en als dat niet voldoende werkt andere medicatie.
Ze ziet weer dingen die er niet zijn. Het is met haar ook moeilijker te negeren. Als ze in de stress raakt komt ze in een negatieve spiraal terecht en dat zou je zo graag willen voorkomen.
Maar we gaan gewoon door. Even de afwijzingsbrief van school 1 afwachten en daar op reageren.
School 2 niets meegeven.

Li

Li

24-06-2016 om 10:52

Trouw

Vandaag ook weer een leerkracht in de krant die zat te janken over al die moeilijke gevallen die ze tegenwoordig krijgen. Terwijl er in diezelfde krant een rector zegt dat docenten beter worden van het inspelen op kinderen met autisme in de klas. Het onderwijs verbetert dan voor àlle kinderen. Maar ja, dan denk je vanuit het kind en dat is niet de bedoeling. Die docenten moeten nog 20 jaar met elkaar door en jouw kind zit er hooguit 4 à 6 jaar. Dus de rangen worden gesloten en alles komt op het bordje van de leerling. Die is veeeeel te abnormaal, dat kan je echt niet vragen van de docent.

En dan het gejank over geld. Dit gaat helemaal niet over geld, het is een manier van denken.

Veerkracht.

AnneJ #80 "Mag ze eerst weer op haar gezicht gaan. Het is zwemmen of verzuipen."
Dat is maar de vraag. Vooralsnog is ze niet eens aangenomen.

Ik weet niet waarom je in dit draadje zo openhartig bent over je dochter, maar in alle eerlijkheid: mensen die dingen zien die er niet zijn, zijn arbeidsongeschikt.
Die horen helemaal niet thuis in een beroepsopleiding.

Doelen bijstellen is een van de ankerpunten van het Passend Onderwijs.

Waarom maakt ze haar havo ook weer niet af?

Ik ben het eens met Flanagan. Misschien neem je een te grote voorsprong op mogelijke ellende die gaat komen en is je dochter een stuk veerkrachtiger dan je denkt. Met niks zeggen krijgt veerkracht een kans. Openhartigheid leidt tot niks.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

24-06-2016 om 15:13

Miriam

Ik ga dit weekend alle linkjes die je gaf doorlezen. Kom ik op terug.

Ik blijf tot nu toe wel nog steeds van mening dat het zo ver moet komen dat bepaalde vragen niet op het inschrijfformulier moeten staan. Pas dan ben je van een hoop toestanden af. Het zou handiger zijn en veel twijfel bij ouders wegnemen als die vragen niet gesteld worden.
Niemand vult dan nog iets in, dus scholen vragen zich ook niet af waarom juist jij bepaalde vragen niet beantwoordt.

Onwetende mensen vullen dan ook niet "per ongeluk" dingen in die ze beter niet in kunnen vullen.
Scholen komen dan niet in de verleiding om dit soort dingen toch maar op het formuliertje te zetten, want er is een standaard vragenformulier waar ze mee moeten werken. Als ik bij de gemeente mijn paspoort of rijbewijs aanvraag worden er ook alleen terzake doende vragen gesteld, dus voor het onderwijs moet dat toch ook ingevoerd kunnen worden?!

Voorkomen is beter dan genezen.

Als die vragen wettelijk gezien wel gesteld mogen worden, moet veel breder uitgedragen worden dat je daar geen antwoord op hoeft te geven.

En echt, ik ben inmiddels helemaal doordrongen van het feit dat je die informatie niet hoeft te geven, maar heel veel mensen weten dat (nog) niet en dat is een slechte zaak.

Rechtsbescherming

Als er dan lieverkoekjes gebakken worden dan zou ik het ook fijn vinden als scholen bepaalde dingen gewoon niet mogen doen.
Zoals consumenten rechtsbescherming hebben tegen listige verkopers. Een autoriteit consument en markt, maar dan voor onderwijs. Ja, dat zou ik best graag willen. Al is het maar omdat zoiets alleen maar kan als ergens staat welke rechten er dan zoal zijn in het onderwijs.

Het is een van mijn stokpaardjes.

Zie https://www.onderwijsraad.nl/upload/documents/publicaties/volledig/ouders-als-partners.pdf
Lees hoofdstuk 2.

Ik geef je het belangrijkste stukje tekst in deze context:
"Opvallend is dat de rechten van ouders op onderwijs in de Nederlandse (Grond)wet niet expli- ciet zijn verankerd, in tegenstelling tot verdragen als het EVRM, waar ouders wel expliciet zijn genoemd. De Nederlandse systematiek gaat uit van de rechten van de onderwijsgever (het bevoegd gezag), niet van de onderwijsontvanger. Er bestaat buiten de garantie van openbaar onderwijs geen recht op toegang tot een bepaalde instelling. '

Het hele stuk (ook voorbij hoofdstuk 2) laat de constructie die er is rond onderwijs goed zien. Als doekje voor het bloeden bijvoorbeeld voor het opvallende feit dat ouders en leerlingen geen benoemde rechten kennen, worden er feestelijke beweringen gedaan over de MR. Daar kun je dan toch mooi lid van worden.

In de context van dit draadje en jouw verontwaardiging is die MR een interessant fenomeen. Want als je op een school aanmeldt, ben je natuurlijk nog geen lid van de MR. De mensen die al binnen zijn en wel lid zijn, kunnen zomaar instemmen met een aanmeldprocedure die van kinderen het hemd van het lijf vraagt en die de onbekende en onbeminde gevallen buiten laat staan.

Een en al aanmoediging tot segregatie.

Oh ja. Die mensen gaan natuurlijk ook tegen een expliciet verbod op oneigenlijke ballotage stemmen.

Eh ja, ik lust je lieverkoekje wel.
Maar ik denk dat de prioriteit ligt bij op zijn minst op papier een positie te geven aan de onderwijsontvangers.. Recht op onderwijs gevat in een stelsel van leerrecht waar rechtsbescherming bij hoort.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.